Permalänk
Medlem

Precis. Om det nu skulle vara en p-mva i min skärm så gör inte det att jag gråter floder faktiskt.. det funkar fint det med. Vill man vara helt säker på IPS så får man väl köpa en skärm som kostar runt 2k~ mer. Så är det bara.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Avstängd

Mjae, min 2007 WFP kostade 150 kr mer...

för en 700kr mer får man ju sonyn.

för 1200kr mer får man en wgx2pro ju.

Permalänk
Medlem

sony'n som har 5 år på nacken...

NEC'n enligt test har sämre färger....

Dell har jag inte emot men man får fan vänta på skärmen.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Dellen kostar då fan inte 150 spänn mer heller. 4768,25:- @ http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Kanske går den på rea ibland, men då ska man vänta på det med...

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Dellen kostar då fan inte 150 spänn mer heller. 4768,25:- @ http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Kanske går den på rea ibland, men då ska man vänta på det med...

Jag köpte den förra månaden, kostade 3300 ungefär och sedan 5% rabatt på det.

Men coatingen var ju prickig så jag orkade inte med den, plus att Necen ju antagligen är bäst.

Vänta gäller ju alla skärmar, ingen som är konstant billig =P

Ingen jävel köper väl en Dellpryl till ordinarie pris, de har ju rabatterna varannan månad eller hur det är, varannan gång med rabatt i kronor o varannan i procent, är ju bara att vänta till nästa omgång, är ju 24-tummaren eller något annat som är på rabatt den här månaden.

Pomah: Du har påståt det typ 4-5 ggr, men jag har aldrig sett någon referens till var, eller gällande vilken panel på philipsen, eller varför om de nu har samma panel.

Den är glossy dock, vilket väl kanske inte är optimalt för bildredigering, men för min del så hade det fungerat bra tror jag.

Fortfarande inte fått svar på om coatingen på denna är prickig/grynig den med eller inte.

Hade nog föredragit glossy om det är vad som krävs för att få en lika ren bild som CRT.

Permalänk
Medlem

Det är väl typ tionde gången jag länkar till detta test.
http://www.pcpro.co.uk/shopper/pcpro-labs/104809/philips-bril...

aliquis om du inte vill köpa denna skärm gör det inte. Jag har sagt det jag har att säga om den skärmen jag har. Om du känner för att spendera mera pengar för en skärm som skulle göra dig mer nöjd så gör det. Det viktigaste är att du blir nöjd med ditt köp. Och vad gäller väntetid så håller jag inte med dig, jag väntade i mindre än 24 timmar på denna skärm.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Hehe ja, ärligt talat, så skitsamma om man köper denna, dellen eller NECen... Du kommer att få en bra skärm. Det jag (och jag tror även POMAH) ville få fram var helt enkelt att detta är en bra skärm till ett bra pris.

Vill nån hellre ha nått annat, så hey, what's stopping you?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Det är väl typ tionde gången jag länkar till detta test.
http://www.pcpro.co.uk/shopper/pcpro-labs/104809/philips-bril...

aliquis om du inte vill köpa denna skärm gör det inte. Jag har sagt det jag har att säga om den skärmen jag har. Om du känner för att spendera mera pengar för en skärm som skulle göra dig mer nöjd så gör det. Det viktigaste är att du blir nöjd med ditt köp. Och vad gäller väntetid så håller jag inte med dig, jag väntade i mindre än 24 timmar på denna skärm.

Jag tycker ju att den verkar bra, jag vill bara veta att jag får IPS-varianten så, och så vill jag veta om den ser grynig ut eller inte.

Sidan du länkar till säger ju ingenstans att den har bättre färger än WGX2Pro? Däremot tycker de att WGX2Pro är dyr.

Min väntetid för 2007 WFP är ju typ -1 månad eller så, eftersom jag redan har ägt den, men beläggningen sög ju pung. Jag tänkte dock byta till WGX2Pro men den kostar ju ett par hundra mer nu, och jag är snål ;D

Största anledningen till att jag inte har beställt en ännu är att jag måste styra någons mecenatkort först, om ni inte vill göra en rabattkod åt mig ;/

Permalänk
Medlem

"Aside from the Apple, which is out of most people's reach, the 200WP7ES offers the best all-round image quality of the group. Many people will look to the two extra inches of the Dell, but if you'd prefer a superb picture and plenty of features you should consider sticking with this impressive 20in model."

"like many glossy screens - the NEC rapidly turns light colours to yellow if you move more than 45 degrees to either side."

Låter inget som jag vill ha på min skärm.

Jag kan inte göra en rabattkod då det inte finns någon, du måste registrera på den sidan med ditt mecenatkort. Så tyvärr finns det inget vi kan göra för dig.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
"Aside from the Apple, which is out of most people's reach, the 200WP7ES offers the best all-round image quality of the group. Many people will look to the two extra inches of the Dell, but if you'd prefer a superb picture and plenty of features you should consider sticking with this impressive 20in model."

"like many glossy screens - the NEC rapidly turns light colours to yellow if you move more than 45 degrees to either side."

"all-round image" låter ju dock som en subjektiv bedömning, dvs det de tycker känns vettigast totalt sett, inget faktabaserat eller uppmätt. Det står ju inte uttryckligen att den har bättre färger? Men skit samma den har ingen bandning och de verkar ju gilla den hur som helst. Sedan snackar de ju om dells 22-tummare där, och i ett annat av omdömmena snackar de om någon asus, så känns inte som att omdömmena är skrivna för de där skärmarna tillsammans utan kan vara ifrån random review bara det att de har satt ihop det de skrev om 20-tummarna. Mao kanske inte ens necen var med i testet där de skrev att philipsen hade bäst bild.

Skumt att betraktningsvinkeln på necen är sämre dock, nu kan jag ju förstå att glossy leder ljuset mer rätt fram än att stråla ut det åt sidorna men specarna säger ju fortfarande en hög vinkel skulle jag tro och då borde den ju fixa det.

Jag har nog dock inget emot att ljuset går rätt fram istället för att sprida ut sig om det ger en "klatchigare" bild.

Permalänk
Medlem

"Mao kanske inte ens necen var med i testet där de skrev att philipsen hade bäst bild."

Nu har jag inte gjort testet men det framkommer klart och tydligt att dem testade dessa skärmar i grupp. Sen har dem testat philipsen separat också.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Det dom skrev i översta raden om Necen: Perfect for gamers Allt jag vill veta.
Mums den blir det.
Pengar är till för att göras av med

Permalänk

Har nu hämtat och installerat min Philips skärm, min enda kommentar så länge är : OJ! WOW!
Jag fick nästan en chock när jag startade den, vilken fin skärpa och vad mycket mysigare bilden kändes jämfört med min gamla Acer 19" som bara hade VGA. DVI kanske gör att det blir bra mycket bättre också, men detta är sju hästlängder bättre. Betrackningsvinklarna är ju helt sjukt bra jämfört med min gamla skärm. Nu har jag inte testat många bra skärmar eller så men denna är helt suverän just nu jämfört med en TN skärm iaf!
Sen saker som jag tycker är trevligt jämfört med min gamla skärm är att den har en ordentligt gedigen fot, den är tung och den är stor och jag gillar det känns mycket mera gediget och bra då.
Den kanske inte är den snyggaste skärmen, men den är då fan snyggare än min gamla och jag prioriterar nog resten som skärmen erbjuder. Jag håller väl inte på så mycket med och redigera bilder och sådant, men ibland gör jag det men även om man inte gör det så känns denna skärm super.

Jag har som sagt inte provat så många andra skärmar som är konkurrerar med denna skärm utan bara TN skärmar, men jämfört med dem så är denna helt sjukt bra

Enda negativa just nu: den var hemskt tung att bära hem från posten

Permalänk
Avstängd

Tung? Under 12kg ju, har fått bära en 27kg tung förstärkare ett halvt kilometer från posten ca 10 år sedan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expertive
Har nu hämtat och installerat min Philips skärm, min enda kommentar så länge är : OJ! WOW!
Jag fick nästan en chock när jag startade den, vilken fin skärpa och vad mycket mysigare bilden kändes jämfört med min gamla Acer 19" som bara hade VGA. DVI kanske gör att det blir bra mycket bättre också, men detta är sju hästlängder bättre. Betrackningsvinklarna är ju helt sjukt bra jämfört med min gamla skärm. Nu har jag inte testat många bra skärmar eller så men denna är helt suverän just nu jämfört med en TN skärm iaf!
Sen saker som jag tycker är trevligt jämfört med min gamla skärm är att den har en ordentligt gedigen fot, den är tung och den är stor och jag gillar det känns mycket mera gediget och bra då.
Den kanske inte är den snyggaste skärmen, men den är då fan snyggare än min gamla och jag prioriterar nog resten som skärmen erbjuder. Jag håller väl inte på så mycket med och redigera bilder och sådant, men ibland gör jag det men även om man inte gör det så känns denna skärm super.

Jag har som sagt inte provat så många andra skärmar som är konkurrerar med denna skärm utan bara TN skärmar, men jämfört med dem så är denna helt sjukt bra

Enda negativa just nu: den var hemskt tung att bära hem från posten

Varifrån köpte du din skärm? Står det tillverkningsdatum på den? och hur upplever du att det är i spel/film?
Hänger den med eller är det ghosting?
Jag ska nog beställa denna under denna vecka Ska bara fundera ett par varv till.

Permalänk

Från Aliquis inlägg.

"The back reads: Model ID:200WP7ES/00, Model No:HWP7200P

There's just two versions fo the Philips 200WP7: One is the HWP7200P with AUO M201EW01 panel and 5 USB ports, the other is the HWB7200P with QDI QD20AL01 panel and 2 USB ports."

Så om det står:
HWP7200P = PVA
HWB7200P = IPS

på baksidan?"

Hur ser det ut för er som har skärmen? Finns det någon sån där produktkod på baksidan överhuvudtaget?
Kaleid är den enda som skrivit, och han hade 4 usb-portar vilket gör att ovanstående inte är helt tillförligt, finns uppenbarligen minst tre versioner.
Enligt vad han skrev om betraktningsvinklarna så lät det som han fått en med PVA-panelen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Den info'n ovan är inte tillförlitlig. Våra skärmar har 4st USB. Man måste inse att den där info'n inte gäller Sverige/Europa.

Jag måste fortfarande säga att jag tycker det är rent sagt idiotiskt att köpa skärm efter panel istället för att kolla på bildkvalitet.

"Enligt vad han skrev om betraktningsvinklarna så lät det som han fått en med PVA-panelen."

Om du kollar på specsen för en PVA vs IPS så ser du att betrakningsvinklarna är samma i båda fallen, 178 grader.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra så har ingen av dessa skärmar en PVA-panel. Det är P-MVA den kan ha. Så de där uppgifterna lär vara helt fel...

Annars håller jag helt med POMAH, kolla på skärmen.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Avstängd

"MVA
MVA (multi-domain vertical alignment) was originally developed in 1998 by Fujitsu as a compromise between TN and IPS. It achieved fast pixel response (at the time), wide viewing angles, and high contrast at the cost of brightness and color reproduction. Modern MVA panels can offer wide viewing angles (second only to S-IPS technology), good black depth, good color reproduction and depth, and fast response times thanks to the use of RTC technologies. There are several "next generation" technologies based on MVA, including AU Optronics' P-MVA and A-MVA, as well as Chi Mei Optoelectronics' S-MVA.
Analysts predicted that MVA would corner the mainstream market, but instead, TN has risen to dominance. A contributing factor was the higher cost of MVA, along with its slower pixel response (which rises dramatically with small changes in brightness). Cheaper MVA panels can also use dithering/FRC.
[edit]PVA
PVA (patterned vertical alignment) and S-PVA (super patterned vertical alignment) are alternative versions of MVA technology offered by Samsung. Developed independently, it offers similar features to MVA, but boasts very high contrast ratios such as 3000:1. Value-oriented PVA panels also use dithering/FRC. S-PVA panels all use true 8-bit color electronics and do not use any color simulation methods. PVA and S-PVA can offer good black depth, wide viewing angles and S-PVA can offer additionally fast response times thanks to modern RTC technologies."

De bästa MVA/PVA verkar ju ha mycket högre kontrast (och därför bättre svärta?) än IPS och vara snabba, men ha sämre färger. (Ljusstyrkan antar jag inte gäller skärmarna med 3000:1 kontrast? I vilket fall som helst så är ju ändå alla skärmar tokigt ljusstarka.)

Men en bra sådan kanske inte måste vara sämre än random ips. Måste ju finnas en anledning till att eizo hade pva i en massa av sina skärmar.

Permalänk
Medlem

Verkar som om man kanske skulle köpa en sådan här skärm på misco nu när det är så billigt. Hur fungerar den att kolla på film och lira spel med?

Permalänk
Medlem

Verkar som om man kanske skulle köpa en sådan här skärm på misco nu när det är så billigt. Hur fungerar den att kolla på film och lira spel med?

Permalänk
Medlem

Verkar som om man kanske skulle köpa en sådan här skärm på misco nu när det är så billigt. Hur fungerar den att kolla på film och lira spel med?

Permalänk
Medlem

Läs tråden, geez

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

Fråga till alla andra med Philips 200WP7ES:

Jag befarar att jag fått MVA-panel. Färgerna är fantastiska, men betraktningsvinklarna är inget att hurra över. Sämre än min Samsung 970p (178/178) med PVA-panel. Kanske inte mkt, men det är märkbart.

Finns det nån i Stockholm som har denna skärm och som känner sig manad att låta en undrande själ titta förbi och beskåda din/era betraktningsvinklar på samma skärm? Vill nån jämföra mot min så är du/ni absolut välkomna över

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du är medveten om att betrakningsvinklarna är lika för båda panelerna. Vad är det du klagar på? I extrema vinklar så blir kontrasten sämre (du får mörkare bild) detta händer på alla skärmar då en skärm inte kan skicka ut ljus åt alla håll, det har inget med betrakningsvinklar att göra.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite oklart bland säljarna om det är 200WP7ES eller 200WP7E man får för pengarna. Trycker jag på en 200WP7E kommer jag till en 200WP7ES (pris samma). Är det bara den där lilla extrarutan i skärmen man får på 200WP7ES varianten? Verkar lika i övrigt.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde just en 200WP7ES och det skall bli skönt att slippa TN...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag ska klargöra några saker:
Skärmen heter 200WP7 utan några E eller S.
Om den heter 200WP7E betyder det att den skärmen är gjord för Europa.
Om den heter 200WP7ES betyder det att den är gjord för Europa/Scandinavien.

Det finns vissa butiker som säler elektronik billigare (bland annat pixmania) än svenska butiker, detta gör dem därför att dem säljer saker som är gjorde för den Europeiska marknaden och inte den svenska.

Vad är då skilnaden? Ibland kan det bara vara vad det är för språk på manualen. Men i just detta fall så vet jag inte. Jag misstänker inte att det är någon större skillnad.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Hedersmedlem

"ES" Extra Sunkig kanske.

Man får mycket skärm för pengarna oavsett dock och jag spelar inte mycket FPS spel så mig gör det inget om den har PVA panel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM