Apple släpper nya Macbook Pro-modeller

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper nya Macbook Pro-modeller

Apple har idag släppt tre nya modeller i den populära Macbook Pro-serien bärbara datorer. De nya modellerna använder sig av Intels Santa Rosa-plattform och stödjer 802.11n samt Direct X 10.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Wow, intressant!

Så det är LED skärmar, inte LCD/TFT skärmar?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

LCD är det fortfarande, men den lyses inte upp av "lysrör" utan av LEDs istället.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Fint att höra.

Lite kritik till skribenten dock då nyheten var väldigt konstigt skriven.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Wow, intressant!

Så det är LED skärmar, inte LCD/TFT skärmar?

LED-skärmar ger fördelar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

De nya modellerna använder sig av Intels Santa Rosa-plattform och stödjer 802.11n samt Direct X 10

Såvitt jag vet har inte OSX implementerat Direct X 10? Det skulle nog isåfall vara en större nyhet än att apple har uppdaterat macbook proarna.

Det bör nog preciseras att Direct X 10 stödet finns endast om man väljer att installera Windows på sin mac, som inte är standard.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
LCD är det fortfarande, men den lyses inte upp av "lysrör" utan av LEDs istället.

Sweet. Man får bättre färger på LED också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Såvitt jag vet har inte OSX implementerat Direct X 10? Det skulle nog isåfall vara en större nyhet än att apple har uppdaterat macbook proarna.

Det bör nog preciseras att DirectX 10 stödet finns endast om man väljer att installera Windows på sin mac, som inte är standard.

Nej, Mac OS X har inte implementerat DirectX, de använder OpenGL.
Däremot så har hårdvaran Santa Rosa stöd för DirectX 10, vilket gör att om du installerar Windows för att dual-boota sin Mac, så har du där användning för DirectX 10.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Hedersmedlem

De är dessutom billigare (runt 2000kr skillnad?) nu än förut, jag vet dock inte om det skedde i samband med denna uppdatering.

Ang. DX10 så står det ingenting om att OS X har DX10-stöd, utan att hårdvaran klarar av det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

VILL HA!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ska jag bara flytta tillbaka till Sverige så är inköpet fixat. Så beräknar sitta vid datorn vid månadsslutet.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det egentligen att köra Windows på en Mac. är det bara att installera och köra som på en vanlig "PC" eller, "är Mac nu mer en vanlig IBM PC"?
(0% insatt i Mac värden )

Permalänk
Medlem

Trevligt med LED.
Ger bättre batteritid också då de drar mindre och har möjlighet till bättre färgåtergivning men paneler som sitter i bärbara är rätt bantade ändå så vet inte hur stor skillnad det kommer bli.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hur funkar det egentligen att köra Windows på en Mac. är det bara att installera och köra som på en vanlig "PC" eller, "är Mac nu mer en vanlig IBM PC"?
(0% insatt i Mac värden )

Jo, det är som en helt vanlig PC. Så går bra att köra windows på den.

Fasst den har väl bara en musknapp? (eller om det bara var macbooken)
Går att simulera med att hålla in ctrl eller vad det var i och för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hur funkar det egentligen att köra Windows på en Mac. är det bara att installera och köra som på en vanlig "PC" eller, "är Mac nu mer en vanlig IBM PC"?
(0% insatt i Mac värden )

Det är olagligt med windows på en mac, eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Det är olagligt med windows på en mac, eller är jag helt fel ute?

Nej, däremot har jag för mig att det är olagligt med OS X på en PC. Inte helt säker på det dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Det är olagligt med windows på en mac, eller är jag helt fel ute?

Ja det är du:P det är tvärtom det blir problem:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej, däremot har jag för mig att det är olagligt med OS X på en PC. Inte helt säker på det dock

Olagligt äre väl inte, men problemet är väl att det inte går att installera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Olagligt äre väl inte, men problemet är väl att det inte går att installera

Det går, men vet inte om tillvägagångssättet är lagligt. Beror säkert på vart man bor också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det går, men vet inte om tillvägagångssättet är lagligt. Beror säkert på vart man bor också.

Kan tänka mig att vi frå se till sveriges lagar? Crack är väl olagligt för det bryter mot upphovsrättslagaen?

Permalänk
Medlem

med tanke på att det är apple själva som designat bootcamp (som är ett av programmen som låter en köra windows, linux osv på en intelmac) så är det inte olagligt att köra windows på en mac. Dock är det enligt UELAn i OSX inte tillåtet att köra OSX på en icke-apple dator, dvs en "vanlig pc".

Permalänk

Var inte många sekunder ifrån att köpa idag. Dock trivs jag med min MacBook. Vet att jag inte kommer släpa på en 15" lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
med tanke på att det är apple själva som designat bootcamp (som är ett av programmen som låter en köra windows, linux osv på en intelmac) så är det inte olagligt att köra windows på en mac. Dock är det enligt UELAn i OSX inte tillåtet att köra OSX på en icke-apple dator, dvs en "vanlig pc".

Vem har sagt att det skulle vara olagligt att köra windows på en mac? S:

Permalänk
Medlem

Mmmm mumma... När min 17" tums HP doneras till syrran vet jag direkt vad jag ersätter den med! Drygt 17 papp för 15" tummaren är guld. Kan iofs lägga pengar på en 17" igen men det har jag ingen lust med. Den var jobbigt att konka runt.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn blir tunnare lättare och drar mindre ström, man slipper ljusgenomsläpp runt kanterna, färgerna blir mer homogena då ljuset blir jämt fördelat över ytan och den skall hålla längre. LED är lite dyrae dock...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Datorn blir tunnare lättare och drar mindre ström, man slipper ljusgenomsläpp runt kanterna, färgerna blir mer homogena då ljuset blir jämt fördelat över ytan och den skall hålla längre. LED är lite dyrae dock...:)

Vilket är lustigt, för datorn har ju fått sig en rejäl skjuts med Santa Rosa, LED, 2 gb ram och 2.000:- billigare. Så dyrare, mnjae, verkar i min värld som att den är billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Var inte många sekunder ifrån att köpa idag. Dock trivs jag med min MacBook. Vet att jag inte kommer släpa på en 15" lika mycket.

macbook pro är ju egentligen inte mycket större fysiskt än en macbook, dock lite tyngre. macbook pro´n har ju inte lika bred ram runt sin skärm.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vem har sagt att det skulle vara olagligt att köra windows på en mac? S:

Kolla en bit upp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Kan tänka mig att vi frå se till sveriges lagar? Crack är väl olagligt för det bryter mot upphovsrättslagaen?

Cracks till spel har väl t.ex. länge varigt diskuterat hur lagligt det är och om det inte ändrats med den senaste lagen om att man inte får gå förbi kopieringsskydd så är det väl fortfarande lagligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
macbook pro är ju egentligen inte mycket större fysiskt än en macbook, dock lite tyngre. macbook pro´n har ju inte lika bred ram runt sin skärm.

Ett och ett halvt hekto, så det är ju inte mycket att bråka om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
macbook pro är ju egentligen inte mycket större fysiskt än en macbook, dock lite tyngre. macbook pro´n har ju inte lika bred ram runt sin skärm.

Det är ju det som är så tråkigt med macbooken. De har gjort en i grunden portabel dator och gjort den större så att man lika gärna kunde köpt en 15" dator storleksmässigt. Det utan att batteritiden eller något fått ett uppsving

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Vilket är lustigt, för datorn har ju fått sig en rejäl skjuts med Santa Rosa, LED, 2 gb ram och 2.000:- billigare. Så dyrare, mnjae, verkar i min värld som att den är billigare.

Apples stora inköpsvolymer har kanske fått ner priset för LED skärmar då de har varit ganska dyra tills nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

LED skärmar är billigare att tillverka så det höga priset är i antagligen introduktionspriset samt att det hittils bara finns proffesionella (stattionära) LED skärmar.