Tävla om valfri Komplett-PC!

Medieteknik på LiTH, arbeten?

Permalänk

Medieteknik på LiTH, arbeten?

Planerar får tillfället att gå datateknik på LiTH, men lade märke till programmet medieteknik som verkar lite intressant. Men undrar lite över hur bra arbetsmarknaden är, de flesta medieyrken har ju rätt överbelastad arbetsmarknad, gäller det där med? Sen undrar jag om det krävs konstnärlig talang, en del medieutbildningar kräver ju tom. att man skickar in en portfolio när man ansöker. Jag är väl inte den mest kreativa individ man kan tänka sig, så om det är centralt för utbildningen kanske det är en sämre ide.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska tänka så mycket på mycket jobben nu. Gå inte i den fällan. Välj bara något du kan satsa helhjärtat på. Fem års studier är lång tid och alla klarar/orkar inte med det.
Jag går inte medieteknik och men jag vet att det inte är en design utbildning utan en ingenjörs utbildning. Det innebär att du använder matematiken som främsta redskap. Tids nog så ordnar det sig med jobben, som civilingenjör har man många möjligheter och även om man inte hittar jobb inom sitt huvudområde just när man är klar kan man få jobb på andra områden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Tror inte du ska tänka så mycket på mycket jobben nu. Gå inte i den fällan. Välj bara något du kan satsa helhjärtat på. Fem års studier är lång tid och alla klarar/orkar inte med det.

Fem års studier är också en jävla massa tid/pengar, så jag skulle tänka efter en, två, tre gånger innan jag brände fem år på att t.ex. lära mig foto eller design.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att medieteknik inte är utbildning som kräver konstnärlig talang på samma sätt som en designutbildning gör. (Som svar på din fråga)

Permalänk
Relik 📜

Jag går MT på LiTH och är som jag skrev i en annan tråd lika konstnärlig som en åsna. Det går bra i alla fall.
Vad det gäller arbete ska det inte vara något problem direkt, ska inte säga att jag är 100% säker, men tror att i princip alla utexaminierade Medietekniker som aktivit sökt jobb faktiskt jobbar.
Fördelen med att faktiskt ha en civilingenjörsexamen i botten är ju att man kan ta jobb som kanske egentligen ligger utanför ens kompetensområde och anpassa sig, tror det var avd omega var inne på också.
Utbildningen i sig är rolig, och det finns mycket kul folk om man uppskattar sådant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Inte för att vara taskig, men jag kollade lite snabbt på kursplanen och det verkar vara en helt tokig utbildning. Reglerteknik och videoproduktion?

Permalänk

Hur är det med medieteknik, vilka förkunskaper bör man ha och måste man t.ex. tycka om programmering för att klara sig bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas
Inte för att vara taskig, men jag kollade lite snabbt på kursplanen och det verkar vara en helt tokig utbildning. Reglerteknik och videoproduktion?

Kallas bredd?
Ska man t.ex. gör specialeffekter kan jag tänka mig att den kombinationen inte är helt fel. LiveTV-system är ju inte direkt simpla heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag läser också Medieteknik på LiTH, första året. Kan säga än så länge att det är mycket teknisk man läser första året med en smak av design. Man läser grundläggande matematik som grundkursen, analys och linjär algebra, precis som på Datateknik (jag läste där första året innan jag bytte till MT). Sen läser man grundläggande programmering i språket Ada, ett imperativt och riktigt bra nybörjarspråk. Det kommer att vara riktigt nyttigt att kunna innan man läser senare kurser som Elektronisk Publicering, Matlab och Java. Elektronisk Publicering gör man hemsidor i formatet XHTML och krydda sidor med CSS-tekniken. Med det i bagaget så använder man sig av PHP för att koppla upp sig till en databas för att sedan visa innehållet på sidan. Väldigt rolig och lärorikt kurs. Med Matlab förklarar betydelsen av matematik och Javan kommer man kunna tilllämpa i Datorgrafikkursen senare i vår. Och i tvåan läser man fysikkurser med. Så MT kommer mest bestå utav matematik, programmering och fysik. Det kommer också kurser som Videoproduktion där man redigerar filmer bl.a och en designkurs kommer i tvåan. Jag tycker att det är en rolig utbildning som jag trivs med till skillnad från Datateknik som det inte gick så bra för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BobbyFromDallas

Om du tycker att MT är en tokig utbildning för att man läser Reglerteknik, kommer du att tycka att Datateknik, Teknisk Fysik, Maskinteknik, Elektronikdesign, Industriell ekonomi och resten av alla civilingenjörsutbildningarna på LiTH är tokiga med för de läser också den kursen. På Videoproduktionen så presenterades grymt imponerande filmprojekt som gjordes av MT-studenter under redovisningstillfället med hjälp av Adobe Premiere.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
precis som på Datateknik (jag läste där första året innan jag bytte till MT).

Oh gick det bra, var det mycket att läsa i kapp eller blev det ett helt extra år tom? Det är tänkbart att det är så jag kommer vilja göra.

Citat:

Publicering gör man hemsidor i formatet XHTML och krydda sidor med CSS-tekniken. Med det i bagaget så använder man sig av PHP för att koppla upp sig till en databas för att sedan visa innehållet på sidan.

Hmm, låter lite väl basic för mig tror jag. (sånt läser man på gymnasiet ) Är det korta kurser eller kan man tom välja bort dem?

Edit: stavning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nja det var så att jag valde Datateknik för att jag fann den mest intressantaste utbildningen för mig. Det var nog det som stämde mest överens med vad jag läste tidigare. Och visst började bra för därborta. Men så läste man mattekurser där vilka lärare där var omänskliga och hårda av sig när de rättade tentor man gjorde och en programmeringskurs på 8p varav 6p var i språket Lisp som jag fann språket att vara väldigt svårt, otydligt och ostrukturerat. Inte alls det språk för nybörjare som examinatorerna sa. Det blev vid sidan om programmeringen, uteblivna resultat i kurser som Diskret Matematik, Logik och Elektronik. Lägg därtill att jag pendlade dit från hemorten Norrköping, på tidiga morgonar och tillbaks sent på kvällen, vilket försvårade ytterligare studierna. Och riktade blickarna på MT i Norrköping.

Nu var det inte alls så hopplöst. Jag var ändå villig att ge D en andra chans genom att fixa omtentorna i augusti. Det skulle komma intressanta kurser i tvåan som Java. Men jag ville inte pendla längre så då gjorde jag det tuffa beslutet att byta till MT. En väldigt snarlik D-utbildning fast mer inriktat på grafik och kanske design. Och efter att jag har nu fått toppenresultat så märks det att jag pluggar mycket bättre här. Jag har även fått mina godkända kurser på D tillgodoräknade här vilket gör att jag läser deltid.

Angående Elektronisk Publicering så är den obligatorisk 4p kurs. Men som sagt så fann jag den lärorikt även om jag såsom många andra har gjort hemsidor tidigare under gymnasiet. Det kommer ju också Javascript, SQL och PHP (vilket jag nämnde). Det var nåt som jag inte kunde innan och det kommer ju säkert vara tillämpat i kursen Databaser som kommer i tvåan. Den kursen lär man också ha i trean på D.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tackleberry
Hur är det med medieteknik, vilka förkunskaper bör man ha och måste man t.ex. tycka om programmering för att klara sig bra?

Skulle du kunna svara på detta, john13th?

Jag känner mig sugen på att söka till medieteknik, men allvarligt så vet jag inte om jag "klarar av" utbildningen. När jag var på en föreläsning tidigare så fick jag uppfattningen om att den är aningen svår, är det så?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Jag känner mig sugen på att söka till medieteknik, men allvarligt så vet jag inte om jag "klarar av" utbildningen. När jag var på en föreläsning tidigare så fick jag uppfattningen om att den är aningen svår, är det så?

