Vinn nätagg från Seasonic

8088 1986 XT-tangentbords problem

Permalänk

8088 1986 XT-tangentbords problem

Jag har precis fått ihop delar till min 8088 dator från 1986.
Det blev genast problem med tangentbordet.
Jag tror den MÅSTE ha ett XT-tangentbord.
Jag har försökt med en connector som omvandlar ps/2 tangentbord till en DIN-5 som passar i äldre datorer.
Men den tar inte emot tangentbordet.
Jag trodde först att datorn var trasig, vilket isåfall skulle vara väldigt, väldigt tråkigt... För att det var en nostalgi dator.
Men när jag och pappa åkte på ETA, (auktion i Göteborg som Chalmers har hand om)
så auktionerades det ut en ERICSSON PC (vilket också är en 8088).
Så den köpte jag billigt för 10 kr.
Jag fick inte med tangentbord...
Den hade samma problem med tangentbordet, då förstod jag att det var tangentbordet, och inte datorn.
Jag vill kunna använda ett nyare tangentbord (inte XT) med datorn.

Men jag undrar...
Kan man inte på något sätt bygga om datorn/tangentbordet, så att de blir kompatibla med varann?
Hur?
Hade en gång ett tangentbord som kunde växla mellan XT/AT, men det gick sönder. (Jag använde det med en 80286).
XT-tangentborden på Ebay är så dyra, uppemot 200-300kr...

På bilden ser ni ERICSSON PC.

Edit:
Tog bort länk som varit trasig.

//Joel

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel så måste du tyvärr ha ett speciellt XT-tangentbord. Endel äldre tangentbord har
en switch som gör att man kan köra både som XT och AT.
En adapter skulle kanske gå att bygga men det krävs rätt mycket arbete då XT-protokollet är lite annorlunda AT.

Här kan du läsa lite mer om detta:
http://www.vintage-computer.com/vcforum/archive/index.php/t-4...

Permalänk
Medlem

Jag var också på ETA och jag var lite sugen på Ericssonen, kul att den gick till någon som uppskattar den

Nåja, om det inte va så långt till Stenungsund så hade du fått låna ett tangentbord av mig, bara för att testa menar jag.

Din länk funkar inte, men jag tror du menade denna:

http://www.hogia.se/pcmuseum/datorer75-84/sverige/Ericsson/er...

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd

Shit, en Ericsson PC! Rejäla maskiner det där. Jag har en som fungerar klockrent med 10 MB HD. Ironiskt nog med vissa tangentbordsproblem.

PC/XT bör som sagt ha ett passande tangentbord (med F-tangenterna till vänster) om man nu inte hittar ett AT-tangentbord med omkopplingsswitch. Både Ericssons originaltangentbord och IBMs original PC/XT-tangentbord har väldigt hög kvalité. XT-tangentbord över lag håller hög kvalité så om du hittar ett gammalt finns gott hopp om att det fungerar. Om inte annat är det inte omöjligt att laga.

Men, där ute på nätet, borde det finnas scheman över hur man kan göra en omkopplare eller hur man lurar antingen XTn att den har ett XT-tangentbord eller AT/PS/2-tangentbordet att det är ett XT-bord. Nämligen är det samma skrot och korn under huven, allting styrs av en 8042-enchipsdator eller senare kloner/kompatibler.

Jag kåserade för flera år sedan över denna processor, PCns osynlige följeslagare:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=52417...

Förhoppningsvis är google din vän.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Okej, får väl försöka hitta ett billigt XT nånstans, men först ska jag nog leta efter en converter, om det nu är någon som har gjort en? Får försöka på google.

Tack.

//Joel

Permalänk
Avstängd

Undrar om min Commodore tangentbord är ett XT, stort DIN kontakt (tror det heter så) det stod något som IBM PC10, inte hundra på det.. vet inte var jag la den heller.
Men en sak var säker, den fungerade inte till nyare datorer med adapter, trasig eller ej, vet ej.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Undrar om min Commodore tangentbord är ett XT, stort DIN kontakt (tror det heter så) det stod något som IBM PC10, inte hundra på det.. vet inte var jag la den heller.
Men en sak var säker, den fungerade inte till nyare datorer med adapter, trasig eller ej, vet ej.

Hmm, svårt att veta. Nämligen bör XT-tangentbord fungera utmärkt för AT och uppåt. Visst omstandardiseringsarbete gjordes i generationsskiftena mellan 286, 386 och 486 så möjligt är att XT-tangentbord slutar fungera någonstans. På alla 2- och 386or jag testat med XT-tangentbord har det dock fungerat. Möjligt att vissa elektriska skillnader trots allt finns mellan PS/2 och gamla DIN, även om den ena kontakten på pappret bara är mindre. PS/2 och uppåt använder ett förenklat RS232-protokoll men jag vet faktiskt inte vad som användes tidigare, fast jag har alltid förutsatt att det inte är någon skillnad. Om något annat ändrades förutom kontakten borde ju inga tangentbord fungera med adapter?

Troligen är det dock såhär: XT-tangentbord fungerar för alla gamla, stora, DIN-kontakter. AT-tangentbord fungerar för gamla DIN såväl som via adapter till PS/2.

Edit: Aha! Det såg jag ju inte! Vi är numer TVÅ personer som har en Commodore PET 3032 som avatar! Inte nog med det, cbmpet3032s avatar är ju tamigfan snyggare än min! *avis* (Dock så visar min ett meddelande specifikt till SweClockers, men minns ej vad... )

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hmm, svårt att veta. Nämligen bör XT-tangentbord fungera utmärkt för AT och uppåt. Visst omstandardiseringsarbete gjordes i generationsskiftena mellan 286, 386 och 486 så möjligt är att XT-tangentbord slutar fungera någonstans. På alla 2- och 386or jag testat med XT-tangentbord har det dock fungerat. Möjligt att vissa elektriska skillnader trots allt finns mellan PS/2 och gamla DIN, även om den ena kontakten på pappret bara är mindre. PS/2 och uppåt använder ett förenklat RS232-protokoll men jag vet faktiskt inte vad som användes tidigare, fast jag har alltid förutsatt att det inte är någon skillnad. Om något annat ändrades förutom kontakten borde ju inga tangentbord fungera med adapter?

Troligen är det dock såhär: XT-tangentbord fungerar för alla gamla, stora, DIN-kontakter. AT-tangentbord fungerar för gamla DIN såväl som via adapter till PS/2.

Edit: Aha! Det såg jag ju inte! Vi är numer TVÅ personer som har en Commodore PET 3032 som avatar! Inte nog med det, cbmpet3032s avatar är ju tamigfan snyggare än min! *avis* (Dock så visar min ett meddelande specifikt till SweClockers, men minns ej vad... )

Mina 486or skriker då rätt ut om man råkar slå över till XT läge på tangentbordet så i så fall så är det mellan 386 och 486 som de ändrade något. Stora DIN är det på mitt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag var också sugen på Ericsson PCn då jag hade en sådan komplett med skrivare när jag var liten. Men då både tangentbord och skärm saknades så kändes det inte rätt att buda på den. Hoppas att du hittar ett tangentbord.

Permalänk

Så du har också en Commodore PET 3032 dator MBY? Kul!
Jag har tyvärr inga spel till min, men kan programmera enklare program till den.
Är inte så BASIC kunning... så det blir inga större program...
Men ändå är det kul att ha den, köpte den förresten på förra årets ETA.
Gillar den gröna monokroma skärmen, lyser härligt.
Har också två ABC80 datorer var av jag inte har bandstation till någon av dem...

Har precis kollat på ebay igen, nu säljs tangentborden för "BILLIGA" 400-500 kr!

Går priset ner något om ett tag kanske, eller går det bara uppåt???

Letar vidare...

//Joel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Så du har också en Commodore PET 3032 dator MBY? Kul!
Jag har tyvärr inga spel till min, men kan programmera enklare program till den.
Är inte så BASIC kunning... så det blir inga större program...
Men ändå är det kul att ha den, köpte den förresten på förra årets ETA.
Gillar den gröna monokroma skärmen, lyser härligt.
Har också två ABC80 datorer var av jag inte har bandstation till någon av dem...

Har precis kollat på ebay igen, nu säljs tangentborden för "BILLIGA" 400-500 kr!

