Permalänk
Medlem

Excel makro för nytt blad

Jag håller på att skapa ett exceldokument där jag har en mall, en tom sida, som jag ska utgå från när jag fyller i varje veckas uppgifter. För att göra det enkelt (orly) tänkte jag infoga en knapp som när man trycker på den skapar ett nytt blad utifrån denna mall. Hur man gör det behöver jag hjälp med.

Permalänk

Det är nog nödvändigt att du säger vilken version av Excel du använder.

Följande gäller för Office/Excel 2003, vet inte om det fungerar på tidigare/senare versioner.

Enklast är nog att spara din mall som en mall-fil (.xlt ändelse). Skriv ihop din mall, ta bort alla överflödiga blad från dokumentet, spara mallen genom att i menyn välja File -> Save As -> ange valfritt namn -> välj "Template (.xlt) i nedrullningslistan -> tryck på OK-knappen. [svenska? Arkiv -> Spara som -> välj "Mall (.xlt)"]

Skapa nu ett nytt dokument.

Nu behöver du lägga in en knapp i ditt dokument, utifall du inte vet hur man så gör: Högerklicka i toolbaren och klicka för "Visual Basic", då får du upp toolbar'n för Visual Basic, välj där "Controls" (för musen över knapparna i den nya toolbarn så syns där "Controls" [eller "Kontroller"]. Välj sedan CommandButton [eller "Kommandoknapp"] och rita upp den på valfritt ställe.

Dubbelklicka på knappen du skapat och klistra in följande

Dim Sheet As Worksheet

Set Sheet = ActiveWorkbook.Sheets.Add(Type:="C:\Documents and Settings\Fredrik\Application Data\Microsoft\Mallar\Test.xlt")
Sheet.Name = "Week " & "Week " & (1 + DateDiff("ww", CDate("2008-01-01"), Now, vbMonday))

Nu ska det gå att gå tillbaka och klicka på knappen, då ska ett nytt blad komma upp med mallen som grund. Eventuellt kan du lägga till ett enkelt citat-tecken (') framför Sheet.Name om du vill döpa det nya bladet själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Massa text.

Tack! Jag har senaste versionen, 2007? Ska testa detta såfort jag får lite tid över.