Permalänk
Inaktiv

Katter som löper

(hoppas det är rätt forum-del)

Jag har två honkatter som är 1 år gamla, och båda löper samtidigt nu! *grr*

Går och skriker dygnet runt.

Nån som har nåt tips på hur man får tyst på dom, för jag vill gärna kunna sova på nätterna

Bor i en etta, så det är svårt att stänga dörren...

Permalänk
Medlem

Kastrera dem ifall du inte tänker använda dem till avel.
P-piller funkar också har jag hört, men det förkortar deras livslängd.

Permalänk
Inaktiv

Jo...iaf den ena ska kastreras när jag har råd.

Permalänk
Medlem

Honkatters livmoder är inte skapt för att "gå på tomgång" (inte få ungar), dvs om du inte kastrerar så kan det gå så illa att den får en livmoderinflammation och då blir det betydligt dyrare att operera; ~800kr för kastrering, ~2000kr för borttagning av livmoder vid inflammation (en mer komplicerad version av kastrering som bara djursjukhus vill utföra).

I längden blir det även billigare att kastrera än att ge p-piller.

Mitt råd för att slippa skrikandet och gardera dig är att kastrera så snart som möjligt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha ungar på den ena innan jag kastrerar henne, annars hade jag självklart gjort det på henne också.

Permalänk
Medlem

Då får du la stå ut med det

Permalänk
Inaktiv

Jo..stänger in dom i badrummet snart...

Permalänk

P-Piller bör man inte ge dom i onödan heller då det kan leda till juvertumörer m.m.

Jag har hört talas om folk som har fört in en bomullspinne i .. eh .. kattmuttan för att få igång en ägglossning och därmed göra katten skendräktig. Detta resulterar i att honan inte löper på iallafall ett par veckor. Detta har då givetvis gjorts av veterinärer eller erfarna uppfödare som vet vad dom håller på med. Men det går iaf.

En liten fråga, om du inte har råd med kastrering, vad händer med kissarna om de får någon sjukdom el. dyl.?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
P-Piller bör man inte ge dom i onödan heller då det kan leda till juvertumörer m.m.

Jag har hört talas om folk som har fört in en bomullspinne i .. eh .. kattmuttan för att få igång en ägglossning och därmed göra katten skendräktig. Detta resulterar i att honan inte löper på iallafall ett par veckor. Detta har då givetvis gjorts av veterinärer eller erfarna uppfödare som vet vad dom håller på med. Men det går iaf.

En liten fråga, om du inte har råd med kastrering, vad händer med kissarna om de får någon sjukdom el. dyl.?

Oftast är det billigare än kastrering när det händer nånting sånt, men det finns alltid nån jag kan låna av, när det väl gäller.
Ska till veterinären på onsdag t ex, då det ser ut som ena katten har fått ringorm eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snejk
Kastrera dem ifall du inte tänker använda dem till avel.
P-piller funkar också har jag hört, men det förkortar deras livslängd.

Hehe, min mormors katt gick på p piller typ hela sitt liv...

Hon blev 19 år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fråga experterna på det här forumet, dom är väldigt kunniga...
http://www.kattforum.se/

Mvh

Visa signatur

>>5G AWARENESS<< // >>NBIRD.COM<< // >>NRUN.COM<<

Permalänk
Inaktiv

Dom börjar lugna ner sig nu, så det är lugnt nu, iaf för den här gången

Permalänk
Medlem

Säger bara vad jag personligen gjort; jag hade helt sonika slängt ut katterna genom dörren. Katter är vidriga samt bidrar till en otrevlig WT-stämpel.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Säger bara vad jag personligen gjort; jag hade helt sonika slängt ut katterna genom dörren. Katter är vidriga samt bidrar till en otrevlig WT-stämpel.

Vad gör du i den här tråden då?
Jag kanske tycker DU är vidrig?

Permalänk
Medlem

Kastrera dem. De kommer forsätta att löpa. Vår honkatt hade en trevlig cykel på två veckor. Skrek i några dagar. Var tyst i två veckor och sen började hon skrika igen. Skitkul. Upphörde självklart efter kastrering.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Kastrera dem. De kommer forsätta att löpa. Vår honkatt hade en trevlig cykel på två veckor. Skrek i några dagar. Var tyst i två veckor och sen började hon skrika igen. Skitkul. Upphörde självklart efter kastrering.

Tror du inte jag vet det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Tror du inte jag vet det?

Jo, det tror jag.

Permalänk
Medlem

alla löper olika länge och är olika på sitt..hmm kåt sätt eller vad man skall säga. brorsans katt löpte ca 2 veckor och va litesmå jobbig men bara man lekte lite med henne eller höll henne sysselsatt så var hon lugn.

sen så har en kille på jobbet skaffat 2 hon katter och dom löpte för ett tag sen och dom höll på i runt en månad och skrek och gned sig mot allt och alla och så fort man klappade dom fick man bara se deras asle...så dom var mkt jobbiga.

har du inte råd osv så rekomenderar jag dig att gå och skaffa öronproppar och/eller köpa någon kattleksak som dom kan fastna och leka med.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv

vad tror ni kattmynta har för effekt?

Permalänk
Medlem

Som många säger i tråden bör du sterilsera dina katter, om du inte skall använda dom för avel såklart.

Det är bara jobbigt om man inte gör det och man skall ha dom som innekatter.

EDIT: ok, nv

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janeway
Som många säger i tråden bör du sterilsera dina katter, om du inte skall använda dom för avel såklart.

Det är bara jobbigt om man inte gör det och man skall ha dom som innekatter.

......

Vi har redan avhandlat det där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
vad tror ni kattmynta har för effekt?

Att dom blir ännu mer upphetsade .. på vissa katter kan man (väl) använda kattmynta för att trigga igång löp?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

he e bara å sterilesera/kastrera katterna blir mycket lugnare..kanske lite kränkande,,men vafan farsans kärring skull ge ppiller till en katthona sokm vart på löpen...det slutade med en pannkaka på e4an kvinnofolke

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Inaktiv

Hehe.

Dom är så dryga nu, har börjat skrika igen, så det blir kastrering så fort jag har råd. >_<

Permalänk
Medlem

Nu skall jag vara extremt tråkig!

Kastrering och ekonomi borde du tänkt på innan du skaffade katt! Fast iofs, du kanske fick katterna mot din vilja, du har oförutsedda utgifter.. så ja.. egentligen kanske jag bara skall hålla käften.

Lycka till iaf

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Nu skall jag vara extremt tråkig!

Kastrering och ekonomi borde du tänkt på innan du skaffade katt! Fast iofs, du kanske fick katterna mot din vilja, du har oförutsedda utgifter.. så ja.. egentligen kanske jag bara skall hålla käften.

Lycka till iaf

Lite svårt att veta ett år efteråt

Permalänk
Hedersmedlem

Äh gå ut på gatan och leta reda på en potent gansta katthane Finns nog många som vill ta hand om två systrar (antar jag honkatterna är)

Hade roligt när en av våra honkatter löpte och försökte charmera hankatten vi hade... problemet var att han var kastrerad och förstod ingenting då

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
problemet var att han var kastrerad och förstod ingenting då

Haha, den är fin