Geforce 7900 GT överklockar bra

Permalänk
Melding Plague

Geforce 7900 GT överklockar bra

<font style="font-size: 10pt"><b>Geforce 7900 GT överklockar bra</b></font> <small class="small">torsdag 30 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.vr-zone.com/?i=3437" target="_blank">VR-Zone</a> har testat att överklocka ett Geforce 7900 GT för att se vad grafikchipet är kapabelt till. Det visar sig att överklockningspotentialen är riktigt bra.
<br />
<br />Visserligen användes en processorkylare och en 120 mm-fläkt för att kyla kortet, men resultaten är nästintill häpnadsväckande. Med 2,2 V spänning till minnena och 1,7 V till kärnan uppnåddes 800 MHz på kärnan och 1063 MHz vilket är cirka 80 % överklockning och de kunde nå 7000 poäng i 3D Mark 06. Kortet var helt stabilt i 785/1020 MHz (kärna/minnen), vilket gav en prestandavinst i Quake 4 och FEAR med omkring 50 % (i 1280x1024 pixlars upplösning, 4xAA och 16xAF). Inte illa pinkat.
<br />
<br />En sidoeffekt är att grafikkortet fick en betydligt högre elförbrukning jämfört mot ett oklockat kort; med kärnan klockad i 800 MHz drog kortet 111 W jämfört med 64 W som kortet drar i standardutförande.
<br />
<br />Detta bådar gott för de som vill satsa på ännu kraftigare kylning, som vattenkylning eller kompressorkylare eller något annat exotiskt kylsystem.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow,, fan va häftigt... Sugen på ett sådant kort.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Mycket fina poäng själv får jag 7288 med 2st 7800gt i sli...
Fast då har jag lite kvar att klocka i och för sig.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

inte illa pissat det

Permalänk
Medlem

Oi Det var mycket... 50% ökning av fps.. wow

Permalänk
Medlem

Nvidia powwahhh

Doja/Flamso.. låna min 120mm Zalman kanske ??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Temperature wise, you can see that my air-cooling setup keeps it cool at 40C idle and 45C load right after it comes out of 3D Mark benchmark. This is roughly similar at 1.5v to 1.7v and different core speeds. The heat the card produces is really not that much even at 1.7v, and my air-cooling setup is more than sufficient to keep the card running cool.

Jag undrar bara vart de där 110W tar vägen om kortet nu inte blir varmt

Hur som helst så är det helt otroligt vad det kan klocka på luft, dock måste jag nog våga påstå att det antagligen tål värme bra snarare än att det är svalt. Siffrorna som man får fram genom drivrutinerna är inte helt pålitliga.

Hur som helst är resultatet nästan otroligt, nvidia har gjort ett kanon grafikkort igen. Kan de bara inte slänge in interlaced-stöd via monitorutgången så är jag nöjd.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tessa
Oi Det var mycket... 50% ökning av fps.. wow

Ha lätt tjejen har en 7700Cu fast den är för stor men dock samma fästen, funderar på att köpa en 7000b den passar perfa.

övrigt det är det här jag har snackat om, 7900Gt äger helt enkelt. klockar bra, svalkärna, billig, sen med kompressor på ett 7900GT YOHO ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Körde likadan kylmodd på ett geforce 2 gts pro en gång i tiden, vilket gav bättre överklockning.

Permalänk

dom här klockningarna kan man dock inte förvänta sig utav ett ati kort som det ser ut just nu. ATI have powerful cards but they have to do something with the heat though.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Wow. Han lyckas nästan dubblera effekten utan att kortet blir varmare.

Tyvärr tillåter inte energiprincipen sånt här - någon av uppgifterna stämmer inte. Det kan vara:

1) Kylningen är väldigt effektiv och lyckas kyla av alla 111 W.
2) Kortet blir faktiskt varmt och han har dåliga termometrar.

Det tredje alternativet, att energin skulle ta vägen någon annanstans, avfärdar jag. Skulle kortet börja lysa eller låta förfärligt eller vad?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Wow. Han lyckas nästan dubblera effekten utan att kortet blir varmare.

Tyvärr tillåter inte energiprincipen sånt här - någon av uppgifterna stämmer inte. Det kan vara:

1) Kylningen är väldigt effektiv och lyckas kyla av alla 111 W.
2) Kortet blir faktiskt varmt och han har dåliga termometrar.

Det tredje alternativet, att energin skulle ta vägen någon annanstans, avfärdar jag. Skulle kortet börja lysa eller låta förfärligt eller vad?

7900GT är svala det är bara att svälja, ja nånstans tar ju W vägen men inte är det ut i värmevärlden iaf.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Någon som vet hur de får den kylaren att sitta kvar? Samt hur de bär sig åt för att ge minnen och gpun mer ström, är det en hårdvaru-voltmodd som måste göras då?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Japp det finns fint potensial i dom chipen, men man får inte glömma att ett sånt grafikkort förmodligen inte överlever 1år. Möjligen 0,5 år men å andra sidan är det ruskigt bra prestanda. 7000p i 3DMark06 är mycket imponerande.
Snart lär vi se lite välrdsrekord med store brorsan.
KINC är la på G hoppas jag

Permalänk

nVidia har gjort allt med 7900GT rätt. Den klockar bra, sval, strömsnål och billig. En vinnare helt enkelt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Att påstå att värmeenergin i detta fall går upp i rök eller något annat istället för att omsättas i värme är faktiskt att tala emot fysikens lagar och i samma stund tala om vilken stor idiot man är...:)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia har gjort allt med 7900GT rätt. Den klockar bra, sval, strömsnål och billig. En vinnare helt enkelt.

så sant, så fort jag vågar pilla med Vmodden så ska jag köpa en zalman 7000B och sätta på mitt GT krot, passar utmärkt.

Citat:

skrivet av xplane_uppsala
att påstå att värmeenergin i detta fall går upp i rök eller något annat istället för att omsättas i värme är faktiskt att tala emot fysikens lagar och i samma stund tala om vilken stor idiot man är...

det räcker tydligen med den enkla moddningen som sidan bevisar, enklare än så är det tydligen inte.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det går tydligen att göra 1.2V->1.55V vmod bara genom att måla lite med silverfärg :D. Detta ger ca 700MHz på kärnan! Dock blir det lite varmt så man ska nog ha vatten om man ska ge sig på den här modden.

Här har ni 1.4V vmod och här finns en bild på 1.55V vmod!

Ska modda mitt GT senare idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Det går tydligen att göra 1.2V->1.55V vmod bara genom att måla lite med silverfärg :D. Detta ger ca 700MHz på kärnan! Dock blir det lite varmt så man ska nog ha vatten om man ska ge sig på den här modden.

Här har ni 1.4V vmod och här finns en bild på 1.55V vmod!

Ska modda mitt GT senare idag

gott,, ska me ge mig på de när jag vet vilka saker jag ebhöver för att göra detta. men tänkt på en sak, Vmod till minnen då ? hur funkar det ?

räcker det med en blyertspenna ??.
och om inte vad är det för pennor som används för att sätta 1.4V??
för det är det ända som har behövts för att vmodda till 1.4V

skriv gärna ner vad man behöver, har aldrig moddat ett Gkort innan så jag e lite keff på sånt hära. och vad är = Car defrost kit ??, kan inget om bilar så :S

undrar när swec ska köra lite tester samt överklockningsresultat på 7900~ ni har tatt för lång tid nu kan man ju tycka

här är några andra bilder om man ska vmodda från 1.4v till 1.7.

7900GT 1.4V Vgpu.
Done by: illuminati-hwt
Difficulty: easy <- confused?.. this one is for you.
Tools: Car defrost kit, tape (to mask out where the ink goes)

7900GT 1.35V Vgpu / 7900GTX 1.55V Vgpu
Done by: cronic, aicjofs
Difficulty: medium
Tools: Car defrost kit, needle, (and very steady hand)
*aicjof has 7900GTX, and since this mod does +0.15V, that brings it up to 1.55V.

7900GTX 1.7V Vgpu.
Done by: LardArse
Difficulty: hard
Tools: Soldering iron, wire, 50K resistor

ännu en bra guide: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=1359661#...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

kan man köra 1.4v modden med en zalman vf-900 ?

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Vilket 7900GT kort skulle ni rekomendera för runt 3K?

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

car defroster kit är en reparationssats för "el-trådarna" i uppvärmda bakrutor på bilar. Nån typ av silver färg som man målar på.

Permalänk
Medlem

LOL... ja jättebra att investera i ett kort för under 4k och sedan köpa en exktra kompressor för 6k att kyla den med... dummaste jag hört..

Permalänk
Medlem

skulle gärna vilja se test ij'ämfört med te.x x1900xt/xtx

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Discokungen

Vänta bara tills jag kör vatten på båda korten Voltmod coming soon in a forum near you (även om jag väntar med 1,7v )

Sjukt att han får 200p mer i 06 än vad jag får med mina två kort

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
LOL... ja jättebra att investera i ett kort för under 4k och sedan köpa en exktra kompressor för 6k att kyla den med... dummaste jag hört..

Dels kommer kompressorn förmodligen gå att använda till annat, eller så har den använts till annat tidigare. Dels gör folk det här för att det är kul.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

50% låter lovande Men då kommer jag verkligen behöva ett nytt nätagregat också. Har haft funderingar på ett 7900gt och nu verkar det som om det kan vara en bra investering om man behöver öka prestandan i framtiden sen

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

vad drar ett asus 7800 GTX 256mb, någon som vet? (ström)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

det räcker tydligen med den enkla moddningen som sidan bevisar, enklare än så är det tydligen inte.

Japp, det räcker med den moddningen för att avleda värmen från GPU, men sedan måste denna värme ventileras ut ur chassit också. Detta är dock inget stort problem, ett X1800XT har ju en maxeffekt på 103W (oklockad) och den värmen går ju att ta hand om för ett någorlunda välventilerat chassi.

I stort sett all tillförd effekt till en processor avges i form av värme, anledningen till att ett 7900GT inte blir varmare i överklockningstesten är helt enkelt att kortet inte avger mer än runt 64W i maxlast oklockat. Värmen försvinner alltså inte på något mystiskt sätt utan den tas om hand på samma sätt som vanligt, grafikkortskylaren för den från kortet till luften i chassit och chassifläktarna transporterar ut den ur chassit.

Sergej_WTF<= Ett 7900GTX drar ungefär 89W i maxlast 89W/12V=7,42A. Lägg sedan till någon ampere eftersom inte all matning tas från 12V-linan och du hamnar någonstans på ~8,4A.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

64W, najs najs. Du skulle man kunna kyla det "passivt" med Vm-102 eller polar freezer (oklockat)

Hur klockar 7900gtx förresten?