Första programmeringskursen är riktigt basic, du behöver i princip inte ha några förkunskaper alls även om det såklart underlättar.
Angående E-puben (PHP + CSS) är det en kul man bara glider över om man redan kan, se det som gratispoäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synd att du är ett år försent ute, programmet Medie- och Kommunikationsteknik http://www.lith.liu.se/ing/mk/index.html lades nyss ner på LiTH.
MK delar vissa kurser tillsammans med MT men går bara 3år. MK det är defintivt inte samma program som MT, skiljer rätt mycket ifrån varandra.

Som Lezziter nämde, vissa kurser är gratispoäng så som E-pub och programkonstruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

I stort sett i alla kurser så jobbar vi i grupper under lektionstillfällen och t.o.m. laborationstillfällen. När vi har matte så jobbar vi i grupp, när man programmerar så jobbar man i par även om man vill jobba individuellt och när man gjorde Videoprojektet så jobbade man självfallet i grupp. Även om det är mycket som ska göras och vissa saker som kan vara svårt att förstå så får man alltid stöd i gruppen i och med att hjälps åt tillsammans. Man lär sig mycket på det sättet och då behöver man sällan springa upp till lärarens kontor för att fråga om ett mattetal.

När jag läste D så var det raka motsatsen. Där satt man på egen hand på lektionerna och hade riktigt svårt att lösa uppgifter i en mattekurs. Man hann typ bara lösa en eller två (!) uppgifter under lektionen. För att man inte har bearbetat föreläsningen som var nedtecknat i anteckningarna. Nåt som är väldigt bra att göra, likaväl att läsa på kapitlet innan går till föreläsningen. Här så får man alltid tipset att göra det och efter föreläsningen så bearbetar man det i grupp. Man lär sig extremt mycket på det.

Å andra sidan skulle man tro att man glider igenom kurser (speciellt laborationerna) genom att man sitter två och två framför en dator och låta den som kan sköta jobbet med programmeringen. Men man har en datortentamen som är individuell för varje student och då glider man inte igenom så lätt på programmeringen. Då får man ta och lära sig programmering. Och Ada är ett perfekt nybörjarspråk :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oakim
Synd att du är ett år försent ute, programmet Medie- och Kommunikationsteknik http://www.lith.liu.se/ing/mk/index.html lades nyss ner på LiTH.
MK delar vissa kurser tillsammans med MT men går bara 3år. MK det är defintivt inte samma program som MT, skiljer rätt mycket ifrån varandra.

Som Lezziter nämde, vissa kurser är gratispoäng så som E-pub och programkonstruktion

Nu vet jag inte riktigt var du fick MK ifrån... Hela tråden handlar om MT och enligt liu.se ska då det starta nästa år också http://www.liu.se/utbildning/program/Hosten2007

Permalänk
Medlem

För han nämde att han inte vet om han ville gå 5 långa år igen.. 3 långa är 2 långa kortare. Valet för mig stog mellan MT/MK men efter många vänder om och tillbaks blev det MK. Marknaden ser ju nästan ut detsamma för båda utbildningarna. Liu la dock ner utblidning, så inga nya kommer in men det kommer möjligen komma upp ett "nytt" MK snart..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Första programmeringskursen är riktigt basic, du behöver i princip inte ha några förkunskaper alls även om det såklart underlättar.
Angående E-puben (PHP + CSS) är det en kul man bara glider över om man redan kan, se det som gratispoäng.

Jag funderar på att söka till medieteknik men det känns just som om man redan kan en del av programmets innehåll. På gymnasiet har jag läst programmering A, B och C, Databashantering, Webbdesign och Multimedia A och jag har även gjort hållit på med liknande saker på fritiden. Det jag undrar är om ni tror att kurserna kommer att kännas meningslös repetition eller vidareutveckling och fördjupning?

Om man ska läsa en fem-årig utbildning känns det ju viktigt att man verkligen får vettiga kunskaper. När jag tittar på hemsidan ger utbildningen "fel" intryck, men det känns ändå som något som passar mig och som jag är hyfsat duktig inom.

Permalänk
Medlem
Citat:

I stort sett i alla kurser så jobbar vi i grupper under lektionstillfällen och t.o.m. laborationstillfällen. När vi har matte så jobbar vi i grupp, när man programmerar så jobbar man i par även om man vill jobba individuellt och när man gjorde Videoprojektet så jobbade man självfallet i grupp. Även om det är mycket som ska göras och vissa saker som kan vara svårt att förstå så får man alltid stöd i gruppen i och med att hjälps åt tillsammans. Man lär sig mycket på det sättet och då behöver man sällan springa upp till lärarens kontor för att fråga om ett mattetal.

När jag läste D så var det raka motsatsen. Där satt man på egen hand på lektionerna och hade riktigt svårt att lösa uppgifter i en mattekurs. Man hann typ bara lösa en eller två (!) uppgifter under lektionen. För att man inte har bearbetat föreläsningen som var nedtecknat i anteckningarna. Nåt som är väldigt bra att göra, likaväl att läsa på kapitlet innan går till föreläsningen. Här så får man alltid tipset att göra det och efter föreläsningen så bearbetar man det i grupp. Man lär sig extremt mycket på det.

Å andra sidan skulle man tro att man glider igenom kurser (speciellt laborationerna) genom att man sitter två och två framför en dator och låta den som kan sköta jobbet med programmeringen. Men man har en datortentamen som är individuell för varje student och då glider man inte igenom så lätt på programmeringen. Då får man ta och lära sig programmering. Och Ada är ett perfekt nybörjarspråk :).

Hur man studerar (i grupp eller ensam) på varje linje verkar variera väldigt mycket mellan skolor och linjer, tex läste jag D på chalmers, och jag pluggade i stort sett aldrig ensam. Så det gäller att kolla upp precis rätt linje på skolan man tänkt söka till om man vill veta hur det fungerar just där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Jag funderar på att söka till medieteknik men det känns just som om man redan kan en del av programmets innehåll. På gymnasiet har jag läst programmering A, B och C, Databashantering, Webbdesign och Multimedia A och jag har även gjort hållit på med liknande saker på fritiden. Det jag undrar är om ni tror att kurserna kommer att kännas meningslös repetition eller vidareutveckling och fördjupning?

Om man ska läsa en fem-årig utbildning känns det ju viktigt att man verkligen får vettiga kunskaper. När jag tittar på hemsidan ger utbildningen "fel" intryck, men det känns ändå som något som passar mig och som jag är hyfsat duktig inom.

Man kan inte jämföra gymnasiekurser med högskolekurser. De flesta kurserna på gymnasiet är ren skit, speciellt programmeringskurserna. Man lär sig mer i introkursen till programmering som man har på högskolan än man gör i programmering A, B och C tillsammans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Man kan inte jämföra gymnasiekurser med högskolekurser. De flesta kurserna på gymnasiet är ren skit, speciellt programmeringskurserna. Man lär sig mer i introkursen till programmering som man har på högskolan än man göra i programmering A, B och C tillsammans.

Ok, det låter ju bra iallafall.

En annan fråga är ju jobben, det är lite svårt att se vad man kan jobba som efter en så pass bred utbildning som det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan fråga är ju jobben, det är lite svårt att se vad man kan jobba som efter en så pass bred utbildning som det är.

Frågan är väl snarare vad man inte kan jobba som?

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Jag kan bara hålla med föregående talare. Visst är tanken med de första kurserna densamma som med gymnasiekurserna, men konceptet är annorlunda. Jag läste Prog. A & B på gymnasiet och lärde mig inte ett dugg eftersom dessa fokuserade på att lära oss C++, inte att programmera.
Jag tror det är genomgående för högskolekurser, man ska lära sig de bakomliggande mekanismerna och inte en enskild tillämpning, alltså lära sig hur man programmerar generellt, inte i just C++ t.ex.

Vad det gäller hemsidan och dess intryck är det något jag varit lite inblandad i. Du får gärna skicka ett PM med "klagåmål", det skulle vara jättebra!

Citat:

Många går MT för att jobba med 3D-grafik inom olika områden, och där är det även många som hamnar efter utbildningens slut. Det finns även en uppsjö av folk som jobbar med trycksaker och bildbehandling.
Egentligen har du möjlighet att bli vad du vill inom grafik och design då kurserna i 4:an och 5:an är till stor del valbara.
Se det dock inte som en "spelutbildning" som det finns ett flertal av i Sverige, jag har flera gånger träffat medstudenter som "ser ner" på oss därför att dessa tror att MT är just en sådan utbildning. Det stämmer inte alls, de kunskaper man skaffar sig här går betydligt djupare än på någon motsvarande 2- eller 3-årsutbildning.

EDIT: Sista sökdagen idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Sista sökdagen idag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av https://www.studera.nu
Måndag 16 april är sista anmälningsdag till höstens kurser och program på universitet och högskolor.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Tack för svaret. Jag har i princip bestämt mig för att söka medieteknik nu.

Det var alltså sidan på liu.se som jag tyckte var lite rörig, oseriös och svår att hitta på. Den motsvarande sidan på KTH ser betydligt mer seriös ut tycker jag. Efter att jag skrev det där hittade jag medieteknik.nu som var bra och överskådlig med ganska mycket information.

Permalänk
Medlem

Jag har sökt medieteknik Dock innan denna tråden. Började på Maskinteknik i höstas men ämnen som maskinkonstruktion, energiteknik osv var verkligen inget för mig, så MT blir det till hösten Får nog tillgodoräkna mig grunken, kanske en matlabkurs också, vem vet..

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Tack för svaret. Jag har i princip bestämt mig för att söka medieteknik nu.

Det var alltså sidan på liu.se som jag tyckte var lite rörig, oseriös och svår att hitta på. Den motsvarande sidan på KTH ser betydligt mer seriös ut tycker jag. Efter att jag skrev det där hittade jag medieteknik.nu som var bra och överskådlig med ganska mycket information.

Aha, ok, trodde du menade medieteknik.nu från början.
Någon webbansvarig på LiU borde få rejält med stryk, hela LiUs webbplats är en stor katastrof.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ePoint
Jag har sökt medieteknik Dock innan denna tråden. Började på Maskinteknik i höstas men ämnen som maskinkonstruktion, energiteknik osv var verkligen inget för mig, så MT blir det till hösten Får nog tillgodoräkna mig grunken, kanske en matlabkurs också, vem vet..

Haha, härligt!
Man har någon form av matlab-kurs i ettan, dock tror jag den är rätt specialiserad för Norrköping, så tyvärr åker du nog på den i alla fall..

Då ses vi i höst då!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, nej jag hade inte direkt räknat med att slippa den.. Antar att den är rätt lätt på MT med. Särskillt nu när jag redan kan det.

Men jag hoppas jag slipper göra grunken igen, då kan jag fokusera på nolleP

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk

Sorry att jag skriver i en så gammal tråd, men orkar inte göra en ny bara för en fråga.

Är det någon som vet vad antagninspoängen brukar ligga på Medieteknik på LiTH?

Permalänk
Citat:

Sorry att jag skriver i en så gammal tråd, men orkar inte göra en ny bara för en fråga.

Är det någon som vet vad antagninspoängen brukar ligga på Medieteknik på LiTH?

Vet inte vad den brukar ligga på, men den antagna med lägsta gymnasiebetyg förra året hade 11.15, så jag gissar på att det inte är några problem att komma in.

Alla antagningsbetyg finns annars på VHS: Antal antagna och lägsta antagningspoäng efter urval 1

Visa signatur