Mac Mini på väg bort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Så dom byter ut en produkt och matchar mot en ny som kostar 8000 kr mer?
Rätt pinsam presentation egentligen, känns som att mac-släktet är en småttförblindad sekt om man ser till den presentationen... Han presenterar en ny produkt som vanligt, snygg men inget direkt speciellt men lokalen lyfter av applåder Känns som jag har missat nåt

Det är en fake.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Annars var min favorit Cuben, Ack så fin den var. Någon som har en fungerande och vill sälja den?

Har den - Ja
Sälja den - Nej (eller, ja till rätt pris förstås...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nackdelen med datorn är att den har ett dåligt grafikkort och mycket hög värmeutveckling, samt att den inte är uppgraderingsbar(den är det men inte mycket). Annars så skulle jag 100% köpt en sån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det är en fake.

Ahh, får väl känna mig ägd då
Rätt uppenbar fake när man tänker på det men jag antar att Steve får mig att se rött direkt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ahh, får väl känna mig ägd då
Rätt uppenbar fake när man tänker på det men jag antar att Steve får mig att se rött direkt...

Steve som är min husgud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Steve som är min husgud?

Haha jo nog för att han är karismatisk och ett affärsgeni men jag får för många sekt vibbar över många av hans tal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Haha jo nog för att han är karismatisk och ett affärsgeni men jag får för många sekt vibbar över många av hans tal

De flesta som keynoten är ju Apple fans.

Själv önskar jag att jag hade samma känsla för vad som kommer bli nästa stora sak. iPoden trodde inte ens jag på när jag såg den för första gången. Men ack så fel jag fick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
... Han presenterar en ny produkt som vanligt, snygg men inget direkt speciellt men lokalen lyfter av applåder Känns som jag har missat nåt

Steve jobs har ett rdf (reality distorsion field) utan dess like, han är mannen som kan presentera en tvåknappars mus och alla som är på plats tycker att det kommer att revolutionera datorvärlden... eller som när han introducerade safari (som vid det tillfället knappt klarade av att rendera någon HTML) och alla inklusive jag själv tyckte det var det bästa som hänt som tvåknapparsmusen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Ahh, får väl känna mig ägd då
Rätt uppenbar fake när man tänker på det men jag antar att Steve får mig att se rött direkt...

Du blev ägd ja, märkte du inte att han bytte kläder ett antal gånger
Eller slutet, vad gör mitt och xerents namn där och varför finns det en tvättbjörn i bilden.

Permalänk
Medlem

Neeeej! Jag skulle ju också köpa en när de uppgraderade till core 2 duo.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

hmm synd för jag trodde Apple hade som strategi att ha en "billigare" instegsmodel vilket i slutändan skulle leda till att folk köpet de dyrare modellerna.

I vilket fall som helst, borde de satsa på fina små tv burkar. och det måste ha lite mer kraft än det som finns..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du blev ägd ja, märkte du inte att han bytte kläder ett antal gånger
Eller slutet, vad gör mitt och xerents namn där och varför finns det en tvättbjörn i bilden.

Kollade aldrig så långt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaPPa
Steve jobs har ett rdf (reality distorsion field) utan dess like, han är mannen som kan presentera en tvåknappars mus och alla som är på plats tycker att det kommer att revolutionera datorvärlden... eller som när han introducerade safari (som vid det tillfället knappt klarade av att rendera någon HTML) och alla inklusive jag själv tyckte det var det bästa som hänt som tvåknapparsmusen

Han är Apple helt enkelt. Den dagen han slutar, då tror jag det kommer bli svårt. Hoppas verkligen man får en chans att se honom i Januari nästa år.

Permalänk

Problemet med HTPCs är ju att för ett år sedan kunde vilken dator som helst i princip användas, men idag krävs det ju ren råkraft att i 30fps helt felfritt spela upp 1080p-video i 8 okomprimerade ljudkanaler... En Mac Mini lär väl inte klara att spela upp alla former av 1080p helt utan problem?

Det är hur som helst det som gör mig tveksam till att köpa en HTPC idag. Det kostar helt enkelt oerhört mycket, då jag givetvis full ha full support för 1080p-video. För när vi väl alla använder 1080p, så lär ju den där datorn fungera precis lika bra dag 1 som dag 1500 på att spela upp video. Precis som att en high-end-dator från 2000 inte har några som helst problem att spela upp 480p, som på den tiden var i princip det högsta man använde.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Problemet med HTPCs är ju att för ett år sedan kunde vilken dator som helst i princip användas, men idag krävs det ju ren råkraft att i 30fps helt felfritt spela upp 1080p-video i 8 okomprimerade ljudkanaler... En Mac Mini lär väl inte klara att spela upp alla former av 1080p helt utan problem?

