ScummVM + Monkey Island 3 Problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Jan 2005

ScummVM + Monkey Island 3 Problem

Hade installerat Monkey Island 3 och allt gick bra. Fram tills jag kommer förbi rutan CMI "the monkey's are listening" rutan. Då börjar cutscenen efter det och helt plötsligt börjar snabbspolas (????) och jag börjar chapter 1. Först provade jag lite allt möjligt för att få det att sluta...ändrade i kompabiliteten för win 98/95 /2000, även ändrade jag färgerna till 256. Men det ville helt enkelt inte sluta.

Läste därefter här på forumet att ScummVM fungerar även med Monkey 3...coolt tänkte jag och startade upp ScummVM och skulle leta upp spelet för att lägga till det i spel-listan. Men saken är den att jag inte hittar spelet för att lägga till den i listan. Jag har ju själva spelet på skiva (orginal) och installerat det så också.

Då till själva frågan: Vad ska jag göra för att kunna köra Monkey 3 på ScummVM eftersom jag har spelet på skiva. Förklara gärna vilket program jag ska använda om jag ska göra någon konvertering och dessutom en liten guide till hur.

All hjälp uppskattas. Då jag själv inte tycker att Monkey 3 är värd och spelas om man inte får se alla cutscenes och höra den underbara musiken.

Tack på förhand // Senchoo

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Tror inte du ska installera spelet. Kopiera bara över filerna till hårddisken och leta upp katalogen i Scummvm.

Asus Z97-A | i5 4690k | 2x8GB Crucial DDR3 1600MHz | EVGA GTX 1070 SC | Cooler Master V850 | Fractal Design Define R5 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Har själv COMI men har inte kört det via ScummVm någon gång, är dock sugen på att spela spelen igen snart=). Även om del 3 inte är den bästa (del 2 är den bästa enligt mig) så är den helt klart mycket bra och gillar du humor i spel så kommer du nog älska COMI tror jag=).
Håller med mark501 överför alla filer (se till så att verkligen alla filer överförs) till en hårddisk och det ska funka tror jag.

Utan alla underbara Cutscenes och musiken så hade jag också avstått från att spela spelet;).

Jack of all trades

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Ja, du ska bara kopiera filerna från CD-skivorna

Här står vilka filer det är du behöver:
http://wiki.scummvm.org/index.php/Datafiles#Curse_of_Monkey_I...

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2001

Jag ladda ner ScummVm idag och börja spela Broken Sword 2, helt underbart!

Om du har problem med ScummVm så tycker jag du borde söka hjälp på deras forum, de där är säkert bättre på scummvm än de flesta på sweclockers

http://forums.scummvm.org/

“The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< [FD R5]--- [Asus Z97-A]--- [i5-4690k 3.9GHz -/ @4.6Ghz 1.265V] ]---[Sapphire R9 390 Nitro 8GB] --- [EVGA Supernova G2 750W PSU]---[Samsung Evo 850 250gb]---[Corsair Vengeance Pro 2x8gb 1600mhz CL9]---[Noctua NH-U14S]---[Samsung S24E370DL Freesync ]---[Steelseries Rival]---[HyperX Cloud II]---[Logitech G710 ]----> Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Jan 2005

Jag löste problemet strax efter jag hade hittat ett tidigare inlägg från evil penguin.

Om någon mer har problemet med detta spel kan jag skriva en liten snabb guide: skapa en mapp (mapp1) på datorn, för över från båda skivorna filerna i mappen resources så de hamnar i samma mapp (mapp1\resources) och därefter följande filerna från första skivan: COMI.LA0, COMI.LA1, COMI.LA2
sedan är det bara att leta upp mappen genom ScummVM och börja spela.

Vad som ska finnas i COMI mappen när du är klar:
Mapp1:

Resources(mapp), COMI.LA0, COMI.LA1, COMI.LA2

Mapp1\Resources:

BBSAN.SAN, CURSERNG.SAN, FG010GP.SAN,

FINALE.SAN, FONT0.NUT, FONT1.NUT,

FONT2.NUT, FONT3.NUT, FONT4.NUT,

KIS030.SAN, LANGUAGE.TAB, LAVARIDE.SAN,

LIFTCRSE.SAN, MORESLAW.SAN, MUSDISK.BUN,

MUSDISK2.BUN, NEWBOOTS.SAN, OPENING.SAN,

SB010.SAN, SB020.SAN, SINKSHP.SAN,

VOXDISK1.BUN, VOXDISK2.BUN, WRECKSAN.SAN,

ZAP010.SAN

Hoppas detta hjälper andra som hade samma problem som mig.

NOTE: No trees were destroyed in the sending of this message, however, a significant number of electrons were terribly inconvenienced