Permalänk
Avstängd

Comhem 24/8?

Hey.
Har hört talas om att comhem bara ska släppa 24.
och isåfall så blir det nog 24/8Mbits.

Det är enligt en av polarens farsa som ringde o snacka med comhems support för nån dag sen.

Kan detta stämma?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

En av dina polares farsor?

Skämt å sido men jag är öppen. Vad gäller 24/8 så ryktas det om att så är fallet. 100Mbit i download kommer senare. Men det är som sagt bara rykten, inget är bestämt ännu

Permalänk
Avstängd

hehe ne men ja skrev fel.
okej.. lite synd då om det _inte_ skulle bli 100Mbit.
24/8 är ju inte riktigt samma sak.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Nja 100Mbit är ju inte bara rykten.

http://www.nyteknik.se/art/44387

Sen har det kommit massa rykten om att comhem ska ha övergett försöken och sånt men detta har inte backats upp av nån säker källa.

Varken comhem eller nån nyhetskälla har vad jag vet sagt att comhem har övergett 100Mbit.

Men som sagt. Den som lever får se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
hehe ne men ja skrev fel.
okej.. lite synd då om det _inte_ skulle bli 100Mbit.
24/8 är ju inte riktigt samma sak.

Som sagt! Ingenting är bestämt ännu, oavsett vad nån supportnisse på comhem säger. 24/8 är dock en rejäl förbättring mot 8/1, även om 100 hade varit att föredra alla gånger. Jag ska ha det snabbaste när det väl dyker upp.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur VDn gick ut och "lovade" 100Mbit så är det ju en skaplig presigeförlust om de bara skulle släppa vad konkurrenten (nu uppköpt) mäktade med via en tidigare standard (för et år sedan dessutom!)! Nja, om inget annat sägs från ComHem räknar jag fortfarande med 100 Mbit!

Permalänk

Förmodligen kommer väl comhem erbjuda 100 för eller senare. Inte säkert att det sker i år dock. Ditt resonemang är inte felaktigt på något sätt

edit:

Det är inte bara comhem som lovar 100 Mbit snart.
http://news.zdnet.co.uk/communications/broadband/0,39020342,3...

Permalänk
Avstängd

Nån som hört nå mera om detta ?

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Nej! Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Pratade precis med comhems presstjänst, Vilka precis meddelade att dem är precis i slutfasen av DOCSIS 3.0, Så dom på presstjänsten visste inte exakt när dem nya hastiheterna släpps till allmänheten med sa samtidigt att det förmodligen blir runt novermber/december, Comhems produkt-tekniska chef Jonas Abrahamsson ska också ta kontakt med mig på måndag och ge mig mer exakt information som då också kommer meddelas här!

Permalänk
Medlem

Fråga gärna hur det blir för oss chello kunder.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

bra anexus orkar inte ringa själv dit.
hoppas du delar med dig av informationen sedan som sägs av Jonas.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Vad säger man,

1/1-06 påbörjade jag mitt comhem abb. Detta mycket pga av vad som sas i idgintervjun. Jag förstod att inga 100Mbit var att vänta, men hade läst på att docsis2 klarade betydligt bättre hastigheter än nuvarande.

Jag hade också förväntat mig att det inte skulle komma nya tjänster i början på 2006 utan mer mot sommaren eller sen vår.

Men nu har jag bara 4 månader kvar av min bindningstid, och inget absolut inget har förändrats. Sånär som att min hastighet blivit lite sämre, förr låg den marginellt över 8/1 och nu marginellt under.

Så vad mig anbelangar så ljuger comhem, men är det bästa av de alternativ som erbjuds här. Så jag kommer fortsätta vara kund, men det beror inte på att jag vill... utan för att jag måste. Även efter bindningstiden.

Det är inte så att de missköter sig direkt, men de snackar uppenbarligen en hög med kakka....

Så oavsett vad de säger om framtiden, tänk på att de sagt en massa förut som de inte infriat. Dvs, innan jag har en fungerande ny tjänst med högre hastighet så är allt bara snack.

/jon

Permalänk
Medlem

Man ska alltid ha i åtanke att det är ny teknik via pratar om. Det gör det väldigt svårt att förutse alla problem och att uppskatta utvecklingstid. Naturligtvis var den första tidsuppskattningen utifrån att allt gick som på räls. Det gör det sällan... Dumt av Conhem att då nämna denna tidsperiod? Ja, kanske men optimistiska tidsramar använder sig väldigt många företag av. Det gäller att få ut positiva nyheter så snabbt som möjligt. Så funkar det idag, live with it. Du kan ju iaf leva i förvissningen att inget annat företag i världen lyckas få det att fungera på kortare tid...

Permalänk

Jag har nu när jag valt webbhotell valt ett som redovisar när de har problem. Och låter dessutom problemen stå kvar i historiken. Att ett företag kan erkänna problematik, som då inte är överdriven, är en förutsättning att kunder ska vara nöjda.

Comhem känner sällan till sina driftstopp ens i kundtjänst. De hänvisar till hemsidan trots att internet ligger nere.

Men 24/8 borde de mig veteligen kunnat släppa för länge sen. Och borde göra det som en positiv nyhet istället för att ge information som grundar sig på fantasier. Detta skulle dels tysta en del av de negativa stämmor som nu börjar höras mer och mer till comhems nackdel. Word of mouth är inte att underskatta, t.ex pratar grannar med varandra inför internetanslutning. Bekantskapskretsen brukar agera bollplank inför inköp många gånger. Forum på internet likaså.

Så även om jag är på det hela taget nöjd med hur det fungerar så gör jag större väsen om på vilket sätt jag som kund är besviken på comhem.

Förtroende är något som tar tid att bygga upp, men är väldigt lätt att rasera. Och comhem har väl precis lyft sig ur skiten, för de har mig veteligen sätts som riktigt skitbolag. Att med nyvunnen respekt bland kunderna få hybris bara för att det ser bra ut inför försäljningen är väl helt i linje med företagsstrategi, men inte i linje med långsiktigt företagande. Och en uppköpare borde ta detta i beaktande inför inköp, att besvikelsen som uppstår bland kunderna också är en värdeminskning.

Eller så planerar de att sälja inom 24 månader och jobbar på att låsa alla med avtal till sina tjänster. På så sätt kan de redovisa ett stort kundunderlag som bara finns pga tvång. Och sälja ett luftslott till nästa bolag som ska kräma ut ännu mer vinst fast de köpt för överpris och omöjligen kan göra detta på ett bra sätt. Dvs bra både för företag och kunder. Symbios istället för parasitism.

Jag må spekulera, men är det inte det börsen är till för?

Permalänk
Medlem

Tror få ens känner till ComHems satsning på Docsis 3.0! Då menar jag inte bland sweclockers utan bland övriga befolkningen. Möjligen har någon hört något om 100Mbit men har inte mer information än så. Alltså låter det bra inför framtiden och Comhem vinner fördelar. Delar alltså inte din syn att detta skulle vara negativt, trots förseningarna. Vad ska de välja? Telia? Som aldrig ligger i framkant när det gäller ny teknik? BBB, som pratat om VDSL2 ännu längre? Övriga ISPer som, liksom Telia, inte tycks satsa på ny teknik överhuvudtaget?! Återigen, ingen har lyckats fått det att fungera fullt ut än! Så var glad att de förmodligen ligger i främsta ledet och du kanske är en av de första i världen att få tekniken när den väl kommer. Lite onödigt att gnälla över någon månads försening då...

Ganska dumt att köra igång stora reklamkampanjer med 24/8 om de sen har för avsikt att släppa 100Mbit! Mig vetligen har Comhem aldrig uttalat sig om att de ska släppa 24/8, så att det skulle komma är bara grundlösa spekulationer så här långt. Varje seriöst företag ser nog till att få kolla på tekniken innan de hastar ut en ny teknik.

Sen jämför du en ISP med ett webhotell! Inte helt relevant va'? Jämför istället med övriga ISPer (i Sverige) så tror jag inte comhem är särskilt mkt sämre. Själv har jag BBB och de redovisar på nätet (för att sedan ta bort det) precis som comhem. Supporten är lika vilsna även här. Och återigen, vi pratar om ny teknik inte driftstörningar/redovisningar av befintlig teknik!

Permalänk

Jag gillar dina svar

Jag backar väl i min jämförelse med webbhotell, den funkade som referens till något inom webbvärlden som jag håller på med.

Nu väntar jag med spänning på vad anexus får reda på, jag ids inte ringa.

/jon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joomlajon

Nu väntar jag med spänning på vad anexus får reda på, jag ids inte ringa.

/jon

Ja, precis!

Anexus, hallå hallå hallå hallååå..

Måndagen är snart slut!

Flåt, jag skojar bara! Jag väntar helspännt på nyheter angående nya internetabonemang från comhem.

Permalänk
Medlem

Hehe...

Väntar också på ...comhem. Har som sagt BBB VDSL men byter ut det ifall comhem kommer med bra upload. Då kan jag nämligen också säga upp min fasta telefoni (får ju betala telia för kopparlinan tackvare DSL).

Kabel är ju annars det enda egentliga alternativet för oss som saknar fiber. Teleledning kommer alltid vara beroende av avstånd och maxar man det så går det ut över stabiliteten. Tycker som sagt att det är kanon att comhem satsar så målinriktat på denna nya teknik. Naturligtvis är det konkurransen som tvingar fram detta!

Jag är dock övertygad om att comhem kommer med 100Mbit relativt snart. Tyvärr dröjer det säkert några månader till, fördelen (!) med det är dock att tjänsten förmodligen kommer vara stabilare när den väl kommer.

O vill ni läsa om försening med ny teknik så sök då på bostreams gamla tjänst, scream. Den blev väl försenad något år... (sen togs den bort kort efter att det fungerade) :).

Permalänk
Avstängd

anexus ??! hallå hallå! Måndagen e slut det e Tisdag
We want some information

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
anexus ??! hallå hallå! Måndagen e slut det e Tisdag
We want some information

Ja man är ju väldigt intresserad, av vad han sa!

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

DOCSIS Downstream Upstream
1.0 38 Mbps down 10 Mbps up
2.0 40 Mbps down 30 Mbps up
3.0 160 Mbps down 120 Mbps up

Detta borde väl göra så att man kan ha högre än 8/1 redan nu på 1.0 standarden. Eller?

Permalänk

Det där är väl teoretiska hastigheter i labbmiljö. Comhem kör med docsis 1.1 för tillfället så de borde ju kunna klämma ut 24/1 om det var så enkelt att komma upp i hastigheterna som du listade ovan.

Permalänk

börja fundera lite på hur denna övergång kommer se ut , UPC har i dag det ända systemet i sverige som är helt annorlunda mot comhem , vilket kommer innebära Comhem ska stå för mycket nytt mott oss med UPC

sen har jag svårt att tro att ett bolag från 8/1 mbit hoppar upp på 100/10 direkt

det låter lite osamahängande ?

trode Comhem likaså UPC ville slå ut ADSL marknaden

och det gör dom jue lätt med 24/8 eller 24/10 eller vad dom nu tänkt sig

sen tror jag inte heller att vi kommer få 100 mbit innom kort , PGA tänk er flera miljoner docis 3.0 modem som dom måste ge alla ?

det går inte i hop . i dag har nästan alla ett Euro docis 2.0 modem , allså så ser jag som det ser ut nu att Comhem likaså UPC kommer köra docis 2.0 tills dom har allt klart med hur dom ska göra med rästen!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

tror inte att comhem uppgraderar till euro docsis 2.0 bara för att ha det någon månad i väntan på modem...Det som kanske skulle va möjligt om comhem inte får tag i några modem på ett bra tag, är att deras nya docsis 3 utrustning även är kompatibel med docsis 2 och då skulle de kunna köra igång med docsis 2 tjänster med sin befintliga utrustning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer

sen tror jag inte heller att vi kommer få 100 mbit innom kort , PGA tänk er flera miljoner docis 3.0 modem som dom måste ge alla ?

det går inte i hop . i dag har nästan alla ett Euro docis 2.0 modem , allså så ser jag som det ser ut nu att Comhem likaså UPC kommer köra docis 2.0 tills dom har allt klart med hur dom ska göra med rästen!

alltså du yrar ju så mkt skit konstant

från UPC:s hemsida:

Citat:

För närvarande är ca 300 000 hushåll anslutna till UPCs fiberoptiska nät. De anslutna hushållen har tillgång till bredbandstjänster av hög kvalitet och ett av marknadens största digitalTV-utbud.

var fick du flera miljoner ifrån?
300 000 anslutna hem, sedan tror jag knappast att alla dom använder internet-tjänsten.

och sen för det andra, varför ska kunderna få ett modem GRATIS?
är väl bara att ta betalt för modemen från dom som vill uppgradera?

Permalänk

Jag pratade med supporten i ett annat ärende, så slängde jag ut frågan. Vet du något om högre hastigheter.

Han svarade.... ja.
och fortsatte

Det kommer högre hastigheter under hösten (misstänker den sträcker sig till jul)
100Mbit är testat och fungerar, dock vet han inte vilka hastigheter som i praktiken kommer att erbjudas under hösten. Priser visste han inget heller om.

Så fortare under hösten alltså. Hur fort och hur dyrt : inga uppgifter.

/j

Permalänk

BasseBaba jag räknade in comhems bredband i det med!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Razer, spelar ingen roll om du räknar med comhems kunder (från hemsidan): "Com Hem har i dag 1 400 000 hushåll som kunder. Antalet bredbandskunder uppgår till 154 000.".

Varför skulle de inte hoppa upp till 100 Mbit? För att de tidigare bara haft 8?! Ja det är ju ett bra argument, naturligtvis erbjuder de snabbast möjliga om det är stabilt o väl fungerande! Och att marknaden för tjänsten finns. Någon som vill ha 100Mbit här?! Dessutom kommer de kunna erbjuda helt andra typer av kringtjänster.

Däremot tror jag inte upckunderna får ta del av det direkt, det dröjer säkert ytterligare ett tag.

Nej håller med bassebaba, fortsätt att fundera lite till du...

Permalänk
Medlem

Dom får snart komma med något.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz