Permalänk
Medlem

Strul med CSS i IE

Jag håller på med en liten sida och av nån anledning får jag den inte att funka i IE.

Jag vill att sidan ska centreras, vilket inte funkar i IE, utan sidan blir där vänsterstäld.

Koden är enligt följande:

<div id="omf"> <div id="symbolsleft"></div> <div id="content"> <div id="menybox"></div> <div id="mainbox"></div> </div> <div id="symbolsright"></div> </div> <div id="bottombox"></div>

body { background-color:#212121; } #omf { width:873px; margin-left:auto; margin-right:auto; } #content { width:642px; margin-left:auto; margin-right:auto; float:left; } #menybox { margin-top:20px; width:642px; height:55px; background-image: url(../images/meny.jpg); background-color:#212121; float:left; } #mainbox { width:636px; height:auto; min-height: 500px; background-color:#3c3c3c; clear:left; border:3px solid #ffffff; } #symbolsleft { width:116px; height: 180px; background-color:#212121; background-image: url(../images/symbols_left.jpg); float:left; } #symbolsright { width:115px; height: 293px; background-color:#212121; background-image: url(../images/symbols_right.jpg); float:right; } #bottombox { height:34px; width:100%; background-image: url(../images/grass.jpg); position:absolute; bottom:0px; }

Jag får fan inte nån ordning på det, men är fortfarande ganska ny när det gäller att bygga sidor med CSS.

Stort tack till den som löser det

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

tror att du får skriva text-align: center; i #omf för att det ska fungera i IE.
av någon anledning så tolkar IE saker och ting fel =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
tror att du får skriva text-align: center; i #omf för att det ska fungera i IE.
av någon anledning så tolkar IE saker och ting fel =/

Nopp, det funkade inte.
Ja tänkt va smidigt om alla webbläsare kunde läsa av koder likadant, men nån gång i framtiden kanske dom gör det, kanske...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Använder du någon DOCTYPE?

Permalänk
Medlem

för att centrera ska du skriva:
margin: 0px auto;

det blir alltså:

#omf { width:873px; margin: 0px auto; }

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

jag har för mig att IE måste ha en DOCTYPE för att fungera överhuvudtaget...

för att centrera "omf" i IE6 och lägre så kan du prova

body { text-align:center; /*centrerar hela innehållet */ } #omf { width:873px; margin:0 auto; text-align:left; }

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 | Corsair 2x1024Mb DDR2 667Mhz | Gainward 7600GT | 2x 250GB HDD | MSI P965 Neo | Hiper 580W PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av areddevil
jag har för mig att IE måste ha en DOCTYPE för att fungera överhuvudtaget...

för att centrera "omf" i IE6 och lägre så kan du prova

body { text-align:center; /*centrerar hela innehållet */ } #omf { width:873px; margin:0 auto; text-align:left; }

Det där gjorde sidan centrerad, så det tackar jag för
MEN, det gjorde oxå så att min #bottombox blev lite handikappad, den placerar sig ganska konstigt...
Jag har laddat upp sidan nu så att det blir lite enklare att se.

http://www.halotech.se/test/

Visa signatur

...

Permalänk

förstår inte vad du menar med "konstigt", om du tänker på 'glappet i gräset' så beror det på att bilden är mörkara på bägge sidorna...

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 | Corsair 2x1024Mb DDR2 667Mhz | Gainward 7600GT | 2x 250GB HDD | MSI P965 Neo | Hiper 580W PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av areddevil
förstår inte vad du menar med "konstigt", om du tänker på 'glappet i gräset' så beror det på att bilden är mörkara på bägge sidorna...

Har du ens kollat på sidan i explorer?

Jag är inte färdig med grafik utan testar mest bara, därför jag inte orkat fixa "glappet" i gräset.

Kanske ser olika ut i IE beroende på version, men versionen jag använder är 7.0.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hal0
Har du ens kollat på sidan i explorer?

Jag är inte färdig med grafik utan testar mest bara, därför jag inte orkat fixa "glappet" i gräset.

Kanske ser olika ut i IE beroende på version, men versionen jag använder är 7.0.

Den ligger helt till höger i IE6.

Permalänk
Medlem

För att IE ska fungera bra byt till en STRICT doctype istället för den du har.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">