Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ!

Kan dock vara bra att ändra "JEDEC" till "SPD" (serial presence detect). Det är där minnets grundinställningar hämtas ifrån, utefter vad standardiseringsorganet Jedec har bestämt ska vara standard.

Jedecstandarden programmeras alltså i minnets SPD.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Det med standarnden å det, gällde det även Volten på stickorna? T.ex om jag sätter in 8500 stickor på 2.1v så är dom bara på 1.8 när jag sätter in dom? Och måste därför höja volten till 2.1?
Vill bara vara på den säkra sidan så man inte drar upp dom till 2.4v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Mycket bra initiativ!

Kan dock vara bra att ändra "JEDEC" till "SPD" (serial presence detect). Det är där minnets grundinställningar hämtas ifrån, utefter vad standardiseringsorganet Jedec har bestämt ska vara standard.

Jedecstandarden programmeras alltså i minnets SPD.

Ja, det är väl inget annat som står i FAQ'en? Jag orkar nämligen inte läsa igenom den just nu, alldeles för trött Men JEDEC är bara någon som sätter en standard, SPD är där inställningarna hämtas ur ja, dock heter ju det just "JEDEC #X" under SPD där dessa hämtas ifrån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av one4ty
Det med standarnden å det, gällde det även Volten på stickorna? T.ex om jag sätter in 8500 stickor på 2.1v så är dom bara på 1.8 när jag sätter in dom? Och måste därför höja volten till 2.1?
Vill bara vara på den säkra sidan så man inte drar upp dom till 2.4v

Ja, det står klart och tydligt att det gäller alla och även att det är just spänningen!

Så stoppar du in ett par PC2-8500 på 2.1v så hittas de med ett par 1.8v inställningar som är på runt 667 eller 800Mhz, står även det klart och tydligt tycker jag? Men får väl se över och lägga till detta ett par extra gånger i texten så den som läser upprepar det man skrivit och förstår detta

Har du däremot nvidia-moderkort och ställt in att det ska läsa ur "EPP" så ställs det in med 2.1v. Dock lär du vara medveten om detta när du sätter ihop datorn om vad den funktionen gör, så är du osäker så är den garanterat nog inte på. Du kan även kolla under "PC Healt Status", "Hardware info" eller dylikt i BIOS så ser du spänningen till stickorna där vid DDR2-voltage eller memory-voltage

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hej!
Är helt novis när det gäller minnen. Om jag ska köpa en intel c2 E8400 3.0 oklockad vilka minnen skall jag köpa för att få ut bästa prestanda? Alltså t.ex. PC6400 eller PC8500 osv.?

Tacksam för svar.

//Erik

Visa signatur

- | Intel Core 2 E8400 3.0Ghz | Asus PQ5 Deluxe | Zalman CNPS9700| Kingston HYPERX CL4 4GB DIMM DDR2 PC2-6400 | XFX GeForce 8800GTX 768mb XXX | 22" TFT SAMSUNG SYNCMASTER 2232BW | Seagate 320GB Sata2 | CORSAIR HX 620W | XP PRO SP2

Permalänk
Medlem

Hej!

Hade tänkt köpa Corsair PC6400 minnen, men nu när jag läste på din fina FAQ så fick jag reda på att skillnaden skulle vara mellan 1-2%, så det låter ganska onödigt.

Undrar då om 3gig skulle öka prestandan mer? Har 2gig kingston PC5300 minnen i Windows Vista 32bit. Har för mig att 32bit stöder 3gig. Och så undrar jag om ett Asus P5N-D moderkort inte strular med 3 stickor? Många moderkort föredrar 1,2 eller 4 stickor.

Kanske ska köpa PC6400 ändå för att kunna få en stabil klock, inte lyckats det med mina nuvarande minnen.

Tack på förhand.

EDIT; väldigt informativ och lärorik FAQ, tack för du lägger ner tid till oss som inte kan allt för mycket

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en e8400. Räcker det med 2x2 pc6400 minnen till att klocka processorn till 4000 ghz? Eller bör jag investera i pc8500?

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Medlem

Du har inget med om Single/Dual Channel när man endast kör 2 minnen när det finns 2 minneskanaler t.ex.

EDIT: Alltså: när man har plats för 4 stickor på 2 kanaler, hur funkar då Singel/Dual Channel? 64-bit/ 128-bit som jag har fått det förklarat för mej. Lite mer ingående om det vore ett +

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Du har inget med om Single/Dual Channel när man endast kör 2 minnen när det finns 2 minneskanaler t.ex.

Du skriver en mening och du orkar inte ens korrekturläsa? Ärligt talat, jag fattar inte någonting av den meningen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amroth
Jag ska köpa en e8400. Räcker det med 2x2 pc6400 minnen till att klocka processorn till 4000 ghz? Eller bör jag investera i pc8500?

Så här skrev Skillz:

Har du en processor som är på säg 333Mhz (1333) fsb orginal och vill klocka den utan att minnen sätter stop för tidigt så vill man helst ha ett par PC2-6400 minnen som lägst, då dessa är på 800Mhz. Det betyder alltså att man kan ändra FSB'n till 400Mhz utan att överklocka minnena om man kör på lägsta memory multipliern som erbjuds i bios (även kallat 1:1 - 2.0 eller 1:2 (nvidia)).

Ställer du fsb på 400 Mhz
Processor multiplikatorn på X10 och minnes multiplikatorn så du får 800Mhz på minnena så ska det nog ordna sig om jag har fattat det rätt.
Mao det räcker med PC2-6400

Sen har jag en fråga åxå...

Vad betyder 4-4-4-12 el. 5-5-5-18

Jag såg att siffrorna stämde överens med timingtabellerna i screenshottet.
Själv gissar jag på att det har med åtkomsthastighet visat i nano sekunder att göra.

Är jag i närheten av sanningen eller?

Visa signatur

Fractal DesignDefine R2, Titanium | Corsair HX 750W | HD6970 2GB | Core i7 (D0) 920@3,8GHz | Asus P6TD DELUXE | Corsair 6GB DDR3 XMS3-12800 | 120GB Corsair Force3 | 80GB Intel X25-M G2 | 500GB Spinpoint F3 | Noctua NH-U12P | Windows®7 Home Swe 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grimzold
Så här skrev Skillz:

Har du en processor som är på säg 333Mhz (1333) fsb orginal och vill klocka den utan att minnen sätter stop för tidigt så vill man helst ha ett par PC2-6400 minnen som lägst, då dessa är på 800Mhz. Det betyder alltså att man kan ändra FSB'n till 400Mhz utan att överklocka minnena om man kör på lägsta memory multipliern som erbjuds i bios (även kallat 1:1 - 2.0 eller 1:2 (nvidia)).

Ställer du fsb på 400 Mhz
Processor multiplikatorn på X10 och minnes multiplikatorn så du får 800Mhz på minnena så ska det nog ordna sig om jag har fattat det rätt.
Mao det räcker med PC2-6400

Sen har jag en fråga åxå...

Vad betyder 4-4-4-12 el. 5-5-5-18

Jag såg att siffrorna stämde överens med timingtabellerna i screenshottet.
Själv gissar jag på att det har med åtkomsthastighet visat i nano sekunder att göra.

Är jag i närheten av sanningen eller?

Stämmer mycket bra Ju lägre ju bättre.

Nu skall jag uppdatera FAQen lite, var ett bra tag sen jag var aktiv på den här delen av forumet sen man sålde stationära datorn

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Mkt bra FAQ!

Visa signatur

If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla er som uppskattar FAQ'en jag skrivit! Uppskattas!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det här behövdes verkligen. Men jag undrar fortfarande några saker...

Du har skrivit "333MHz (1333)". Är FSB:n alltid 4 ggr busshastigheten?

Det här med FSB är lite mysko. Jag vet inte om du har varit inkonsekvent med vad som menas med FSB eller om det är jag som har missförstått... T.ex. skriver du att om man vill ha 500FSB så ska man ha 1066-minnen. Men t.ex. en Intel E8500 har en FSB på 1333 - betyder det att man ska ha 2666-minnen då? FINNS det ens? Eller menar du en busshastighet på 500, dvs en FSB på 2000? Eller har jag missförstått rubbet nu? Var snäll och förklara detta för jag är riktigt förvirrad.

