Hur ska man lära sig att läsa kopplingsschema? :D

Permalänk
Medlem

Hur ska man lära sig att läsa kopplingsschema? :D

Som topic. Vill lära mig. Snälla hjälp alla nybörjare.

Permalänk
Medlem

fick ni inte göra det på tekninken och NO i skolan? vi hade en hel terrmin med det vill jag minnas

Permalänk
Medlem

På Fysiklektionerna i 7:an vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Vi har alldrig gjort nått sånt och nu går jag andra året på teknikprogrammet :S

Permalänk

ja precis vi har precis haft det nu i fysiken i 8:an

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk
Medlem

Fick ni aldrig hålla på med fysik i skolan? jag går i 9an nu och jag tror att hela vårterminen i 7an var fysik i NOn. Står det typ inte i läroplanen att man ska kunna sådant? :S

Permalänk
Medlem

Jadu den skolan ja gick på där hade man kemi i 2veckor under hela grundskolan

Permalänk
Medlem

hade ni bara kemi? fan vad skoj! särsilt när det smäller!

Permalänk
Medlem

http://madmodders.se/moddningar/knightrider/schema_s.GIF

Ta det schemat som exempel så ser jag inga krångligheter att läsa av det.

D1-D16 är lysdioder. Det ser man på att det är en trekant som har två pilar vid sig
Rektangulära ikonerna med R1-R7 är vanliga resistorer. Samt att några är variabla motstånd.
C1-C2 är kondensatorer
T1 är en transistor (borde iaf vara det).
Dom övriga ikonerna som har flera ben står det bredvid vad dom heter, sen går man till Elfa och slår in det nummret så får man se vad det är. Det kan vara allt möjligt från enchipsdatorer till och-grindar.

Tja det var på ett ungefär

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan hitta redigt stora (gärna över analoga saker) kopplings scheman, helst gamla o blåprintade ?
Det kvittar var det är, det är bara så sjukt snygg så ja skulle kunna tapetsera med det

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.