Permalänk
Medlem

os x mata ut ett program

Har ett problem som jag inte har råkat ut för tidigare. Har en .dmg fil som jag har öppnat och installerat ett program gimmesometune. Bara det att jag inte kan mata ut den. Har startat om datorn men den kommer upp så fort jag startar datorn och jag kan inte hitta det program som den säger att den använder sig av.

Går det att se vilket program den använder sig av eller finns det något annat sätt att tvångs utmata den eller något.

/Carl

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Medlem

Hm... Du måste ha någon form av autostart på den (listas i användar i systeminställningar) som råkat kopplas till dmg:n (hur fasen man nu gör det?)
Kolla oxå hierarkiskt under användarprocesser i aktivitets(vaddenheter) i program/verktyg.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

kom på en idé men behöver lite hjälp.

Såg på apples sida att man kan gå in i firmware och mata ut en skiva med skriv kommandon. Undrar om någon kan kommandot till att radera program där.

Har ju en .dmg fil på skrivbordet som heter "gimmesometune" som jag vill radera och borde la kunna göra detta om någon kan kommandot. Så som man gör i unix miljön.

Vore tacksam om någon kunde lite av detta.

/Carl

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Medlem

Inte så att du startade programmet direkt från dmg:n istället för att "installera" det och därför inte kan avmontera dmg filen?
EDIT: "When I eject the dmg, it says it can't eject because gstlauncherdaemon / GimmeSomeTune is in use.
Double click GimmeSomeTune inside the dmg. Go to the preferences and make sure the checkbox reading "Start GimmeSomeTune with iTunes" is not checked. Then quit GimmeSomeTune. Now you should be able to eject the disk image. If that still doesn't work, use the uninstaller application, then copy GimmeSomeTune to your hard drive and eject the disk image. If even that doesn't work, open the Terminal application and type the following, each line followed by enter/return:
killall gstlauncherdaemon
killall GimmeSomeTune
killall Finder
Now you should definitely be able to eject the disk image. "

Permalänk
Medlem

Döda processen"diskimages-helpe"

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

tack så mycket för hjälpen. Alltid irriterande när man inte får bort saker från sitt skrivbord. Men det som hjälpte var först att döda.

iskimages-helpe

och sedan

gstlauncherdaemon

/Carl

Visa signatur

"OSX Tiger"

Permalänk
Medlem

Mata ut den från Skivvertyget annars.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

ha en usb mus ansluten, o starta upp datorn med vänsterknappen på musen nertryckt, så ska macen spotta ut den skiva som sitter i. om ja inte minns helt fel

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ha en usb mus ansluten, o starta upp datorn med vänsterknappen på musen nertryckt, så ska macen spotta ut den skiva som sitter i. om ja inte minns helt fel

Fast det här handlade om en skivavbild, inte en fysisk CD- eller DVD-skiva.

Visa signatur

MacBook Air