Permalänk
Medlem

Fjärrstyra dator i annan stad

Hej!

Jag kör Telia 8 Mbit hemma, men har en släkting som bor rätt långt ifrån mig, vart jag har en dator igång så gott som 24/7. Han har 100 Mbit bredband.

Nu har jag en liten plan att starta egen dc hubb på den datorn, men min stora fråga är: finns det något bra, säkert program som gör att jag kan fjärrstyra den datorn hemifrån?
Hade VNC hemma förut när jag skulle hjälpa övriga familjen, men det verkar bara fungera i det egna nätverket.

Tacksam för svar

Permalänk

Vilket Operativsystem har datorn som du vill fjärrstyra?

Vilken version av VNC hade du? RealVNC? UltraVNC? båda fungerar f.ö. utmärkt över internet. Men jag rekommenderar UltraVNC över RealVNC i vilket fall.

http://ultravnc.sourceforge.net/

(Jag gissar att du kör Windows.)

Permalänk
Medlem

windows xp pro på båda datorerna, tack för snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jag kör med vanliga gratis VNC och brukar fjärrstyra mina datorer 40 mil hemifrån fungerar perfekt bara du har öppnat port 5900 på det interna ipet eller externa datorn du ska fjärrstyra

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GladiatorN
Jag kör med vanliga gratis VNC och brukar fjärrstyra mina datorer 40 mil hemifrån fungerar perfekt bara du har öppnat port 5900 på det interna ipet eller externa datorn du ska fjärrstyra

Gärna en förklaring hur? Ska man ange det externa ip:t istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Remote Desktop (Fjärrskrivbord) är bra också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Eller så kör man med remote administrator, det gör jag till alla mina kunder.

www.radmin.nu

Sen finns det ju netop också, men radmin fungerar klockrent. Enkelt och effektivt.

Permalänk
Medlem

Windows Remote Desktop är överlägset snabbast.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag måste bara hålla med om att Windows Remote Desktop är i särklass bäst.

Permalänk

Remote Desktop är överlägset bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Windows Remote Desktop (Fjärrskrivbord) är bra också.

Helt klart min favorit.

Glöm inte att öppna port 3389 bara!

Permalänk
Medlem

Vad är bästa/snabbaste alternativet till RDP då?

Jag sitter själv vid en linuxburk och fjärrstyr ibland windowsburkar, men vill ibland att folk ser vad jag gör (min mor vill exempelvis veta vad jag gör med de läskiga varningarna som dyker upp då och då). Ibland styr jag även min linuxburk från andra maskiner (vanligtvis windows på jobbet).

Hörde om NX häromdagen, ej hunnit testa det än. Såg ut som om det var mest för att styra *nix-burkar.

Ytterligare en grej är ju att när jag fjärrstyr min egen maskin så vill jag ju naturligtvis få upp min nuvarande session, inte en ny (inte en ny X-session).

Visa signatur

!ERAU QSSI DLRO WEHT

Permalänk
Medlem

RDP är helt klart snabbast som många säger

finns klient för det på linux med (rdesktop)

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan fått svar på både VNC och RDP är det onödigt med ännu ett sånt svar, så om man nu får spekulera i det hela så beror allt på vad du har för hårdvara och hur krånglig du vill vara.

Har du ny bra-bra hårdvara med stöd för Vanderpool eller Pacifica så skulle du kunna köra NetBSD som Xen-värd-OS med FreeBSD och Windows som Xen-gäst-OS. FBSD för trafikfiltrening och trafikprioritering genom PF och ALTQ samt FreeNX-värd som fungerar som proxy för din RDP/VNC-session.

Detta skulle vara en lite krånglig, men en väldigt säker och (när det väl är klart) snabb lösning då NX-protokollet kommunicerar över SSH samt att NX skulle speeda upp RDP/VNC-sessionen avsevärt.

Allt som fattas nu är lite länkar:
Xen och allt därtill: http://www.cl.cam.ac.uk/research/srg/netos/xen/
FreeNX som NX-proxy: http://freenx.berlios.de/
NoMachine som NX-klient: http://www.nomachine.com/download-client-windows.php
Hur man ansluter till en RDP-värd över NX: http://www.nomachine.com/howto/rdp-session.php
Hur man ansluter till en VNC-värd över NX: http://www.nomachine.com/howto/vnc-session.php

Fan, nu blev jag själv sugen på genomföra det, bara för att se om det går, borde fungera i teorin.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laban
Ytterligare en grej är ju att när jag fjärrstyr min egen maskin så vill jag ju naturligtvis få upp min nuvarande session, inte en ny (inte en ny X-session).

Ta en titt på x11vnc, mycket smidigt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Tråden är gammal men som någon klok person sagt
"Det är alltid bättre att posta en fråga i en befintlig tråd än att skapa en ny!"
Ja, jag kommer fjärrstyra 4-6 datorer från min "huvuddator" under ett sportevenmang.
1 av dessa datorer kommer ligga på samma router som huvud datorn medan resten av datorerna kommer ligga på andra internetanslutningar, bakom diverse nätverksutrustning som jag inte har någon aning om samt inte har någon tillgång till. Så min fråga är nu, finns det några lämpliga program, testat lite med teamviewver, men det är inte hållbart när man inte kan skapa egna användarnamn och pass utan måste använda dynamiska.
Jag har inte helt teknikhandikappad så det kan vara lite tjorv men helst ska det vara på plug-n-play nivå

EDIT: Alla är Windows XP.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Tråden är gammal men som någon klok person sagt
"Det är alltid bättre att posta en fråga i en befintlig tråd än att skapa en ny!"
Ja, jag kommer fjärrstyra 4-6 datorer från min "huvuddator" under ett sportevenmang.
1 av dessa datorer kommer ligga på samma router som huvud datorn medan resten av datorerna kommer ligga på andra internetanslutningar, bakom diverse nätverksutrustning som jag inte har någon aning om samt inte har någon tillgång till. Så min fråga är nu, finns det några lämpliga program, testat lite med teamviewver, men det är inte hållbart när man inte kan skapa egna användarnamn och pass utan måste använda dynamiska.
Jag har inte helt teknikhandikappad så det kan vara lite tjorv men helst ska det vara på plug-n-play nivå

EDIT: Alla är Windows XP.

Teamviewer kommer att funka galant för det du vill göra. Du installerar Host i dom datorer som du vill styra. Du får id för respektive host och kan sätta lösen vid installationen. Sedan kör du full i den dator som du ska använda för att styra dom. Dock kan du i gratisversionen bara köra mot en host åt gången.