Mortal Online - Nytt Svenskt MMORPG. Den definitiva diskussionstråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Mar 2005

Mortal Online - Nytt Svenskt MMORPG. Den definitiva diskussionstråden.

Now it begins...

Idag 16:00 släppte Svenska spelutvecklaren Starvault, från Malmö det första materialet samt informationen om deras kommande projekt som går under arbetsnamnet NOW.

Mortal Online is a first-person MMORPG in a fantasy setting.

Mortal Online is a next generation MMORPG both in terms of graphics and gameplay. There are no PvP zones, only an open realistic world where you are free to choose your own path. Experience true real-time combat where you decide every move your character makes and where your personal skill really matters.

Build your own house, or set up a guild to build a keep. With enough power, violence or diplomacy, you and your allies will be able to rule an entire nation.

Choose from many different races and professions. You decide your own style of playing and whether to focus on PvP or PvE, both sharing the same game world. Devote your life to crafting, combat, magic or trading. Discover new skills, tools and resources. Or be the first to explore new areas to put your name on the map.

Länkar
Teaser: http://www.starvault.se/now/1280-1024/index.php

Offical Website: http://www.mortalonline.com/

Offical Forums: http://www.mortalonline.com/forums/

Fortsätt gärna att diskutera tankar och åsikter. Kom med länkar och synpunkter så uppdaterar jag inlägget!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Feb 2005

Ser rätt så trevligt ut, men det är ganska omöjligt att bedöma ett MMO på basis av en video. Men hur som helst är det bra för den nordiska spelindustrin Att bara ha FunCom och Dice som lyckas är ju lite tråkigt

Edit: De började redan 2002 Konstigt att man inte har hört om det förut. Spelet verkar annars ta mycket influenser från UO, vilket kan leda till att många intresserar sig för Mortal Online när de förstår att Darkfall inte kommer.

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Soffan
Registrerad
Feb 2004

Verkar riktigt coolt

Macbook Pro 15" 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2005

Det ser grymt ut! Älskar hur det påminner om Guild Wars, men med den extra friheten som man saknar i gw.

En fisk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Mums! Äntligen börjar det rulla ut lite MMO's anpassade för first-person vy. Kan detta bli mitt första MMO kanske?
Det dom utlovar i övrigt låter ju riktigt nice också. Men det känns som att det står i alla mmo-trailers. Vill se mer gameplay innan jag hypar upp mig om detta.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Verkar bli ett givet köp.

Extremt härliga miljöer man fick se i trailern, är nog fan första gången jag får "vill ha" känsla från en liten trailer.

Men man får se hur det utvecklar sig, långt till 2009 än så kan mycket hända.

/Merkkan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
¤
Registrerad
Sep 2007

FPS och MMO....nej tack.

Give me a wooden cross

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2007

Ser bra ut man får väl se dock hur allt verkligen kommer funka i slutändan med fps och real time battles men det verkar lovande. Väldigt bra att dem använder unreal motorn och inte gör som dem flesta andra mmo utvecklare och skapar sina egna skit motorer som bara tar tid och pengar som istället behövs åt utvecklingen av själva spelet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
Ser bra ut man får väl se dock hur allt verkligen kommer funka i slutändan med fps och real time battles men det verkar lovande. Väldigt bra att dem använder unreal motorn och inte gör som dem flesta andra mmo utvecklare och skapar sina egna skit motorer som bara tar tid och pengar som istället behövs åt utvecklingen av själva spelet.

Man gör sina egna motorer eftersom de flesta grafikmotorer inte är lämpade för MMOn. Det gäller också UE3... jag tror inte att storskaligt PvP är något som funkar med den motorn.

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Exakt som darkfall
Får se om det kan bli något, darkfall kommer ju aldrig så.
Dom använder nog inte UE3 utan en modifierad version utav den, UE3 hade inte funkat i ett mmo, för tungt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Feb 2008

ser riktigt bra ut, tvivlar dock på att det kan bli lika stort som warhammer/aoc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Extremt dåliga animationer. Känns som ett försök likt de svenska actionfilmerna med lite engelska i. Värdelöst alltså men skenet kan bedra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Extremt dåliga animationer. Känns som ett försök likt de svenska actionfilmerna med lite engelska i. Värdelöst alltså men skenet kan bedra.

HÅller med en del. Animationerna var inte bra. Trailern var inte så bra heller. Men den gråa designen känns seriös och är kanske bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna / Stockholm
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Ser rätt så trevligt ut, men det är ganska omöjligt att bedöma ett MMO på basis av en video. Men hur som helst är det bra för den nordiska spelindustrin Att bara ha FunCom och Dice som lyckas är ju lite tråkigt

Visst, dem kanske inte är i samma klass. Men vi har ju faktiskt Massive entertainment, Starbreeze och även om jag inte vet mycket om dem, Avalanche.

Ontopic tror jag det blir najs. Har hört att 3dmodellerna ska vara toppklass!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Jun 2007

Äntligen börjar utvecklarna fatta att de ska komma fler MMOs alá EVE Online istället för massa kassa WoW-kloner!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hartner_X
Äntligen börjar utvecklarna fatta att de ska komma fler MMOs alá EVE Online istället för massa kassa WoW-kloner!

Jaha, ja? Räkna upp 5 WoW-kloner då? Jag vet nog inget spel alls som direkt kan sägas vara en klon av WoW. Inte några som kostar att spela i alla fall. Dessutom var WoW inte först med den s.k. nöjesfälts-stilen.

Hur som helst gillar jag båda versionerna. Ett väldigt fritt spel fungerar bara med en väldigt mogen spelarbas. Om spelet blir väldigt stort och får en mera casual spelarbas förstörs också det roliga.

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Summer 2009, dvs release Q3 2009 (läs september) vilket i verkligheten brukar betyda Q2 2010 (läs juni), återkommer då

Men det väl ok ut, men det blir till att sticka ut hakan rätt ordentligt för att inte försvinna i det allmänna mmorpg-bruset där ute. Många äro kallade, få äro utvalda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köpenhamn
Registrerad
Mar 2005

Detta tycker jag kan verka intressant, Mortal tar ett steg iväg från andra MMO's och skippar levlar helt!

Q: How many character levels are there in Mortal Online??
A: None. We have no levels and therefore no level restrictions - i.e. certain levels needed to reach an area or to be able to handle a specific sword. You are free to travel the world in any way you like, limited only by the terrain, mode of conveyance or dangers in the environment. In the same way you can use any sword you like, provided you have the necessary skills to wield it.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

låter faktiskt som det mest intressanta på mmorpg fronten just nu tycker jag, hoppas det blir riktigt bra, heja svenska studios!

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
låter faktiskt som det mest intressanta på mmorpg fronten just nu tycker jag, hoppas det blir riktigt bra, heja svenska studios!

Allt hänger ju på hur bra de lyckas att utföra deras egna drömmar och visioner. Just att skippa levlar anser jag är ett smart drag, ett framtidsbaserat drag. Levlar medför en hel del enkla drag för spelskaparna, men bara tråkigheter för spelarna. Vi snackar att levels ska representera en spelares "styrka", vilket för mig är helt absurt.

Tittar vi på det från ett icke-levlat perspektiv, så kan man troligtvis lösa det på en massa olika sätt. Jag ser helst att man har ett system som körs, så att en skill man väljer att träna, ökar desto mer man använder den. Detta får till följd att personer inte kan dragas omkring likt andra spel, utan att själva interaktionen alltid måste finnas.

Detta betyder också att en större mängd "builds" automatiskt skapas, om mängden skills som finns är många och varierade. Vi snackar skills indelade i vapenklasser, och/eller vapentyper. 2h, 1h, dual wield osv. Detta innebär att en snubbe kan träna en skill extremt mycket, blir specificerad så in i helskotta, och blir således bra på det denne har tränat. Men den variation som kanske krävs för att bli bra i andra situationer blir därför minskad.

Man får också bort allt som handlar om "Jag är högre level än dig" osv, vilket enligt mig är bra. Oftast så handlar levels om att till viss grad boosta spelaren en liten bit, ge honom mer skills att använda, och till sist en liten bonus för att kunna inrikta sig. Levlar är sedan länge ett förlegat koncept, i alla fall på det sätt som de flesta använder det.

En annan sak som är intressant är hur eq kommer att hanteras. Man måste nöta en specifik skill för att kunna ha en specifik typ av rustning, vilket i sig är väldigt logiskt.

Dock så ställer jag mig fortfarande tveksam om de kan slutföra en produkt som kan slå sig in på mmorpg-kartan. Om inte annat så kanske spelet väcker intresset för andra att försöka tänja på gränserna.

He who holds the land, can conquer heaven.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Feb 2005

Magatsu Taito: Dock har ju levels en stor fördel; känslan av att verkligen gå framåt som spelare. Svårt att återskapa det utan levels.

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Magatsu Taito: Dock har ju levels en stor fördel; känslan av att verkligen gå framåt som spelare. Svårt att återskapa det utan levels.

Är du verkligen säker på det? Visst, levels kan vara ett bra sätt att se "hur bra man egentligen är". Men låt mig dra några exempel.

I ett mud jag spelar ökar man levels, men levels har egentligen ingen praktisk funktion, förutom att ge en tillgång till mer skills, samt bestämemr hur högt du kan öka skills. Tar man två personer på lvl 50, så kanske en har lagt ner enormt mycket mer exp på sina skills, medan den andra inte har gjort det. Levelmässigt är de lika bra, men när det kommer till kritan så är den som lagt ner mer exp på skills så enormt mycket bättre.

Om man skippar levlar så kommer det att kunna synas på olika sätt, som man själv såklart får komma fram till. Det kan vara den eq man har på sig. Den eq som en vältränad karaktär kan ha, kommer att vara mycket bättre och snyggare än en spelare vid låg level.

Om man skippar levels så säger jag skippa namn över gubbarnas huvuden, skippa ens att man kan se deras lvl. Det är bara fult och ogenomtänkt. Jag röstar för att lågga in ett avancerat tailorsystem, där man själv kan editera, låt oss säga sin guilds dräkter. En samhörighet som inte bygger på att man har samma tag framför ens namn, utan till utstyrsel sett.

Jag själv känner inget direkt nöje i att "känna" mig större än en annan genom att springa runt och skylta med maxlevel. Bästa sättet att skylta vore ju att skaffa så bra eq som jag bara kan ha, eller helt enkelt spöa ner några intet ont anande spelare utanför staden. Men jag kanske inte är som alla andra eller nått.

He who holds the land, can conquer heaven.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Eve-Online är ju också levelfritt, helt baserat på skills.
Samma sak med Tibia förr, där kunde man ju ha alla vapen och slå skithårt med dem utan att vara hög level. Man kunde alltså gå runt och döda folk med rätt hög level som till synes harmlös

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Jag hoppas det blir så att om jag är ute och slåss med ett svärd så blir jag bra i att hantera svärd, sitter jag hemma och knypplar så blir jag bra på att knyppla.
Behövs inte ens någon mätare på hur bra man är i de olika sakerna, är man bra på svärd så gör man mer skada, kan enklare döda fiender, är man bra på att knyppla så håller ens produkter högre kvalité. Enda indikatorn som behövs på skicklighet egentligen.

Den skada man gör på motståndare/monster borde reflekteras i utseendet på ovan nämnda, sår, skador, samt utmattning, motståndaren rör sig långsammare, blir klumpigare etc. Samma för en själv då, fast där kan det behövas någon sorts indikator, eftersom vi inte kan känna smärta ifrån spel riktigt än.

Som i verkligheten då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedala
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blafa

Q: How many character levels are there in Mortal Online??
A: None. We have no levels and therefore no level restrictions - i.e. certain levels needed to reach an area or to be able to handle a specific sword. You are free to travel the world in any way you like, limited only by the terrain, mode of conveyance or dangers in the environment. In the same way you can use any sword you like, provided you have the necessary skills to wield it. [/B]

Från mitt perspektiv så betyder detta en sak: BOTS

Scrips som sitter och ökar skills natten igenom.

En annan sak som gjort MMORPGS så populära och fått folk att lägga 10 gånger så mycket tid jämfört med singelspel är "shorttime rewards" , att plocka bort en grundstomme (läs exp & lvls) i den psykologiska idén är fatalt i min mening.

Annars gillade jag videon, vi får se vad det hela mynnar ut i, Q3 2010 (du läste rätt).

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Esbo, Finland
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoopDeLoop
Från mitt perspektiv så betyder detta en sak: BOTS

Scrips som sitter och ökar skills natten igenom.

En annan sak som gjort MMORPGS så populära och fått folk att lägga 10 gånger så mycket tid jämfört med singelspel är "shorttime rewards" , att plocka bort en grundstomme (läs exp & lvls) i den psykologiska idén är fatalt i min mening.

Annars gillade jag videon, vi får se vad det hela mynnar ut i, Q3 2010 (du läste rätt).

Det stämmer... blir ju perfekt att botta. Dock skulle det gå att göra mycket svårare genom att göra combat aktivt. Man kunde t.ex. ha reaktionära attacker. Fienden gör en sak och för att klara dig måste du reagera och kontra med en attack...

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2002

Verkar riktigt trevligt, speciellt eftersom det är ett malmöföretag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ramlösa
Registrerad
Aug 2006

Det finns en hel del intressanta aspekter som lockar och som känns nyskapande. Tyvärr medför en del av dessa också negativa påföljder som till exempel användandet av botar och andra hjälpmedel. Det skall bli intressant att följa utvecklingen av Mortal Online men tyvärr kommer ni nog få ändra ert releasedatum då det troligen skulle behövas ett halvår, upp till ett år av testande för att verkligen finslipa spelet. Konceptet som just detta, att allting skall vara fritt och att man praktiskt taget bygger sin egen historia/framtid tycker jag själv är kanon. Samtidigt är det inte första gången jag hört talas om detta och allt som oftast blir man bara besviken och återvänder till sitt gamla MMO-spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2006

säger bara en sak; LÄNGTAR! kommer nog bli ett grymt spel och ta MMORPG till en helt ny level(nivå)! ;D hur ska man orka vänta tills nästa sommar?

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Ny trailer och Beta-signup på deras hemsida!

www.mortalonline.com

Ytterst intressant!

Edit: Här finns en 720p-version;

http://files.filefront.com/720Pmovmov/;13488086;/fileinfo.htm...

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro