Varning för Netgiganten!!

Permalänk
Medlem

Där ser man! Jag hade ändå inte handlat hos netgiganten.se efter att jag läste den här tråden.. Alltid bäst att vara på den säkra sidan.

Permalänk

Dom hade väldigt bra priser.. jag har handlat hos dem innan.. men som sagt då antar jag inte garantin gäller längre nu då

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Det här var precis vad jag (TS) hade väntat mig,
det konstiga var att det inte hände tidigare

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det här var precis vad jag (TS) hade väntat mig,
det konstiga var att det inte hände tidigare

Tur att du skapade denna tråden! Kanske räddade åtminstone en kund eller fler!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Tur att du skapade denna tråden! Kanske räddade åtminstone en kund eller fler!

tack, tycker alltid att man ska varna om man har fog för det så att andra slipper drabbas...
läser själv vad andra skriver om företag innan jag handlar. Men man får inte dra det till överdrift och såga ett företag exempelvis för en några dagars försenad leverans..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Varna och varna.. har en kompis som köpte en dator därifrån, en i7 med GTX 295 och 8 gb ram minne för ett väldigt bra pris, och funkar utmärkt (körs med Windows 7 Ultimate 64-bit) och har aldrig haft nåt problem, datorn kostade bara 10k Har fortfarande inte hittat en sån bra dator billigare färdigbyggd nånstans, trots det är snart ett år sen kompisen köpte datorn.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Varna och varna.. har en kompis som köpte en dator därifrån, en i7 med GTX 295 och 8 gb ram minne för ett väldigt bra pris, och funkar utmärkt (körs med Windows 7 Ultimate 64-bit) och har aldrig haft nåt problem, datorn kostade bara 10k Har fortfarande inte hittat en sån bra dator billigare färdigbyggd nånstans, trots det är snart ett år sen kompisen köpte datorn.

Va kul för honom då?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Varna och varna.. har en kompis som köpte en dator därifrån, en i7 med GTX 295 och 8 gb ram minne för ett väldigt bra pris, och funkar utmärkt (körs med Windows 7 Ultimate 64-bit) och har aldrig haft nåt problem, datorn kostade bara 10k Har fortfarande inte hittat en sån bra dator billigare färdigbyggd nånstans, trots det är snart ett år sen kompisen köpte datorn.

Härligt, dock tycker jag det är självklart att man ska varna företag som bygger ihop datorer med komponenter som inte är kompatibla.

Även skitföretag kan ha riktigt bra deals, om du har turen på din sida.. Men det är verkligen ingenting att lita på.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Det finns helt klart kryphål överallt, det här verkar vara ett till.
Kul att det fixade sig till slut pierretox!

Ja, att företag säljer datorer med komponenter som inte är kompatibla är ju skamligt.
Alltid bättre att bygga själv, om man inte kan, så får man lära sig!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det finns helt klart kryphål överallt, det här verkar vara ett till.
Kul att det fixade sig till slut pierretox!

Ja, att företag säljer datorer med komponenter som inte är kompatibla är ju skamligt.
Alltid bättre att bygga själv, om man inte kan, så får man lära sig!

Ja, och om man inte vill lära sig brukar man ju ha någon polare som kan, eller låta får gode vän Inet ta hand om biffen för en 700:-

Jag skulle gärna vilja veta vad det var för en dator han köpte från första början. 33.000:- är liksom så brutalt för en stationär. Skulle väl vara om han har 980x, Asus Ares, SSD i mängder och all kringutrustning

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Ja, och om man inte vill lära sig brukar man ju ha någon polare som kan, eller låta får gode vän Inet ta hand om biffen för en 700:-

Jag skulle gärna vilja veta vad det var för en dator han köpte från första början. 33.000:- är liksom så brutalt för en stationär. Skulle väl vara om han har 980x, Asus Ares, SSD i mängder och all kringutrustning

mvh

Den här tråden är gammal, datorn var det värsta man kunde få 2008 med en QX9650 Cpu med mera, med mera...
numera är den burken history då den är såld...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Inte nödvändigtsvis, va ju ett par år sedan
Men visst, en bra dator lär det vara helt klart.

Edit: som svar på Deathdancer's inlägg.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Det må vara så att vissa företag inte begår några tydliga juridiska övertramp när de beter sig tvivelaktigt.
I slutända så kan man vara "lurad" som kund och inte veta vad man ska ta sig till.

Därför är det så viktigt att vi som kunder har underbara forum och mötesplatser som Sweclockers för att bena utan vilka leverantörer som är bra och vilka som är dåliga även om de alla håller sig inom lagens ramar.

Jag har själv haft problem med en leverantör och önskar i efterhand att jag hållit mig till inet, komplett etc som jag brukar handla av och jag vet rekommenderas av många här på forumet.

Jag påstår inte att man inte ska handla av andra eller nya aktörer på marknaden, men man ska vara medveten om att det finns oseriösa företag.
Historiskt sett har lokala butiker gått i konkurs snabbt när det fått dåligt rykte för att man pratar med varandra där man bor.
Idag gör vi samma sak fast på internet, jag gillart!

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Hedersmedlem

Att handla av små men marginellt billigare aktörer är inte i sig en god affär, men det kan vara det beroende på hur mycket man tycker support är värt. Man kan se ett lite högre pris hos en etablerad kedja som en sorts försäkring mot krångel om det skulle bli några problem.

Precis samma sak gäller för mycket annat. Kommer ihåg när telemarknaden avreglerades och det dök upp småföretag som erbjöd väldigt mycket lägre priser än Telia, visst, men deras totala support bestod inte sällan av en person som satt på ett call center och inte hade egentligen något att säga. Blev det problem så kunde det ta månader att få ett svar, men man fick vad man betalade för.

För mig så är krångelförsäkringen värd väldigt mycket, det är därför jag bara handlar hos etablerade företag. Även där kan man få problem (jag blev inte personligen drabbad av Datorbutikens konkurs, men tidigare hade de ett bra rykte), men i så oerhört mycket lägre grad.

Om man blir "blåst" av ett företag så är det bästa man kan göra att analysera varför det gick som det gick och inte göra om samma misstag igen. Oftast är det inte förrän man suttit i skiten som man inser vad avsaknad av krångel faktiskt är värt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Du har alltid 2 års garanti om du inte gjort något med hårdvaran dem inte har sagt till dig att göra.
_Alltid_

Du kan stämma dem om de inte går med på detta.
Garantin från företaget gäller inte mindre än 2 år, då det är en lag på 2 år.
Även om de som företag bara ger dig 1 år, så har du alltid 2 enligt lagen.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Du har alltid 2 års garanti om du inte gjort något med hårdvaran dem inte har sagt till dig att göra.
_Alltid_

Du kan stämma dem om de inte går med på detta.
Garantin från företaget gäller inte mindre än 2 år, då det är en lag på 2 år.
Även om de som företag bara ger dig 1 år, så har du alltid 2 enligt lagen.

Nej, det finns ingen lag om att de måste lämna garanti.
Däremot har man 3år reklamationsrätt där företaget har bevisbördan de 6 första månaderna.

Normal praxis är att företagen frivilligt lämnar 1år garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej, det finns ingen lag om att de måste lämna garanti.
Däremot har man 3år reklamationsrätt där företaget har bevisbördan de 6 första månaderna.

Normal praxis är att företagen frivilligt lämnar 1år garanti.

Har läst igenom hela tråden och tittat på det senaste inlägget här. Tror det stämmer överens med lagen, ja.

Tycker det var rätt gjort att lägga upp tråden offentligt. Ännu bättre vore att kontakta det nerlagda programmet "plus" . Men det viktiga i det här fallet är att vi uppnådde samma effekt.

Det som är synd är att det pågick smutskastning på den nya VDn, vilket inte är rättvist. Eftersom det förra gick i konkurs? ifall jag har fattat det rätt och det bildades ett nytt företag med samma namn, så hade de egentligen inget ansvar gentemot kunderna. Visst verkade uppköpningen skum, men bara för att det "verkar" skumt ska man inte attackera enskilda personer.

Tycker att det är ytterst synd att det nybildade företaget blev drabbat så hårt att de gick i konkurs. Tycker även synd om trådskaparen som fick en dator med inkompatibla delar, men eftersom det nybildade företaget som inte hade något ansvar mot dig ändå fick ditt moderkort bytt efter strid, hade det räckt med en varning. Uppstartning av krig var ytterst onödigt.

Att den förra ägaren jobbar på det nya företaget är något som man träffar på ganska ofta i branschen, men det gör det inte mer rätt. Det kan vara så att de inte ville bli av med garantiärenderna när företaget gick i kras, men det kan också vara så att de ville det. Detta är ingenting som vi bör avgöra här på forumet, utan en utredning borde ha gjorts vid tillfället vid misstänksamhet. En anmälan till ARN blev helt opassande efter att företaget gjorde någonting så snällt som att ta hand om ärendet åt en person som inte är deras kund och som de inte har några som helst skyldigheter emot.

Alltså bör personer ta med sig att man inte ska satsa stora summor på nybildade, små eller opålitliga företag. Lägg till en tusing eller 2 när du ändå har tagit fram så många lappar och få en garanti som inte försvinner. Jag personligen brukar alltid lägga på 1000kr för att köpa det i den fast handel istället för online. Det förenklar alla ärenden och man kan prata direkt med personerna som har hand om ärendet.
Den enda gången jag kommer handla online är när jag uppgraderar min dator på inets onlineshop. Det beror på att stället där de har hand om garantiärenderna ligger i Göteborg, Ringön och det är i den här staden jag håller hus

Så kom ihåg, satsa på trovärdiga företag! och undvik i största grad företag med sina huvudkontor utomlands, där de har helt andra regler!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Jag har själv handlat hos Netgiganten 2 gånger, första datorn jag fick var det bara DVD-läsaren som var trasig, åkte dit och byta och fick en ny (bor ca 20 minuter ifrån), andra datorn jag köpte, strular =// Börjar tro som ni säger att komponenterna inte är komptiabla med varann, finns en tråd här:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Och eftersom dom har gått i konkurs, gäller inte min garanti längre heller =/

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag har själv handlat hos Netgiganten 2 gånger, första datorn jag fick var det bara DVD-läsaren som var trasig, åkte dit och byta och fick en ny (bor ca 20 minuter ifrån), andra datorn jag köpte, strular =// Börjar tro som ni säger att komponenterna inte är komptiabla med varann, finns en tråd här:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Och eftersom dom har gått i konkurs, gäller inte min garanti längre heller =/

Jepp. Nu måste de som köpt där själva skicka in produkterna till tillverkarna och betala frakten

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Avstängd

Är inte Netgiganten samma folk som hade Netsuperstore eller vad dom hette? opålitliga skitstövlar verkade dom vara, mycket lägre priser än alla andra. Själv är jag mycket kritisk till förskottsbetalning, endast ställen där jag handlat mycket kan jag gå med på kortbetalning

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twiggeh:

Härligt, dock tycker jag det är självklart att man ska varna företag som bygger ihop datorer med komponenter som inte är kompatibla.

Även skitföretag kan ha riktigt bra deals, om du har turen på din sida.. Men det är verkligen ingenting att lita på.

Joo...håller med, genom att varna gör man andra en tjänst och förhoppningsvis så får man tillbaka detta när man läser om andra trådar om X produkt eller firma.:) Men det är som du säger det kan gå bra men ingenting att lita på.:) Ungefär som att handla hos pixmania.:P

Skrivet av pierretox:

Det här var precis vad jag (TS) hade väntat mig,
det konstiga var att det inte hände tidigare

Jag är glad att jag fick se denna tråden, så stort tack till dig TS.:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Sammanfattning

Tänkte sammanfatta vad jag varit med om när det gäller Netgiganten.

Handlade min dator ifrån Netgiganten i december år 2007. Leveransen kom nästintill på en gång och jag var så nöjd som jag kunde bli. Snabb och bra leverans och inte minst till ett bra pris. En kompis köper 2 månader senare en dator ifrån Netgiganten som inte fungerar. Han ringer till dem och blir väl bemöten, han skickar tillbaka datorn och får inom kort en reparerad/ny tillsammans med en lapp vad som gjorts och vad felet var osv. Back in the days var Netgiganten bra.

När jag i december månad två år senare(2009) får problem med mitt grafikkort så skickar jag ett mail till Netgiganten och förklarar vad som hänt och vill reklamera kortet. När jag inte får något svar på mailet så hittar jag den här tråden där det står att Netgiganten har bytt organisationsnummer vilket gör att det inte längre är samma företag. Dock så fanns det gamla företaget kvar. Försökte att ringa till företaget, men fick inget svar. Ringde upp ägarens mobiltelefon som han förmodligen registrerat på vad det lät som en tonårstjej. Hon sa att många sökte Johan(ägaren) på det nummret, men vad jag förstod så visste inte hon vem Johan var.

Slog då näven i bordet och kontaktade EVGA i Tyskland som har en enormt bra support. Måste rekommendera EVGA till allihop. Fick i alla fall svar från dem snabbt och visst det var okej att skicka tillbaka utan krångel även att garantin var ute för ett år sedan. Ja jag vet att jag har tre år att reklamera men det jag menar är att jag inte alls behövde förtydliga detta. Ett tag senare(vilket inte var länge) anländer ett 9800GTX+ ända fram till dörren. Det vill säga ett bättre kort en det som gick sönder(8800GT SSC edition)

Netgiganten once was FTW
EVGA totally is FTW