flopalot - I mina försök att uttrycka mig politiskt korrekt, låta folk dra egna slutsatser för diskussionens skull, och inte bara hafsa ur mig att "mindre företag är ofta mer oseriösa än större, därför är de just mindre, och är mer benägna än större att behandla kunder illa pga kundernas bemötande" kanske jag var otydlig, men detta har ju rättat upp sig bra ändå!
Även vid arbetsbrist gäller ju turordningsreglerna varför det egentligen bara återstår personliga skäl/avsked för de fall en anställd som varit hos en länge och inte längre gör sitt jobb på acceptabelt sätt, eller hur? På lite större företag har man ju oftast inte en enda person på en viss arbetsuppgift och arbetsbrist = sist in, först ut. Jag är långt från expert på området, men lyckligtvis har vi inte haft några större bekymmer likt de som diskuterats i tråden. Jag tackar ändå för kunskapen som jag samtidigt hoppas jag slipper tillämpa i praktiken.
zoloth - Den inställningen hos en företagsledare slår tillbaka förr eller senare, och tur är väl det. Jag kan bara gratulera dig till att du inte finns kvar, för med den riktningen hade du ändå blivit arbetslös förr eller senare!
flopalot igen, samma ämne.. Efter så många år i branschen har jag hört många exempel på där olika företagsledare föregått med riktigt dåligt exempel. Företagets ledning sätter ribban för vad som är acceptabelt och inte, och kan mycket väl uppmuntra till diverse vansinnigheter som är svåra att arbeta bort eller påverka av den anställde. Säger chefen en sak är det ju bara att lyda, säger man emot och ställer sig på kundens sida kan man ju åka ut med dåliga vitsord.. Det mest häpnadsväckande exemplet jag drar mig till minnes är där kund utlovats kompensation/hantering av defekt vara av personal på en icke namngiven kundtjänst, vilket i efterhand när detta kommit till chefens kännedom renderade både kund och anställd en rejäl utskällning. Hur det slutade vet jag dock inte, men att det förekommer att i-i-t-r driver företag, det är jag beredd att sätta pengar på!