Permalänk
Medlem

Seagate disk problem

Tjenare!

Fick mig en fräsch 500 bitare i födelsedagspresent som har fungerat klockrent tills jag för någon dag sen skulle starta om datorn.
Datorn hängde sig vid Windows Logout rutan och jag höll in startknappen o datorn dog som den skulle.

Vidare när datorn sedan skulle startas upp igen så kommer den bara till splash-screenen i BIOS och där står den och startar om sig hela tiden.

Funderar på ifall det kanske lästes ifrån disken precis vid avstängningen vilket kan ha orsakat problemet.

Datorn startar upp utan problem då jag kopplar ur disken och jag kör enbart på systemdisken. Men återgår till samma problem så fort jag kopplar in disken igen. Testade även disken hos en polare som ledde till exakt samma problem.

Namn: Seagate Barracuda 7200.11 500GB

Är det någon som har någon kalasidé på hur man kanske kan lösa det? Eller är det bara o köra på en ny?

// martin

Permalänk
Hedersmedlem

Prova med att gå in i bios och feppla lite, med de ev USB-inställningar som finns där, sedan kan du kolla att du kör med de senaste drivisarna till ditt moderkort/chipset, och att windows är fullt uppdaterat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Eftersom SATA stöder hot-swapping skulle jag provat att boota utan disken inkopplad, sedan koppla in den och, om datorn inte börjar strejka direkt, kolla disken med något av alla program som finns för ändamålet alternativt partionera/formatera om den.

/PeCe