Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Handlat ett antal ggr både från amazon själva och andra säljare. Tidigare inlägg i tråden klagar på airmee, jag med, idag är 3e dagen "det gick inte att leverera". Dom ska lämna utanför dörr... Hur som, kan man skriva på svenska med amazon? Får nog begära återbetalning på fre dp det gått 6 dagar och i airmee står det man ska kontakta amazon efter tidigast 4 dagar.

Under den tid när jag var hemma på kvällarna och kunde ta emot paket via Airmee sköts leveranstiden ofta upp flera gånger under kvällens lopp. Vem har tid och ork att sitta och vänta på en leverans när man har alla ombud och en mängd paketskåp bara några hundra meter bort?
Det var inte heller ovanligt att leveransen sköts upp till nästa dag, och vid några tillfällen sköts leveransen upp till nästa dag två gånger. Jag ficka alltså vara hemma tre kvällar i rad för att kunna ta emot ett paket.
Och trots att jag valde alternativet att skicka så mycket som möjligt i samma paket delade Amazon upp leveranserna på enstaka produkter värda några tior.

Det är inget annat än rejält undermålig kundservice i min värld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Handlat ett antal ggr både från amazon själva och andra säljare. Tidigare inlägg i tråden klagar på airmee, jag med, idag är 3e dagen "det gick inte att leverera". Dom ska lämna utanför dörr... Hur som, kan man skriva på svenska med amazon? Får nog begära återbetalning på fre dp det gått 6 dagar och i airmee står det man ska kontakta amazon efter tidigast 4 dagar.

Ja, det kan du. Jag har bara chattat på svenska när jag gått via amazon.se sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Snälla, läs mitt inlägg ordentligt innan du kommenterar. Jag vill inte ha ett enda paket hemlevererat utan endast få mina paket levererade till ombud.

Jag skriver ju dessutom följande:
När jag beställer från svenska Amazon kan jag fortfarande välja leverans till ombud, vilket jag alltid gör, men Amazon har sedan vid flera tillfällen bytt leveransalternativ mot min vilja och dirigerat om paket till leverans via Airmee.

Jag tycker att jag uttryckte mig tydligt nog.
Eller trollar du bara?

Det finns ett sätt att kringgå genom att välja sitt Postombud som leveransadress. Då kan man också styra vilken speditör som används.

Har alltid funkar för mig och de har aldrig bytt speditör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, det kan du. Jag har bara chattat på svenska när jag gått via amazon.se sidan

Tack! Har aldrig vart i kontakt tidigare med dom så antog bara de har eng support för att hålla ner priset eller något

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk

Har bara bra erfarenheter av Amazon, förutom att de snålar på paketeringen.

Dock har det endast lett till en skadad artikel en gång, när de lagt en pall av plast i en papperpåse.

Mycket varor som inte funnits på svenska marknaden förut, eller som varit hutlöst dyra, tex verktyg köper jag ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:


Mycket varor som inte funnits på svenska marknaden förut, eller som varit hutlöst dyra, tex verktyg köper jag ofta.

Det här har varit den största fördelen med Amazon. Min senaste beställning som blev omstyrd till Airmee innehöll just datadelar som jag inte hittat till vettigt pris i Sverige. Och Amazons galna extrapriser som kan vara aktiva under allt från en kort stund till en vecka (jag har inte kunnat se någon logik i detta). Jag har mer än en gång köpt fina märkeskläder och skor för 40 procent av ordinariepriset.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Det finns ett sätt att kringgå genom att välja sitt Postombud som leveransadress. Då kan man också styra vilken speditör som används.
Har alltid funkar för mig och de har aldrig bytt speditör.

Så du skriver alltså bara postombudets adress i stället för din egen adress?
Skriver du den som en c/o-adress eller bara som en vanlig adress?
Får jag fråga var du bor (finns Airmee där?) och om du är Primekund eller ej?

Permalänk
Medlem

Känns trist att produkterna på Amazon är så förbaskat mycket lägre ibland. Nysläppt-ish budgetvänlig Dac/Amp-kombo från Fiio (K11), pris på Amazon 1512:-, Komplett: 2390:-. Är okej att betala lite mer för att slippa Amazon men 50%+?

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Det här har varit den största fördelen med Amazon. Min senaste beställning som blev omstyrd till Airmee innehöll just datadelar som jag inte hittat till vettigt pris i Sverige. Och Amazons galna extrapriser som kan vara aktiva under allt från en kort stund till en vecka (jag har inte kunnat se någon logik i detta). Jag har mer än en gång köpt fina märkeskläder och skor för 40 procent av ordinariepriset.

Så du skriver alltså bara postombudets adress i stället för din egen adress?
Skriver du den som en c/o-adress eller bara som en vanlig adress?
Får jag fråga var du bor (finns Airmee där?) och om du är Primekund eller ej?

Det står "PostNord - "butiksnamn" och sen deras adress. Det var Amazon själva som sparade den adressen för längesen av någon anledning. Har även en likadan med Bring som jag dock undviker. Det funkar dock inte alltid att beställa till denna adressen, oftast inte när det är 3djepartssäljare, då måste jag välja min hemadress.

Ja, airmee finns här. Har köpt endel med dem också men det är nästan alltid problem med försenad leverans. Är inte alltid primekund men ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det står "PostNord - "butiksnamn" och sen deras adress. Det var Amazon själva som sparade den adressen för längesen av någon anledning. Har även en likadan med Bring som jag dock undviker. Det funkar dock inte alltid att beställa till denna adressen, oftast inte när det är 3djepartssäljare, då måste jag välja min hemadress.

Ja, airmee finns här. Har köpt endel med dem också men det är nästan alltid problem med försenad leverans. Är inte alltid primekund men ganska ofta.

Ok, tack.
Jag får väl, om jag orkar, göra ett sista försök innan jag ger upp …

Permalänk

Jag är helt ny när det gäller att köpa något från Amazon.
Jag tänkte göra en beställning från Amazon Sverige.
Tänkte på det där med tullavgifter och moms.

På en produkt står att varan säljs av Amazon och skickas från Amazon.
En annan produkt står det Skickas från Amazon. Säljs av YIWENTEC
Är det Amazon Sverige som gäller, eller kan varan skickas från Amazon USA eller liknande?
Jag har ingen lust att betala en massa extra avgifter om produkten skickas utanför EU

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag är helt ny när det gäller att köpa något från Amazon.
Jag tänkte göra en beställning från Amazon Sverige.
Tänkte på det där med tullavgifter och moms.

På en produkt står att varan säljs av Amazon och skickas från Amazon.
En annan produkt står det Skickas från Amazon. Säljs av YIWENTEC
Är det Amazon Sverige som gäller, eller kan varan skickas från Amazon USA eller liknande?
Jag har ingen lust att betala en massa extra avgifter om produkten skickas utanför EU

Alla köp från amazon kommer visa alla kostnader med tull etc när du skall betala

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

På en produkt står att varan säljs av Amazon och skickas från Amazon.
En annan produkt står det Skickas från Amazon. Säljs av YIWENTEC

Så länge det skickas via Amazon är det ingen tull och moms.
Skickas det av tredje part så är det som att handla på vilken skräpbazar som helst gällande rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag är helt ny när det gäller att köpa något från Amazon.
Jag tänkte göra en beställning från Amazon Sverige.
Tänkte på det där med tullavgifter och moms.

På en produkt står att varan säljs av Amazon och skickas från Amazon.
En annan produkt står det Skickas från Amazon. Säljs av YIWENTEC
Är det Amazon Sverige som gäller, eller kan varan skickas från Amazon USA eller liknande?
Jag har ingen lust att betala en massa extra avgifter om produkten skickas utanför EU

Skrivet av Bozzeta:

Så länge det skickas via Amazon är det ingen tull och moms.
Skickas det av tredje part så är det som att handla på vilken skräpbazar som helst gällande rättigheter.

Oavsett vem som skickar så ska man inte behöva betala något extra. Får man betala extra, så som tull/moms så kontakta säljaren så SKA hen stå för alla kostnader. Vägrar säljaren, kontakta Amazon. Amazon Sveriges regler säger att säljaren ska stå för alla extra kostnader.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Oavsett vem som skickar så ska man inte behöva betala något extra. Får man betala extra, så som tull/moms så kontakta säljaren så SKA hen stå för alla kostnader. Vägrar säljaren, kontakta Amazon. Amazon Sveriges regler säger att säljaren ska stå för alla extra kostnader.

Väl i kassan så stod totalpris inklusive allt.
Fick 29:- rabatt på hanteringsavgift eftersom det var första gången jag gjorde en beställning.
Fungerar det bra så kanske jag fortsätter med Amazon.
Produkten jag köpte hade nästan halva priset hos Amazon jämfört med andra onlinebutiker i Sverige.

I mailet jag fick efter beställningen så står det så här:

Om beställningen innehåller en eller flera artiklar från en annan säljare än Amazon EU SARL, kan den också vara momspliktig, beroende på säljarens affärspolicy och platsen för deras verksamhet.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Väl i kassan så stod totalpris inklusive allt.
Fick 29:- rabatt på hanteringsavgift eftersom det var första gången jag gjorde en beställning.
Fungerar det bra så kanske jag fortsätter med Amazon.
Produkten jag köpte hade nästan halva priset hos Amazon jämfört med andra onlinebutiker i Sverige.

I mailet jag fick efter beställningen så står det så här:

Om beställningen innehåller en eller flera artiklar från en annan säljare än Amazon EU SARL, kan den också vara momspliktig, beroende på säljarens affärspolicy och platsen för deras verksamhet.

Nej! Oavsett vart det skickas ifrån och extra kostnader så ska säljaren stå för dessa! "Du har debiterats extra kostnader (t.ex. av tullmyndigheterna för en försändelse till EU) utöver inköpspriset och leveransen, och säljaren har inte återbetalat dessa kostnader." Punkt 7 i Amazon a-z garanti Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GQ... samt även detta:
"Tull- och importavgifter som kan uppstå för leveranser från utlandet

Leveranser från länder utanför EU kan medföra tull- eller importavgifter när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom EU är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."

Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Så nej, du ska INTE behöva betala NÅGOT mer än det som du betalat/betalar i kassan!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En sak som börjat hända allt oftare är att man får ett leveransdatum vid köp och sedan kommer leveransen 1-2 dagar tidigare. Har Prime och vet inte om det påverkar. Men känslan är att dom tar i lite extra med leveransdatum och hellre tidigarelägger än tvärtom. Problemet blir ju då att det ibland kommer leveranser när man inte är hemma. Fick senast en leverans igår som skulle komma i måndags.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag är helt ny när det gäller att köpa något från Amazon.
Jag tänkte göra en beställning från Amazon Sverige.
Tänkte på det där med tullavgifter och moms.

På en produkt står att varan säljs av Amazon och skickas från Amazon.
En annan produkt står det Skickas från Amazon. Säljs av YIWENTEC
Är det Amazon Sverige som gäller, eller kan varan skickas från Amazon USA eller liknande?
Jag har ingen lust att betala en massa extra avgifter om produkten skickas utanför EU

Klart att det kommer fungera bra, ett av världens största bolag, primär e-handel för alla i t.ex Tyskland, Spanien och givetvis USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej! Oavsett vart det skickas ifrån och extra kostnader så ska säljaren stå för dessa! "Du har debiterats extra kostnader (t.ex. av tullmyndigheterna för en försändelse till EU) utöver inköpspriset och leveransen, och säljaren har inte återbetalat dessa kostnader." Punkt 7 i Amazon a-z garanti Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GQ... samt även detta:
"Tull- och importavgifter som kan uppstå för leveranser från utlandet

Leveranser från länder utanför EU kan medföra tull- eller importavgifter när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom EU är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."

Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Så nej, du ska INTE behöva betala NÅGOT mer än det som du betalat/betalar i kassan!

Dem är tydliga med 29 kr hanteringsavgift här https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Det är frakten ja, och det syns i kassan också. Jag pratar om tull/moms mm när paketet anländer Sverige. Dvs EFTER att du betalat i kassan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

En sak som börjat hända allt oftare är att man får ett leveransdatum vid köp och sedan kommer leveransen 1-2 dagar tidigare. Har Prime och vet inte om det påverkar. Men känslan är att dom tar i lite extra med leveransdatum och hellre tidigarelägger än tvärtom. Problemet blir ju då att det ibland kommer leveranser när man inte är hemma. Fick senast en leverans igår som skulle komma i måndags.

Stod att beräknad leverans är 2024-02-14.
Inget händer på helger som vanligt, så 2 - 3 dagars leverans är vad jag är van vid.

Beställde samma produkt via Dustin.se
När jag gjorde beställningen så stod det att varan fanns i lager. Dagen efter så var varan plötsligt en beställningsvara.
Det skulle ta en vecka för dem att få in varan igen. När det gått några dagar så skulle det ta två veckor att få in varan.
Efter ytligare några dagar så skulle det ta tre veckor att få in varan så bad jag dem att avsluta ordern.
Det är inte första gången detta har hänt hos Dustin så jag handlar inte mer hos dem.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par saker, fick ett par saker. Allt Amazon skickade var bara nedslängt i större kartonger utan någon form av vaddning.

Tredjepartssäljare är av Wish kvalitet på saker som LED lampor etc. Aliexpress har generellt högre kvalitet än Amazon. Så länge man vet vad man köper är det helt okej, en rätt onödig/överflödig återförsäljare för svenska marknaden.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Köpte ett par saker, fick ett par saker. Allt Amazon skickade var bara nedslängt i större kartonger utan någon form av vaddning.

Tredjepartssäljare är av Wish kvalitet på saker som LED lampor etc. Aliexpress har generellt högre kvalitet än Amazon. Så länge man vet vad man köper är det helt okej, en rätt onödig/överflödig återförsäljare för svenska marknaden.

Jag beställde ett RAID-kort till datorn plus kablar till det.
Allt var placerat i en tunn papperspåse. Papperspåsen var inte ens vadderad.
Ni vet de där som har bubbelplast på insidan.
Helt värdelös paketering.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.