Folding: Diskussion, hjälp, övrigt dösnack :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

kan vara jag som kommer ihåg fel också, slutade folda på det rätt snart efter att jag satte ett extra 1060 som kunde gå dygnet runt i servern istället

Inte nödvändigtvis. Beroende på när du foldade med 1080Ti så kan det ha hänt en hel del vad gäller "PPD-inflation". Det var inte förrän under 2020 som CUDA lades till i Folding@home, vilket höjde PPD rejält för alla Nvidia-kort. Har vi tur kanske vi får se utvecklarna implementera AMD ROCm detta årtioendet. Sen har det även hänt en del på OpenCL-fronten där den senaste kärnan, 0x23 i skrivande stund, även ger AMD-kort en rejäl skjuts, ibland uppemot dubbelt så hög PPD jämfört med 0x22.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Mitt grafikkort är ett Asus ROG STRIX GTX 1080 Ti Gaming OC.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-rog-strix-gtx-1080...

Just nu kör jag kortet på ~140W.
0,781 V och 1600 MHz.
64 grader varmt. 79 grader hotspot.
Då får jag strax under 2M PPD.

Jag har även kört det på ~200W.
0,962 V och 1885 MHz.
73 grader varmt. 87 grader hotspot.
Då ligger det på 2.3-2.8M PPD.

Stock ligger det på ~230W.
1,031 V och 1873 MHz
77 grader varmt. 91 grader hotspot.
PPD är då sämre än min undervoltade profil pga lägre frekvens på GPU.

Poängen verkar skala hyggligt linjärt med strömförbrukningen i mina custom-profiler. Men det är skönt när det går tystare och inte blir så varmt.
https://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u...
<Uppladdad bildlänk>
Det syns i grafen när jag växlade till nedklockade profilen vid typ 9-10 februari.
Gick från 5,5kWh per dag till 4,3kWh.

Sen drar resten av systemet (Intel 12600K) ca 50W idle. Så ligger runt 190 W med den nedklockade profilen.
Är nyfiken på om man kan få ner effekten på CPU men vet inte riktigt hur man gör sånt.

Jag spelar ofta på den om kvällarna mellan 20-23. Det påverkar totalen för både poäng och effektuttag, även om foldingen fortsätter under tiden.

Du kan sänka idle genom en offset när den går på få cores. Bios eller xtu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Mitt grafikkort är ett Asus ROG STRIX GTX 1080 Ti Gaming OC.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/asus-rog-strix-gtx-1080...

Just nu kör jag kortet på ~140W.
0,781 V och 1600 MHz.
64 grader varmt. 79 grader hotspot.
Då får jag strax under 2M PPD.

Jag har även kört det på ~200W.
0,962 V och 1885 MHz.
73 grader varmt. 87 grader hotspot.
Då ligger det på 2.3-2.8M PPD.

Stock ligger det på ~230W.
1,031 V och 1873 MHz
77 grader varmt. 91 grader hotspot.
PPD är då sämre än min undervoltade profil pga lägre frekvens på GPU.

Poängen verkar skala hyggligt linjärt med strömförbrukningen i mina custom-profiler. Men det är skönt när det går tystare och inte blir så varmt.
https://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u...
<Uppladdad bildlänk>
Det syns i grafen när jag växlade till nedklockade profilen vid typ 9-10 februari.
Gick från 5,5kWh per dag till 4,3kWh.

Sen drar resten av systemet (Intel 12600K) ca 50W idle. Så ligger runt 190 W med den nedklockade profilen.
Är nyfiken på om man kan få ner effekten på CPU men vet inte riktigt hur man gör sånt.

Jag spelar ofta på den om kvällarna mellan 20-23. Det påverkar totalen för både poäng och effektuttag, även om foldingen fortsätter under tiden.

Tack! Riktigt kul med att se hur kort fungerar i olika lägen i mitt tycke.

Hur bra fungerar det att spela medans du foldar? Antar du hade pausat om det ställt till för mycket, personligen låter jag den köra klart sista WU innan jag sätter igång. Då när jag senast höll på mycket, 2011 kanske, så var det hopplöst att köra samtidigt. Sen vill jag ha maximal poäng också. Foldar datorn så surfar jag inte ens, räcker för att kunna störa trots att jag normalt bara GPU-foldar. Men webbläsare och annan mjukvara lånar också av GPU'n.

Extremt lätta spel kör jag folding igång samtidigt, typ min extremt sega och utdragna Pentiment-genomspelning samt när jag spelade Broken Sword 2 innan.
Förr eller senare drar jag igång en ny genomspelning av Stardew Valley, antingen när 1.6 uppdateringen äntligen släpps eller med Expanded-modden. Stardew Valley är inte direkt ett spel som kräver ens ett grafikkort om man säger som så, perfekt att 24/7 folda och spela på samma gång.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tack! Riktigt kul med att se hur kort fungerar i olika lägen i mitt tycke.

Hur bra fungerar det att spela medans du foldar? Antar du hade pausat om det ställt till för mycket, personligen låter jag den köra klart sista WU innan jag sätter igång. Då när jag senast höll på mycket, 2011 kanske, så var det hopplöst att köra samtidigt. Sen vill jag ha maximal poäng också. Foldar datorn så surfar jag inte ens, räcker för att kunna störa trots att jag normalt bara GPU-foldar. Men webbläsare och annan mjukvara lånar också av GPU'n.

Extremt lätta spel kör jag folding igång samtidigt, typ min extremt sega och utdragna Pentiment-genomspelning samt när jag spelade Broken Sword 2 innan.
Förr eller senare drar jag igång en ny genomspelning av Stardew Valley, antingen när 1.6 uppdateringen äntligen släpps eller med Expanded-modden. Stardew Valley är inte direkt ett spel som kräver ens ett grafikkort om man säger som så, perfekt att 24/7 folda och spela på samma gång.

Jag spelar mest spel som inte är så grafiskt krävande. Och jag nöjer mig med 60-100 fps. Så det blir en del prestanda kvar i grafikkortet att folda på många gånger. Men PPD blir väl tillfälligt halverad, i bästa fall. Oftast spelar jag med polare och de orkar antagligen inte vänta på att jag ska folda i en halvtimme till. Särskilt inte som de redan har väntat på att jag ska lägga barnen.

Just nu spelar jag främst Deep Rock Galactic och det går fint att folda samtidigt. Hade jag spelat något nyare som tex Cyberpunk 2077 på PC med ögongodis hade det kanske inte gått lika bra. Vet inte om spelet hade påverkats men foldingen hade väl i princip stått helt stilla då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag spelar mest spel som inte är så grafiskt krävande. Och jag nöjer mig med 60-100 fps. Så det blir en del prestanda kvar i grafikkortet att folda på många gånger. Men PPD blir väl tillfälligt halverad, i bästa fall. Oftast spelar jag med polare och de orkar antagligen inte vänta på att jag ska folda i en halvtimme till. Särskilt inte som de redan har väntat på att jag ska lägga barnen.

Just nu spelar jag främst Deep Rock Galactic och det går fint att folda samtidigt. Hade jag spelat något nyare som tex Cyberpunk 2077 på PC med ögongodis hade det kanske inte gått lika bra. Vet inte om spelet hade påverkats men foldingen hade väl i princip stått helt stilla då.

Ah förstår, rimligt med!
Och så länge det inte påverkar spelandet nämnvärt så låter det ju vettigt med!

Har du kikat på Deep Rock Galactic: Survivor? Deras tolkning av Onionlike/Vampire Survivors. Blivit ett par timmar senaste veckan.
https://store.steampowered.com/app/2321470/Deep_Rock_Galactic...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan sänka idle genom en offset när den går på få cores. Bios eller xtu

Jag vet knappt vad det där betyder. Jag får dra en vända på Google och se vad jag kan hitta. Ju lägre effekt och värme burken bidrar till desto lättare att fortsätta motivera 24/7 folding.

Skrivet av anders190:

Ah förstår, rimligt med!
Och så länge det inte påverkar spelandet nämnvärt så låter det ju vettigt med!

Har du kikat på Deep Rock Galactic: Survivor? Deras tolkning av Onionlike/Vampire Survivors. Blivit ett par timmar senaste veckan.
https://store.steampowered.com/app/2321470/Deep_Rock_Galactic...

Jag testade demot och det var skoj! Det blir nog att införskaffa det så småningom, eller när det lämnar early access. Till dess håller jag mig fortsatt till originalet.

Men inte heller det spelet kräver att jag uppgraderar GPU till något nyare (tyvärr?). Så jag är fast på 2M PPD tills vidare. PS5:an tar hand om de spel som skulle kunna kräva kraftfullare grafikkort. Det vore väl om Star Citizen/Squadron 42 släpps någon gång som jag får en riktig anledning att köpa nytt och dra upp snittet i Sweclockers foldinglag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Jag vet knappt vad det där betyder. Jag får dra en vända på Google och se vad jag kan hitta. Ju lägre effekt och värme burken bidrar till desto lättare att fortsätta motivera 24/7 folding.

Sök på adaptive offset, vad man gör är att den balanserar volten till cpu beroende på last.
Kan vara lite meck att få stabilt för gaming iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fick ett spännande projekt nu, 17926.

https://stats.foldingathome.org/project/17926

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Edit även fått flera 18218.

https://stats.foldingathome.org/project/18218

Ska testa köra lite High Priority! Se vad man får då.. lite nyfiken! Cancer jobben verkar helt slut atm.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Edit även fått flera 18218.

https://stats.foldingathome.org/project/18218

Ska testa köra lite High Priority! Se vad man får då.. lite nyfiken! Cancer jobben verkar helt slut atm.

Har märkt det med när jag kollar, får allt utom just cancer jobb just nu. Kan ju bara drömma om att cancer skulle vara botad och jag inom kort skulle få livselixiret jag väntar på.

De andra ger ändå fina poäng men för egen del är området lite extra viktigt. Hoppas de får ut nya snart!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har tagit en oplanerad paus pga hälsoskäl. Nu stör 4090t väldigt lite när den foldar ens om jag är i samma rum men har känt att jag behövt minska eventuellt störande moment då jag varit lite extra hängig senaste dagarna. Men borde vara igång igen framåt helgen förhoppningsvis. Nytt cellgift, nya biverkningar att upptäcka och eventuellt extra (o)ljud och värme slipper jag gärna nu.

Naggande nära 1,2 miljarder så klämmer nog in det någon dag (3-4 timmar folding) men siktar egentligen på 1,5 miljarder. Då jag inte får några 18725 eller andra cancer projekt så levererar 4090 rätt stabila 29 miljoner PPD även om det är extremt sällsynt att jag foldar mer än typ en halv dag.

Hoppas det rullar på fint för er andra aktiva!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har tagit en oplanerad paus pga hälsoskäl. Nu stör 4090t väldigt lite när den foldar ens om jag är i samma rum men har känt att jag behövt minska eventuellt störande moment då jag varit lite extra hängig senaste dagarna. Men borde vara igång igen framåt helgen förhoppningsvis. Nytt cellgift, nya biverkningar att upptäcka och eventuellt extra (o)ljud och värme slipper jag gärna nu.

Naggande nära 1,2 miljarder så klämmer nog in det någon dag (3-4 timmar folding) men siktar egentligen på 1,5 miljarder. Då jag inte får några 18725 eller andra cancer projekt så levererar 4090 rätt stabila 29 miljoner PPD även om det är extremt sällsynt att jag foldar mer än typ en halv dag.

Hoppas det rullar på fint för er andra aktiva!

Tag den paus du behöver och se till att kämpa på 👊du kommer nå 2miljarder snart skall du se

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tag den paus du behöver och se till att kämpa på 👊du kommer nå 2miljarder snart skall du se

Väl behövligt kan jag lova, tack.

Trodde det skulle sega ihjäl sig förbi miljarden men när jag tittar framåt så känns det fortfarande kul och i relativ närtid möjligt att klättra vidare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Blev lite längre än planerat, trodde jag klarade mig rätt bra när jag började med ny typ av cellgift men dödströttheten kom lite senare. Var trött innan, helt otroligt trött sedan. Typ man är så trött att man typ försvinner, för att försöka beskriva känslan. Börjat sakta piggna på mig men först idag jag känner mig någorlunda "tillbaks" så att säga. Första WU på över en vecka skickas strax in. Blir att försöka köra lite nu för att "komma ikapp" så att säga. Jäklar vad jag försvann snabbt på topp 20-listan.

Lite tråkigt att foldning av cancer fortfarande inte verkar ge några sådanna WU's...
Visst, poängen är bra på de jag får istället men inte riktigt poängen som är huvudfokuset för min del.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har fått lite temperaturproblem med min CPU, tempen gick plötsligt upp med ungefär 10-15 grader vid belastning. Det verkar som det speciellt är kärnorna på ena sidan av CCD:n som går varmt så förhoppningsvis är det bara monteringstrycket på kylaren som släppt. Får undersöka i helgen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Blev visst att 4090't fick köra på lite drygt ett dygn innan det är dags för en paus. Ganska feta poäng ändå, spänning sänkt till 0,9V för ökad energieffektivitet. Inga andra komponenter har hjälpt till. 27,7 miljoner poäng på 24 timmar på ett ensamt kort är rätt nice... och bättre än tidigare dygnsbästa som låg på runt 17 miljoner om jag inte minns fel. Cancer WU's gav trots allt mindre poäng när de gick att folda.

Edit: Var nog lite tidig, senaste 3 timmarna kom det in fler WU's. Nytt personbästa nästan 31,5 miljoner. Skulle nästan återuppliva tanken på ett dedikerat kort även om det är för opraktiskt på lite för många vis...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Så då var CPU:n tillbaka till sitt normala. Verkar som jag missat att dra åt ena skruven vid montering av kylaren för den satt relativt löst, intressant att den klarat sig flera månader innan något sånt här visade sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Blev visst att 4090't fick köra på lite drygt ett dygn innan det är dags för en paus. Ganska feta poäng ändå, spänning sänkt till 0,9V för ökad energieffektivitet. Inga andra komponenter har hjälpt till. 27,7 miljoner poäng på 24 timmar på ett ensamt kort är rätt nice... och bättre än tidigare dygnsbästa som låg på runt 17 miljoner om jag inte minns fel. Cancer WU's gav trots allt mindre poäng när de gick att folda.

https://i.imgur.com/3Kq3zBk.png

Edit: Var nog lite tidig, senaste 3 timmarna kom det in fler WU's. Nytt personbästa nästan 31,5 miljoner. Skulle nästan återuppliva tanken på ett dedikerat kort även om det är för opraktiskt på lite för många vis...

https://i.imgur.com/VyX4kKs.png

https://i.imgur.com/9iO1rdq.png

Jag är så sugen på att hitta på något och flytta ut mitt 3080 i mitt stora vardagsrum på 35kvm, och värma lite med Folding!
Mitt spelrum blir 28 grader med stängd dörr över natten och de håller inte redigt i längden! Kanske får bli så till nästa vinter..vet inte, men så sugen på att hitta på något i framtiden.

Skrivet av Kibbo:

Så då var CPU:n tillbaka till sitt normala. Verkar som jag missat att dra åt ena skruven vid montering av kylaren för den satt relativt löst, intressant att den klarat sig flera månader innan något sånt här visade sig.

Skumt att de höll så pass länge, men skönt att det var en enkel fix

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Blev ett lite längre nytt avbrott än tänkt, förra kuren gjorde mig otroligt trött så knappt ens datorn med 4090 var igång på över en vecka. Denna gång verkar jag tåla den bättre så blir folding nattetid iallafall, äntligen.

Och dagtid när datorn inte används på ett tag.

