Permalänk
Medlem

Använd en font utan serifer (krusidullerna i ändarna av bokstäverna, Times New Roman är en Serif-font och Arial är en Sans-Serif-font, exempelvis).

Serifer hör hemma i brödtext, inte på ett visitkort.

Jag skulle rekommendera Lucida Grande Regular till allt utom namnet, där jag rekommenderar Lucida Sans Demibold Roman. Båda dessa finns med som standard i Mac OS X.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Anledningen till att jag tog ett typsnitt med serifer var att jag har läst att på saker som ska tryckas så blir det enklare att läsa om man har serifer. Men det är iofs inte så mycket att läsa på ett visitkort.

Namnet Acidphoto var bara en grej jag kom på för några år sen, tror jag ska byta adress nu när jag ändå ska byta webhotell. Väldigt OT, men vad är en bra adress? Både andreascarlsson.se och .com är upptagna. Vad tror ni om fotocarlsson.se? Iofs är det kanske dumt att använda 'carlsson' eftersom dom flesta stavar det med k. acfoto är en tysk webbutik så det går också bort.

Jag vet inte riktigt om jag ska ha en svensk eller engelsk adress. Som jag har det nu så är ju adressen engelsk men hemsidan på svenska, och det kanske inte är så snyggt..

Jag har styckeindelat om mig texten nu, men jag ska skriva om den också, känns lite gammal.

Vad är bäst, stående eller liggande visitkort?

Vilket papper känns proffsigast, blankt eller matt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Ska du ha med ödlan tycker jag att den borde tonas ned lite, och nedtoningen mot texten borde vara jämn, nu är det alldeles för tydligt att du brushat bort den i kanterna...

Förstår inte riktigt vad du menar med att jag brushat bort den i kanterna, har du lust att visa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Själv gillar jag den här layouten:
http://img423.imageshack.us/img423/9831/visit1rd.jpg

Håller på med en ny design med den layouten, det blir snyggt faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasc89
Tack för alla tips!

Anledningen till att jag tog ett typsnitt med serifer var att jag har läst att på saker som ska tryckas så blir det enklare att läsa om man har serifer. Men det är iofs inte så mycket att läsa på ett visitkort.

Vad är bäst, stående eller liggande visitkort?

Vilket papper känns proffsigast, blankt eller matt?

Brödtext/löpande text: Seriffer. Det gör att ögat leds vidare, men för korta texter ser det snyggare ut utan seriffer. Seriff-typsnitt blir också svårläst vid mindre grader.

Smaksak, helt klart. Och det beror ju på vad man vill ha med på kortet mm.

Hehe, papper är en hel vetenskap. Jag personligen gillar obestruket papper, gärna med struktur. Bor du i någon större stad kan du alltid knalla till en pappershandlare (Mattons m.fl) och känna på de olika typerna själv.

Permalänk
Medlem

Nuså:

EDIT: Ursäkta storleken, orkade inte sitta med originalen och fippla, och jag ville inte bara förminska skiten för då blir texten inte vacker.

Som ni ser är det knappast standardformat på ett visitkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det så smart att gå ifrån standardstorleken? Det blir antagligen dyrare att trycka, och det kommer aldrig passa i en visitkortspärm etc.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Är det så smart att gå ifrån standardstorleken? Det blir antagligen dyrare att trycka, och det kommer aldrig passa i en visitkortspärm etc.

Se på vykort, där är det ju populärt med alla möjliga former, kanske är på väg till visitkorten med

Rätt tufft det vore om man hade nån liten digital lagring inbyggt i kortet, så kunde man kombinera det med ett sånt där digitalt man kan lägga in i telefonen (vad det nu kallas)

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook

Man skriver iaf telnummer:

+46 (0)70 123 45 67

Håll dig till standardstorlek på kortet precis som ovanstående säger. Visst har du tio personer du känner inom jobbet kanske det är kul med olika storlekar. Men när ditt nätverk växer är det ju trevligt om alla visitkort kan sitta i en pärm istället. Sett ur dina kunders ögon dvs. För annars lär inte ditt visitkort sitta i deras pärmar.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Något man kan göra är en fräsig baksida, vilket jag tror inte många tänker på när de gör ett visitkort.
Mitt tipps är att fixa en enkel logga till namnet du väljer (den kan du sen ha på hemsida, visitkort, tröjor, bilder mm.
Släng på den loggan på visitkortet med den text du vill ha.
Sen kommer det roliga, använd en bra bil på baksidan av kortet, dyrare, jovisst, men det kan det vara värt.

Jag fixa ett litet exempel på hur det kan se ut när det är klart.

Vinterbilden är inte min utan tagen från Google image search, tydligen en som heter Kevin som tagit den, hoppas inte han blir arg

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk

Kan du inte införskaffa en bättre mejl när du har en riktig domän?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag trycker visitkort varje dag så har jag sett många olika varianter.
Liggande tycker jag är snyggast och definitivt vanligast.
Angående papper så är det som sagt en riktig djungel, men ett som drar till sig uppmärksamhet kan ju vara bra. Tex chromolux svart, ett mycket blankt papper. Lite knepigt att trycka på, men snyggt. Svart papper överhuvudtaget gillar jag.
Sen för att få det lite mer proffsigt så ska man defintivt beställa med relief. Det är en teknik som få tryckerier har, men det går ut på att man lägger på ett tunnt pulver uppepå den fuktiga färgen när arket kommer ut från tryckpresssen, sedan åker arket igenom en ugn som smälter pulvret. Resultatet blir att trycker/texten blir upphöjt. Det blir lite mer djup i kortet då.
Som redan sagt så är det även snyggt med en baksida med tex någopn bild eller kanske bara en logga.
Har man dock svart papper så är det knepigt att trycka fyrfärgsbilder där. Man kan iofs, trycka heltäckande svart på vitt papper så att man "tror" att det är ett svart papper.

Ja, det är väl vad jag tycker.

Hoppas det blir bra

/Niclas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Håll dig till standardstorlek på kortet precis som ovanstående säger. Visst har du tio personer du känner inom jobbet kanske det är kul med olika storlekar. Men när ditt nätverk växer är det ju trevligt om alla visitkort kan sitta i en pärm istället. Sett ur dina kunders ögon dvs. För annars lär inte ditt visitkort sitta i deras pärmar.

Nu var det ju inte för att få er kritik på mitt visitkort som jag la upp bilden här, då kan jag lika gärna ta ner den. Det var för att visa att man inte behöver följa standarden. Bakåtsträvare finns det alldeles för gott om ändå.

Permalänk
Medlem

Angående storlek på visitkort. Någon har nämnt en standardstorlek, den behöver inte följas till punkt och pricka. Men man skall HELST inte göra dem större. Visitkorten som jag trycker har varierande storlek och det blir inte svårare att trycka eller skära dem för det, men när dem skall packas och skickas till kund så kan det bli knepigt om kunden beställer något mysko format. Samma gäller om kunde ger bort sitt visitkort till ex sin kund så om visitkortet har fel format så kanske kunden inte "får in det" med alla andra visitkorten. Resultatet blir bara irritation. Jag skulle hellre slänga ett sådant kort åt helvete för att det sticker ut, än att rama in det på väggen för att det är "nymodigt och framåtsträvande"

/Niclas

Permalänk
Medlem

Därom är vi nog oense då helt enkelt. Jag skulle nog snarare bli nyfiken på den nya formen, och att skaparen har gjort nåt nymodigt istället för att följa det gamla vanliga konceptet. Men vem har sagt att just de exempel jag visade ovan är större än standard? De kan precis lika gärna vara exakt lika breda, men inte lika höga.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte enbart använda acidphoto-mailen med en gång, du kan ju stegvis gå över så att när du får mail dit så säger du att du faktiskt har en ny mailadress.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk

Vill minnas att när jag jobbade på screentryckeri så gjorde vi transparenta visitkort. Vi tryckte på polycarbonat som var finstrukturerad, och loggan var bara i lack, så den vart helt transparent. All text i svart. Fräsigt, men sjukt dyrt.

