Permalänk
Medlem

Skriva text på bild [HTML]

Tja!

Hur ska jag bära mig åt om jag vill kunna skriva text på den markerade bilden?
Jag vill självklart kunna ändra texten genom html, så hur ska jag skriva? ska jag använda bilden som bakgrund på något sätt?
Detta är antagligen en jättelätt sak för er, men jag har faktiskt problem ...Jag är inte superduktig på dreamweaver och kan mest grunder inom html.

Mycket tacksam för svar

ps. om ni inte riktigt förstod vad jag menade så skriv det så ska jag försöka förklara på ett bättre sätt.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Antingen lägger du den som en bakgrundsbild på elementet. background-image: (adress/till/bild/här.jpg); Har för mig att man ska ha parenteserna runt om. Eventuellt också ' ', men kommer inte riktigt ihåg. Annars kan du flytta texten dit med CSS också. Postion: Absolute; (tror inte det funkar med relative) och sen top: 20px; left: 80px;... typ...

Permalänk
Medlem

Okej, men kan du visa exakt hur jag ska skriva?
Du ser ju grunden om du kollar på bilden... (är ju inte precis kung på html som sagt)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Antingen lägger du den som en bakgrundsbild på elementet. background-image: (adress/till/bild/här.jpg); Har för mig att man ska ha parenteserna runt om. Eventuellt också ' ', men kommer inte riktigt ihåg. Annars kan du flytta texten dit med CSS också. Postion: Absolute; (tror inte det funkar med relative) och sen top: 20px; left: 80px;... typ...

background-image:url(adress/till/bild.jpg); är det rätta, fast jag brukar förkorta genom bara background såhär:

background:#fff url(adress/till/bild.jpg) no-repeat;

eller lägga in mer vid behov.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en"> <head> <title>Text on Image</title> <style type="text/css"> body { font: 10px Verdana; } div.image { background: url('image.png'); width: 400px; height: 267px; position: relative; } div.text { position: absolute; bottom: 0px; right: 0px; padding: 5px; background: #FFF; } </style> </head> <body> <div class="image"><div class="text">My Text !</div></div> </body> </html>

Trode jag skulle funkar fint, det gjorde det också, i fx och opera, men inte i ie. Det vart en 1pixel mellanrum mellan text diven och image diven. Ni ser själva -_-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
background-image:url(adress/till/bild.jpg); är det rätta, fast jag brukar förkorta genom bara background såhär:

background:#fff url(adress/till/bild.jpg) no-repeat;

eller lägga in mer vid behov.

Är det där verkligen html? det ser lite konstigt ut...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är CSS. Vill du kunna skriva på en bild ska du deleta bilden oc hanvända den som bakgrundsbild i cellen blir exakt lika! Så gjorde jag innan jag började med XHTML o CSS. PS gör som jag vart tillsagd använd itne templates.

Visa signatur

i7 930 4.0 GHz - ASUS P6T SE - Corsair 12GB 1600Mhz - Gigabyte Geforce 670 OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FiskeN9
Det är CSS. Vill du kunna skriva på en bild ska du deleta bilden oc hanvända den som bakgrundsbild i cellen blir exakt lika! Så gjorde jag innan jag började med XHTML o CSS. PS gör som jag vart tillsagd använd itne templates.

Äntligen har du lärt dig!

Mycket bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

^-^

Visa signatur