Iomega Silver Line 500GB 1497:-

Permalänk
Medlem

Iomega brukar ju ha bra grejjer. Ska nog beställa en sådan (fast jag köper från ComputerCity, bättre butik & 1:- billigare)

Någon som mer som köpt och provat den?

Visa signatur

Workstation: | AMD Athlon64 X2 3600+ || ECS C51GM-M nForce410 || 4x1GB Dual Channel Corsair PC5300 || XFX GeForce 8500GT 256MB || 1x120GB |
Server: | Dual Intel PIII (Socket 370) 2x1,0GHz || 2x512MB + 2x256MB SDRAM || Geforce 2 mx400 || 1x80GB 2x120GB 2x160GB 4x250GB|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stareez
Iomega brukar ju ha bra grejjer. Ska nog beställa en sådan (fast jag köper från ComputerCity, bättre butik & 1:- billigare)

Någon som mer som köpt och provat den?

Jag har köpt och provat den funkar hur bra som helst: chassit blir varmt och man kan höra ett minimalt vibrerande ljud från den.
Det kanske är bara bra att chassit är varmt för att då antar jag att chassit leder bort värmen som nån sa innan.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem

Ska nog beställa en, går nästan alltid att motivera mer HDD utrymme :D, hur är CC på leveranser, garanti etc. har inga erfarenheter alls från dom.

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Ska nog beställa en, går nästan alltid att motivera mer HDD utrymme :D, hur är CC på leveranser, garanti etc. har inga erfarenheter alls från dom.

VH/Kicken

Jag är sugen som sjutton på en sån eller en ultramax 640GB,
men jag har dragit åt handbromsen när gäller HD för ett tag.
Måste byta prolle också.

Siba äger ju Computer City, Så det är nog inga större skillnader.
Förmodligen skickar de från samma lager, eller inte.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om jag vill att två datorer ska kunna komma åt hårddisken samtidigt? Går det? Helst oberoende av varandra.

Permalänk
Medlem

robn: du kan ju dela ut disken över nätverket till den ena.

Köpte en sån 500gb samsung (ej extern) som jag länkade till på förra sidan och kan säga att den inte lät ett skit, förutom lite vibrationer som spred sej ut i chassit. Löste det genom att lägga hdd-racket löst på dämpningsmatta, inte ett skorrande ljud

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robn
Hur funkar det om jag vill att två datorer ska kunna komma åt hårddisken samtidigt? Går det? Helst oberoende av varandra.

Nej, då får du köpa en nätverkshårddisk som du kopplar in i routern exempelvis.

Permalänk

köpte en. Ser okej ut, ingen plast här inte.
Får se hur lände den håller.
Frågan är ju bara om den mår bäst av att stå eller ligga.

Permalänk
Medlem

Har själv valt extern hårddisk som står med ventilationhål runt om.

Aluminiumchassi är viktig om värmen skall ledas bort på bästa vis.

Kan vara värt att tänka på att inte köra externa hårddiskar dygnet om, utan bara när man har nytta av dem.

Otaliga exempel finns av just att externa hårddiskar går sönder alldeles för fort.

Föredrar även att köra hårddiskarna stående i datorlådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mårten C
köpte en. Ser okej ut, ingen plast här inte.
Får se hur lände den håller.
Frågan är ju bara om den mår bäst av att stå eller ligga.

Visa signatur

Antec Performance One P180, Tagan Easycon 580W, Athlon 64 X2 4800+, Asrock 939 Dual Ata2, TwinMos Dual 4x512, 4x300 Maxtor Diamond Maxline III Sata 2, NEC ND-4550, 2 Acer AL2216Wsd

Permalänk
Medlem

Ringde till Siba igår för att höra om det fanns någon hdd kvar i Örebro. Fick höra att de var slut i hela Sverige men att den gick att beställa till reapriset, vilket jag gjorde.

Igår vid åtta fick jag mail om att de fått in diskarna igen och skulle skickas omgående. Nu för en liten stund sedan fick jag sms om att paketet är hos mitt uthämtningsställe

Väldig snabb leverans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
välj gärna en annan internet Butik.

Ska vi välja ett annat internet i en butik? Du förvirrar...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kan meddela att fler levererades till ComputerCitys butiker under dagen och fler kommer in under morgondagen. Det finns några hundra kvar till detta pris...

//Lamok - jobbar där fortfarande

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

Blev själv väldigt sugen på denna Särskilt då jag verkligen gillar Seagate, någon som vet hur länge denna rea pågår?

EDIT:
Har för mig att jag läst att Seagate köpt upp Maxtor (som jag aldrig gillat) och att Maxtor skulle bli deras budgetserie, det sitter väl inte en Maxtor i Iomegan?

Offtopic:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ska vi välja ett annat internet i en butik? Du förvirrar...

Och du irriterar bara, helt onödigt och dumt inlägg.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Blev själv väldigt sugen på denna Särskilt då jag verkligen gillar Seagate, någon som vet hur länge denna rea pågår?

EDIT:
Har för mig att jag läst att Seagate köpt upp Maxtor (som jag aldrig gillat) och att Maxtor skulle bli deras budgetserie, det sitter väl inte en Maxtor i Iomegan?

Iomega killen/tjejen sa att det var en Seagate så de borde nog vara de också. Jag gillar inte heller Maxtor pga att min har crashat ett antal ggr.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Blev själv väldigt sugen på denna Särskilt då jag verkligen gillar Seagate, någon som vet hur länge denna rea pågår?

Priset gäller så länge de räcker, dock längst till och med 14/1. Och det sitter Seagate-diskar i dem!

//Lamok - ComputerCity

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Iomega

Hej

Iomega använder sig _Aldrig_ av Maxtors hdd.

Mv.

Visa signatur

/Semester vad är det?

Permalänk
Medlem

Har blivit erbjuden en hårddisk för ett lite högre pris, 1700 kronor, och som heter

Iomega Value Series 500 GB

Något som vet skillnaden på Silver och Value series?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men angående Maxtor-frågan så missförstod ni mig, efter att ha läst den här nyheten:
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=4914
så undrade jag om det satt en Maxtor under Seagates namn i Iomegan :> men denna nyhet klargjorde det hela:
http://www.sweclockers.com/nyhet/?id=5093

Nu gäller det bara att hitta en anledning till att köpa den här hårddisken

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdhallen
Har blivit erbjuden en hårddisk för ett lite högre pris, 1700 kronor, och som heter

Iomega Value Series 500 GB

Något som vet skillnaden på Silver och Value series?

Det är siba som luras och verkar inte veta vad de skall kalla dem.

Siba har tre diskar i samma serie men olika storlekar som de kallar "silver series", "silverline 2" och "value".
Föregående modell hette Silver Line.

Diskar med USB2 heter Value series.

Diskar med USB2/FW400/FW800 heter (Professional) Silver series.

Utseendemässigt ser de likadana ut, förutom att de har olika interface.

I Professional finns även en svart disk med E-SATA som heter Black series.

Rörigt värre.

Permalänk
Medlem

Fick min disk idag av denna modellen som Iomega har erbjudande med. Måste säga att jag är mycket nöjd med den. Känns på chassit som det är bra kvalite och den låter inte speciellt mycket.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Denna disk sitter i Iomega 500GB Value:

http://www.seagate.com/support/disc/ata/st3500841a.html

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdhallen
Har blivit erbjuden en hårddisk för ett lite högre pris, 1700 kronor, och som heter

Iomega Value Series 500 GB

Något som vet skillnaden på Silver och Value series?

Silver Series är en äldre utgående modell. Om det skiljer något mer än utseendet vet jag dock inte.

Value (USB) och Professional (USB+Firewire) ser ut som:

Den äldre Silver Series ser ut som:

Huruvida Iomega stoppar samma diskar i dem eller inte vet jag dock inte...

(Disken tråden handlar om som Siba säljer är alltså Value-disken men de kallar den som påpekats felaktigt för Silver Series).

Permalänk

Min disk har börjat krångla - när man kopierar en större mängd data ( >50gig) så säger den efter ett tag att filen inte finns osv. Om jag sedan försöker kolla i utforskaren så säger den att den är tom ???

Vad är det för fel? misstänker nästan att det är något med USB-portarna, att de stängs av eller jag vet inte vad, för om jag slår av disken ett tag, för att sedan försöka igen, så fungerar det.

Permalänk
Medlem

I min (SIBA inköpt) så satt det en Seagate Baracuda 7200.9 500GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81532

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typic
I min (SIBA inköpt) så satt det en Seagate Baracuda 7200.9 500GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81532

Samma här.

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typic
I min (SIBA inköpt) så satt det en Seagate Baracuda 7200.9 500GB

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81532

Intressant... Det model# som anges på din länk (ST3500841A) är enligt Seagate en 7200.2 och inte en 7200.9

Kan du bekräfta om din disk har model# ST3500841A eller ST3500641A?

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer_ante
Min disk har börjat krångla - när man kopierar en större mängd data ( >50gig) så säger den efter ett tag att filen inte finns osv. Om jag sedan försöker kolla i utforskaren så säger den att den är tom ???

Vad är det för fel? misstänker nästan att det är något med USB-portarna, att de stängs av eller jag vet inte vad, för om jag slår av disken ett tag, för att sedan försöka igen, så fungerar det.

Disken är formatterad med FAT från början. Om du skall få den att kunna hantera filer i den storleksklassen måste du konvertera filsystemet till NTFS.

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Intressant... Det model# som anges på din länk (ST3500841A) är enligt Seagate en 7200.2 och inte en 7200.9

Kan du bekräfta om din disk har model# ST3500841A eller ST3500641A?

Mvh Rikard

Det är en med model# ST3500841A i min. Så mycket vet jag

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
Det är en med model# ST3500841A i min. Så mycket vet jag

Du har helt rätt i det, det är jag som är en klåpare på att länka till rätt prylar!
Det som skiljer ST3500841A mot ST3500641A är att 841:an har 8Mb cache medans 641:an har 16Mb.

disken som sitter i Valuen är en ST3500841A med 8Mb cache och tillhör 7200.9 familjen och inget annat. Jag uppdaterar min länk ovan så den pekar mot rätt disk...

(jag länkade till ST3500841ACE)

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

ST3500841A sitter det även i min.

Kan ju tipsa om att den är väldigt lätt att ta ur om man vill ha den för internt bruk. Lådan funkar bra att köra andra tillverkares diskar i om man vill.