Permalänk
Medlem

Bootprob.

Hej, hehe nu när jag väl fått min dator att starta så dyker förståss ett nytt problem upp. När jag ska starta datorn så hänger den sig när Windows booten dyker upp.
Alltså, när Windowsflaggan kommer upp och den gröna "baren" under håller på att ladda. Väldigt dåligt förklarat, jag vet.. men jag är så morgontrött.

Och en sak till, jag har funderat på att formatera min hårddisk.. men hur gör jag det när jag inte kommer in i Windows?

Tack på förfot.

Visa signatur

öh. sweet.

Permalänk
Medlem

Om du ska formatera för att sen lägga in windows på nytt så startar du via winXP skivan och i installationen så väljer du att formatera disken.

Permalänk
Medlem

korspostning? :S

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Okej, men jag testade det igår.. och det ända jag fick välja på var att installera en ny kopia av windows, eller reparera den jag redan hade

Visa signatur

öh. sweet.

Permalänk
Medlem

Hade också det problemet en gång, då var det ett minne som krånglade.
Kör memtest och kolla så att dom fungerar riktigt. Kolla även så att ditt moderkort har fullt stöd för minnena

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

JOrå satt.. det funkade innan.. skulle bara byta cdläsare och då blev det såhära tokigt..

Hur gör man ett mem test då?

Visa signatur

öh. sweet.

Permalänk
Medlem

http://www.memtest86.com/
men du hade ingen diskettstation va?
----
När du har installationsprogramet för winXP igång så ska du välja
att installera en reninstallation och efter en stund så kommer det fram där du ska välja vart du vill installera windows.
Där har du möjlighet att plocka om bland partitionerna och att formatera om c:\ där man vanligtvis lägger windows.

Permalänk
Medlem

OKej, nej jag har ingen diskettstation

wee.. nu kom jag in i windows.. men jag hittar tyvärr ingen internetanslutning.. jag får ingen IP adress. Jag har testat att inaktivera och reparera nätverksanslutningarna. Vad kan ha gått snett?

Visa signatur

öh. sweet.

Permalänk
Medlem

Använder du dig av adsl eller "riktigt" bredband i fiber?
om adsl kollat om modemet fungerar som det ska?

du har gjort en ominstalleraing av windows eller?

Permalänk
Medlem

Okej, nu är det såhära : Jag har formaterat om datorn, och installerat drivrutiner för moderkortet, där nätverskortet är intergerat ( stavning?)
Datorn hittade nätverkskortet och skulle börja söka efter ip osv. När den är klar försöker jag gå in på internet, men det funkar inte.
Jag testade att reparera nätverksanslutningen, men det stod att IP:adressen inte kunde förnyas.

Jag kör på adsl-modem, och ja det fungerar eftersom jag sitter på denhära datorn och har internet. Den hära datorn är förståss kopplad till samma modem som min andra dator där internet inte fungerar. Vad kan vara fel?

Visa signatur

öh. sweet.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xgorian
Okej, nu är det såhära : Jag har formaterat om datorn, och installerat drivrutiner för moderkortet, där nätverskortet är intergerat ( stavning?)
Datorn hittade nätverkskortet och skulle börja söka efter ip osv. När den är klar försöker jag gå in på internet, men det funkar inte.
Jag testade att reparera nätverksanslutningen, men det stod att IP:adressen inte kunde förnyas.

Jag kör på adsl-modem, och ja det fungerar eftersom jag sitter på denhära datorn och har internet. Den hära datorn är förståss kopplad till samma modem som min andra dator där internet inte fungerar. Vad kan vara fel?

Är det bara ett modem eller en kombination av modem/router?

Om det endast är ett modem så kan bara en dator vara ansluten åt gången (om inte din ISP ger dig fler IP-nummer)

Ett lätt sätt att kolla är genom att skriva Ipconfig i kommandoprompten (Start- Kör - CMD - enter)

Om ditt ip börjar på 192.168.x.x så har du router, om du har ett annat IP så har du troligtvis ett modem.

Permalänk
Medlem

Jag har en router, och ja.. jag har kunnat köra internet på båda dattorerna innan /:

Internet bara tvärslutade att fungera på ena datorn. Help

Visa signatur

öh. sweet.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Korspostning är inte tillåtet, du har nu förlorat din chans att få hjälp med frågan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||