Permalänk
Medlem

Skidor!

Ska efter nyår någongång troligtvis åka iväg till fjällen och åka lite förut. Har åkt skidor tre gånger förut (en vecka per gång) och innan dess åkt snowboard någon vecka per år i ett par år innan dess. Har aldrig egentligen tagit några lektioner utan är mest självlärd, och är väl fortfarande att betrakta som nybörjare. Har funderat på att införskaffa mig ett par egna skidor eftersom det kostar ca 1000kr att hyra en vecka, och eftersom jag åker i princip en vecka varje år och har växt klart så har jag funderat att köpa egna. Nu till problemet; Jag har ingen aning om vad för prylar man skall ha, vad bör man tänka på, vad för saker behöver man, vad är onödigt, vad är att rekommendera, vad för märken, tips/råd, etc. Behöver verkligen inte vara några värsta-prylar, men ändå dugliga saker som framförallt håller.

Om man ligger någonstans mellan två storlekar, typ 170-175, är det bättre att ta en något kortare skida, eller längre? Varför?

Gärna lite tips och råd!

Permalänk
Medlem

beror på hur du ska köra, en längre skida går fortare, men är lite svårare att svänga med. en kortare skida är smidigare att åka med, men går lite långsammare. detta är generellt, alla märken varierar. rekomenderar www.freeride.se för frågor om skidor och liknande. som nybörjare tycker jag att du ska ta en kortare skida.

Permalänk
Medlem

Tack för länken! Har inget behov av att det ska gå skitsnabbt, ser hellre att det är lättare att svänga.

Gärna lite tips på sidor där man kan läsa in sig på tekniker eller dylikt också! Bäst att lära sig göra rätt från början.

Permalänk

Förutsatt att du inte tänker köpa över internet eller dylikt, skulle du jue kunna prata med säljaren. Om inte han/hon vet, vem ska då ha koll? De som jag har varit i kontakt med (fråga mig inte vilka de är!) har varit mycket kunniga och villiga att ge goda råd och förslag.

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk

Kanske du ska ta de lite kortare då du inte gillar att köra väldigt snabbt men du ska tänka på att när du blir bättre på att åka skidor så kanske du vill åka snabbare och då är den längre modellen kanske lite mer praktisk.

Håller med föregående talare och säger att du borde prata med säljare i nån skidaffär eller vf inte stadium dom brukar veta vad dom snackar om.

Permalänk

Personligen så anser jag att du ska hyra ett par skidor och övrig utrustning om du bara åker en vecka om året. Det är lättare att få "bra" grejor då som passar perfekt för det tid du åker. Istället för att köpa något som du "knappt" kommer att använda.

Nu har jag lite dålig koll på skidpriser för tillfället men om du ska ha schyssta grejer att köpa så kommer du att få lägga ner ett par slantar på detta och det är risk att du inte alls köper rätt grejer eller nåt sånt, sen inför nästa gång du ska åka måste du då hoppas att allting passar, att skidorna inte har rostat sönder, har kvar glid och andra skavanker som kan uppstå när du låter de stå i ett hörn eller på vinden i 51 veckor..

Längden på skidor beror på din egen längd (nähä?) och kortare skidor är lättare att svänga med och hålla på men glider inte lika snabbt som längre skidor.

Så, om du bara åker en vecka om året HYR. Du får bättre grejer och jag anser att det är mer prisvärt.

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars