Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Står inför flytt nu i höst. Flyttar in i en bostadsrätt som är ett radhus. Både fiber-lan och Fiber-coax finns att tillgå. Dvs jag är egentligen inte låst till Tele2, men såg att de har ganska bra pris och just nu ingår även ett ps5 om man tecknar innan sista augusti. Tänkte att det kunde vara kul att ha! Men har svårt att välja mellan Coax (comhem-uttag) och Fiber (RJ45). Behöver era synpunkter

Båda: 500/500mbit. 24 mån bindningstid. PS5 Slim ingår.
COAX: 499/mån. Bättre placerat uttag.
RJ45: 599/mån. Sämre placerat uttag.

Bredband används till streaming, slösurf och en del spel.

Märker man verkligen skillnad mellan COAX och RJ45 i dessa hastigheter?

Ta det billigaste om inte latens är viktigt för dig. Skillnaden är alltså att coax har något högre svarstid än vad fiber kan ha, typ 10ms skillnad.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Du får generellt lägre och stabilare ping (latency) i spel med fiber. Annars är det ingen skillnad.

Skrivet av shugge:

Ta det billigaste om inte latens är viktigt för dig. Skillnaden är alltså att coax har något högre svarstid än vad fiber kan ha, typ 10ms skillnad.

Jag antar att jag ej kommer märka någon större skillnad då Spelar det in att jag kör VPN (Mullvad) också?
Bör kanske tilläggas att jag absolut inte är en Esport-spelare på proffsnivå, spelar lite BF, Forza, FIFA och blandade survival-spel med polarna som tidsfördriv

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D
GPU: Radeon RX 7900XTX Merc310 Speedster
Moderkort: ASUS TUF B550-Plus WIFI II
Minne: Corsair 32Gb (4x8gb) Vengeance 3200Mhz CL16
Skärmar: LG 27'' UltraGear 27GP850P x2st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nordinho:

Jag antar att jag ej kommer märka någon större skillnad då Spelar det in att jag kör VPN (Mullvad) också?
Bör kanske tilläggas att jag absolut inte är en Esport-spelare på proffsnivå, spelar lite BF, Forza, FIFA och blandade survival-spel med polarna som tidsfördriv

Då får du den ping som Mullvad-proxyn du routas genom ger.

Permalänk
Medlem

Startat nu på mitt Tele2 via coax. Nöjd med hastigheterna men som ni varnade mig för här så är faktiskt ping ett problem. Stor skillnad när jag spelar pingkänsliga spel som Tekken där minsta ping spike förstör hela matchen. Detta hände aldrig med min Bahnhof fiber och då var routern exakt lika långt ifrån datorn i båda fallen. Även om själva grundpingen är något högre så är detta ändå ok, men det är just de galna ping spikes som förstör detta. Jag skulle kunna dra sladd men passar inte i lägenheten så bra och det gick ändå bra köra wifi med Bahnhof på grund av god stabilitet i nätverket.

Får se om jag behåller detta eller använder mig av ångerrätten. Alternativt be Tele 2 byta mig över till fiber och helt enkelt punga ut för mellanskillnaden. Men då var bytet från Bahnhof knappt värt frånsett en PS5 jag inte har intresse av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Startat nu på mitt Tele2 via coax. Nöjd med hastigheterna men som ni varnade mig för här så är faktiskt ping ett problem. Stor skillnad när jag spelar pingkänsliga spel som Tekken där minsta ping spike förstör hela matchen. Detta hände aldrig med min Bahnhof fiber och då var routern exakt lika långt ifrån datorn i båda fallen. Även om själva grundpingen är något högre så är detta ändå ok, men det är just de galna ping spikes som förstör detta. Jag skulle kunna dra sladd men passar inte i lägenheten så bra och det gick ändå bra köra wifi med Bahnhof på grund av god stabilitet i nätverket.

Får se om jag behåller detta eller använder mig av ångerrätten. Alternativt be Tele 2 byta mig över till fiber och helt enkelt punga ut för mellanskillnaden. Men då var bytet från Bahnhof knappt värt frånsett en PS5 jag inte har intresse av.

Dåligt wifi kan du inte beskylla din ISP för.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk

Har Boxer bredband och jag antar att de kör i Tele2's nät? I vilket fall jag har riktigt usel hastighet på det nu. 2/20 när det igentligen ska vara 250/250mbit.

Någon som upplever detsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Har stridit med Tele2 i nästan ett halvår pga av samma problem som du har. I stort sett omöjligt att spela via WiFi pga av dessa drops som man får med jämna mellanrum. För mig kom de med mellan 20-30 sekunder och jag blev utkastad från servrar och märkliga saker hände i spelet pga detta lag.

Problemen började hos mig när man ändrade tjänsten från 600/50 till 1000/100 och när jag fick deras C4 router. Jag provade under tiden jag bråkade med dem att ta en annan router som jag kopplade in som AP och plötsligt försvann problemen helt. Jag påpekade det flera gånger för supporten som vägrade lyssna på mig. Man skickade ut tekniker som konstaterade problem i nätet, men ingen avhjälpning skedde. Till sist så krävde jag att få häva mitt avtal och det vägrade de med hänvisning till att det var en pågående felanmälan och då hade man inte rätt att häva avtalet. Efter 5 månaders stridande så vände jag mig till ARN och 6 dagar efter det att ARN hade fått in min anmälan så hävde Tele2 mitt avtal och jag blev krediterad allt de jag hade betalat under 6 månader inkl. avgiften för TV-abonnemanget med.

Testa för skojs skull att koppla in en AP och se om problemet försvinner. Jag tror nämligen att problemet ligger i deras router.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har Boxer bredband och jag antar att de kör i Tele2's nät? I vilket fall jag har riktigt usel hastighet på det nu. 2/20 när det igentligen ska vara 250/250mbit.

Någon som upplever detsamma?

Har väldigt sällan haft strul med tTele2 coax, men imorse var det lite drop outs i ca 30 min tid, sen dess har det dock funkat felfritt.

Visas någon känd driftstörning om du väljer bredband och skriver i din adress https://www.tele2.se/support/drift-och-felsok ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har väldigt sällan haft strul med tTele2 coax, men imorse var det lite drop outs i ca 30 min tid, sen dess har det dock funkat felfritt.

Visas någon känd driftstörning om du väljer bredband och skriver i din adress https://www.tele2.se/support/drift-och-felsok ?

Inget driftstrul enligt Boxer eller Tele2 på min address.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inget driftstrul enligt Boxer eller Tele2 på min address.

Loggar man in på Mina sidor på tele2.se så finns där en felsökningsguide. Om man har följt alla steg och fortsatt har problem så skapas det ett ärende.

Vet inte hur det är med Boxer dock.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shugge:

Loggar man in på Mina sidor på tele2.se så finns där en felsökningsguide. Om man har följt alla steg och fortsatt har problem så skapas det ett ärende.

Vet inte hur det är med Boxer dock.

De har en likadan men på punkt 6 skriver de att man ska kontakta kundservice då jag inte kör deras router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De har en likadan men på punkt 6 skriver de att man ska kontakta kundservice då jag inte kör deras router.

Om du har en egen router efter T2's , vad sägs om att koppla bort den i felsökningssyfte.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Om du har en egen router efter T2's , vad sägs om att koppla bort den i felsökningssyfte.

Jag har redan gjort det. Har skapat en separat tråd om det.