compaq lte lite 4/25c

Permalänk

compaq lte lite 4/25c

har problem med en gammal compaq som jag fått .Problemet är att datorn inte klara större hårddiskar.Har hört att det ska finnas ett program som fixar det.någon som vet hur man ska få liv i gamm burken.

Permalänk
Medlem

om det inte finns uppdateringar till gamla datorer (BIOS) så går det inte att köra större diskar än så

Det kan däremot gå om du kör via ett PCI kontrollerkort

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Undcon: Fel X2

En lte lite är en bärbar så ingen pci och ja det finns speciella program som lägger sig i bootsectorn som fintar bios så att man kan köra större diskar on-track var ett sånt om kag minns rätt. Microstorage hadde massor av detta i sinna hd-uppgraderingspaket till äldre bärbara som tex denna lte.

Har bytt X antal diskar på dessa och tankat data mellan den gamla och nya via parrallelkabel och ghost eller norton commander (min v5.0).

Just ja, höll på att glömma att det tom finns ett specialverktyg för att öppna snäppfästena på lte:n P/n:107823-001

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

ok men hur ska jag göra för att få det o funka har du något tips

Permalänk

Annars kan du ha en mindre boot partion för Linux eller något. Sen när det bootat upp så hanterar operativsystemet hanteringen av större diskar.

Borde fungera om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Gäller att hitta något av dessa program i efterhand, google bör kunna hitta något sådant för dos/win 3.x/9x.

för linux så se http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Large-Disk-HOWTO.html

Visa signatur

Permalänk

mats 42 du har inget av dom programen som man lägger in på hårddisken eller något annat förslag.tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Tyvärr inte.
Slutade som konsult 2002 och tog inte med mig någonting därifrån .......

Visa signatur