Video och musikspelare för streamning över nätverk

Permalänk
Medlem

Video och musikspelare för streamning över nätverk

Hejsan! Jag har i dagarna införskaffat mig en laptop. Enda baksidan är att den har 40 gb hårddisk.

Just nu kör jag musiken genom fjärmappar i windowsnätverket. Detta är mycket långsamt. Därför söker jag givetvis efter allternativ, allt av intresse. Och om det inte finns något serverprogram, vilken mediaspelare har då snabbast bibliotekshantering, så att man slipper dessa hemska laddningstider som biblioteksbläddringen innebär.

Jag är dessutom på jakt efter motsvarande program till video, vlc verkar på tok för advancerat att få igång i streaming läge. Dessutom vill jag inte behöva klicka på min workstation innan jag öppnar en film på laptopen.

Om programen belastar min workstation (filserver i dethär fallet) gör det inte så mycket, jag kan ju knappast sitta vi två datorer samtidigt.

Om det är av intresse så kan jag ju tala om vad jag har för datorer,

Workstation (filserver): 2.6ghz p4 ht 1024 mb 3x120gb gigabit/wlan Laptop (klient): hp compaq nc6120 1.6ghz pm 512 mb 40 gb gigabit/wlan

All streaming kommer att ske över wlan (54mbit). Har inte ens kopplat in en nätverkssladd i laptopen, så det är inte ett alternativ. Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

iTunes rekommenderar jag för streaming av musik. När du har itunes igång på en dator i nätverket så ploppar det upp en liten ikon med musiken i det biblioteket. Mycket smidigt.

Videolan kan du ju köra för video, kanske blir lite bökigt och jag har inte testat det själv. Men det är ju vad det är gjort till.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Videon måste du väl ändå kunna köra via windowsnätverket utan problem?

Känns rätt onödigt att streama videon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
iTunes rekommenderar jag för streaming av musik. När du har itunes igång på en dator i nätverket så ploppar det upp en liten ikon med musiken i det biblioteket. Mycket smidigt.

Videolan kan du ju köra för video, kanske blir lite bökigt och jag har inte testat det själv. Men det är ju vad det är gjort till.

Tack, kör redan itunes - hade missat den funktionen helt!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

streama

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
iTunes rekommenderar jag för streaming av musik. När du har itunes igång på en dator i nätverket så ploppar det upp en liten ikon med musiken i det biblioteket. Mycket smidigt.

Hur fungerar den funktionen?

har fått igång musik via vlc men ingen video...

Permalänk
Medlem

Re: streama

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joney
Hur fungerar den funktionen?

har fått igång musik via vlc men ingen video...

Den använder Apples Bonjour-protokoll (heter Zeroconf i KDE. Finns även till Windows.).

Den announcar services med broadcastade DNS-paket tror jag. Extremt smidigt protokoll måste jag säga. Finns alltid någon som har sin musiksamling utdelad via wlanet i skolan. Perfekt sätt att upptäcka ny musik att lyssna på.

Ska inte vara några problem att streama video i VLC. Brukar sända diverse tvprogram till en kompis i Norge live via nätet ibland. Välj bara rätt codec.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)