Enligt CPU-Z har jag en busshastighet på 200MHz och en FSB på 800. Processorn har en multiplier på 15 och landar alltså på 3000. Minnena är på 533 DDR2 (dvs 266 i CPU-Z). Betyder det att jag skulle få samma, eller bättre prestanda genom att underklocka minnena till 200 istället, så att de går jämt upp busshastigheten? Eller kan busshastigheten ändras till 266 (samma som minnena) och därmed öka processorhastigheten till 15x266 = 4000? (Nu är detta inte att rekommendera eftersom min processor redan nu, utan överklockning, och med en arctic freezer 7 är uppe i 60C i idle, men jag undrar över principerna)

Och jag förstår fortfarande inte om det är bättre att ha 4 1GB minnen eller 2 2GB... Beror det på moderkortet, och isf, hur vet man vad som är bäst för ett visst moderkort?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Det här behövdes verkligen. Men jag undrar fortfarande några saker...

Du har skrivit "333MHz (1333)". Är FSB:n alltid 4 ggr busshastigheten?

Det här med FSB är lite mysko. Jag vet inte om du har varit inkonsekvent med vad som menas med FSB eller om det är jag som har missförstått... T.ex. skriver du att om man vill ha 500FSB så ska man ha 1066-minnen. Men t.ex. en Intel E8500 har en FSB på 1333 - betyder det att man ska ha 2666-minnen då? FINNS det ens? Eller menar du en busshastighet på 500, dvs en FSB på 2000? Eller har jag missförstått rubbet nu? Var snäll och förklara detta för jag är riktigt förvirrad.

Enligt CPU-Z har jag en busshastighet på 200MHz och en FSB på 800. Processorn har en multiplier på 15 och landar alltså på 3000. Minnena är på 533 DDR2 (dvs 266 i CPU-Z). Betyder det att jag skulle få samma, eller bättre prestanda genom att underklocka minnena till 200 istället, så att de går jämt upp busshastigheten? Eller kan busshastigheten ändras till 266 (samma som minnena) och därmed öka processorhastigheten till 15x266 = 4000? (Nu är detta inte att rekommendera eftersom min processor redan nu, utan överklockning, och med en arctic freezer 7 är uppe i 60C i idle, men jag undrar över principerna)

Och jag förstår fortfarande inte om det är bättre att ha 4 1GB minnen eller 2 2GB... Beror det på moderkortet, och isf, hur vet man vad som är bäst för ett visst moderkort?

Bara du som verkar ha missförståt men jag ska förklara igen. kanske lite enklare?

FSB/Busshastigheten för intelsystem är alltid 4ggr.
266*4 = 1066Mhz FSB t.ex (för detta behöver man 533Mhz minnen som minst)
333*4 = 1333Mhz FSB t.ex (för detta behöver man 667MHz minnen som minst)
400*4 = 1600Mhz FSB t.ex (för detta behövs minst 800Mhz minnen)
500*4 = 2000Mhz FSB t.ex (för detta behövs minst 1000Mhz minnen)

Processorns hastighet kan ökas med hjälp av ökad FSB/busshastighet ja.
Om du får bättre prestanda med 200Mhz på minnena istället för 266Mhz är dock definationsfråga, i syntetiska test kanske, annars nej. Mest optimala är ju dock att köra minnena enligt busshastigheten då överklockade minnen utan att öka FSB/busshastighet inte ger någon prestanda att tala om.

Vad gäller 4x1GB eller 2x2GB så står det väl klart och tydligt att 4x1GB (4stickor) kan ge massa problem? Så då är ju givetvis 2x2GB att föredra(2stickor, färre stickor).

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Om du får bättre prestanda med 200Mhz på minnena istället för 266Mhz är dock definationsfråga, i syntetiska test kanske, annars nej. Mest optimala är ju dock att köra minnena enligt busshastigheten då överklockade minnen utan att öka FSB/busshastighet inte ger någon prestanda att tala om.

Ja, och om jag klockar ner mina minnen till 200MHz så får jag ju busshastigheten... Du menar alltså att det är meningslöst att klocka ner dem (de är inte fabriksklockade nu till 266), men att det också att det hade varit meningslöst att klocka dem till 266 om de hade varit fabriksklockade till 200?

Citat:

Vad gäller 4x1GB eller 2x2GB så står det väl klart och tydligt att 4x1GB (4stickor) kan ge massa problem? Så då är ju givetvis 2x2GB att föredra(2stickor, färre stickor).

Jo, det skrev du ju, att det KAN ge problem. Men ponera att man inte får problem - går det då snabbare med 4x1 än med 2x2? Självklart är det inte så lätt att veta om man kommer få problem i förväg, men...

