Förbeställ din HD DVD-spelare redan idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Bättre att ladda hem filmer i HD-upplösning som får plats på vanliga DVD-skivor så slipper man betala för att nytt format för att företagen ska tjäna mer pengar.

Och var hittar man sånna?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Rätt

Det bästa av allt: jag är fullständigt seriös

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Köpte en ny DVD för 4000:- för en vecka sen =D

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Köpte en ny DVD för 4000:- för en vecka sen =D

DVD-brännare och inbyggd hårddisk åt folket!
Kommer inte HD-DVD och Blue-ray med det i starten så har båda formaten skjutit sig i foten!!!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

En bra HTPC med uppskalningsfunktioner har mycket bättre bildkvalitet än alla kommersiella DVD-spelare för oss dödliga.[/B]

Nått jag inte riktigt förstår. En tvåhundrakronors DVD-läsare till en dator är bättre än en vanlig dvd-spelare för låt säga 3-4000:-?!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
DVD-brännare och inbyggd hårddisk åt folket!
Kommer inte HD-DVD och Blue-ray med det i starten så har båda formaten skjutit sig i foten!!!

Nu var det ju inte en brännare men men...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Köpte en ny DVD för 4000:- för en vecka sen =D

Du köpte en DVD för 4000:-?
Hur många skivor låg den på? Vad var det du köpte?
Och vad har detta med HD DVD att göra?
(Du pratar som vi alla vet om en DVD, inte en DVD-spelare).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Nu var det ju inte en brännare men men...

Vad var det för någon då?

Jag anser att inbyggd hårddisk och/eller brännare är skitbra i en DVD-spelare. Då tar den över från videon

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Du köpte en DVD för 4000:-?
Hur många skivor låg den på? Vad var det du köpte?
Och vad har detta med HD DVD att göra?
(Du pratar som vi alla vet om en DVD, inte en DVD-spelare).

Nya utgåvan av Sagan om Ringen triologin med 32 skivor extramaterial ordmärkare där!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso

Vad var det för någon då?

Jag anser att inbyggd hårddisk och/eller brännare är skitbra i en DVD-spelare. Då tar den över från videon

En Rotel.

Men jag ville bara påpeka igen att 4000:- är inte så mycket för ny teknologi men sen vet vi ju inte om den är skit heller.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
En Rotel.

Men jag ville bara påpeka igen att 4000:- är inte så mycket för ny teknologi men sen vet vi ju inte om den är skit heller.

Men en DVD-spelare är ju inte direkt ny teknik Varför kostade den 4000kr då?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men en DVD-spelare är ju inte direkt ny teknik Varför kostade den 4000kr då?

Det finns ju DVD-spelare för många 10.000 om man nu vill det (Krell DVD Standard någon?). Så 4000:- kan säkert vara jättebilligt bara den är av bra kvalité.

Jag prioriterade cd-ljud när jag skulle köpa ny DVD-spelare och ja, jag kom fram till denna. Rotel är ju kända för att sätta ljudet i första rum. Men är vill lite off-topic här tror jag.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Nått jag inte riktigt förstår. En tvåhundrakronors DVD-läsare till en dator är bättre än en vanlig dvd-spelare för låt säga 3-4000:-?!

Nu är det så att DVD är ett digitalt medium. Spelaren i sig gör ingen skillnad på kvaliten (kan dock vara olika bra på att spola osv). Det viktiga ligger i vad du har för mjukvaru/hårdvaru dekodrar. DAC:arna är en viktig faktor också. Skala om och deinterlaca gör en dator riktigt bra, anledningen till att HTPCs kom till övht. Det vi kallar för HTPC idag är egentligen en HEPC (Home Entertaiment PC). En dator som skickar vidare digitalt ljud till en bra reciver och som har ett bra grafikkort med mpeg2 avkodning gör sig en myckett bra spelare.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Bättre att ladda hem filmer i HD-upplösning som får plats på vanliga DVD-skivor så slipper man betala för att nytt format för att företagen ska tjäna mer pengar.

DVD formatet stöjer inte HD upplösning, än mindre får det plats på en DVD skiva, varför tror du Blueray och HD-DVD formaten är utvecklade?

Under 4000kr för en stationär HD-DVD spelare vid lansering är väldigt billigt och jag ställer mig undrande till kvaliteten på den.
Ska man ha en riktigt bra vanlig DVD-spelare idag så får man lägga de pengarna eller mer t.om.

Ser fram emot om några år då man matar sin 1080p kompatibla 50"LCD tv med 1080p Blueray filmer (1920x1080, finns redan vid lansering ett hundratal titlar)

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Olur han syftar nog på någong form av mpeg4 komprimering, divx, xvid?

Och LCD? 50"? Dra åtminstonde till med SED, själv anser jag projektorer ger en speciell känsla. Gärna över 100" ;P

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

bortkastade pengar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Olur han syftar nog på någong form av mpeg4 komprimering, divx, xvid?

Och LCD? 50"? Dra åtminstonde till med SED, själv anser jag projektorer ger en speciell känsla. Gärna över 100" ;P

Ja, fast då är det inte HD-DVD längre, utan just xvid komprimerat.

Jag säger 50" LCD för att det passar just mig. 100" är total overkill på det avstånd jag skulle ha TV'n/Duken.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Han sa ju bara "som får plats på en vanlig DVD". Nu har jag inte gjort matten här men du kan säkert få in en hel del 1080p med lossless audio (flac t.ex) på en DVD om du använder nån av de formaten.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Nja, du kan helt enkelt inte spela upp den upplösningen från en vanlig DVD spelare.

Eller pratar vi om olika saker?

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem

Förmodligen. Själv spelar jag upp via en PC så jag tänkte inte på själva hårdvaran som så. Finns säkert nån konstig spelare som klarar divx@1080p nånstans. Flac är en annan sak. Jag bara tog dools inlägg som en demonstration på att han tyckte att det uttökade utrymet på en HD-DVD/BlueRay skiva inte är av behov.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nått jag inte riktigt förstår. En tvåhundrakronors DVD-läsare till en dator är bättre än en vanlig dvd-spelare för låt säga 3-4000:-?!

Skivorna läses ju av digitalt, då man märker av skillnaden är om man har kassa skivor. Och då vet jag inte hur mycket bättre en stationär dvd-spelare skulle vara mot en normal dvd-brännare (ser ingen anledning att köpa en dvd-läsare idag).

När det gäller kvalite på dvd enheter i datorvärlden så gäller det att göra sin hemläxa för priset återspeglar ofta inte kvaliten.

Permalänk
Medlem

Ja, div/xvid funkar nog, det är ju massor lägre bitrate. Vet iaf. att min Pinnacle showcentre åtminstonde klarar 1280x720 för det har jag testat.

Lika bra och ligga lågt med sånt här, blir kostsamt annars. Finns inte så många bildvisare som klarar 1080p (oskalat) och de som finns är jättedyra. Ännu värre på projsidan. Däremot 720p verkar ju bli nån form av standard? Well, vi får väl se helt enkelt

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
[B]
Och varför behöver HDDVD vara bakåtkompatibel? Ni har väl kvar era gamla spelare antar jag?

[/B]

För att man inte vill fylla sin hylla med spelare?
Eller du kanske är en sån som föredrar att ha: vinylspelare, kassettbandspelare, VHS-spelare, CD-spelare, Laserdisc, DVD, HD-DVD, Bluray m.m. för sig? Kanske t.o.m. separat VHS-uppspelare och inspelare, separat CD-uppspelare och inspelare m.m.?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person [B]
Haffe - vanliga DVD har haft DRM väldigt länge. Hur stort problem utgjorde detta för piratkopieringen?
Det enda DRM gör är att förhindra för konsumenter, inte piratkopieringen.

[/B]

DRM på de nya spelarna med HDMI gör att det finns en risk att piratkopierat material gör din TV eller spelare obrukbar.
Det drabbar folk som vill köra olovligt kopierat material.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Något jag oroar mig lite lätt för är priserna. Än IDAG så säljs det VHS, och detta billigare än DVD (trots att det är dyrare att tillverka osv). Om nu blu-ray kommer ut, så kommer inte DVD att sänkas iom. att den inte lär gå under VHS, och VHS lär aldrig gå ner mer. På så sätt kommer Blu-Ray inte att gå under ~250:- på flera år. Någon som vet hur priserna såg ut när det gäller DVD? Första DVDerna jag såg kostade runt 320:-/st, tror det var ungefär fyra år sedan om jag inte minns fel. Nu ligger en DVD på runt 180:-

4 år sen? Jag köpte min första DVD-skiva 1998. Den kostade då 230:-
Det var scream 2.
Ifall du sett DVD-filmer för 4 år sen för 320 kr så måste du varit inne i en dålig affär.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Bättre att ladda hem filmer i HD-upplösning som får plats på vanliga DVD-skivor så slipper man betala för att nytt format för att företagen ska tjäna mer pengar.

Var det korkaste jag läst i denna tråd. Betala för din underhållning! Sen finns det stort behov av ett högupplöstformat för dom som kör större bild än 30".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
DVD-brännare och inbyggd hårddisk åt folket!
Kommer inte HD-DVD och Blue-ray med det i starten så har båda formaten skjutit sig i foten!!!

Skulle inte vilja ha en surrade hårddisk i min spelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Nu är det så att DVD är ett digitalt medium. Spelaren i sig gör ingen skillnad på kvaliten (kan dock vara olika bra på att spola osv). Det viktiga ligger i vad du har för mjukvaru/hårdvaru dekodrar. DAC:arna är en viktig faktor också. Skala om och deinterlaca gör en dator riktigt bra, anledningen till att HTPCs kom till övht. Det vi kallar för HTPC idag är egentligen en HEPC (Home Entertaiment PC). En dator som skickar vidare digitalt ljud till en bra reciver och som har ett bra grafikkort med mpeg2 avkodning gör sig en myckett bra spelare.

Överföringen är digital. Informationen är inte lagrad digitalt. Så det gör rätt stor skillnad på hur bra samplingen är.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Skulle inte vilja ha en surrade hårddisk i min spelare.

Hårddisken surrar ju faktiskt inte alls. Fläkten låter inte heller då man sitter 3-4m ifrån DVD-spelaren när man tittar på film. Dessutom är det jättebra att slippa DVD-skivor och att använda show view med något sånär obegränsad inspelningslängd.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Haffe påstår du att själva laserpickupen eller motorerna eller styrkorten i en dvdspelare spelar någon roll för kvaliten (sålänge de möter standardkraven självklart)? Det är väl först efterbehandligen av den digitala signalen där det börjar skillja sig. Altså borde själva läsaren i datorn inte skillja sig från själva avläsningsdelen i en standalone dvdspelare. Samplingen avgörs väl inte av spelaren i sig uttan vilken annan mjuk/hårdvara du har som tolkar.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Nu är det så att DVD är ett digitalt medium. Spelaren i sig gör ingen skillnad på kvaliten (kan dock vara olika bra på att spola osv). Det viktiga ligger i vad du har för mjukvaru/hårdvaru dekodrar. DAC:arna är en viktig faktor också. Skala om och deinterlaca gör en dator riktigt bra, anledningen till att HTPCs kom till övht. Det vi kallar för HTPC idag är egentligen en HEPC (Home Entertaiment PC). En dator som skickar vidare digitalt ljud till en bra reciver och som har ett bra grafikkort med mpeg2 avkodning gör sig en myckett bra spelare.

Korrekt, kan du även svara på en till fråga: Varför finns det då CD-spelare för hundratusentals kronor, då en CD-läsare för 150:- kan göra samma sak?

En annan fråga är också varför man fortfarande läser från en CD-skiva när vi pratar om riktiga high-end-system. Vore det inte rejält mycket bättre att lägga in skivan på ett flashminne automatiskt när man sätter i skivan, sedan spelar systemet från detta?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Förmodligen onödig tillverkningskostnad med flashminne. Det som gör en dyr cdspelare bra är avkodarna och DACarna (och klockor som hör till). Som är helt andra delar i spelaren. Och kanske mer påkostad motor/motorstyrning som gör att man kan spola snabbare/smidigare.

I en riktigt dyr spelare så är det inte materialkostanden som spelar in, för även om chipen skulle gå på ett par hundringar styck så är det ju designprocessen du betalar för. Och då menar jag inte visuell design, utan komponentsdesign. Eftersom man säljer bra färre av en dyr spelare måste man ha myckett större förtjänst per enhet.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Korrekt, kan du även svara på en till fråga: Varför finns det då CD-spelare för hundratusentals kronor, då en CD-läsare för 150:- kan göra samma sak?

Konsumentena är korkade?

Citat:

En annan fråga är också varför man fortfarande läser från en CD-skiva när vi pratar om riktiga high-end-system. Vore det inte rejält mycket bättre att lägga in skivan på ett flashminne automatiskt när man sätter i skivan, sedan spelar systemet från detta?

Tillverkarna är korkade?

Helt seriöst är iaf jag intresserad av anledningen. Jag vet att man när man läser en CD-skriva använder en hel del felkorrigerande logik/algoritmer, men jag tror inte den skiljer sig mellan en billigare och en superdyr CD-spelare (undantaget de allra billigaste då kanske). Jag har också hört att jittret vid den digitala överföringen från CD-spelaren kan ha betydelse, men jag fattar inte alls varför man inte kan bygga bort det genom att t ex låta förstärkaren mata en klocksignal till spelaren och sedan ha en liten buffer i förstärkaren.

Permalänk
Medlem

maglar det där med klocksigna gör man på dyrare enheter.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.