Permalänk
Medlem

Kopplingsschema för radiostyrning

Har länge försökt hitta ett 1-kanals kopplingsschema för en enkel radiostyrning som enbart ska ha funktionen att kunna tända och släcka en lampa, men har inte lyckats hitta något bra. Själva kopplingen för att sluta kretsen till lampan har jag redan fixat, det är bara radiostyrningen jag behöver, alltså en sändare och en mottagare. Det ska helst vara radiostyrning, men IR funkar också. Någon som möjligtvis sitter och trycker på något sådant kopplingsschema eller vet vart jag kan få tag på ett?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Söker likadant, men helst lite mer än 1-kanal. Vet inte ens vart jag ska köpa mottagare och sändare ifrån. Tips?
Btw, bor i Stockholm

Jag håller på med ett projekt, bilder kanske kommer upp senare i gallerian.
På Hobbymässan så snackade jag med en kille som nämne att det är förbjudet att använda 35Mhz frekvensen för icke-flygande saker. Mitt projekt då ska inte vara nått flygplan, det ska vara typ robotar. Är detta sant?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd

27MHz och 40MHz får man åtminstånde använda, andra vet jag inte men jag har 50MHz på min antika Wild Willy... kristallen var trasig och hittade 2st 50MHz i skrotlådan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Hehe Vet du vart man kan beställa/köpa billigt och bra?

Visa signatur

Permalänk

Raptor: Slakta en trådlös ringklocka eller liknande borde vara det lättaste.

Silverwulf: 433MHz bandet finns det en massa färdiga moduler för, om du ska göra en robot eller liknande så måste du ju ändå ha en slags dator i den. (mikrodator är enklast)
LPRS easy radio har jag använt en hel del och den fungerade väldigt bra. http://www.lprs.co.uk/index.php
Kjell har dock några billigare modeller.
Mottagare: http://www.kjell.com/?item=88900&path=
Sändare: http://www.kjell.com/?item=88901&path=
Det blir envägs kommunikation med kjells, alltså att roboten inte kan skicka något data tillbaka. Med easy radio så kan man sändå åt båda håll om man nu väljer en kombinerat transiver/reciver.

Tycker man detta är för krångligt så finns parallax basic stamp med en massa färdiga moduler som är dyr och inte något vidare bra. Men det är lättare att komma igång med den.
*edit*
Självklart går det att köpa en färdig radiostyrning till bild, båt eller flyg och sedan köpa färdiga servon etc. Då får man en grym kontroll att styra med på köpet.
Att flyg-radiostyrning ej skulle vara tillåtet kan för att ens radiostyrda leksak ej kan flyga har jag svårt att tro, ännu mindre att någon skulle åka dit för det. Ett flygplan går ju nämligen också att köra på backen.
Men man få veta mer om detta på ett radioflygplansforum.

*edit2* Det jag skulle tänka mig är att det finns restriktioner om hur mycket data man får skicka. Jag tror inte de som håller på med radioflygplan blir glada, om folk missbrukar deras frekvenser till att sända data dynget runt för olika saker. (t.ex. en väderstation)

*edit*
Av någon konstig anledning gick kjell-länkarna till en Sensorswitch, men de är fixade nu

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ifall det blir nått så tar jag nog och köper en radiostyrning för bil eller båt, men det dåliga med det är ju att det oftast inte är mer än 3 kanaler. Jag skulle behöva lite mer att leka med. Kjells är ju inte så roliga precis.

Visa signatur

Permalänk

Min gamla radiostyrda bil kör jag på en flygradio och det är fullt lagligt. Använd helst inte 27MHz, vi som kör komradio på den frekvensen vill helst slippa en massa skit på den (det är så det uppfattas i radion).

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ifall det blir nått så tar jag nog och köper en radiostyrning för bil eller båt, men det dåliga med det är ju att det oftast inte är mer än 3 kanaler. Jag skulle behöva lite mer att leka med. Kjells är ju inte så roliga precis.

Helikopter har väl 4 eller vissa extrema 5? Men men de är svindyra, iaf dem jag har sett. Annars så kan du ju alltid skaffa flera bil/båt, men det blir också dyrt.
Angående kjell så gick länkarna av någon skum anledning till en sencorswith, men de är fixade nu.
Med sådana sändare/motagare behöver man inte tänka på hur många kanaler man skall använda, bara hur mycket bandbredd man gör åt. D.v.s. som på internet , när man beräknar hur många internetprogram man kan använda samtidigt. Runt 11kbps tror jag de klarar, men det krävs en hel del programmering och dritt innan man kommer igång med dem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Ja just därför vill jag ju slippa Kjells
Vet du vad priset ligger på en 4 kanals?

Btw, kan en kanal styra en/ett motor/servo åt ett håll? Eller styr man tex ett servo åt båda hållen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jcarlsson
Min gamla radiostyrda bil kör jag på en flygradio och det är fullt lagligt. Använd helst inte 27MHz, vi som kör komradio på den frekvensen vill helst slippa en massa skit på den (det är så det uppfattas i radion).

Och så vill man slippa R/C bilar farande på vägen när man använder komradion

Tänka sig, tror jag löste en 15år gammal mysterium... min Wild Willy flippa ur när farsan slog på sin komradio och fanskapet åkte i sjön, det var en 27MHz kristall i den från början, trodde den var död då styrningen försvann helt oväntat.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag behöver flera radiostyrningar, så jag vill helst kunna löda dom själv. Jag har redan fixat en lite krets som sluter kontakten för att tända/släcka lampan, så jag behöver bara själva radiostyrningen. Jag har öppnat en trådlös ringklocka och kollat, men tyckte den såg onödigt avancerad ut, det enda radiostyrningen jag vill ha behöver kunna göra är bara ett skicka en liten signal för att sluta kretsen.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Ja just därför vill jag ju slippa Kjells
Vet du vad priset ligger på en 4 kanals?

Btw, kan en kanal styra en/ett motor/servo åt ett håll? Eller styr man tex ett servo åt båda hållen?

Det beror på vad för sorts mottagare du har, bil/båt, flyg och helikopter mottagare fungerar på olika sätt, men alla kan styra servona åt olika håll. Oftast kan man justera detta beroende på hur man kalibrerar servot (om den ska gå åt ett håll eller inte).

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Och så vill man slippa R/C bilar farande på vägen när man använder komradion

Tänka sig, tror jag löste en 15år gammal mysterium... min Wild Willy flippa ur när farsan slog på sin komradio och fanskapet åkte i sjön, det var en 27MHz kristall i den från början, trodde den var död då styrningen försvann helt oväntat.

Haha, stackare, tror dock att den där kristallen var lite fel i bilen, 27MHz har länge varit enbart för privatradio så radiostyrning av leksaker på den frekvensen, njae, inte direkt enligt reglerna

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Jag har ett motsvarande problem, jag sitter på en YCT100 (fjärrkontroll till eluttag) från Nexa, och vill kunna löda på en USB/Seriell kabel på den för att kunna köra trådlöst från datorn (allt detta är del i att kunna skapa en enkel mjukvara som jag kan ssh:a till från jobbet och typ, sätta på vattenkokaren innan jag går hem).

Jag behöver ha tag på ett kopplingsschema för fjärrkontrollen i fråga (eller om någon har kopplingsschema på en annan fjärr så kan jag tänka mig att köpa en sån istället).

Någon som kan hjälpa?