Virus: datorn startar om sig hela tiden!

Permalänk
Medlem

Virus: datorn startar om sig hela tiden!

hejsan fick ett samtal från min exflickvän som hade råkat installera något program på sin dator.
Nu startar datorn bara om sig hela tiden, den kommer till Windows Laddskärm sen startar den om sig igen.
bad henne att trycka F8 och se om hon kommer in i Felsäkert läge men det gick inte heller
Fanns ett altenativ att stänga av datorns auto omstart men då blir det alvarligt systemfel.

man kan inte göra systemåterställning eller nått med en windows skiva?
är helt säker på att det är det där programet hon installerade.. för de va efter det som allt började hända!

tacksam om någon kan svaret på denna gåta

Permalänk

Om du har tillgång till skivan du installerade windows med, så ska det gå att starta setup, och göra en reparation av operativet.

Om det skulle fungera, skulle jag personligen göra backup på de filer hon vill spara, och gjort en formatering av systemdisken (för att få bort viruset helt, och samtidigt få ett fräsht system).

Permalänk

testa att tving igång chkdisk från windows skivan, jag fick det problemet och det var inte ett virus, det vara bara en skadad sektor :P. Det var ingen fysisk skada utan det va nåt program som hade råkat skriva över sektorn när datorn krashade

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
testa att tving igång chkdisk från windows skivan, jag fick det problemet och det var inte ett virus, det vara bara en skadad sektor :P. Det var ingen fysisk skada utan det va nåt program som hade råkat skriva över sektorn när datorn krashade

jag tror att det va ett hemmabyggd program som någon gjort med flit för att skada windows.
fick en enu tråkigare nyhet
hon har råkat kasta sin windows xp skiva haha...

Permalänk

Så länge det är samma typ av Xp (dvs home eller pro), och samma språk borde det funka med vilken skiva som hellst.

Permalänk
Medlem

Någon som vet fall Windows XP home edition finns på siba?
kan inte hitta något annat en Windows Vista på deras hemsida

Permalänk

om hon har kvar cd keyen kan hon ladda från tpb utan att det är olagligt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
om hon har kvar cd keyen kan hon ladda från tpb utan att det är olagligt

Det är inte lagligt att ladda ned upphovsrättsskyddat material, spelar ingen roll om du har cd-key eller inte.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps