one.com - Bra och pålitliga eller?

Permalänk
Medlem

one.com - Bra och pålitliga eller?

Börjar fundera lite på egen domän samt webhotell, och detta var bland de första träffarna som dök upp på google. Riktigt billigt, och låter (naturligtvis) jättebra när man läser på deras sida.
Ca 240kr/år för domän + webhotell, utan nån extra trafikavgift, det är vad jag kallar försumbart billigt

http://www.one.com/sv/

Nån som vet nåt?

Tack

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Jag använde det när det hette B-one och det fungerade hur fint som helst när jag hade en domän och donade html. Jag bytte när jag började ha flera domäner och ville ha dem på samma abbonemang och det kunde de inte erbjuda.

Lite bekymmer kan vara runt php safemode om man ska ge sig in på det området. Det är billigt men om man inte ska göra omfattande saker så fyller det lätt sitt syfte.

Fri trafik är en sanning med modifikation men så länge du bara tänker ha lite hobby, mindre företag och familjesida så är det inga problem. Det är många gigs överföring innan de protesterar.

Läs igenom avtalet ordentligt, det ska man alltid göra

/jon

Läste att de har 15 dgr pengar-tillbaka-garanti oavsett orsak, sånär som på domänen som de inte råder över men den får du ju flytta med dig ifall du tar vägen någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Tack, det låter ju bra.
Jo tänkte mig en enkel html-sida, eventuellt med php, för att försöka bedriva lite foto/tavel-försäljning. Lite småbilder på en snygg sida och så kan man lägga beställningar, borde inte kräva så mycket. Vi får väl se hur jag gör.

Lite synd iallafall att det verkar så svårt att hitta reviews av webhotell, man vill ju inte bli helblåst av värsta lurendrejarna, men heller inte pröjsa över 1000 spänn om året helt i onödan om nåt billigare duger ungefär lika bra för ens behov.

Visa signatur

Permalänk

Safe mode är "on" och går inte att stänga av ifall du ska använda php. Jag vet inte mer än så, men det kan vara bökigt för t.ex. joomla osv... rätt stora system dock.

Glöm inte heller att det är + moms på alla priser, men så har nästa alla webbhotell.

/jon

Permalänk
Medlem

Ah, ok, tack för infon

Hade kännts lite bättre om dom skyltat med "vi har kunder som...." och så rabblat upp massa stora företag, som inne på Loopia tex, men Loopia var ju lite väl dyra tycker jag.

Nån som har nåt annat tips på välkänt och säkert webhotell?
Jag har ingen koll på detta, och vet inte vad man ska va uppmärksam på.

Tack igen

EDIT: Internetworld har ju stort test 2007.....tror jag väljer Telia
Nej men one.com fick ju riktigt bra betyg och verkade funka kanon för det priset. Verkar prisvärt som fan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har använt loopia länge nu, bästa webhotellet jag någonsin haft.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Loopia hmm

Visa signatur

Sugen på nått spännande?

Permalänk
Inaktiv

har haft b-one ett par år och bara en väldigt väldigt enkel sida o sen som host för småfiler o sånt att skicka till kompisar, inga problem alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
har haft b-one ett par år och bara en väldigt väldigt enkel sida o sen som host för småfiler o sånt att skicka till kompisar, inga problem alls

Jo one.com verkar helt ok för det priset, betydligt mycket bättre än dyra skräckexemplet Telia iallafall enligt Internetworlds stora test 2007.

Vore ju grymt smidigt om man kunde ha flera domäner som länkar till samma webhotellskonto, fast olika kataloger. Alltså få 3-4 billiga domäner fast för kostnaden av ett konto. Antar att det var detta joomlajon ville göra men det gick inte. Hade väl nästan varit för bra antar jag...

Förresten, om jag reggar www.blaha.se hos one.com, och så konkar dom. Vad händer då med mitt domännamn?

Kommer det nån räkning till mig från högre ort som säger "betala till oss så länge så får du behålla din domän"?

Eller får jag påminnelse från högre ort som säger "förnya din domän nånstans illa kvickt annars försvinner den".

Eller försvinner den bara helt utan förvarning?

Visa signatur

Permalänk

Jag kör oderland nu, www.oderland.com

kolla också neno.se www.neno.se

/jon

Permalänk
Medlem

Verkar va suverän support på one.com iallafall.
Inget ont om internetworlds ingående test, men vem fan behöver telefonsupport när man direkt kan öppna världens enklaste web-chatt och direkt få börja snacka med en hjälpsam trevlig supportkille. I detta fall på engelska, men finns visst svenskar också för de som behöver det, fast kanske på begränsade tider verkade det som.

Kanske ska fråga där i chatten igen vad som händer med min domän ifall dom skulle bomma igen one.com rätt vad det är....

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker supporten hos One är usel så fort det inte är "basic" frågor.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju vad som menas med "As regards changes of address, it is the customer’s own responsibility to pass this information on to the individual Top
Level Administrator."

eller

"It is the responsibility of the customer to ensure, eight days after the order has
been placed, that registration/redelegation of the domain has taken place. If registration/redelegation has not taken
place, the customer must make this known to One.com. On termination/redelegation/deletion of the web hotel the future
activities of the domain are not the concern of One.com, and One.com no longer has any responsibility for such."

Verkar som domänen är mitt ansvar litegrann, och jag ska ta kontakt med .se's administrator. Hur fasen gör jag det då?

Skumt

Aja, verkar bara som man ska kolla, 8 dagar efter beställning, att domänen pekar på ens webhotell-konto, och gör den INTE det så ska man kontakta one.com så dom får fixa det. Så jag tolkar den sista quoten.

EDIT: Verkar ju som http://www.iis.se/ kan ha nåt med saken att göra. Men varför köper alla domännamn från webhotellsföretag när det verkar finnas en svensk site som är huvudansvarig för alla .se? Man ska på nåt sätt kunna logga in där och redigera sin domän, kolla betalningar och grejer, så varför betalar inte alla direkt till www.iis.se istället för via webhotell och liknande?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har några kunder som använder sig av one.com.. De kunders hemsidor som jag byggt upp med hjälp av Joomla går väldigt segt.. One.com's mysql servrar verkar ha att göra eller nåt..

Annars tycker jag one är bra.. Väldigt bra kontrollpanel för att ställa in DNS osv.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Jag har några kunder som använder sig av one.com.. De kunders hemsidor som jag byggt upp med hjälp av Joomla går väldigt segt.. One.com's mysql servrar verkar ha att göra eller nåt..

Annars tycker jag one är bra.. Väldigt bra kontrollpanel för att ställa in DNS osv.

Ok, så man sköter sitt domännamn där, och inte hos http://www.iis.se/

Jag ska nog på sin höjd ha en enkel primitiv varukorg, men antagligen bara ett kontaktformulär att fylla i som skickar mail till mig, så ingen databas lär behövas, men bra att veta iallafall.
Joomla lvet jag inte vad det är och är nog inget jag kommer använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har ett konto hos one och om jag lägger bilder där och länkar till dessa i forum tycks det ta längre tid för den sidan att laddas (med min bild då)

verkar vara fel på något DNS-likt

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag har ett konto hos one och om jag lägger bilder där och länkar till dessa i forum tycks det ta längre tid för den sidan att laddas (med min bild då)

verkar vara fel på något DNS-likt

Snackar vi små bilder eller stora?
Och med längre tid, menar du nån sekund extra eller längre?

Men ska inte va några problem att ha en länk till sin sida där? Tex en länk här inne och när man klickar den så kommer man iallafall fram direkt....bara när man ska direktlänka till enskilda bilder som det går lite segare?

Du är nöjd annars eller? Fullt tillräckligt om man ska ha ett enkelt fotoalbum tex och lite php-formulär?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Snackar vi små bilder eller stora?
Och med längre tid, menar du nån sekund extra eller längre?

Men ska inte va några problem att ha en länk till sin sida där? Tex en länk här inne och när man klickar den så kommer man iallafall fram direkt....bara när man ska direktlänka till enskilda bilder som det går lite segare?

Du är nöjd annars eller? Fullt tillräckligt om man ska ha ett enkelt fotoalbum tex och lite php-formulär?

alla möjliga bilder - stora som små...

jag upplever även någon sekunds fördröjning om jag surfar in till min sida där...

det kanske är ett lokalt fenomen ?

i stort sett fungerar det bra - dock så försökte jag köra in OScommerce utan att lyckas (pappa behöver en webshop)

det har med rättigheterna att göra coh man kan/får ej sätta CHMOD till 444
(mycket konstigt)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Jag administrerar runt 15 olika domäner som ligger hos One.
Det har aldrig varit några problem. Behöver du hjälp, så finns svensk chatthjälp via deras hemsida. Gränssnittet för att göra ändringar osv
för kontot, är enkelt och lättnavigerat.

Som tidigare nämnts, så är det synd att man inte kan ha flera olika
domännamn kopplade till samma hotellkonto. Men det är ju så pass
billigt, att man kan teckna ett "stort" konto. Och sedan ha ett litet
per domännamn. Sedan använda stora kontots utrymme (4GB) som
lagringsutrymme för de små om så behövs.

Domännamnet registreras i ditt, eller ditt företags, namn. Du råder
själv över inställningarna för dessa. Byter du leverantör, eller om det
skulle bli strul med One, så är det du själv som hanterar domänen.
Inte One.

Ah, tack så mycket

Men hur ändrar jag det?
Är det så att efter att jag reggat hos one.com, så kan jag, på något sätt och helt utan avgift, registrera mig för inloggning hos http://www.iis.se/ och kan sedan sköta inställningar och eventuellt även framtida domän-räkningar (om jag hoppar av one.com) därifrån?

Kankse är så att alla med domännamn är reggade (återigen gratis?) hos http://www.iis.se/ ?

Visa signatur

Permalänk

Min kompis har One och det fungerar utan problem för han (och för mig med).
Aldrig haft problem med något där. Har du stora forum som vBulletin så kan det ibland gå lite trögt, men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag själv använder mig utav one på 2 konton. ett litet mindre, och ett lite större, dvs mycket mer trafik.

Jag håller med er som upplever längre responstid på att hämta bilder, ladda upp filer via ftp:n, hämta information på mysql osv, men inget jättestörande element.

Dock är det nog ganska stor skillnad på surftown, som jag hade en ännu större sida på. Flöt på riktigt bra där, så ska du skaffa ett webbkonto, gör det hos surftown. Jag kommer nog iaf gå över dit när min abonnemangstid hos one går ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Du kommer få ett mail från IIS som hälsar dig välkommen till dom.
Du kan sedan logga in och administrera ditt domännamn via iis.se.
Via deras så kallade "domänhanteraren".

Varje år kommer du sedan få en faktura från IIS (via företaget Svea
Ekonomi). Den är i dagsläget på 150 kronor inkl. moms, för ett
domännamn.

Skaffar du flera domännamn, så får du flera inloggningar. Men du kan
enkelt "flytta över" alla domäner till samma inloggning. Så du kan
administrera alla dina domäner via samma inloggning hos IIS.

Det blir alltså helt enkelt ett affärsförhållande mellan DIG och IIS vad
gäller domännamnet. One.se (eller annat webbhotell eller liknande)
är bara ombud för IIS när det gäller domänregistrering. Du kan alltså
inte registrera en domän direkt hos IIS. Men när du väl registrerat
domänen, så har inte ombudet med den att göra.

Ah, tack tack tack, precis vad jag ville veta, men var inte SÅ lätt att luska ut på egen hand.

Tack ni andra också, verkar ju som one är helt ok.
Surftown ser jag i internetworlds test kom precis bakom one så båda dom är nog i samma klass....får kolla skillnaden mellan dom lite nogrannare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

EDIT: DELETE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vi har en hemsida hos b-one eller som de nu heter one . Vi har haft lite problem med skräp post på deras mail. Själv funderar jag på hur snabb deras server är egentligen. När den ska tanka bilder tycker jag det går i slowmotion med min 10lina. Men det kanske beror på hur hemsidan är gjord.

Om du vill se vad jag menar www.husetnelmas.se klicka på galleri.

En direkt länk: http://husetnelmas.se/bilder_pa_potatis_kattungar.htm där du ser klart o tydligt vad jag menar.

Man har inte bilder i den storleken på nära 1MB
Gör om, gör rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Gör om, gör rätt!

Tycker det gick jäkligt snabbt för att va så gigantiska bilder.
Nu är jag inte rädd alls längre för att one ska va extremt sega.
Tycker den där sidan flöt på väldigt bra....under omständigheterna

EDIT: 25kr för flyttning av domän står det i one's prislista.
Hur kan det kosta något? Gör man inte det själv via IIS, när man fått kontrolluppgifter därifrån och kan logga in och hantera domänen som man vill? Borde inte ha något alls med one.com att göra eller?

EDIT2: Hittar inget om trafik på surftown? Hur mycket trafik man får ha till sidan per månad. Känns som det står mellan one och surftown så måste börja jämföra på allvar nu.
Gillar inte att man måste skicka brev till Danmark för att säga upp one....långt innan räkningen kommer, för annars åker man på ett helt års betalning till. Sånt borde man kunna sköta elektroniskt, precis som alla andra inställnignar.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör One.com, har fungerat mycket bra! Enda jag saknar är Accessdatabas, men man kan ju inte få allt...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Frågade på one's chattsupport om trafikbegränsningar.
Sa att jag hört folk klaga på att dom blivit utslängda utan förvarning, och att jag undrade var gränsen gick. 5GB/mån eller var?

Svaret var att dom inte har någon gräns, utan att det beror på hur folk använder sidan. En del har jobbiga script, andra använder sidan som en renodlad downloadsida.
Han sa att det inte skulle va några problem med en vanlig liten hemsida även om den skulle få många besökare.

Låter rimligt antar jag....är säkert många som slänger upp filmer och grejer på sitt nya fina webhotell som polare får tanka, och sen gnäller dom när dom blir nedstängda. Antar att iallafall en hel del av kritiken mot one kommer från såna personer. Men man vet ju aldrig förren man testat själv antar jag....

EDIT: När jag frågade lite annorlunda formulerat, i engelska chatten istllet för svenska, så fick jag svaret att deras största kunder använder upp till 600GB/månad !!!
Dom har alltså ingen gräns, utan det beror på hur sidan används.

Låter det helt orimligt? Dom kanske bara driver med mig

EDIT2: Kan tillägga att jag nu reggat domän + hotell hos one.com, och allt har funkat kanon. Sidan laddar skitsnabbt tycker jag, och chat-supporten är snabb och bra. Verkligen kanonbra intryck jag fått än så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Gör om, gör rätt!

Jag vet, det är min syrra som har gjort den sidan. Hon har först lagt upp bilderna i full storlek sedan förminskat ner dem... helt idiotiskt. Man måste tanka hem skit stora bildera för att se en bilden... Och hon som skulle göra så att man kunde lätt klicka på dem för att få se bilden i full storlek...

Hon sitter dessutom på 0.25mbit...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
http://bossew.1go.dk/b-one.htm

Bra varning tycker jag.

Njae, lite överdrivet tycker jag, och verkar ha några år på nacken.
Supporten svarar ju direkt på chatten, alla gånger jag försökt.
Mailsupport har jag också fått.
Billigare får man väl leta efter. I Internetworlds test 2007 hade dom ju näst högst "uptime" av alla i testet....inte så illa för typ 350kr/år eller vad det är exkl domän som man ju betalar direkt till IIS sen.

Lite seg är min sida ibland på kvällarna, ibland sjukligt seg, men oftast bara lite småseg. På dagarna flyter det riktigt bra. Tycker man får vad man betalar för, eller antagligen lite mer kanske?

Visa signatur