Jag tror fortfarande att det har blivit lite fel i faq:en, läs t.ex. detta:

"Så kör man en processor med 400Mhz fsb så körs minnena i 800Mhz om man kör synkat. Eller om man kör 333Mhz FSB så körs minnena i 667Mhz synkat."

Menar du inte 400MHz busshastighet, dvs 1600 fsb (och minnena i 800MHz, dvs 400MHz i CPU-Z), och 333MHz busshastighet, dvs 1333MHz FSB (och minnena i 667MHz, dvs 333MHz i CPU-Z)?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Tack för svar!

Ja, och om jag klockar ner mina minnen till 200MHz så får jag ju busshastigheten... Du menar alltså att det är meningslöst att klocka ner dem (de är inte fabriksklockade nu till 266), men att det också att det hade varit meningslöst att klocka dem till 266 om de hade varit fabriksklockade till 200?

Jo, det skrev du ju, att det KAN ge problem. Men ponera att man inte får problem - går det då snabbare med 4x1 än med 2x2? Självklart är det inte så lätt att veta om man kommer få problem i förväg, men...

Jag tror fortfarande att det har blivit lite fel i faq:en, läs t.ex. detta:

"Så kör man en processor med 400Mhz fsb så körs minnena i 800Mhz om man kör synkat. Eller om man kör 333Mhz FSB så körs minnena i 667Mhz synkat."

Menar du inte 400MHz busshastighet, dvs 1600 fsb (och minnena i 800MHz, dvs 400MHz i CPU-Z), och 333MHz busshastighet, dvs 1333MHz FSB (och minnena i 667MHz, dvs 333MHz i CPU-Z)?

Inga problem!

Prova själv hur du upplever skillnaden mellan de olika (om du nu ens märker något) så förstår du vad jag menar.

Ja, och skriver man att det kan ge problem vid 4stickor så går man den enkla vägen och kör på det säkra valet med 2 stickor ala 2GB Logiken säger att man vanligen tänker så!

Det ger ingen som helst skillnad mellan att köra 4x1GB eller 2x2GB i prestanda, det är bara nackdelar med fler stickor då det finns mer stickor som utvecklar värme i datorn samt att det är större risk för att det inte funkar tillfredsställande för användaren då det kan bli instabilt, många moderkort idag funkar inte med de flesta stickorna i en config om 4stickor.

För att vara helt säker att det funkar med 4stickor utan problem bör man kolla "memory support list" för moderkortet och se om stickorna står listade och är testade om 4stycken. Annars får man chansa och testa som majoriteten gör när dom köper minnen och ska fylla alla 4 portar, då det oftast inte är testat av moderkortstillverkaren själv med 4stickor på moderkortet (vilket är riktigt dumt av moderkortstillverkaren att inte testa något sådant).
Varför man kan få problem är för att MCH'n blir alldeles för stressad med flera stickor och därmed får man massa minnesfel, kort och gott.

Du är medveten om att när man nämner bus speed så hänvisar man till FSB, vilket är densamma.
Bara olika namn, olika program kan nämna det som det ena eller det andra eller båda, när det är samma. Man kan ange FSB i "effektiva mhz" liksom 200Mhz eller när den är "quad-pumpad" ala 800Mhz. Som i CPU-Z t.ex så står det bus speed och Rated FSB, bus speed betyder dock FSB och Rated FSB betyder den totala FSBn, men fakta är ju att båda är FSB (front side bus / bus speed), fron side bus är något som sammankopplar processor med nordbryggan, bus hastighet är därför egentligen ett felaktigt namn då det finns fler saker med en dator som har en "bus speed" liksom "back side bus" (har med L2 cachen att göra på processorn), memory bus (mellan nordbrygga och minne), IDE/ATA bus (mellan sydbrygga och hårddiskar/cdromar) och sen finns även PCI-bus, PCI-e bus med flera. Så att nämna bus speed när man menar FSB blir egentligen ännu mer förvirrande i så fall.

Det är väldigt svårt att missförstå hur som helst vad man syftar på när det gäller detta då ena värdet är 4ggr högre än det andra. Så skriver man 333Mhz FSB så menar man givetvis inte 83Mhz effektiv FSB, utan snarare 1333Mhz total FSB. Eller om man ska dra ett annat exempel så 800Mhz går inte att råka ta fel med 3200Mhz FSB, för vet man vad FSB ens är så vet man att ingen processor idag har något i närheten av dom siffrorna, så jag ser faktiskt inte problemet.

