Permalänk
Medlem

Programnamn i terminalen

När jag skriver tex. firefox i terminalen startas firefox. Hur funkar det? Var står det vilken fil som ska köras när man skriver namnet. Det är nämligen att jag både har firefox 1.0.7 och 1.5 och jag vill att 1.5 ska startas när jag skriver firefox i terminalen. Det gör det inte ni.

Permalänk
Medlem

Re: Programnamn i terminalen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZteR
När jag skriver tex. firefox i terminalen startas firefox. Hur funkar det? Var står det vilken fil som ska köras när man skriver namnet. Det är nämligen att jag både har firefox 1.0.7 och 1.5 och jag vill att 1.5 ska startas när jag skriver firefox i terminalen. Det gör det inte ni.

Det beror på vart du har firefox installerat, du måste ha med sökvägen till binären i din $PATH variabel.
echo $PATH
which firefox
kanske hjälper dig fatta lite mer.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Hur lägger jag till sökvägen i $PATH variabeln då?

Permalänk
Medlem

Lägg en symlink till binären i /usr/bin annars, mycket lättare så

Permalänk
Medlem

Så ja, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

jaha men alltså är det bara att lägga till den körbara filen som symlink i /usr/bin
och skriva det i terminalen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
jaha men alltså är det bara att lägga till den körbara filen som symlink i /usr/bin
och skriva det i terminalen?

För att skapa symlink skriver du:

ln -s /vägen/till/firefoxversionen /usr/bin/firefox

Finns det en gammal symlink får du ta bort den med:

rm /usr/bin/firefox

Sedan bör rätt firefox starta, kontrollera med:

which firefox

Står det /usr/bin/firefox ska det bara vara att skriva programnamnet i terminalen.

Man kan även lägga till mappen som programmet ligger i $PATH, detta gör man genom att skriva: (notera : mellan sökvägen för mappen och $PATH)

PATH = /mapp/med/programmet/i:$PATH

Detta gör att alla program i mappen kommer att kunna öppnas genom att skriva in deras namn i en terminal. Tyvärr kan detta skapa konflikter om man har flera program med samma namn, så det kan vara värt att tänka efter innan man lägger in något i $PATH.

Hoppas detta svarade på alla frågor som kan dyka upp kring detta ämne.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE