Permalänk
Medlem

e6400 klockning, vad gör jag fel?

Ok, jag har precis skaffat ett C2D system (se sign), kanske inte det bästa, men lite klockning tycker jag den ska klara av. Detta är första gången jag ens kommer i kontakt med ett Intel system,.
Jag har lyckats få upp processorn i 2.5 men jag får hela tiden problem när jag STARTAR OM datorn, det händer inget, och jag måste antingen dra av på strömbrytaren eller hålla in startknappen tills datorn startar om. Väl när den startat om har BIOSet nollställt sig (händer endast med klockning).

Jag har följt många Noob-guider, ingen har hjälpt.
Jag har sökt på många andra forum om hur andra klockat där de har så lika delar som jag har, men ingen tur alls, så nu vänder jag mig till er på SweC.

Hur har jag klockat då? Kanske lite kontigt, iallafall vad jag tycker då det inte liknar någon guides förslag.

FSBn på 312 (x8=2496)
Minnena manuellt 533 MHz, timings efter SPD (annars fungerar ingen klock alls)
vDimm 1.85
NB volt 1.55
PCI-E 110 (jag måste klocka PCI-E till 110, annars fungerar ingen klockning alls för någon anledning)

Går ej höja volt på processorn tyvärr..
Processorn är Prime95 stabil (efter en timmes körande) samt flera super pi och 3Dmark tester. CPUn ligger på 36 idle, 50 Load. Jag har flera fläktar i datorn, samt öppet chassi, så jag tror inte det är värme felet beror på... har nyaste BIOSet på moderkortet med.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

prova med att ställa minnena på 2,0-2,2 volt och låt dom synka med processorn och öka sen fsb tills processorn ligger på ca 3200mhz

annars kan du testa att ställa minnena 1:1

sen beror det ju ochså på vad det är för moderkort för 945 är väl inte det bästa att klocka cd2.

annars får du nog satsa på ett 965 och 6400 minnen om du vill klocka

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

PCI-E ska du väl låsa till 100Mhz?

Varför kan du inte öka volten till CPUn?

Permalänk
Medlem

Mitt MSI moderkort stödjer tyvärr inte ökning av CPU volten, vilket är mycket dåligt, jag vet ):

Jag har testat stänga av så PCI-E porten inte höjer sig med FSBn, emn det konstiga är ifall jag inte höjer PCI-E portens frekvens så startar inte datorn alls ifall jag klocakr.
Jag har testat minnesvolt från original till 2.15 (BIOS varnar vid 2.20) men det hjälper ej heller.

Nu har jag ingen aning hur man synkar minnena, men jag hittade något där man kunde välja 1:1 samt 1:4, vilket jag misstänker är synkningen (står något om MPS etc).

Jag vet tyvärr att jag har mycket dåliga saker för överklockning, men 2.5MHz bör den väll klara? Den startar ju när jag ställt in CPUn på på 2.5GHz och väljer spara och avsluta, men så fort jag stänger av datorn eller startar om (på knapp, strömbrytaren på nätagget, genom windows, vad som helst) så har BIOSet startat om sig och jag får ett medelande att det är något fel pga överklockningen.

Har stält frekvensen på 2.25 för tillfällewt, för detta tycks datorn tillåta iallafall.

Tack för att ni försöker hjälpa mig förresten. Jag har aldrig varit mycket intresserad av hög klockning av CPUn, men nu när jag har en CPU som kan klocka bra så blir man mycket, mycket sugen

Permalänk
Medlem

helst ska man ha chipset 965 eller 975 för bästa klock med C2d och jag tror att det är dit moderkort garanterat som stoppar dina klockningar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Yes, hade du planerat att klocka skulle du nog tänkt över ditt köp av moderkort min vän.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

pci-e ska vara låst på 100. Köp ett nytt mobo så ska du få se, te.x vanliga ASUS P5B som jag kör med..

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Jag hade inga planer på extrem klockning, som över 3GHz på CPUn, så det känns mycket underligt att jag endast får upp till 2.25 stabilt, trots dåliga saker. Får iallafall äntligen över 10k i 3Dmark05 så jag är lagom nöjd.