Dual Layer DVD-skiva?

Permalänk

Dual Layer DVD-skiva?

Har ett drygt problem, har köpt en programvara som är på DVD-skiva, tydligen Dual Layer. Min DVD tar inte emot denna skiva. Har en 4 veckor gammal laptop av märket HP. Så jag har kommit fram till att min enda chans är att köpa en extern DVD-läsare/brännare av typen Double Layer för att knäcka denna skiva. Vet fler som har problem med att läsa denna skiva. I så fall vilken DVD ska jag köpa som dessutom fungerar med Vista?

Permalänk
Medlem

Klarar den att spela DVD-filmer med dubbla lager?
Om den gör det (vilket den borde) så ska den väl klara program DVD:n med dubbla lager.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

Vet ej! Hur vet man att en DVD-film är av typen Dual Layer?

Permalänk
Medlem

Det vore fullständigt vansinigt av HP att släppa en dvd spelare som inte klarar av att läsa dual layer skivor år 2007. Nästan alla filmer är dual layer skivor. Om skivan innehåller mer information än typ 4,7 gb så är det dual layer. Skulle snarare gissa på att det är något annat som är fel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag har provat 3-4 filmer och dom fungerar perfekt. Provade programvaran på en Dell dator med XP som är 3-4 år gammal då fungerade det, då måste ju min HP klara av det tycker jag. Har det något med att jag kör Vista kanske? Men grejen är det att den här programvaran ska fungera med Vista. Skulle det fungera om jag köpte en extern DVD?

Permalänk
Medlem

Alla dvd-läsare ska kunna läsa dual-layer. Kan du inte skapa en .iso av den i den datorn det funkade på och skicka över till laptopen då?

Permalänk

Kollade upp vilken typ av DVD-enhet som sitter i min HP och det är en Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager. Men det betyder inte att den kan läsa DVD-skivor med dubbla lager. Har sett många externa DVD-brännare som skriver med double layer men läser single layer.

Men om man nu skulle göra en .iso-fil av det hela hur går man tillväga då? Finns det någon guide?

Permalänk
Medlem

Alla DVD-läsare kan läsa skivor med dubbla lager. Period. Att vissa heter dual layer och andra inte har med bränningen att göra.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Men då borde skivan fungera perfekt då? Det finns flera som har det här problemet. Kolla på den t ex:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108351

Skriver double, läser single.

Permalänk
Medlem

Alltså alla dvd spelare ska kunna läsa dual-layer, vet inte vad det kan va som krånglar med din men det är inte det. Om du vill göra en .iso så kan du använda nero eller så kopierar du bara alla mappar rakt av från dvdn och skickar över, det brukar fungera att installera som vanligt om det inte är nått kopieringskydd eller liknande.

Permalänk

Har försökt att hitta någon extern DVD-brännare för Vista som använder sig av dual layer när den läser men utan framgång. Är det nån som har något tips?