Permalänk

Datorn hänger sig...

Ja som rubriken säger så hänger sig datorn iblan bara så där utan att man gör något krävade...det har hänt en gång när jag bara satt och kollade på film och en gång när jag skulle öppna kontrollpaneln och nån mer gång när ja inte komer ihåg vad jag gjorde. och så om man stänger av den med startknappen och sätterigång den direkt så stannar den bara och tuggar vid windows start skärmen och inte kommer nån stans. men om man väntar nån minut och sätterigång den då så går den igång som det inte har hänt något.
nån som har samma problem eller vet något man kan göra åt det??

Tacksam för svar//Sigma

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem, ibland när jag ser på film, tömmer papperskorgen eller nåt annat löjligt så fryser allting 5-10 sekunder och det kommer ett ljud från datorn. Ingen aning vad felet är.

Visa signatur

På ingående:
C2D E6600 | X1950XTX | 2 GB RAM | Gigabyte DS4 |

Permalänk

ja men min fryser helt så man måste starta om den...

Permalänk
Medlem

Fyra möjliga felorsaker:

1) Nätagget - vad har du för märke?
2) Värmeproblem. Har du kollat vad du har för temps på cpu/gpu och i lådan? Rensat datorn från damm på senaste tiden? Fungerar alla fläktar?
3) Minnesfel - testa dina minnen i memtest. www.memtest.org
4) Drivrutinsfel. Installera de senaste drivrutinerna för dina komponenter, chipset osv. Uppdatera ditt BIOS

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |