Permalänk
Medlem

Problem med Netgear WGR614 router

Har nyligen köpt en WGR614 router och nu försöker jag koppla en stationär och en bärbar dator till routern. Bärbara datorn ska ha trådlös internet och stationära datorn ska få internet genom nätverkskabeln.
Jag får en anslutning mellan routern och bärbara datorn men lyckas inte få internet. Har installerat alla cd-skivor och försökt ändra massa inställningar men får ingen internet. Jag är alltså ansluten till routern trådlöst men får ingen internet. Och så står det ibland att jag har begränsad anslutning. Försöker reparera anslutningen men det hjälper inte.
Så har jag stationära datorn inkopplad på routern men får ingen anslutning.
Måste ha gjort nått fel. Hoppas det fanns någon som kan hjälpa mig.
Tack på förhand..

Permalänk

Det låter som ett typiskt WGR614 fel. Jag hade en 614 innan jag bytte till en rangemaster. 614 är knepig, och förmodligen en av de sämsta produkter som netgear utvecklat.

I mitt fall så löste vi problemet genom att koppla upp eländet mot en kompis nätverk, och därigenom lura burken ifråga att den var ute på riktiga internet! Därefter så var det bara att ställa in den så att den fick de inställningar som den skulle ha på mitt nätverk.

När jag sedan tog hem den och kopplade in den så gick det perfekt, enda tills dess att den började tappa uppkopplingen regelbundet, men det felet fixade jag snabbt genom att köpa en bättre router!

Permalänk
Medlem

Sätter 100 spänn på att din router och ditt modem har samma ip adresser och krockar. Du måste gå in på routern och sedan på lan ip setup och ändra ip i näst sista kollumen till troligtvis 2, gissar på att det står en 1:a där. sedan exakt samma sak på starting och ending ip adress. Alltså ändra 1:an till 2 på näst sista kollimerna i alla tre ip instälningar. FAN va dåligman är på att förklara:P

Permalänk

Med 614 så finns det också en viss chans att det inte går att komma åt setupen för själva routern, om man har otur som jag hade så blir man hänvisad till att använda cd:n med installationsprogrammet på, i mitt fall så gick det inte att få eländet att kontakta internet, eller ens att komma åt inställningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frater_Frag
Med 614 så finns det också en viss chans att det inte går att komma åt setupen för själva routern, om man har otur som jag hade så blir man hänvisad till att använda cd:n med installationsprogrammet på, i mitt fall så gick det inte att få eländet att kontakta internet, eller ens att komma åt inställningarna.

när du går in på internet så skall det komma upp en setupwizard automatiskt som säger stoppa i skivan och bla bla bla. men det e bara att logga in på routerlogin.net och skriva in sina saker och rocka på!

Permalänk
Medlem

Jag lyckas ibland komma in i routern med bärbara datorn men kan vara där i 15 sek.. sen tappar man anslutningen och så står det att man har en begränsad anslutning.. men får ingen internet då jag kan komma in i routern.. hinner inte ens updatera routern me senaste firmware..
Har också ändrat i lan ip setup men det händer inget.. får fortfarande ingen internet

Permalänk
Medlem

Försök att konfa router med en dator som är trådansluten.

Permalänk

robbyboy skriver:
när du går in på internet så skall det komma upp en setupwizard automatiskt som säger stoppa i skivan och bla bla bla. men det e bara att logga in på routerlogin.net och skriva in sina saker och rocka på!

Det var det som jag först testade, men eländet ville ändå inte erkänna att det var i kontakt med internet... Först när jag fuskade genom att ansluta till ett befintligt nätverk så gick det att köra routerlogin.net tricket.

Tilläggas bör att min nuvarande router, en Rangemaster från Netgear fungerar perfekt. Jag har i skrivande stund inte behövt starta om den på två månader.

Permalänk
Medlem

jag har också fått problem med min Netgear WGR614, installerade för någon dag sedan, funkade fint tills idag, då den helt plötsligt inte kopplar upp internet längre.... Jag är inte så värst haj på datorer, har hållt på hela kvällen utan att få rätt på det, det underlättar ju inte direkt att man precis fått Vista också.... Kan någon förklara på ett enkelt sätt vad jag ska göra? Problemet är nog samma som ovan, får kontakt med nätverket utan problem, men inget internet när jag kör genom routern. Jag kommer inte riktigt åt inställningarna på routern, har provat komma in på routerlogin.net men inte lyckats, vilka uppgifter ska jag använda, hur ska datorn vara kopplad när jag gör det och vad gör jag sen?
Edit: har precis haft ett långt samtal med netears support och testat alla möjliga varianter, men inget hjälpte.... Jag får fortfarande inte kontakt med internet genom routern. Fick ett case-nummer och ska ringa tillbaka imorgon så ska de klura lite till på det, men det känns hopplöst! Vi var inne och ändrade och testade alla möjliga inställningar, men likväl inget internet.... Jag antar att en enkel lösning är utesluten.... Får väl försöka byta router eller något, datorn funkar eftersom jag kan koppla upp mig på en grannes oskyddade nät

Tack på förhand!
Mattias

Permalänk
Medlem

Bah har en WGR614 jag med som tappar uppkopplingen hela tiden, men nu ska jag uppgradera min router och se om de funkar bättre.....

Hah nu kan jag inte ens logga in på min router wtf..

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

well jag har precis haft ett långt samtal, på svenska denna gång, med supporten igen. Routern verkar fungera, jag får ip-adress och kan ansluta till internet-levrantören, men kommer likväl inte ut på internet.... Jag tror jag varit inne och klyddat överallt
Deras förslag var nog att det kan ha med modemet att göra, de hade tydligen även tidigare haft bekymmer med Motorola modem, någonting med för hög hastighet i WAN el. LAN (jag vet inte vad det innebär, men det var så de sa). De tyckte att jag skulle antingen testa med en switch (jag har inte en aning om vad det är...) mellan modem och router eller kontakta min internet-levrantör för att se om hastigheten går att sänka i modemet.
Någon som har något förslag som jag kan prova utöver detta?