10 grafikkort - högpresterande till mellansegment

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Visst, men dom ligger inte i samma prisklass och kan då inte jämföras u en sådan här test, däremot om man ska se viken tillverkare som är bäst, DÅ kan dom jämöras, nu är det en test där man kan se hur olika kort prester mit varnadra med avsende på pris, prestanda och temp.

Precis, det är inte rätt att jämföra ATIs bästa mot Nvidias bästa, då de inte konkurrerar i samma prisklass. Det är som att jämföra Skodas snabbaste bil med Ferraris snabbaste bil och ta ut dem på banan. Snabbast är snabbast, men man hittar också andra fördelar/nackdelar genom testet. T.ex. pris, energikonsumption ooch så vidare.

Testet var bra utfört, men jag har egentligen läst tillräckligt många test för att detta, tyvärr, inte gav någon ny information. Något som kunde göras bättre är, som Jack Black säger, att testa spelen i högre upplösningar än 1600*1200, då de allra senaste korten inte ges några större utmaningar vid dessa inställningar.

Sen var det någon som skrev att 8800gts 320MB och 640MB gav samma resultat, även i högre upplösningar. Detta test visar ju att så inte är fallet. Finns ju ingen anledning att argumentera mot fakta, även om man kanske inte ser skillnaden "in game" förrän vid mer extrema förhållanden.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk

Skulle uppskatta om man kunde visa tester av Widescreen-upplösningar, tex. 1680x1050

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Snabbast är snabbast, men man hittar också andra fördelar/nackdelar genom testet. T.ex. pris, energikonsumption ooch så vidare.

Ja ATis fördel är verkligen pris och energikonsumption. Det har det alltid vart.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det där var snarare ett generellt exempel på vad man får ut av ett test. Energikonsumption har inte varit ATI's deal på ett bra tag. Ati brukar, generellt sätt, ha något bättre priser, även om det varierar och skillnaderna är små.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
nvidias kort som ska komma heter alltså 8900.
det har rapporterats om det i nyheterna och även påpekats i tråden.

Nej - 9800 är korrekt. Googla om du inte tror oss.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss

hmm Runken syftar nog på en upphottad 8800GTX -> 8900GTX men annars är 9800 den nyare grafikchipen som kommer förhoppningsvis om ett halvår.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37655

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
hmm Runken syftar nog på en upphottad 8800GTX -> 8900GTX men annars är 9800 den nyare grafikchipen som kommer förhoppningsvis om ett halvår.

Jepp - that's the way it is. Dom kan ju såklart kallas vid andra namn vid lanseringen men det är så alla snackar om dom på nätet.

Permalänk
Medlem

8600GT bästa köp

Jag är väldigt glad över att detta test gjordes, samt att testet även bekräftade faktum att ett överklockat 8600GT är det bästa köpet om man vill komma billigt undan men få nästan likvärdiga prestanda som 8600GTS (vilket jag tycker är ett skämt för det pris det säljs för). Jag köpte för några veckor sedan en Gainward 8600GT silent där jag byte ut flänsen mot en Zalman VF700CU och kör den klockat 680/1550 och är väldigt nöjd med prestandaökningen. Lite synd att ni inte tar med det i testets sammanfattning att 8600gt är överklocksvänligt, ni skrev det för 8500GT samt 8600GTS. Vill tillägga att jag håller med om 8800GTS 320Mb som det bästa köpet idag, men för min HP minitower går inte detta kort.

Permalänk
Citat:

Uhmm... är du ironisk eller vad? Du pratar om "eventuell vinst" men vad ska den eventuella vinsten komma ifrån om ingen betalar för spelen? Spelprogrammerare behöver äta också och senast jag kollade så ville McD faktiskt ha stålar för sina hamburgare.

Eller du kanske menar att du vill ha spel som spel var för 30 år sedan? Textbaserat och fint i dos, då kan ju faktiskt en person klara av att göra ett helt spel själv på sin fritid i källaren.

Jag bara undrar hur du tänker alltså.... för det verkar lite suspekt.

Du kan hoppa upp och sätta dig på att textspel för 30 år sedan gjordes av privatpersoner som la ner ofantligt mycket tid, helt utan vinstintresse, bara för att det är roligt att göra spel. Du kan också hoppa upp och sätta dig på att spelföretagen idag sätter vinst före spelkvalitet och de lägger en satans massa pengar på reklam. Inget spel blir bra om utgångsidén är att tjäna pengar, lika väl som ingen kan skriva en bra bok bara för att tjäna pengar eller måla tavlor för att tjäna pengar. Spelmotorer däremot kan tillverkas och säljas för där vet man vad man får när man köper. Det kan vara tradigt att programmera sånt när man egentligen bara vill förverkliga sin spelidé och alla D3Dmotorer är ungefär likadana.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Huh? Jag förstår inte, vadå nya titel?

HD2900XT är AMDs bästa kort och oavsett vad kortet var/är till för att tävla mot så är det AMDs bästa kort helt enkelt.

Du står inte längre som bara MEDLEM utan nu mer som PROVMEDLEM

Var ligger relevansen i vilket som är AMDs bästa grafikkort? Jag kan inte se hur det spelar någon som helst roll.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Du står inte längre som bara MEDLEM utan nu mer som PROVMEDLEM

Var ligger relevansen i vilket som är AMDs bästa grafikkort? Jag kan inte se hur det spelar någon som helst roll.

Det har stått provmedlem rätt länge nu, så det var dock inget nytt.

Om du läser tillbaka i tråden så förstår du relevansen till skrivningarna om vilket kort som är AMDs bästa grafikkort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad

ahh ni har rätt. my bad

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
som du ser i graferna i testet så jämförs dom på lika vilkor (utan hänsyn till priset)
sedan tar man viserligen hänsyn till priset i diskutionen, men vid en snabb överblick av bilderna så ser du ju "direkt" vilket kort som är på topp

Inget personligt och det är inget påhopp på dig ifrån min sida, jag bara tyckte att det du skrev blev ganska roligt i sin förlängning:

"... och vi kan nu dra slutsatsen att 8800 Ultra faktiskt håller ATI/AMD:s X1650 PRO stången och det trots att den sistnämnda helt sänkts ner i flytande kväve och pumpats med si så där 100 volt. Ja 8800 Ultra är vinnaren trots att den bara kördes på sina standarinställningar." (När ni läser detta försök imitera rösten av en gammal svensk journalfilm ifrån 50-talet)

Japp, där kom min recension! Tyvärr kan jag inte presentera några fina grafiska illustrationer ännu, men det kommer nog snart.

Permalänk

exakt så KimTjik
och gissa vilket företag som kan få ut bäst PR ur sin kortserie med de resultaten

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeanGreen_SWE
Skulle uppskatta om man kunde visa tester av Widescreen-upplösningar, tex. 1680x1050

inte så stor skildnad för hur grafikkortet presterar.
1600*1200=1920000pixlar
1680*1050=1764000pixlar

Rätta mig någon om jag har fel. om korter presterar bra vid 1600x1200 så skiljer det nog inte mkt mot 1680x1050

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Visst, men dom ligger inte i samma prisklass och kan då inte jämföras u en sådan här test, däremot om man ska se viken tillverkare som är bäst, DÅ kan dom jämöras, nu är det en test där man kan se hur olika kort prester mit varnadra med avsende på pris, prestanda och temp.

Nej men att de inte ligger i samma prisklass är ju inte för att det är billigare att producera 2900xt än vad 8800gtx är. Det är ju för att 2900xt presterar i den prisklassen som de ligger. Hade det presterat mycket bättre så hade ju även priserna varit mycket högre. Och i graferna som redan påpekats så visar de inget prisprestanda skillnad.

Och klart man kan jämföra olika märkens toppkort det görs ju inom allt. Och inom alla områden. Och då brukar ju dock de som kostar mest kosta mest pga att de har bättre prestanda. Inte alltid.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv

x2900xt verkar billigt, sk man köpa http://www.datorbutiken.com/office/default.aspx?Product=SAPHD... eller 8800gts?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
x2900xt verkar billigt, sk man köpa http://www.datorbutiken.com/office/default.aspx?Product=SAPHD... eller 8800gts?

Varför länkar du till ett pris som är exkl moms?

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan hoppa upp och sätta dig på att textspel för 30 år sedan gjordes av privatpersoner som la ner ofantligt mycket tid, helt utan vinstintresse, bara för att det är roligt att göra spel. Du kan också hoppa upp och sätta dig på att spelföretagen idag sätter vinst före spelkvalitet och de lägger en satans massa pengar på reklam. Inget spel blir bra om utgångsidén är att tjäna pengar, lika väl som ingen kan skriva en bra bok bara för att tjäna pengar eller måla tavlor för att tjäna pengar. Spelmotorer däremot kan tillverkas och säljas för där vet man vad man får när man köper. Det kan vara tradigt att programmera sånt när man egentligen bara vill förverkliga sin spelidé och alla D3Dmotorer är ungefär likadana.

Det här är ingen personlig kritik mot dig, jag förstår vad du menar, men jag tror att du behöver tänka igenom vad du egentligen säger lite nogrannare.

A göra dagens avancerade spel är ingen barnlek och kräver rejäla resurser både i fråga om mantimmar, kunskap och utrustning. Att bedriva en sådan verksamhet utan något som helst ekonomisk förankring i verkligheten är finansiellt självmord.

Dessutom behöver inte vinstintresse betyda att konstnärliga uttrycksmöjligheter blir begränsade. Ta bara hollywood - visst prånglar dom ut mycket skit, men dom gör också filmer som shindler's list. Den filmen är ekonomiskt gångbar och har konstnärlig integritet. Dessutom kunde den knappast ha gjorts av några hobbyentusiaster med handkamera i någon källare någonstans.

Videospelsindustrin är på väg åt samma håll som hollywood, det är oundvikligt. Vi kommer få många b-spel och många blockbusters - men också några guldkorn. It's just the way it is - deal with it.

Permalänk

Vissa saker kostar mycket att filmatisera som tex krashande helikoptrar och exploderande bilar. När det gäller spel undrar jag vad det är som tar sån satans tid? Många spel tillverkas ju under flera år av stora arbetsstyrkor som tycker att dom jobbar häcken av sig. Saker som inte behöver ta mer än några veckor heltid för en handfull skickliga arbetare är t.ex modeller, texturer, ljud, story och input så vad tar sån satans tid? Kivas dom mycket inom laget? Vad jag tror är att arbetslagen är för stora så ingen kan enas om något och att många är inkompetenta gamers långt ifrån verkligheten. Sedan kommer säkert någon chef stup i kvarten och säger att "nä, det där går inte, det är inga pengar i det".

Datorspel är konst och konst kan inte skapas med vinstintresse. Kategorin datorspel är dock lika stor som kategorin böcker och på samma sätt som inte alla böcker är skönlitteratur så är inte alla spel kost. Vissa är mer tävlingsinriktade eller inlärningsinriktade försempel. I kategorin konst inom datorspel hamnar dock de flesta spel som vi vanliga gejmers spelar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

R700 kortet väntas tidigast till Q1 medans 9800 kortet väntas till Q4 detta år. Dessutom är många tveksamma till om ATI kommer lyckas bli klara med R700 i tid eftersom R600 blev så försenad. Och det är också mycket tveksamt om R700 kommer lyckas matcha 9800:an prestandamässigt eftersom 9800:an ryktas kunna klara att trycka ut en terraflopp i beräkningskapacitet, vilket är groteskt mycket.

@Thallid - Jodå jag läste testet. Men om du till exempel tittat på tom's nu så listar dom återigen sina val av grafikkort i olika prisklasser. I PCI-E klassen finns inte ett enda ATI 2900 kort med som rekommendation.... det är ett enormt nederlag för ATI, och så pinsamt som det kan bli i grafikkortsbranchen.

Jag inget extremt fan boy varken till höger eller vänster. Jag bara konstaterar att 2900:an är ett misslyckande från AMD:s sida. Det är inte mitt fel, men flera runt om på nätet, inklusive tom's, verkar hålla med.

@Tempel - varför ska jag behöva äta upp det? Jag skriver ju "ryktas" och "om det stämmer". *JAG* säger inte att det är så, men jag säger att mycket tyder på att det kan bli så. Till exempel är the inquirer kända för att ha väldigt träffsäkra "gissningar" och för att ha flera kontakter på insidan både hos amd och nvidia. Jag sitter inte och gissar hej vilt själv om du tror det.

Tom's som i Tom's Hardware guide? Tillåt mig att skratta. Mer patetisk sida får du leta efter, den är ökänd för riktigt dåliga och opartiska tester.

Och så nämns The Inq. Eh ja stabila källor.

Det finns INGET som är mer än rykten i hårdvaru och mjukvaru branschen. Fråga alla Apple fans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vissa saker kostar mycket att filmatisera som tex krashande helikoptrar och exploderande bilar. När det gäller spel undrar jag vad det är som tar sån satans tid? Många spel tillverkas ju under flera år av stora arbetsstyrkor som tycker att dom jobbar häcken av sig. Saker som inte behöver ta mer än några veckor heltid för en handfull skickliga arbetare är t.ex modeller, texturer, ljud, story och input så vad tar sån satans tid? Kivas dom mycket inom laget? Vad jag tror är att arbetslagen är för stora så ingen kan enas om något och att många är inkompetenta gamers långt ifrån verkligheten. Sedan kommer säkert någon chef stup i kvarten och säger att "nä, det där går inte, det är inga pengar i det".

Datorspel är konst och konst kan inte skapas med vinstintresse. Kategorin datorspel är dock lika stor som kategorin böcker och på samma sätt som inte alla böcker är skönlitteratur så är inte alla spel kost. Vissa är mer tävlingsinriktade eller inlärningsinriktade försempel. I kategorin konst inom datorspel hamnar dock de flesta spel som vi vanliga gejmers spelar.

Jag tror du gravt underskattar vilket arbete det är att göra dagens spel. Det tar ju 20 personer minst en månad bara att spela igenom och ge feedback för att se till att det inte är några buggar.

Men vad vi egentligen pratar om här är avancerad group management. 1 person som vet vad han gör kan arbeta effektivt. 3 personer som vet vad dom gör kan arbeta effektivt. 5 personer kan kanske arbeta effektivt om dom verkligen är synkade och känner varandra, men vid 7+ personer lönar det sig att ha någon sorts manager som ser till att allt flyter som det ska.

Stalker t.ex. tror jag utvecklades av 25-30 personer. Det är extremt lite med amerikanska mått mätt, och så blev spelet också gravt försenat och fyllt med buggar och känns (i mitt tycke) ganska opolerat och inhomogent.

Att göra avancerade spel är ingen barnlek helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hehe, roligt att se alla fanboys tjafsa. Att X2900XT är ett "ok" kort är det ingen som tvekar på. Men att X2900XT var tänkt för att kämpa mot 8800GTS är rent skitsnack. ATI visste gott och väl att Nvidia skulle släppa ett upphottat GTX (ultra) när deras r600 släpptes. ATI:s mål var utan tvekan att slå GTX med XT-kortet och XTX-kortet skulle kämpa mot nvidias ultra.

Strömförbrukningen på XT-kortet är enligt mig inte hela världen, dock blir jag lack när man hela tiden måste uppgradera nätagget om man vill ha senaste prestanda-kortet. Först en 6x pins pci-e kontakt, sen två st 6x pins pci-e kontakt. Nu vill daamit ha en 6x och en 8x pci-e kontakt.

Hursomhelst, som jag sa innan, kortet i sig är inte dåligt. Oavsett så ÄR kortet en flopp, trots prissättningen på det. Personligen skulle jag inte ha några problem med att köpa detta floppade kortet om jag inte hade ett bra grafikkort nu (samt ett ok nätagg). Att släppa ett kort 6 månader efter konkurrenten och inte lyckas överträffa denna är pinsamt.

Ok, nu kan ni börja anklaga mig för att vara en fanboy osv om ni vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Tom's som i Tom's Hardware guide? Tillåt mig att skratta. Mer patetisk sida får du leta efter, den är ökänd för riktigt dåliga och opartiska tester.

Och så nämns The Inq. Eh ja stabila källor.

Det finns INGET som är mer än rykten i hårdvaru och mjukvaru branschen. Fråga alla Apple fans.

Suck - vad är problemet? Tom's kör benchmarks precis som alla andra och har nätets största samling av grafikkortstester. Spana in deras interaktiva VGA-chart om du vill ha kolla på hur olika grafikkort presterar i olika spel, det är i alla fall tio gånger bättre än "www.smallshittyhardwaresite.com" där "mr nerd" svamlar om hur han minsan tror att grafikkort x egentligen är bättre än y för att han en gång såg en sådant kort på en mässa och det minsann såg bättre ut än det grafikkortet hans brorsa hade installerat i sin P75 hemma i "smallshittytownx".

Och vad tusan menar du? Opartiska tester är väl bra????

The Inq är grymma - dom 100 gånger mer connections än vilken wannabe-know-it-all sida som helst. Sedan får man så klart läsa mellan raderna, dom rapportera rykten och det deras källor säger till dom - inget mer. Men dom har faktiskt ett rätt imponerande track-record, börja läs själv där om du vill veta vad som händer. Själv läser jag varje morgon och nästan allt dom förutspår stämmer, t.o.m. aktieinvesterare följer deras prognoser. Vill du sedan säga att jag har fel så säger det mer om dig än om mig.

Permalänk
Hedersmedlem

CFSsss, det är otroligt svårt att överhuvudtaget hitta några opartiska siter. Tyvärr måste man mer eller mindre känna personen bakom recensionen eller testet. Flera startade en gång i tiden upp med höga ideal och relativt opartiska åsikter, nu har många låtit sig köpas. I vissa fall finns det möjlighet att luska ut vilka som är deras större sponsorer. Tom's Hardware är sorligt nog inte undantagen detta dilemma (nu när vi har bra perspektiv så är det nästan tragiskt att gå tillbaka och se vilka artiklar Tom's Hardware publicerade för två till tre år sedan; när vi är mitt uppe i smeten är det naturligtvis svårare). Tillverkare har alltid insett hur stort genomslag s.k. positiva recensioner kan få; datorhårdvara säljs ibland med samma metoder som när förr i tiden en förtroendeingivande husmor talade om för biopubliken att hon aldrig tidigare fått lika vita lakan som med tvättmedlet "x".

Permalänk
Medlem

@ KimTjik

Jag ska inte säga att tom's alltid har varit jättebra, men på senare år tycker jag dom varit en av de bättre sidorna på nätet. Det är min subjektiva åsikt och jag står gärna för den. Deras rekommendationer för grafikort i olika prisklasser är mer eller mindre exakt de grafikkort jag själv skulle välja, då kan jag själv inte klaga på att de är partiska åt något håll.

Samma sak med processorer, tom's kör idag alla möjliga tester och hyllade först intel för deras nya duo processor och sa att nu är intel bäst i världen och överklockarens bästa vän. Sedan sänkte amd sina priser rejält och då gjorde tom's en ny test och sa att "nä - jämför man krona för krona så kan faktiskt amd vara bättre idag". Det måste väl vara objektivt och opartiskt, i alla fall tycker jag det varit så dom senaste 2-3 åren.

Jag tror att om man idag läser anandtech och tom's och sedan lägger in någon mindre sida (varför inte sweclockers?) så har man en ganska god aning om vad som är bra och värt att köpa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hehe, roligt att se alla fanboys tjafsa. Att X2900XT är ett "ok" kort är det ingen som tvekar på. Men att X2900XT var tänkt för att kämpa mot 8800GTS är rent skitsnack. ATI visste gott och väl att Nvidia skulle släppa ett upphottat GTX (ultra) när deras r600 släpptes. ATI:s mål var utan tvekan att slå GTX med XT-kortet och XTX-kortet skulle kämpa mot nvidias ultra.

Strömförbrukningen på XT-kortet är enligt mig inte hela världen, dock blir jag lack när man hela tiden måste uppgradera nätagget om man vill ha senaste prestanda-kortet. Först en 6x pins pci-e kontakt, sen två st 6x pins pci-e kontakt. Nu vill daamit ha en 6x och en 8x pci-e kontakt.

Hursomhelst, som jag sa innan, kortet i sig är inte dåligt. Oavsett så ÄR kortet en flopp, trots prissättningen på det. Personligen skulle jag inte ha några problem med att köpa detta floppade kortet om jag inte hade ett bra grafikkort nu (samt ett ok nätagg). Att släppa ett kort 6 månader efter konkurrenten och inte lyckas överträffa denna är pinsamt.

Ok, nu kan ni börja anklaga mig för att vara en fanboy osv om ni vill.

Tack för att du bland de bättre på Sweclockers forum håller med. Jag vet inte hur många gånger jag har fått diskutera med X antal olika personer angående just HD2900XT och pallar inte längre, sen kommer du.

Så sant som det var skrivet.

Citat:

Jag är ingen programmerare så jag vet inte hur jag ska förklara detta men väldigt kort så har jag en bättre vän som pluggar till Majister av något slag inom programmering och han snackade om något språk där man kådar två meningar så blir det en röd linje på 10cm när jag frågade honom efter era inlägg här uppe. Sen om det är väsenligt i spelutvecklandet vet jag ej. Men det är klart det tar tid. En film går betydligt snabbare att göra än ett spel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Avstängd

Saknar lite tester av HD video material
hur mycket grafikkortet avlastar cpu´n tex.

Permalänk
Medlem

Skall köpa nytt graffe, och spela i huvudsak Vegas och GRAW. Där verkar ju onekligen HD2900XT prestera bra, speciellt med nya drivers. Har läst lite om det på XtremeSystems. Är det någon som har länkar till några test med nyare drivers?

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tack för att du bland de bättre på Sweclockers forum håller med. Jag vet inte hur många gånger jag har fått diskutera med X antal olika personer angående just HD2900XT och pallar inte längre, sen kommer du.

Så sant som det var skrivet.

Jag är ingen programmerare så jag vet inte hur jag ska förklara detta men väldigt kort så har jag en bättre vän som pluggar till Majister av något slag inom programmering och han snackade om något språk där man kådar två meningar så blir det en röd linje på 10cm när jag frågade honom efter era inlägg här uppe. Sen om det är väsenligt i spelutvecklandet vet jag ej. Men det är klart det tar tid. En film går betydligt snabbare att göra än ett spel.

Saker brukar släppas till det pris de är tänkta att kosta och sedan sänkas om det visar sig att de inte lever upp till förväntningarna. Att 2900XT:s utgångspris var i GTS klass och det faktum att ATI redan från början hade tänkt släppa både ett XT och ett XTX tyder på att XT skulle konkurrera med GTS.

För övrigt kan jag C++ och grunderna i D3D och har även kodat 2D och pixelgrafik med SDL. Det är inte så svårt som du tror. För att bara få upp ett windowsfönster behöver du typ 100 rader. För att sedan ladda in D3D i det behövs ytterligare 300 rader. Då får du på bilden ett fönster som kör D3D och som du kanske tex har satt grön bakgrundsfärg i. Lägger du sedan till ytterligare 10 rader kan du ladda in ett helt landskap byggt i Maya, konverterat till .x. Om man kollar scheman som visar spelutvecklings olika stadier ser man att programmeringsdelen är typ 5%.

Först bestämmer man exakt hur spelet ska vara - 1 år
Sedan kodar man - 3 månader
Sist testar man och fixar buggar - 9 månader

Ju kompetentare personal desto färre buggar och om man köper in en färdig motor ska man inte behöva dras med några dylika buggar utan bara design- och balans-buggar.

Att bestämma hur spelet ska vara borde inte behöva ta så lång tid om man gör spel för att man har en idé och inte måste hitta på en idé för att få stålar. Jag skulle tro att det är kass att ha mer än 2 personer på kodning om man inte ska koda allt från scratch. Ska man koda hela motorn från scratch behöver man specialisiter som kodar 3D, ljud och nätverk utöver den spelspecifika koden.

Jag kan förstå om det tar lång tid att göra spel som tex half life om man ska göra alla maps i Valve Hammer Editor som är ett riktigt kinkigt och långsamt verktyg. Att bara göra en bana som dust_2 i den tar veckor för en man och att vara fler än en är nog inte möjligt per map. Den värsta editorn jag prövat på är nog den för Heroes of Might and Magic 4. Skulle gissa på att 90% av tiden dom lagt på spelet är till att bygga maps och jag tror dom hade kunnat korta ner den tiden extremt mycket genom att sätta en händig kodare på att lägga in lite AI i editorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är pris/prestanda som gäller för 99% för befolkningen, allt annat är bara av akademiskt intresse.

Precis, man jämför grafikkort i det prissegment man är intresserad av som konsument. Ett fåtal bryr sig mindre om vilket prissegment det är i så länge de har det bästa, och detta gäller även vanliga svenssons och inte bara entusiaster.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT