hur kör man ett program i ubuntu?

Permalänk
Medlem

hur kör man ett program i ubuntu?

har precis installerat ubuntu på min server men det går inte starta program! Jag laddade hem hldsupdatetool.BIN (stod hör linux) samt ventrilo server för linux men inget händer när man trycker på binfilen eller ventrilo_srv (ingen filändelse). Hur startar man dessa program?

Permalänk

Eftersom jag är en kommandotolksnisse, så startar jag program i en mapp med ./filnamn
Så i ditt fall så skulle du behöva gå till mappen där filerna finns, och köra ./ventrilo_srv

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

när jag går till mappen och klickar på filen händer ingenting :S

Permalänk
Medlem

Du ska använda en terminal/shell och köra igång filen ifrån den menar mr_padawan, alltså inte via något grafiskt "peka och klicka"-program

Öppna först upp en terminal, det borde finnas någon genväg på skrivbordet eller i någon meny. Om du sen vet vart på hårddisken du laddade ner filen så kan du ta dig till den mappen via cd kommandot (change directory) och sedan skriver du ./namnetpåfilen för att starta den.

edit: lite förtydligande

Permalänk

Det är mycket möjligit att filerna inte har execute-flaggan satt, chmod +x <filnamn> för att fixa det. Denna flaggan är nödvändig för att det ska gå att köra filen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det är mycket möjligit att filerna inte har execute-flaggan satt, chmod +x <filnamn> för att fixa det. Denna flaggan är nödvändig för att det ska gå att köra filen.

sh filen.bin kan fugnera med. Kör det i bland när ajgi tne orkar ändra atribut på nån fil jag bara ska köra en gång. Eg nvidia drivers.