Permalänk
Medlem

Munskydd vid gravering?

Tja!
En snabb fråga?
Ska man ha munskydd om man graverar i glas/speglar eller klarar man sig utan?

Det var bara det

//empty

Permalänk

det kan bildas lite olika gaser när man dremlar o graverar.. men det är inte så farligt om man inte har de till yrke isf.. testa utan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: Munskydd vid gravering?

Citat:

Ska man ha munskydd om man graverar i glas/speglar eller klarar man sig utan?

Varför inte? Kan ju inte skada att alltid ha munskydd när man dremlar.

Visa signatur

- Har tråkigt utan ÖÄ!

Permalänk
Medlem

Har nämligen inget hemma och ville gravera men kör utan nu

Permalänk
Medlem

Det är känns ju mycket säkrare med.
Sen ska man egentligen köra med hörselkåpor och skyddsgalsögon, enligt min dremelmanual.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Känner du dig osäker ha munskydd. det kan juh komma farliga gaser, splitter.
Så jag använder munskydd och skyddsglassögon.

Gör som du finner är säkrast.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem

Ifall du skall ha munskydd som skyddar mot gaser. Så lär du behöva något bättre än sånadär "vita-tyg-liknande-saker som man sätter fast med ett gummi band runt huvudet".

Men ett par skyddsglasögon är alltid bra att ha, och ett rum som har bra ventilation.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
det kan bildas lite olika gaser när man dremlar o graverar.. men det är inte så farligt om man inte har de till yrke isf.. testa utan

Ja visst kan de bildas gaser beronede på vad man graverar i, men jag tror inte små glasflisor är så sköna att ha i lungor eller i andingsvägar heller.

Skyddsglasögon och hörselskydd är att rekommendera oxå.

Permalänk
Medlem

Tycker nog skyddsglasögon är viktigast. Ska du ha andningsskydd så ska du ha skyddsklass P3. Kolfilter känns som kraftigt overkill. Sätt dig utomhus så får du bra ventilation.

Permalänk
Medlem

ta på dig vad du vill, men skyll inte på mig när du blir träffad med en kapskiva i ögat.

(du fattar vinken va?)

Permalänk
Medlem

Munskydd är alltid nice att ha, iallafall vid bearbetning av material man inte gärna vill ha småflisor av i luftvägarna. Men med bra ventilation och lite avstånd är det nog ändå rätt lugnt om man gör det utan lite då och då. Iallafall om man sysslar med material som är ok. Att sitta och göra damm av glas, glasfiber eller liknande är ju lite allvarligare, så då ska man defenetivt ha munskydd. Men metall och plast och sånt går nog bra tror jag.

Men viktigast tycker jag nog att hörselskydd är, ett par öronproppar minst!
Tro mig, Låg på vardagsrumsgolvet och graverade en datorsida under nästan 4 timmar utan en tanke på skydd, för även om maskinen var 10cm från huvudet så lät den ju itne så mycket... trodde jag... När man sen slutade tog det timmar innan pipandet och susandet i öronen förvann och man slapp den där "under vatten"-kännslan, jag var faktiskt riktigt oroligt där ett tag att det var permanent...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om du bara graverar så är hörselskydd troligtvis det viktigaste om du inte gör det ett par timmar om dagen, isf kan nog munskydd vara en bra ide!

Om du använder nån form av kapskiva lr liknande, så är du riktigt dum om du inte använder skyddsglasögon! Mina kapskivor brukar flyga iväg titt som tätt när jag råkar ta i lite för mycket så den fastnar.. Jag har lyckats sätta en bit kapskiva i en plywoodskiva, så tänk efter vad som skulle hända om det varit mitt öga
En bra ide är också att ha ett par riktigt bra skyddsglas som är heltäckande (alltså inte vanliga glasögon tex), då det lätt flyger in skit under glaset och in i ögat. Du kanske inte blir blind men det suger stenhårt o ha metallspån lr en bit kapskiva i ögat, även om den inte gör dig blind

Permalänk
Medlem

om du ska gravera oavsett om det är plåt, plexi, aluminium, färgtäckta ytor så är det väl en fördel att ha nåt slags munskydd, är man orolig kan du även ha rymddräkt så har du heltäckande skydd , blir nog dock "lite" svårare att gravera .. det som är jobbigast att få ner i lungorna är troligen glasdamm vilket retar fint i både hals och lungor men man får frän whiskey röst utan whiskey .. glas kan man ju hjälpa att det inte dammar själv .. använd vatten .. en svamp och "dutta" på lite vatten vilket gör att det stannar kvar och inte dammar.. har själv både munnskydd , skidoverall, och glasögon och öron skydd även hjälm och stålhätte skor .. dock är man lite körd så de är inget jag använder men jag kan rekommendera det varmt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Det är känns ju mycket säkrare med.
Sen ska man egentligen köra med hörselkåpor och skyddsgalsögon, enligt min dremelmanual.

Enligt mitt tangentbord måste man läsa en rolig manual innan man använder den

Permalänk
Medlem

graverar man i glas så bör man verkligen ha andningsskydd på sig. i metall vet jag inte om det är lika viktigt, men det gör ju defenetivt inte saken värre.

Visa signatur

:)

Permalänk

Ska du bara dremla en liten del till en dator är det nog bara glasögon som gäller. Däremot om du sitter lika mycket som GoTall eller någon annan av de som graverar mycket bör du nog tänka på ventilationen och eventuellt ett andningsskydd.

Permalänk
Medlem

OK.
Graverade en ca 10cm2 bild och "fyllde" i så det blev frostat och det tog ca 1h.
Körde förövrigt bara med ett par skidglasögon
Funkade bra men vet dock inte om det är p.g.a glasflisor som jag är krasslig i halsen idag.
Lägger in en bild på gravyren:

Permalänk
Medlem

Se det såhär: Vill du få Aluminium/Plåt damm i lungorna (Kan ju berätta att dessa metaller inte är direkt bra för hälsan)?
Vill du ha chansen för att få småflisor i ögonen som du kanske får grova problem med? eller om du har riktigt otur bränner på din hornhinna = sämre/ingen syn?
Vill du bli döv eller få nedsatt hörsel?

Det finns faktiskt anledningar till att vi använder skyddsutrustning

Permalänk
Medlem

vilka är vi?

Permalänk
Medlem

Alla, människan i allmänhet, yrkesfolk (innom alla brancher). osv osv osv.

Permalänk
Medlem

Oki .. ?!
menar inte att vara sarkastisk eller liknande men "vi" delen i detta forum tror jag är ganska liten ..

men jag kan ha fel..

Permalänk
Medlem

Överhuvudtaget så är det dumt att använda orden "vi" eller "man" i nån form av argument ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoTaLL
Oki .. ?!
menar inte att vara sarkastisk eller liknande men "vi" delen i detta forum tror jag är ganska liten ..

men jag kan ha fel..

wooooosh
....
döda. döda. döda.
....
wooooosh

Host,, umh, Va? Sa nån nåt lr ?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

bajen va namnet fotboll e vårt spel, söder é adressen och ingen kan ta fel.

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.

Permalänk

Hörselskydd (läs hörlurar med musik i, dämpar det jobbiga ljudet och ersätter med ljuva toner.) är det jag använder när jag graverar. Är lite rädd att jag ska förstöra min hörsel mer. Däremot munskydd och ögonskydd är överskattat
Man kan ju trottsallt dodga om det kommer ett kapblad emot dig.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoTaLL
Oki .. ?!

men jag kan ha fel..

Now this is just going over the board with this "vi" stuff. Du fattar vad jag menar varför driva det längre än det behövs.

Permalänk
Medlem

Dammskyddsmask 10kr
Hörselskydd 20kr
Skyddsglasögon 30kr
Totalt hela 60kr

Lycka till med att få bort glasdamm ur halsen och lungorna, det bränner ganska fint i ett par dagar.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Hörselskydd (läs hörlurar med musik i, dämpar det jobbiga ljudet och ersätter med ljuva toner.) är det jag använder när jag graverar. Är lite rädd att jag ska förstöra min hörsel mer. Däremot munskydd och ögonskydd är överskattat
Man kan ju trottsallt dodga om det kommer ett kapblad emot dig.

Ett par Koss - sparkplug och lite musik sitter väldigt bra... som skyddsproppar fast med musik
plus att de är billiga, vilket gör det hela ännu bättre

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
Now this is just going over the board with this "vi" stuff. Du fattar vad jag menar varför driva det längre än det behövs.

jo jag förstod ber om ursäkt