Det är hur som helst det som gör mig tveksam till att köpa en HTPC idag. Det kostar helt enkelt oerhört mycket, då jag givetvis full ha full support för 1080p-video. För när vi väl alla använder 1080p, så lär ju den där datorn fungera precis lika bra dag 1 som dag 1500 på att spela upp video. Precis som att en high-end-dator från 2000 inte har några som helst problem att spela upp 480p, som på den tiden var i princip det högsta man använde.

Beror ju på vad för codecs man vill köra med.

Själv köra jag med Apples MPEG H.264. Funkar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Beror ju på vad för codecs man vill köra med.

Själv köra jag med Apples MPEG H.264. Funkar bra.

Inte direkt så att man kan välja codecs som filmbolagen släpper sina filmer för...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte direkt så att man kan välja codecs som filmbolagen släpper sina filmer för...

Var köper du filmer online idag?

Själv rippar jag mina filmer och sen flyttar över dom till Mac Minin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Var köper du filmer online idag?

Själv rippar jag mina filmer och sen flyttar över dom till Mac Minin.

Har jag sagt att jag köper filmer online?
Köper du många Blu-Ray/HD-DVD's ?
För inte rippar du väl DVD skivor och gör om dem till 1080p?

Vi pratar 1080p, vilket huvudsakligen säljs genom HD-DVD och Blu-Ray. Kör man 1080p är man normalt mån om kvalitén och därför 'reencodar' man det inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Har jag sagt att jag köper filmer online?
Köper du många Blu-Ray/HD-DVD's ?
För inte rippar du väl DVD skivor och gör om dem till 1080p?

Vi pratar 1080p, vilket huvudsakligen säljs genom HD-DVD och Blu-Ray. Kör man 1080p är man normalt mån om kvalitén och därför 'reencodar' man det inte.

Nej, jag jobbar med det i produktion så ännu har jag inte börjat shoppa så mycket. Men ren 1080p film tittar jag på en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Nej, jag jobbar med det i produktion så ännu har jag inte börjat shoppa så mycket. Men ren 1080p film tittar jag på en hel del.

Ok, men för oss andra så är det ett problem då jag tvivlar på att Mac Minin fixar HD-DVD/Blu-Ray filmer.

Enorm skillnad på 1080p och 1080p vad gäller avkodningskrav (beronde på bitrate, codec m.m.).

Mac minin har inget vasst grafikkort som kan hjälpa till så blir väldigt tufft för CPUn. Källa:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ok, men för oss andra så är det ett problem då jag tvivlar på att Mac Minin fixar HD-DVD/Blu-Ray filmer.

Enorm skillnad på 1080p och 1080p vad gäller avkodningskrav (beronde på bitrate, codec m.m.).

Mac minin har inget vasst grafikkort som kan hjälpa till så blir väldigt tufft för CPUn. Källa:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886&p=1

Beror ju helt på codec.

Apple har ju fördel i Mac OS X då de har laggt ner film som en riktig del av kärnan. QT rullar på grymt bra.

Har en värsting PC på jobbet där det blir segt i WMV då vi jobbar med mediaplayern i windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Beror ju helt på codec.

Apple har ju fördel i Mac OS X då de har laggt ner film som en riktig del av kärnan. QT rullar på grymt bra.

Är ju precis det jag säger - och att man inte kan välja vilken codec man får.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Har en värsting PC på jobbet där det blir segt i WMV då vi jobbar med mediaplayern i windows.

Ännu ett tillfälle att basha windows?
Får jag fråga vad för bitrate m.m. ni kör i?
WMV brukar anses som en av de allra lättdrivna HD-lösningarna...

Får jag fråga vad ni gör för "jobb" i WMP?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är ju precis det jag säger - och att man inte kan välja vilken codec man får.

Ännu ett tillfälle att basha windows?
Får jag fråga vad för bitrate m.m. ni kör i?
WMV brukar anses som en av de allra lättdrivna HD-lösningarna...

Får jag fråga vad ni gör för "jobb" i WMP?

WMP är ju inte vidare bra. Windows är grymt bra på spel. Men det finns saker som de är mindre bra på. Det är väl fel att påstå något annat?

Vi testkör de filmer som skall gå ute hos våra kunder. Som tur är så blir det fler och fler som inser det finns annat än WMP.

Permalänk
Medlem

Jösses, du byter ämne ju i varje inlägg och ignorerar allt som du "svarar" på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jösses, du byter ämne ju i varje inlägg och ignorerar allt som du "svarar" på.

Nej, men skall vi tala om alla olika typer av bitrates så blir det ju en roman. Om man har en kund med ett krav är det ju så att det är andra krav för andra kunder.

Default är 1080p med QT och H.264.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Nej, men skall vi tala om alla olika typer av bitrates så blir det ju en roman. Om man har en kund med ett krav är det ju så att det är andra krav för andra kunder.

Default är 1080p med QT och H.264.

Självklart utgår man från källan?
Varifrån får folk sina 1080p filmer?
Låt mig påminna dig om att vi snackar om 1080p för HTPCs (där bör allas krav vara rätt så likartade, eller?).

Svaret börjar med HD och slutar med DVD alternativt börjar med Blu och slutar med Ray.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Självklart utgår man från källan?
Varifrån får folk sina 1080p filmer?
Låt mig påminna dig om att vi snackar om 1080p för HTPCs (där bör allas krav vara rätt så likartade, eller?).

Svaret börjar med HD och slutar med DVD alternativt börjar med Blu och slutar med Ray.

Jobbar man med att producera film så är det ju där man får de ifrån!

Köper du en videokamera med HD så är det ju där du får in ditt HD matrial ifrån. 1080p har man ju kunnat köpa videokameror som klarar i snart två års tid. Videoredigeringsprogrammen har med klarat 1080p ett bra tag. Det är ju inte förrän det senaste halvåret Bluray och HD-DVD har börjat komma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Jobbar man med att producera film så är det ju där man får de ifrån!

Köper du en videokamera med HD så är det ju där du får in ditt HD matrial ifrån. 1080p har man ju kunnat köpa videokameror som klarar i snart två års tid. Videoredigeringsprogrammen har med klarat 1080p ett bra tag. Det är ju inte förrän det senaste halvåret Bluray och HD-DVD har börjat komma.

Hur många redigerar sitt HD material på sin HTPC?
Men snälla, ge mig en länk till en 1080p videokamera som inte kostar löjliga pengar (ska vi slå vad om att denna förfrågan blir ignorerad?)

Annars kan du hålla dig till målgruppen på 0.000000001% som bara spelar jusst den typ av HD material som Mac Mini kan spela och tycker att apple återigen har världens bästa hårdvara och mjukvara.

Vi pratar 1080p till HPTCs och visst - marknaden för dem är liten, men aktuell för de (särskilt oss teknikintresserade på swec) som vill ha en HTPC som ska fungera bra imorgon också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hur många redigerar sitt HD material på sin HTPC?
Men snälla, ge mig en länk till en 1080p videokamera som inte kostar löjliga pengar (ska vi slå vad om att denna förfrågan blir ignorerad?)

Annars kan du hålla dig till målgruppen på 0.000000001% som bara spelar jusst den typ av HD material som Mac Mini kan spela och tycker att apple återigen har världens bästa hårdvara och mjukvara.

Vi pratar 1080p till HPTCs och visst - marknaden för dem är liten, men aktuell för de (särskilt oss teknikintresserade på swec) som vill ha en HTPC som ska fungera bra imorgon också.

Vem säger man redigerar sina filmer på sin HTPC? Det gör man ju oftast i en annan dator. Däremot ser jag det jag klippt klart på min HTPC.

Vad anser du vara löjliga pengar? Canon HV10 kostar runt 8500:- för att ta ett exempel.

Det finns ju så få bluray och hd-dvd filmer på marknaden att det inte är det som mest visas i form av HD matrial från en HTPC. Däremot är det en hel del som videofilmar och redigerar för att sen visa det för vänner och bekanta på son HTPC. Dessvärre vet jag ingen svensk undersökning men i USA är majoriteten av det som visas på en HTPC egenproducerat när det gäller 1080p matrial.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Vem säger man redigerar sina filmer på sin HTPC? Det gör man ju oftast i en annan dator. Däremot ser jag det jag klippt klart på min HTPC.

Vad anser du vara löjliga pengar? Canon HV10 kostar runt 8500:- för att ta ett exempel.

Det har hänt en del på sistone ser jag.
Imponerande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det finns ju så få bluray och hd-dvd filmer på marknaden att det inte är det som mest visas i form av HD matrial från en HTPC. Däremot är det en hel del som videofilmar och redigerar för att sen visa det för vänner och bekanta på son HTPC. Dessvärre vet jag ingen svensk undersökning men i USA är majoriteten av det som visas på en HTPC egenproducerat när det gäller 1080p matrial.

Skrev ju det precis i inlägget du svarade på. Att marknaden är liten men att frågan är aktuell pga. att den kommer bli stor.