Epox går i graven?

Permalänk
Melding Plague

Epox går i graven?

Moderkortstillverkaren Epox ekonomi är i spillror. Anställda har inte fått lön på två månader och flyr nu företaget. Ett nytt företag, Supox, kommer att skapas istället. Detta om man får tro de senaste ryktena från Asien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Som vanligt när det gäller rykten bör sån här info tas med en nypa sallt. OCWorkBench brukar dock vara mycket trovärdiga, så jag ansåg att det här var nyhetsvärt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Riktigt tråkigt om det är sant. De visste faktiskt hur man gjorde moderkort

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Riktigt tråkigt om det är sant. De visste faktiskt hur man gjorde moderkort

Håller med dig Rovah, mitt Epox 9NDA3+ är det bästa moderkortet jag hitintills har haft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm har haft besvikande upplevelser med epox

dåliga kvalité på komponeter över lag har varit felet på de felsta kort jag skickat iväg på RMA

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Ha haft bra erfarenheter av EPoX. Har haft både 8KHA+- och 8RDA+-korten och de har gått som klocker. 8RDA+ körs fortfarande i en dator som agerar musikdator. Tycker det är mycket tråkigt om EPoX går i graven.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Epox Ep NDA3+ mit gammal AGP är underbar ,jag har därmed byggd en HDPC med en AMD 4000+.Mvh........Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Epox har varit upp och ner för mig, har haft två kort som gått sönder själv och ett min fars gick också sönder. Alla hade dåliga kondensatorer. Men sen sitter det ett 8RDA+ i min flickväns dator, fungerar prima fortf. Kanske inte så smart att välja ett namn som SuPoX.. är det inte bättre att börja på nytt namn, nytt rykte.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

SuPoX????????? vem fan kom på det?

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

De hade ett bra rykte men min erfarenhet av dem var inte så ljus.
Ena ramsloten gick sönder (hur ***?) vid normal användning. Vilket lyckades förstöra en (dyr) ramsticka (en av "kontaktpiggarna" låg fel och slet bort en av "kontaktplattorna" från stickan).

Helt sanslöst var att man dessutom var tvungen att uppdatera BIOSet för att kunna installera XP (XP var inte direkt nytt). Hur kan man släppa ett moderkort som inte fixar att installera det överlägset vanligaste OSet out-of-the-box?

Kommer inte ihåg vilket moderkort det rörde sig om men det var nog på slutet av Palomino-tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
SuPoX????????? vem fan kom på det?

Ja jag tycker det låter för tragiskt för att vara sant..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Haft 2 Epox.
Ett 9npa+ Ultra och Ett 9NDA3+

Båda har funkat utmärkt.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd

Har tyvär bara hört illa om korten, synd att dom inte hunnit övertyga mig.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

mitt epox kda3j var det sämsta och mest instabila moderkort jag någonsin upplevt, good riddance

Permalänk
Avstängd

Visst man har hört dåligt om Epox, men kontigt nog är det bara folk som har själva haft MSI, Assrock och ECS (Error, crash & shit).

Själv har jag alltid tagit Epox i första hand, blev tyvärr besviken sist jag köpte moderkort och epox fanns inte någonstans... så det blev budget Asus istället som inte överklockar lika bra.

Powercolor och Epox klockar bäst, erfarenheter och ex antal tusingar har visat det.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De hade ett bra rykte men min erfarenhet av dem var inte så ljus.
Ena ramsloten gick sönder (hur ***?) vid normal användning. Vilket lyckades förstöra en (dyr) ramsticka (en av "kontaktpiggarna" låg fel och slet bort en av "kontaktplattorna" från stickan).

Helt sanslöst var att man dessutom var tvungen att uppdatera BIOSet för att kunna installera XP (XP var inte direkt nytt). Hur kan man släppa ett moderkort som inte fixar att installera det överlägset vanligaste OSet out-of-the-box?

Kommer inte ihåg vilket moderkort det rörde sig om men det var nog på slutet av Palomino-tiden.

well det var ju typp samma problem som asus hade om jag inte minns fel med stödet för 939 dual core out of the box men det funkade ju inte så man fick flasha bios eller om det var när socket am2 kom iaf så var det stöt out of the box men flasha bios behövde man gör för att det skulle funka.

jag har haft två epox kort i ägo och jag är nöjd med dom bortsett från att bios kretsen på ena bordet bara la sig på rygg en dag. (8rda+ pro)

Permalänk

Jag hade ett Epox 8kda3+ som var fruktansvärt dåligt, nog det sämsta moderkort jag någonsin haft. bara problem med det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Epox har alltid varit bra för mig. Har haft ett antal olika och inga problem med de. Kör fortfarande mitt EP-D3VA, grymt stabil.

Hoppas de verkligen fortsätter med ett annat företag.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså Ni är ledsna över ett företag som gjorde bra socket 754moderkort.

Hade själv ett och det var kanon men nu har jag inte sätt ett bra moderkort från epox på år och dar så det är väl ingen större förlust att dom byter ägare. :>

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk

8K9A7I. Helt okey moderkort men det kräver diskettstation för att installera XP på SATA.

Sedan slutade några kondingar att fungera, så TV-stickan låste sig lite sporadiskt, iPoden slutade fungera (fick en ny, repfri ) och lite annat tjafs.

Efter ett lan när jag hade tagit bort processorkylaren för rengöring + råkat hacka till moderkortet med en skruvmejlsel startade det inte :/

Så nu sitter jag på ett prestandamoderkort! Asus K8N, med en överklockardröm: Sempron 3000+ med C 'n Q!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Har hört rykten, att svenska distributörer gett upp Epox pga otroliga mängder RMA / returer, blev för mycket jobb.

Köpte själv 2 nya kort, alla defekta, så fick köpa ett begagnat som bevisat fungerade i stället.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Mitt 8RDA+ går fortfarande hur bra som helst efter 4 år... Fast det är det ända EPoX kortet jag haft, vet inte hur det var med de andra.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

När man sammanfattar så har Epox verkat gjort bra moderkort, men dessa har i sin tur haft sketna komponenter som inte höll måttet till den större delen.

Troligen skulle de kanske fortfarande funnits kvar om de fått kvailte komponenter.

Permalänk
Medlem

Epox 8RDA6+ Pro är det stabilaste moderkortet jag har haft till socket a.
Klockrent kort funkade hur bra som helst tills jag sålde det, hur det gick efter jag sålde det har jag ingen aning om dock.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk

En och annan gick väl bra att klocka med men livstidsmässigt har ja ingen anning om, kanske nånstans i detta läge som en del gav vika.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
well det var ju typp samma problem som asus hade om jag inte minns fel med stödet för 939 dual core out of the box men det funkade ju inte så man fick flasha bios eller om det var när socket am2 kom iaf så var det stöt out of the box men flasha bios behövde man gör för att det skulle funka.

jag har haft två epox kort i ägo och jag är nöjd med dom bortsett från att bios kretsen på ena bordet bara la sig på rygg en dag. (8rda+ pro)

Blir väl inte bättre för att fler haft ett sådant problem?

Permalänk
Hedersmedlem

Bortsett från att jag gjorde något galet när jag bytte nordbryggeflänsen på mitt gamla 8K7A+ och att jag klockat sönder ett 8RDA3+ så har jag bara goda erfarenheter av Epox.

I servern sitter det ett nu snart fem år gammalt 8K7A+ som bara går och går.. Visst, det har plågats och jag har varit rätt elak mot det men trots flera års hårt användande och den mesta av tiden med 100% cpu-load så funkar det fortfarande.

Likadant är de med mitt 8RDA3+ som sitter i andradatorn, det bara går och går det också.

Färre tillverkare är aldrig positivt för konsumenterna.. och Epox är en tillverkare som i alla fall jag hade hoppats kunde klara sig i konkurrensen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Epox och Epox, dom var väl i sin gyllene ålder för en 6-7 år sedan, när socket A var i ropet, då speciellt när VIA släppte 266-chippet (T.ex 8K7A/+ som Oscar nämnde)...
Det går liksom i vågor det där om vad som är bäst och vad som är bäst vad det gäller klockning..
Om man tittar tillbaks en 5-6 år, så ser man ganska snabbt att många "värstingar" då inte ens finns kvar på marknaden, alternativt har en väldigt liten verksamhet idag..
Abit, Epox, Iwill, Hercules etc etc..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Jag tror snarare nån köper upp dem i såna fall och utnyttar deras tillverkning. Svårt att tro att det skulle vara lätt att lancera ytterligare ett märke.