Men en liten fundering. Kan man ställa in så att en GPU aldrig används av programmet? Vill inte folda på 7800X3D då grafikdelen i den är för usel för detta men behöver HDMI porten den använder för min lilla 8" skärm jag precis köpt för system och sensorövervakning och liknande.

Tar jag bort AMD IGPn ur inställningarna så är den tillbaks efter nästa omstart. Kan man lokalt blacklista den? Kan tycka att den aldrig bort blivit whitelistad ens.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Blev ett lite längre nytt avbrott än tänkt, förra kuren gjorde mig otroligt trött så knappt ens datorn med 4090 var igång på över en vecka. Denna gång verkar jag tåla den bättre så blir folding nattetid iallafall, äntligen.

Och dagtid när datorn inte används på ett tag.

Men en liten fundering. Kan man ställa in så att en GPU aldrig används av programmet? Vill inte folda på 7800X3D då grafikdelen i den är för usel för detta men behöver HDMI porten den använder för min lilla 8" skärm jag precis köpt för system och sensorövervakning och liknande.

Tar jag bort AMD IGPn ur inställningarna så är den tillbaks efter nästa omstart. Kan man lokalt blacklista den? Kan tycka att den aldrig bort blivit whitelistad ens.

Skönt att se att du är tillbaka! Såg att du vart lite offline på Eoc och inaktiv! Hoppas kuren hjälper och att du mår bättre för varje dag!

Under Configure-Slots kan du plocka bort gpu Folding slotten, om du aldrig vill använda en GPU/CPU att folda med. Där har jag i mitt fall plockat bort CPUn då jag bara foldar på min GPU!
Löser detta ditt problem?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Skönt att se att du är tillbaka! Såg att du vart lite offline på Eoc och inaktiv! Hoppas kuren hjälper och att du mår bättre för varje dag!

Under Configure-Slots kan du plocka bort gpu Folding slotten, om du aldrig vill använda en GPU/CPU att folda med. Där har jag i mitt fall plockat bort CPUn då jag bara foldar på min GPU!
Löser detta ditt problem?

Tack, ganska många dagar senare ser jag nu. xD
Har visat sig att den inte fungerade. Var värt ett försök men den har avbrutits då den inte tog alls, jag blir bara tröttare av den samt lite komplikationer med levern som verkar vara allvarligast just nu. Legat på sjukhus ett par dagar, kom hem först igår, och har nu fått betydligt tyngre medicinering än tidigare. Blandannat morfin. Men känner mig mycket piggare och i kontakt i kroppen igen vilket jag inte känt på flera veckor. Får se vad nästa steg blir till veckan men mest skönt att få de värsta krämporna lindrade.
Vården jag får är som vanligt bra, ganska skönt att få vila uppp på avdelning (eget rum, yes!) och känna att jag liksom "återvänder" till livet så att säga. Mycket mobilanvändning och läsning. Skönt på sitt vis även det. Otroligt nöjd med sjukhusmaten också, men "mitt" sjukhus verkar överlag ha bra. Restaurang som levererar i huset.

Har konfigurerat detta så får se om det fungerar. CPU brukar gå bra men IGP's har jag haft problem med även när jag provade min ROG laptop som både har AMD IGP samt diskret GPU. Blir att kika vidare annars helt enkelt. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Tänkte visa min miniskärm som kanske kan ge lite inspiration. Det är en liten 8" Jonsbo-skärm som normalt monteras i fronten på några av deras chassin. Går även användas externt som jag gör. Denna ligger under min 42" skärm och smidig att ha lite extra info synligt. Blev att jag drog ner F@H clienten när jag återupptog foldingningen igår/inatt och måste säga att det gillas. Blir nog en till skärm då jag gillar upplägget så pass mycket.

Beklagar extremt mörk bild, jag är för dålig fotograf och mobilen sviker mig dessutom. Är ljust i rummet trots allt...

Edit: beskar bilden lite så den är lite lättare att se. Men det är ju i princip en vanlig F@Hclient.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...