Vcore varierar / För låg volt på Vcore

Permalänk
Medlem

Vcore varierar / För låg volt på Vcore

Lade under överklockningsförsök märke till att Vcore hoppar väldigt mycket upp & ner. Kör för tillfället processorn i 3,44Ghz, Vcore inställt på 1.55 i bios. Tempen ligger på 40 grader i skrivande stund.

I speedfan ser jag dock att Vcoren bara toppar 1.55V då och då, ligger runt 1.53 men har även varit nere på 1.50 under de senaste 10 minuterna.

Beror detta på att nätagget är för klent (18A på 12v enl. spec) eller har det med något annat att göra.

Spänningen hoppar även när jag kör på lägre Vcore.

Är ganska säker på att det är detta som hindrar mig från att klocka ytterligare.

Någon som vet vad jag kan göra åt saken? Tycker mitt nätagg borde klara att driva systemet i sign utan problem (bara en hdd).

Har sökt i forumet men hittar inget som hjälper, länka gärna om ni vet nån tråd som kan hjälpa mig.

Edit: Vcore droppade till 1.50-1.51V när jag körde igång Prime95. Läste att cpu-z var mest tillförlitligt när det gäller värden. Cpu-z visar Vcore 1.500V nu när jag kör Prime95.

Mvh!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

Det är ju bara 3% skillnad mellan 1.55 och 1.50, så jag tror knappast att det är nätaggregatet som förhindrar ytterligare klock. Det är inom toleransnivåerna. Iofs så klarar du inte av att se hur spänningen egentligen fluktuerar eftersom du skulle behöva något i stil med ett oscilloskop för att bättre se spänningsvariationerna.

Vad händer om du ökar upp Vcore ett litet snäpp (om du vågar), klockar du högre då? 3,44 är ju annars en rätt respektabel klock, det är inte säkert att din processor klarar mer (varierar ju från exemplar till exemplar).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Har inte haft Vcoren högre än så länge men det kan ju vara värt att testa. Har klarat 8K & 10K self-tests i Prime95, så än så länge verkar det stabilt.

Tempen toppar just nu 56 grader så den är jag inte orolig för än på ett tag. Är duktigt sugen på att nå 3,5 Ghz, sen nöjer jag mig.

Hade inte fortsatt klocka om det inte var för att jag är så sugen på att köpa en C2D Når jag 3,5 behåller jag denna, om inte får jag vänta ett tag med uppgraderingen.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

Jag har ställt 1.55 i bios (om jag inte minns helt galet)

vcore hoppar runt konstant,1.45 - 1,504

Vet att mitt agg inte är direkt stabilt och bra, frågan är om det gör något. Tror nog att det begränsar min oc lite i alla fall

Permalänk
Medlem

Okej, ska sluta oroa mig för Vcoren då med andra ord Blir att köra Prime95 nåt dygn och sen höja fsb/Vcore lite till.

Den rebootade så jag höjde Vcore till 1,5625 i bios, ligger nu under prime-press på runt 1,520 så det var inte så att nätagget inte orkade. Konstigt att det blir en så stor förlust bara. (eller som WrongTarget sa, är ju inte särskilt många procent det handlar om.)

Tack för hjälpen! Återkommer med slutgiltigt resultat om någon skulle vara intresserad.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

vdrop och vdroop beror mycket sällan på agget. den troliga orsaken är mobot. går dock ganska enkelt att modda.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
vdrop och vdroop beror mycket sällan på agget. den troliga orsaken är mobot. går dock ganska enkelt att modda.

Hur ? Pratar du generellt nu, eller specifikt för detta mobo ?

Har själv ett som jag tycker volten svajjar på.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

det ska gå o göra på alla mendet är ju inte lätt för vem som h'lst o modda utan guider iaf.

vdrop ger stabilare load spänningar till cpu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hur ? Pratar du generellt nu, eller specifikt för detta mobo ?

Har själv ett som jag tycker volten svajjar på.

generellt. kanske med några undantag. googla efter en guide. har du tur hittar du en, annars får du rådgöra med en (mycket) elektronikkunnig vän.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Avstängd

dom kända överklockar moderkorten finns det ofta guider till.

migg x975kort droopade bara -+9mv o det är väldigt bra men då hade jag bara en celeron.

ska man modda utan en guide så får man va ganska bra på digitalteknik o kunna läsa av ic scheman.

Permalänk
Medlem

Verkade gå stabilt i 3,44Ghz men visade sig att den inte gjorde det, bootade när jag spelade San Andreas :/ Får nöja mig med 3,4 i väntan på en E4300 helt enkelt.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Du är ju inte så långt ifrån, vad ligger tempen på?
Vad kör du för kylning?

Ska själv köpa en 4300, så vill veta

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Sitter ju på en P4 nu. Tempen är ~34/55 med max fläkthastighet. Kylning är Zalman CNPS9500, gjorde -stor- skillnad mot originalkylningen.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz