Permalänk
Medlem

Mitt 100/10 har fungerat klockrent tills idag, till för ca 2h sedan då uppkopplingen nu dör hela tiden varannan minut.

I modemet kan jag läsa i loggen följande:
IP packet w/MC or BC SRC addr
8
Sat May 29 22:19:31 2010
192.168.0.11:55417
80.217.207.255:42045

Illegal TCP header
7
Sat May 29 22:35:05 2010
192.168.0.10:0
96.252.13.119:0

Hardware Version 1.04
Software Version 3.9.21.8.V0020

Vad är detta?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Comhem shapear som Telia/Bahnhof/BB2 gör dvs;

~10Mbit /anslutning från Bahnhof (Bahnhof Speedtest RÄKNAS INTE!)
~100kB/s från Bredband2

Eller är det fullt blås?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

xxl 100

Jag har bytt från bbb 24 till xxl 100, får ca 95 mbs i bredbandskollen, men, jag upplever att laddningen av surfsidor tar mycket längre tid nu än med bbb, särskilt vid första uppstart av en internet exploerer, tycker det är samma fenomen på andra typ firefox. Något i inställningar på modemet, kör fast lina, ingen annan dator inkopplad.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att se till att "IP Flood Detection" är avbockat i modemets brandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Någon som vet om Comhem shapear som Telia/Bahnhof/BB2 gör dvs;

~10Mbit /anslutning från Bahnhof (Bahnhof Speedtest RÄKNAS INTE!)
~100kB/s från Bredband2

Eller är det fullt blås?

Vad jag vet så är det fullt blås så mycket som deras peeringpunkter pallar. Inte för att jag har någon möjlighet att testa endock. De kör via Netnode så där kan man väl se hur mycket som nyttjas och mot vilka ISPer de har direktpeering? Netnod-IX :: Connected Networks visar iaf vilka peeringpunkter de har men det verkar som de tagit bort graferna och info om direktpeering tyvärr.

ClowneN: Dedär loggarna säger typ ingenting. Loggarna för ett EPC2425 kan också likna de för ett Netgear trots att de i grunden är väldigt olika. Tex missing BP configuration står det i nästan alla modemloggar jag sett vilket vissa brukar ojja sig över. Jag har aldrig konstaterat något fel med hjälp av denna logg och personer som har fel och som det fungerar perfekt för kan ha nästintill identiska loggar. comhem's support, deras backlinesupport och tekniker använder ytterst sällan denna info. Blir det ett fel där uppkopplingen bryts beror det OFTAST på signalkvalién vilket man inte kan utläsa av din bifogade info. Man kan dock hålla koll på om modemet bondar alla kanaler i någon undermeny precis som kvalité på sändning och mottagningsfrekvenserna. Varierar det mycket där kan det vara en klar indikation på varför det bryts.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vad jag vet så är det fullt blås så mycket som deras peeringpunkter pallar. Inte för att jag har någon möjlighet att testa endock. De kör via Netnode så där kan man väl se hur mycket som nyttjas och mot vilka ISPer de har direktpeering? Netnod-IX :: Connected Networks visar iaf vilka peeringpunkter de har men det verkar som de tagit bort graferna och info om direktpeering tyvärr.

Funderar på att byta mitt Telia FiberLan mot Comhem om dom inte har samma problem :/

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

alltså jag har rätt mkt problem med mitt comhem 100mbit , asså det står att jag är ansluten m.m , men kommer inte in på internet ;S har ett nätverks kort på 1GB med borde ju gå ;S inte funkat på 3 dagar.. haft modemet ca 5..

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert lindh:

alltså jag har rätt mkt problem med mitt comhem 100mbit , asså det står att jag är ansluten m.m , men kommer inte in på internet ;S har ett nätverks kort på 1GB med borde ju gå ;S inte funkat på 3 dagar.. haft modemet ca 5..

Testat slå av NAT och se om det gör skillnad? Har du någon annan router oxo så koppla bort denna och boota om modemet. NAT slår man av i modemgränssnittet, finns guider tidigare i tråden. Om du slår av NAT, vad får du för ipadress? Börjar den på 169 är modemet nog inte inloggat hos comhem. Börjar den på 83, 213 osv är allt ok den biten. Har du förövrigt pratat med comhem? Lyser modemet korrekt och i så fall får comhem kontakt med det från sin sida?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

fattar ingenting, haft mitt CG3100 ett par dagar och min upload speed ligger bara på 1.04 , hade ca 9.6 innan när jag hade Cisco modemet..
min dl speed är ju ingen höjdare heller men den är iaf lika oavsett vilket modem , till skillnad från min ul speed !
Letat en del här men inte hittat nån som har detta problemet !
Kan ju tillägga att det gör varken till eller från med Nat-on/off,
Nått annat förslag ??

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

text...
Nått annat förslag ??

Jag förstår mej inte på alla som hellre frågar på ett externt forum än går till källan direkt.

Com Hem's kundservice --> 0771-55 00 00

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag förstår mej inte på alla som hellre frågar på ett externt forum än går till källan direkt.

Com Hem's kundservice --> 0771-55 00 00

"Källan" kanske inte har alla svar, är väl bra att fler kan få information om olika tips. Så slipper man kanske sitta 30 min i telefonkö för att sen få svar som "starta om modemet" Dessutom är detta ju ett forum som man skall diskutera olika saker.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

hstammin> testa en annan dns server typ googles 8.8.8.8. & 8.8.4.4 och lägg dessa före comhems...

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Efter lång väntetid hos Comhems kundtjänst fick man tala med en trevlig tjej som jobba där..
Efter hon loggat ur mitt gamla Cisco modem för att sedan logga in mitt nya Netgear modem så funkar allt som det ska nu !!
Kanske vore en ide att Comhem skickar med en lapp där det står att om det inte funkar som det ska kan man behöva ringa comhem så dem loggar in det nya modemet men va vet jag !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hstammin:

Jag har bytt från bbb 24 till xxl 100, får ca 95 mbs i bredbandskollen, men, jag upplever att laddningen av surfsidor tar mycket längre tid nu än med bbb, särskilt vid första uppstart av en internet exploerer, tycker det är samma fenomen på andra typ firefox. Något i inställningar på modemet, kör fast lina, ingen annan dator inkopplad.

Har kört Comhem nu ett tag och upplever lite samma sak som du. Med BBB så var det omedelbar access till websidor i Firefox etc, men ibland när jag kör Comhem så känns det som den initiella kontakten tar väldigt lång tid (ibland 5+ sekunder till och med). Hastigheten är fin, men det förändrar inte att det ibland känns väldigt segt med accessen.

Har provat sätta in Googles DNS istället för Comhems, ska se om det gör någon skillnad, men jag tror problemet ligger någon annan stans.

Edit: Satte tillbaks default Comhem DNS och körde GRC's DNS Benchmark för att testa DNS svarstider.

De två första är Comhems servrar, röd är cachad lookup (som förstås är överlägsen hos Comhems servrar då svarstiden/latens är mycket bättre där), grön är ocachad, och blå är dotcom lookup. Googles DNS kommer tvåa i testet (8.8.8.8 och 8.8.4.4).

Så DNS verkar fungera fint. Får testa igen när jag stöter på att det känns lite segt. Det är ofta bra, så det är inget permanent.

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Har precis varit i kontakt med bredbandssupporten och det är första gången under mina 5 år som kund som jag pratat med en av era medarbetare som var extremt trevlig och mycket kunnig.
Hon va en tekniknörd precis som jag vilket inbjöd till ett intressant samtal.

Hur som helst så uppmanade hon mig att skriva på något forum där comhem har koll, jag frågade henne nämligen om hon hört några rykten om ifall ni håller på och utvecklar en ny mjukvara till Humax HDPVR som möjliggör On-Demand tjänsten på densamma. Det borde ju teoretiskt vara möjligt eftersom humaxen har en nätverksport och det skulle också göra att man slipper inhandla en till box i framtiden då PVR är något som är kvar för att stanna och jag vet at ni arbetar på en On-demand box med PVR funktion så det hade ju varit riktigt grym marknadsföring och en fin gest mot befintliga kunder att erbjuda en ny tjänst på äldre box.

Tjejen blev helt betagen i min idé och lovade att prata med era chefer om det var möjligt, jag kontrade med att hon skulle erbjuda mig något i kompensation om hon bli befordrad p.g.a. mitt förslag.
Vore kul om ni från comhem kunde föra idén vidare och kanske rent av göra någon omröstning för att bygga på ett kundunderlag för utvecklingen av en sådan funktion. Är helt övertygad om att det är fler än jag som gillar den tanken.

Kanske kan ni i annat fall kommentera om det är tekniskt möjligt eller rent av redan håller på att undersöka saken? Har lite svårt att tänka mig att ni inte redan tänkt i dessa banor, men de vore roligt att få veta vart ni står i frågan.

//Robert (en nyfiken och teknikintresserad kund)

Permalänk
Medlem

Just nu har jag lyxen att kunna byta till mitt gamla ADSL bredband på BBB/Bredbandsbolaget (fick rabatt första månaderna på Comhem så körde igång det direkt medans jag har uppsägningstid på BBB, vilket iofs är oerhört sunkig lång med 3 månader)

Så här känns det då och då när man surfar med Comhem (Tyvärr är det lite för ofta så för att jag ska känna mig bekväm med bredbandet):
1) Ta upp ny tab, och skriv in sajt man ska till
2) Ettusenett, ettusentvå, ettusentre, ettusenfyra, ettusenfem, ettusensex...
3) Sajten dyker upp

Bytte min nätkabel till BBB och fixa om IP utan att göra något som helst annat och fortsatte surfa i Firefox (utan omstart, eller något annat):
1) Tar upp ny tab, skriver sajt man ska till
2) Ettusenett...
3) Sajten dyker upp

Självklart testade jag med en bunt olika sajter, både såna jag besöker ofta och såna jag nästan aldrig kollar in. Att vissa sajter ibland har problem med prestanda är förstås en faktor, men det var därför jag testade flera olika. Sen är detta inte något som alltid sker, utan det är lite ibland, eller snarare relativt sällan. Men det är inget jag kände av med BBB under lång tids användning. Med Comhem dyker det upp som ett irriterande moment av och till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Just nu har jag lyxen att kunna byta till mitt gamla ADSL bredband på BBB/Bredbandsbolaget (fick rabatt första månaderna på Comhem så körde igång det direkt medans jag har uppsägningstid på BBB, vilket iofs är oerhört sunkig lång med 3 månader)

Så här känns det då och då när man surfar med Comhem (Tyvärr är det lite för ofta så för att jag ska känna mig bekväm med bredbandet):
1) Ta upp ny tab, och skriv in sajt man ska till
2) Ettusenett, ettusentvå, ettusentre, ettusenfyra, ettusenfem, ettusensex...
3) Sajten dyker upp

Bytte min nätkabel till BBB och fixa om IP utan att göra något som helst annat och fortsatte surfa i Firefox (utan omstart, eller något annat):
1) Tar upp ny tab, skriver sajt man ska till
2) Ettusenett...
3) Sajten dyker upp

Självklart testade jag med en bunt olika sajter, både såna jag besöker ofta och såna jag nästan aldrig kollar in. Att vissa sajter ibland har problem med prestanda är förstås en faktor, men det var därför jag testade flera olika. Sen är detta inte något som alltid sker, utan det är lite ibland, eller snarare relativt sällan. Men det är inget jag kände av med BBB under lång tids användning. Med Comhem dyker det upp som ett irriterande moment av och till.

Testa ipconfig /flushdns i CMD.. om du kör Windows dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började med att köra en factory reset av Netgear modemet/routern. Kör ett tag på super-default nu, så jag inte får frågor om sånt när jag kontaktar supporten sen.

Permalänk
Medlem

sen jag stängde av ip flood detection i services på netgear cg3100 så laddar min sidor som den ska iaf !!
var lite halv seg innan .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

17:02 Mitt internet åkte ner i en obrukbar hastighet i 30 minuter nyss. Det är det längsta den varit nere i sträck nu.. Brukar bara gå ner i 2-5 minuter och sen fungera i timmar igen. Vågar jag starta ett onlinespel nu tro.

EDIT:

19:40 Tänkte bara göra en edit och skriva att det återigen åkte ner och var nere i en kvart nu. FAN comhem, vad är det som händer?

EDIT2:

00:20 Internet har varit nere i 20 minuter åter igen.. Kan någon berätta för mig vafan det här handlar om?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Tele2
Skrivet av mr_judge:

Hejsan,
Har precis varit i kontakt med bredbandssupporten och det är första gången under mina 5 år som kund som jag pratat med en av era medarbetare som var extremt trevlig och mycket kunnig.
Hon va en tekniknörd precis som jag vilket inbjöd till ett intressant samtal.

Hur som helst så uppmanade hon mig att skriva på något forum där comhem har koll, jag frågade henne nämligen om hon hört några rykten om ifall ni håller på och utvecklar en ny mjukvara till Humax HDPVR som möjliggör On-Demand tjänsten på densamma. Det borde ju teoretiskt vara möjligt eftersom humaxen har en nätverksport och det skulle också göra att man slipper inhandla en till box i framtiden då PVR är något som är kvar för att stanna och jag vet at ni arbetar på en On-demand box med PVR funktion så det hade ju varit riktigt grym marknadsföring och en fin gest mot befintliga kunder att erbjuda en ny tjänst på äldre box.

Tjejen blev helt betagen i min idé och lovade att prata med era chefer om det var möjligt, jag kontrade med att hon skulle erbjuda mig något i kompensation om hon bli befordrad p.g.a. mitt förslag.
Vore kul om ni från comhem kunde föra idén vidare och kanske rent av göra någon omröstning för att bygga på ett kundunderlag för utvecklingen av en sådan funktion. Är helt övertygad om att det är fler än jag som gillar den tanken.

Kanske kan ni i annat fall kommentera om det är tekniskt möjligt eller rent av redan håller på att undersöka saken? Har lite svårt att tänka mig att ni inte redan tänkt i dessa banor, men de vore roligt att få veta vart ni står i frågan.

//Robert (en nyfiken och teknikintresserad kund)

Hej,

Vår On Demand-plattform bygger på distribution av själva materialet genom tre hål i väggen och inte genom nätverkskontakten. Nättverkskontakten används bara till för att beställa.

Humax HDPVR-1000C har inte stöd för de funktioner som krävs för On Demand så tyvärr går det inte att göra om den till en On Demand box bara genom programvara. Man kan ändra många saker med programvaror men vissa grundläggande funktioner måste tyvärr redan finnas.

Vi tittar dock på att utöka utbudet av On Demand boxar. Men innan något är spikat och klart kan vi tyvärr inte säga så mycket om vilka boxar det rör sig om, vilka funktioner de kommer att ha eller priser.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson

Permalänk

Varken telefoni eller bredband här i Kungsladugård/Göteborg i två timmar nu

Edit: Nu efter 8 tim är det igång igen.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Jag har en liten fråga, Om man har en svarstid på 504ms på bredbandskollen, medan hastigheten är som den ska, vad kan vara fel då?. Har Comhem XXL och kör utan NAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stromapagen:

Jag har en liten fråga, Om man har en svarstid på 504ms på bredbandskollen, medan hastigheten är som den ska, vad kan vara fel då?. Har Comhem XXL och kör utan NAT.

Undrar jag med, har pingproblem och att nätet lägger sig på rygg varje dag. Händer uppåt 10 gånger per dag nu, ibland i 1 minut ibland i 15 minuter. Jag vill inte betala för en tjänst som inte fungerar.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag hade så extrema problem när jag fick mitt Netgearmodem. Tappade trådlös anslutning, fick starta om modemet en gång om dagen osv. Lade istället in modemet som slav till en D-link DGL 4300. Sen dess har det fungerat felfritt. Har XXL 100mbit, får 60 ner och 9 upp. Förstår inte hur Com Hem kan skicka ut modem med så pass firmware att dom inte klarar minsta load routermässigt..

Permalänk
Medlem

Hej har en fråga till Comhem.

Jag har erat modem "Netgear CG3100" och jag fick problem me att tappa nedladdnings hastigheten då software updateringen till modemet kom från V0019 till V0020, då laddar jag exempel i 1mb/s och från ingen stanns så droppar den ner till 10 kb/s eller lägre som b/s.
Jag ringde supporten och allt möjligt och dom prövade olika saker men inget funkade. Då kolla jag själv lite i modem/router inställningarna och testade lite, då jag till slut testade med att stänga av NAS då blev de stabilt och börja funka som de ska göra.
Då undrar jag om detta kommer att kunna fixas med en ny updatering eller annat då jag kör nätverk mellan mina datorer här hemma och de funkar inte då modemet/routern går som modem och inte router då NAS är avstängt? Eller hur löser jag detta på ett annat bra sett annars?

MVH Rezzy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezzy:

Hej har en fråga till Comhem.

Jag har erat modem "Netgear CG3100" och jag fick problem me att tappa nedladdnings hastigheten då software updateringen till modemet kom från V0019 till V0020, då laddar jag exempel i 1mb/s och från ingen stanns så droppar den ner till 10 kb/s eller lägre som b/s.
Jag ringde supporten och allt möjligt och dom prövade olika saker men inget funkade. Då kolla jag själv lite i modem/router inställningarna och testade lite, då jag till slut testade med att stänga av NAS då blev de stabilt och börja funka som de ska göra.
Då undrar jag om detta kommer att kunna fixas med en ny updatering eller annat då jag kör nätverk mellan mina datorer här hemma och de funkar inte då modemet/routern går som modem och inte router då NAS är avstängt? Eller hur löser jag detta på ett annat bra sett annars?

MVH Rezzy

Hört att det är en ny mjukvara på G till netgear (v21) men om det löser detta vet jag inte. Var tydligen mindre förändringar denna gång. Eftersom jag vet att det fungerar MED NAT för folk jag känner på v20 kanske ditt modem har ballat ur? Testat factoryresetta?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har kunnat surfa utan konstiga trögheter sen jag gjorde en factory reset och kör på NAT. Ska testa bridge mode sen igen. Det kan förstås ha varit problem hos Comhem också, svårt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Hört att det är en ny mjukvara på G till netgear (v21) men om det löser detta vet jag inte. Var tydligen mindre förändringar denna gång. Eftersom jag vet att det fungerar MED NAT för folk jag känner på v20 kanske ditt modem har ballat ur? Testat factoryresetta?

jag har prövat resetat routern och jag kör me kabel. om jag fattat rätt skulle version 20 vara förbättring för trådlöst eller så misstar jag mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vår On Demand-plattform bygger på distribution av själva materialet genom tre hål i väggen och inte genom nätverkskontakten. Nättverkskontakten används bara till för att beställa.

Humax HDPVR-1000C har inte stöd för de funktioner som krävs för On Demand så tyvärr går det inte att göra om den till en On Demand box bara genom programvara. Man kan ändra många saker med programvaror men vissa grundläggande funktioner måste tyvärr redan finnas.

Vi tittar dock på att utöka utbudet av On Demand boxar. Men innan något är spikat och klart kan vi tyvärr inte säga så mycket om vilka boxar det rör sig om, vilka funktioner de kommer att ha eller priser.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Michael Hansson

Hejsan,
Jag tackar för ett öppet och konkret svar, mycket trevligt.
Jag vill dock utan att låta arg eller otrevlig säga att det känns lite kortsiktigt av comhem att inte försöka skapa en box som klarar av alla tjänster som ni har idag men även tjänster som ni håller på att utveckla längre fram i tiden.

Vad jag menar är att, när ni utvecklade HDPVR boxen så utgår jag ifrån att ni redan då hade siktet inställt på on-demand tjänsterna. Det är väll ett ganska vanligt knep bland företag att man inte lanserar flera olika nya tjänster inom samma område samtidigt, så det är helt naturligt att on-demand dröjde men när ni redan visste om att det skulle komma så hade man ju kunnat försöka implementera det hårdvarustöd som krävs för att tjänsten skall fungera redan då.

Jag riskerar att få mycket skit för det jag ska säga nu men det är smått irriterande att man skall behöva köpa en ny box för varje tjänst ni lanserar. Om jag vill ha kvar filmer jag spelat in på min HDPVR så är mitt enda alternativ att behålla boxen och köpa en ny on-demand box när ni släpper en med PVR. Vilket betyder fler boxar som både kostar dyra pengar och dessutom tar upp plats om man som jag nu sitter med både gamla samsung PVR och den nya Humax HDPVR. Ja, jag vet att ni är ett företag som vill tjäna pengar, men ni är ju först och främst ett företag som säljer tjänster, det är liksom er huvudprodukt sen har ni på något konstigt sätt lyckats göra det så att ni tvingar in folk att köpa era boxar och era modem för att kunna utnyttja tjänsten som man köpt. Jag kan ha mina åsikter om vad jag tycker om det men utan att gå allt för långt ifrån ämnet så vill jag säga det att om ni ändå låser kunderna till era egna hårdvaruprodukter för att kunna utnyttja tjänsterna ni säljer så kunde ni ju ändå försöka göra det smidigare för kunde, jag menar 5000kr för HDPVR:en är alldeles för mycket.

Antingen kan man ju försöka ha framförhållning och implementera hårdvarustöd innan tjänsten är släppt, eller så kan man ju som i PVR fallet utveckla en universell plattform så att man enkelt kan överföra inspelade filmer från en box till den nya boxen istället för att som idag sitta på 2 och kanske till och med 3 helt olika boxar som pratar så olika ”språk” att man inte har något annat val än att behålla dessa och köpa nytt. Då menar jag naturligtvis att de har olika filformat som bara kan läsas av det egna märket/fabrikat/box.

MVH
Robert