Permalänk
Medlem

Dagens visitkortsformat:
89x51mm
90x55mm
86x54mm
92x55mm
Inga ordrar hade samma format på visitkorten, så standarden följs icke. Men alla är inom +/- 6x4 Så det spelar ju inte så stor roll. Annat skulle det vara om någon designtönt kom på att han skulle ha sina visitkort i typ 100x20mm.
Visitkort har ett syfte och det är inte för att vara konst. Det bör vi alla vara överens om. Däremot så kan man gärna visa konst på själva visitkortet.
Bigat, stansat, hålat, reliefat, präglat, you name it, -det kan däremot vara banbrytande. Inte formatet.

Ingen skulle bli imponerad av mig om jag kom med ett visitkort på 100x20mm med en tråkig grå logga och mitt namn på. Däremot om jag hade ett visitkort på 100x20mm som har intressant konst/grafik på kortet så skulle flera bli imponerade, men det har fortfarande ingenting med storleken att göra, utan själva innehållet.

/Niclas

Permalänk
Medlem

Skönt att du är så openminded

Visst kan de medföra att ett visitkort inte får plats i en samlingspärm, men just visitkort är av någon anledning heliga. All annan reklam kan man ändra på, men inte visitkort. Så blir det när saker och ting får lov att bli en standard och uppmuntras av alltför många fantasilösa män i grå kostymer

Tycker det är skönt att du använder uttrycket "designtönt", det andas verkligen framåtanda. Och ja, jag tar illa upp, för jag tycker inte man ska försöka trycka ner folk som försöker ändra på saker och ting, som har lite fantasi eller upptäckarlust. Hur kul hade världen sett ut om det inte fanns "designtöntar"?

EDIT:
Att särskilja "innehållet" från formatet är faktiskt inte möjligt ur ett designperspektiv. Formatet bär lika mycket innehåll som "innehållet". Utan ett format kan man inte arbeta. Däremot kan ett format förmedla en hel del känsla som inte enbart färg och text kan göra. Det är därför man beskär bilder.

Permalänk
Medlem

Designtönt var kanske att ta i, och det var inte menat till dig, men du ville tydligen ändå ta åt dig, ditt val
Men ta mitt förra jobb tex. Ett företag som trycker i princip alla sveriges skönlitterära böcker. Jag hade inget problem med formaten på inlagan som jag tryckte, det fanns 2 format med tillhörande "halvformat", det skars alltid till rätt format i nästa station. Men för dem som hela tiden får ställa om sin maskin blev ju inte speciellt glada, dem är/var riktigt förbannade på dessa "designtöntar" som hela tiden sa till förlagan att "det här formatet ska du ha på den här boken, för det är bra" och sen blev ett ngt annat nästa vecka. Så mycket jobb för en så liten skillnad.
Jag är inte "bakåtsträvande" för att jag tycker att man skall hålla på "gamla" saker. Men det finns så många designers som ändrar på saker bara för att det går, dem bryr sig inte ett dugg på funktion. Då har det gått till överdrift. För att inte tala om kostnaden för omarbetningen, den blir högre, rent idiotiskt av en kund att anlita en designer som bara gör kostnaderna högre.
Vem säger att ett visitkort på 90x40 ser bättre ut än 80x50?

/Niclas

Permalänk
Medlem

Ok, jag delar upp det här i två delar.