Så den förvirringen tror jag absolut inte någon lär göra om man har koll. Och man bör egentligen bara påpeka fel när man vet att man har rätt.
Men tack ändå för påpekandet!

Detta är dock inte relevant i denna tråden då jag skrivit den så att i princip vem som helst ska förstå hur det hela ligger ihop.

EDIT: La till ett schema över alla "bussarna"

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hah, ok. Ingen kritik mot dig, men jag tycker att det öppnar för förvirring när ett och samma ord kan betyda både en sak OCH samma sak gånger 4, men det är ju inte ditt fel. Det kan bli väldigt missledande i typ datorannonser dock. Jag antar att mina frågor bara bevisar hur mycket denna faq behövdes. Keep up the good work.

En sista fråga bara - är processorns multiplier "låst", dvs om en E8500 har en multiplier på 9,5, innebär det att den aldrig kan få vare sig högre eller lägre klockfrekvens än datorns effektiva fsb * 9,5?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Hah, ok. Ingen kritik mot dig, men jag tycker att det öppnar för förvirring när ett och samma ord kan betyda både en sak OCH samma sak gånger 4, men det är ju inte ditt fel. Det kan bli väldigt missledande i typ datorannonser dock. Jag antar att mina frågor bara bevisar hur mycket denna faq behövdes. Keep up the good work.

En sista fråga bara - är processorns multiplier "låst", dvs om en E8500 har en multiplier på 9,5, innebär det att den aldrig kan få vare sig högre eller lägre klockfrekvens än datorns effektiva fsb * 9,5?

Nej nej, det gör inget, men faktum är faktiskt att FSB är FSB och inget annat Det är som sagt svårt att missförstå FSB-hastigheten om du kollar mina exempel!

Du vet DDR-minnen. De har också 2 olika hastigheter. En effektiv klock och en dubblerad klock. T.ex 800Mhz DDR2 pc2-6400 minnen är egentligen på 400Mhz. Minnensfrekvensen är lättare att missförstå i så fall.
Finns mycket mer att missförstå i datorsammanhang om man vill göra det jobbigt, men enkelt att förstå om man bara unnar sig lite sunt förnuft Så tror inte det blir vilseledningar oavsett i annonser eller i FAQ som jag beviserligen visade, mellan de olika FSB vare sig den är 4gångrad eller effektiv, så går den inte att missta för det är så stor skillnad mellan den effektiva och 4gångrade frekvensen.

Men som sagt, inte mitt fel att dom gett namnet på det, på så vis.

En E8500 har 9.5 ja. Du kan använda multipliers under 9.5 ner till 6x eller vad det är, olika på alla processorer, på min nuvarande processor kan jag använda allt mellan 6x och 11x. Men har för mig att det brukar vara ner till 6x.

Så jo, man kan få en lägre klockfrekvens om man vill, utan problem. Varför man kan få det och varför man kan använda lägre multipliers är för att Intel Speed Step har blivit en standard på intels processorer, så dom klockar ju ner/upp sig automatiskt vid behov men går ju självklart att leka med manuellt i BIOS om man har moderkort som stödjer detta (rätt vanligt).

Tack förövrigt!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Väldigt bra gjort! Svarade många fråga som satt i skallen och klargjorde många.

Permalänk

Tack!

Jag blev tvungen att logga in endast för att säga tack! Och jag som ändå tyckte att jag kunde över medel om vad folk kan om minnen! Så bra skrivet är det!
Tack för att du skrev denna FAQ Skillz!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Väldigt bra gjort! Svarade många fråga som satt i skallen och klargjorde många.

Tackar och bockar Kul att det har hjälpt så pass många med många av frågorna som ni har haft! Skönt att känna att det verkligen var värt att skriva den. Nu kanske man kan ge sig in på att skriva ett par fler om annan hårdvara!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utbildadninja
Jag blev tvungen att logga in endast för att säga tack! Och jag som ändå tyckte att jag kunde över medel om vad folk kan om minnen! Så bra skrivet är det!
Tack för att du skrev denna FAQ Skillz!

Tackar!
Känner mig hedrad

Och tack själv för att du tog dig tid att läsa och förstå den!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Har problem när jag klockar min q6600 i runt 3.5 ghz. Kan det vara minnena som sätter lite käppar i hjulen? Det är a-data minnen och dom ligger i 5-5-5-18. Kan det blir en mer lyckad prolle klock om jag sänker timings?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greenworm
Har problem när jag klockar min q6600 i runt 3.5 ghz. Kan det vara minnena som sätter lite käppar i hjulen? Det är a-data minnen och dom ligger i 5-5-5-18. Kan det blir en mer lyckad prolle klock om jag sänker timings?

Sänker du dina timings så försvårar du ju ännu mer då det är samma sak som att överklocka minnena typ 133Mhz när man sänker timingsen ett snäpp.

Sen så kan vi inte svara på din fråga heller, vi vet ju inte hur dina förutsättningar är och vart det tar stop för dig för har inte berättat vad dina minnen är för några mer specifikt (hastighet?!), spänning? FSB?

Dock är 3.5 bra för en quad, så skulle tro mer på att processorn eller moderkortet inte vill mer.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att du sammanfattade ett relativt stort ämne till en mycket intressant sammanhängande text. Keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Tack för en MYCKET bra faq:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAIMY
Vill bara säga att du sammanfattade ett relativt stort ämne till en mycket intressant sammanhängande text. Keep up the good work!

Tackar så hemskt mycket!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan
Tack för en MYCKET bra faq:)

Och tack till dig med!

Uppskattas verkligen att höra ska ni veta!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Toppentråd!

Jag försökte länge och väl att få 4x2gb corsair xms2 pc6400 att fungera i 800mhz på mitt p5q men jag fick till slut ge upp då inga ändringar av volt, timings etc gav resultat, bara en sänkning av hastigheten till 667mhz.

Jag har dock nosat upp ett 8gb-kit, "black dragon", och nu undrar jag om det finns en chans att dessa kan fungera i 800mhz (då de är testade tillsammans vid fabrik) eller om det är troligt att det är mitt moderkort som har problem med 4 stickor?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250152

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Nu måste jag fråga nånting igen. Rätta mig om något av nedanstående är fel:

Ett DDR2 6400 kör ju i 800MHz, dvs 2x400. Så för att utnyttja dessa minnen optimalt kör man ha sin FSB i 400/1600. Då kör man sin processor i 400xMultiplier (har man en E8500 med 9.5 multiplier blir denna alltså överklockad till 3800MHz, om man inte ändrar multipliern på nåt sätt). Detta kräver ju att moderkortet klarar 1600MHz. Ett Asus P5Q-E ska göra det. Men den har ett Intel P45-chipset som bara klarar upp till 1333MHz FSB.

Hur ska man tolka det? Måste man överklocka chipsetet till en hastighet som det egentligen inte klarar av (1600FSB) då? Om inte, vad är det som påverkas av chipset-FSB:n? Varför kör inte moderkortet och dess chipset på samma klocka? Förstår egentligen inte varför man skulle bygga ett moderkort som har stöd för en fsb som den inte klarar av, men å andra sidan fattar jag inte hur det går ihop...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Kanonfin!
Tack för den :):up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Nu måste jag fråga nånting igen. Rätta mig om något av nedanstående är fel:

Ett DDR2 6400 kör ju i 800MHz, dvs 2x400. Så för att utnyttja dessa minnen optimalt kör man ha sin FSB i 400/1600. Då kör man sin processor i 400xMultiplier (har man en E8500 med 9.5 multiplier blir denna alltså överklockad till 3800MHz, om man inte ändrar multipliern på nåt sätt). Detta kräver ju att moderkortet klarar 1600MHz. Ett Asus P5Q-E ska göra det. Men den har ett Intel P45-chipset som bara klarar upp till 1333MHz FSB.

Hur ska man tolka det? Måste man överklocka chipsetet till en hastighet som det egentligen inte klarar av (1600FSB) då? Om inte, vad är det som påverkas av chipset-FSB:n? Varför kör inte moderkortet och dess chipset på samma klocka? Förstår egentligen inte varför man skulle bygga ett moderkort som har stöd för en fsb som den inte klarar av, men å andra sidan fattar jag inte hur det går ihop...

Komponenttillverkare gör ofta på det sättet, grafikkortstillverkare säljer grafikkort som är klockade med högre hastigheter än vad kretstillverkaren garanterar, samma sak med ramminne och moderkort. Detta för att konkurrera bättre och på så sätt tjäna pengar. Om asus garanterar en viss hastighet så kommer det med största sannolikhet fungera utmärkt, om inte så är det ju bara att skicka tillbaka till butiken.

gl!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p