Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
Mig veterligen är varken machkärnan eller freebsd UNIX "certified".

Mach i sig är inget oprativ utan ett layer som hantera kommunikation och timing för operativet.
BSD är inte certifierat eftersom det var ATnT som hade rätten till namnet och BSD till mycket av koden. ATnTs del hamnade hos Novell som sålde de kommerciella rättigheterna till SCO och namnet till X/Open medans BSD blev en gren som var helt fristående från allt det tjafset men inte fick heta UNIX efter domen mellan Berkley och ATnT...
Vid System V rel.4 var ATnTs Unix och Berkleys (4.2?) i stort sett identiska.

Apple stödjer dock gruppen "Single UNIX specification" så vart det tar freeBSD kan man fundera på...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Gego: Det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

vad jag hört kan man säga Unix åt både *BSD solaris OS X och linux utan att begå något större misstag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
vad jag hört kan man säga Unix åt både *BSD solaris OS X och linux utan att begå något större misstag.

Inte rätt. Linux är inte UNIX. BSD (och därmed OS X) och Solaris är däremot UNIX. BSD får kallas UNIX tack vare ett rättsfall i USA får många år sedan, Solaris är UNIX eftersom de är är certifierade av the Open Group.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

GNU/Linux är kanske inte UNIX, men det är himla likt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Inte rätt. Linux är inte UNIX. BSD (och därmed OS X) och Solaris är däremot UNIX. BSD får kallas UNIX tack vare ett rättsfall i USA får många år sedan, Solaris är UNIX eftersom de är är certifierade av the Open Group.

jo som jag skrev så är det inget ”större misstag” även om det är det.
men det handlar ändå bara om varumärket UNIX rent tekniskt så bygger Linux på unix.
och så vet jag vet ska ju man försöka få the open group att släppa unix fritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
jo som jag skrev så är det inget ”större misstag” även om det är det.
men det handlar ändå bara om varumärket UNIX rent tekniskt så bygger Linux på unix.
och så vet jag vet ska ju man försöka få the open group att släppa unix fritt

Tekniskt bygger Linux inte på något förutom GNU-mjukvara. Det är däremot efterliknat Minix. Men bygger inte på Minix.
Däremot följer Linux POSIX-standarden. Men det hävdade MS att NT4 gjorde också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
varför?... duger inte OSX?, det har ju unixshell, nästan alla program som går köra i linux går köra i os x

Dessutom är osx betydligt snabbare och aqua är snyggare än någon annan fönsterhandterare i linux

Snyggare än compiz/xgl? Enligt vem?!

Att osx är jävligt användarvänligt är sant men effekterna i xgl är fan så mycket ballare.

dapper på macbook:
http://desrt.mcmaster.ca/macbook.xhtml

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qzio
Snyggare än compiz/xgl? Enligt vem?!

Enligt han du citerande? Jag delar även hans åsikt.

Permalänk

Parallels

Gör så här:

1. Köp en MacBook, helst med 2 GB minne, och kör för fridens skull MacOS X. Det är världens bästa operativsystem, vilket du också kommer att upptäcka efter ett tag. (Eller sök in på N3P nu i Malmö så får du en MacBook att jobba med i skolan.)

2. Skaffa Parallels Desktop för Mac (eller vänta någon månad tills VM-Ware kommer). Nya Parallels kommer ha stöd för 3D-grafik och allt annat lull-lull.

3. Skapa alla virtuella Windows-, Linux-, Solaris- och whatever-partitioner som du har lust med. Kör en eller alla samtidigt. Prova, testa, krascha, återställ av hjärtats lust.

Överkurs:

4. Den som vill stila installerar givetvis SmackBook så att du byter OS genom att slå till datorn på höger eller vänster sida som då rullar fram och tillbaka mellan dina olika operativsystem.

5. Låt bli att tvätta dig under armarna i två veckor och lägg till GLTerminal för den riktiga doften av Slackware á là 1993 och du har en kanonuppsättning som både fungerar (MacOS X), kan användas (Windows XP) och är kul att labba med (Linux)

Oavsett vad så är MacBook en av de roligaste datorer jag någonsin ägt och tangetbordet underbart!

Permalänk
Medlem

Jao håller med förgående talare om att MB är en av dom roligaste datorer jag ägt.
Jag hjälper en polare med och komma igång med ubuntu, och det gillar att bråka.