1. Det här med att släppa böcker i olika format. Jag tycker det är rätt kass av de som jobbar på tryckeriet att bli förbannade när formatet ändras, det är ju ändå deras jobb. Ska de ha betalt för att göra ingenting? Dessutom är formatet faktiskt väldigt viktigt idag. Det är viktigt därför att det är nästan det enda sätt en bok kan skilja sig från en annan. Visst, omslagen kan se olika ut, men det trycks så många böcker med så många olika omslag så för att de ska skilja sig åt i hyllan behövs en annorlunda form. Och jag kan nog ärligt säga att budskapet i en bok är delvis beroende av bokens format. Naturligtvis är det billigare att trycka allt som pocketböcker, men tjenare...

2. Detta leder in på formen. Ingen säger att ett annorlunda format gör ett visitkort intressantare, det är vad man gör med den annorlunda formen som är viktigt. Att ha en annorlunda form bara för sakens skull är ju meningslöst. Men om formen kan bära fram en känsla eller ett budskap så ska man inte begränsa sig till standard. I så fall skulle man kunna säga åt varenda konstnär i landet att bara måla på 30x40cm dukar av en viss kvalité och med bara en pensel och kanske två färger. Naturligtvis är detta att ta det så långt det går, men principen är densamma. För mig går budskapet före allt annat, och om jag kan framhäva budskapet med en annorlunda form... ja, då gör jag det. Om budskapet framhävs bäst i standardformatet, ja då använder jag naturligtvis det. Jag säger absolut inte att man ska bryta standarden bara för att bryta den. Men det skulle inte vara fel att se lite mer liv i dagens visitkort, de är oftast för jävla tråkiga. Jag slänger ointressanta visitkort all världens väg.

Oj, det här blev flummigare än vad tråden egentligen borde vara, men så går det när konst och teknik möts. Då måste man argumentera, filosofera och inte nödvändigtvis komma fram till den rätta vägen.

Permalänk
Medlem

Jag har bara snackat om visitkort och skönlitterära böcker. Att dra upp en liknelse med en kostnärs verk var lite att ta i tycker jag.

Sen att dem som får lov att skära till böckerna till olika format blir sura för dessa olika format, och du sedan frågar om dem ska ha betalt för att göra ingenting, visst jag ser jag din smiley, men det var bra jäkla onödigt och spydigt av dig att kasta ur dig den kommentaren. Dem har tillräckligt att göra. Du verkar inte ha en korrekt helhetsbild av hur en tryckprodukt framställs från första till sista ruta. Jag kan inte så mycket om design, men jag vet ändå hur det går till i dem tidigare leden, innan plåtarna kommer till mig och dessutom hur efterbearbetningen ser ut. Så jag vet vart problem brukar kunna uppstå.
Matböcker med cmyk-bilder och dylikt tycker jag självfallet skall ha något lämpligt format, spelar ingen roll om det är ovanligt, det är ju halva upplevelsen. men en skönlitterär bok som skall vara så lätt och behändig att läsa ifrån som möjligt behöver INTE ha olika format.

Det skulle egentligen vara bättre med standarder som följdes till punkt och pricka. Då kunde man göra ett väl fungerade flödesschema och sparka alla designers som bara krånglar till det Kul skämt? nä, inte ett dugg.

Och att få se mer liv i dagens visitkort, visst, så länge det inte är några onormalt fåniga format. Du verkar bara ha sett visitkort i fyrfärg/pms, men det finns så mycket mer man kan göra med visitkort för att "spejsa" upp det och få folk att verkligen höja på ögonbrynen när dem ser det. Formatet är enligt mitt tycke det minsta och absolut sämsta man kan göra för att få ett visitkort mer intressant. Lack, bigning, stansning, foliering och relief är några saker som förhöjer intrycket mycket mer än några millimeter hit och dit på ett visitkort.

Jag kommer lägga ner disskussionen här. Jag har inget mer att tilllägga nu.

Tack för disskusionen, den var intressant.

MVH Niclas

Permalänk
Medlem

Ja det är väl lika bra, vi verkar ju inte närma oss det minsta, och missuppfattar varandra hela tiden, så det är väl ingen idé. Men ja, en intressant diskussion i sanning.