Går priset ner något om ett tag kanske, eller går det bara uppåt???

Letar vidare...

//Joel

Fast jag måste medge att din avatar är snyggare än min. Säkert är din 3032 också i bättre skick, jag har kört rätt hårt med min!

Fast egentligen är det bara en 3016. Nämligen gick moderkortet sönder. Jag lyckades skaffa ett nytt i mitten på 90-talet, främst tack vare det då för privatr bruk rätt nya internet! Detta nya moderkort var dock en 3016, alltså samma dator fast med 16 kB RAM. Den sitter dock i det gamla 3032-chassit. Några originalprogram har heller inte jag, men jag har gjort åtskilliga program genom åren, främst i BASIC. Spel är mycket ovanliga till denna dator, åtminstone de som behöver grafik. Finns bara textläge med förvisso roliga ASCII- (PETSCI)-tecken!

Förlåt min okunnighet, men vad är ETA? Och var kan man få tag i en ABC80, en dator som alltid saknats i min samling?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast jag måste medge att din avatar är snyggare än min. Säkert är din 3032 också i bättre skick, jag har kört rätt hårt med min!

Fast egentligen är det bara en 3016. Nämligen gick moderkortet sönder. Jag lyckades skaffa ett nytt i mitten på 90-talet, främst tack vare det då för privatr bruk rätt nya internet! Detta nya moderkort var dock en 3016, alltså samma dator fast med 16 kB RAM. Den sitter dock i det gamla 3032-chassit. Några originalprogram har heller inte jag, men jag har gjort åtskilliga program genom åren, främst i BASIC. Spel är mycket ovanliga till denna dator, åtminstone de som behöver grafik. Finns bara textläge med förvisso roliga ASCII- (PETSCI)-tecken!

Förlåt min okunnighet, men vad är ETA? Och var kan man få tag i en ABC80, en dator som alltid saknats i min samling?

Hade för mig att jag sett en ABC80 på tradera så jag gjorde en sökning och hittade en
http://www.tradera.com/ABC80_med_tillbehor-auktion-79539033

Tillägg: Såg att säljaren upptäckt felaktigheter med modermodemet :P. Men är du händig så kan det ju vara ett fint objekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förlåt min okunnighet, men vad är ETA? Och var kan man få tag i en ABC80, en dator som alltid saknats i min samling? [/B]

ETA(Elektrosektionens Teletekniska Avdelning) är Chalmers elektronikförening som anordnar en auktion varje år där det säljs mååånga roliga saker.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Där jag köpte datorn (ETA), så hade de dessutom uppgraderat BASIC versionen till 4.0. Jag vet inte om det skulle göra någon större nytta, men det är kul att ha det nyaste.

Permalänk

aa... min avatar av PET:en är något snyggare än din... hihi!

*

Där jag köpte datorn (ETA), så hade de dessutom uppgraderat BASIC versionen från version 3.0 till 4.0. Jag vet inte om det skulle göra någon större skillnad, men det är kul att ha det nyaste. ^__^
Är det någon skillnad på versionerna egentligen???
Annars är den lite sliten på främre höger/vänsterkant, men resten är ju rätt okej. Inga döda tangenter eller så heller.
Jag störde mig på att det inte fanns någon resetknapp på den så jag satte försiktigt dit en på höger baksida.

:EDIT:

Jag har nog råkat skicka två svar? Aja... Ni fattar säkert...

//Joel

Permalänk
Avstängd
Citat:

aa... min avatar av PET:en är något snyggare än din... hihi!

*

Där jag köpte datorn (ETA), så hade de dessutom uppgraderat BASIC versionen från version 3.0 till 4.0. Jag vet inte om det skulle göra någon större skillnad, men det är kul att ha det nyaste. ^__^
Är det någon skillnad på versionerna egentligen???
Annars är den lite sliten på främre höger/vänsterkant, men resten är ju rätt okej. Inga döda tangenter eller så heller.
Jag störde mig på att det inte fanns någon resetknapp på den så jag satte försiktigt dit en på höger baksida.

//Joel

Ojdå, jo det är stor skillnad mellan BASIC 3 och 4. Jag minns inte exakt men google och wikipedia torde kunna ge snabbt svar. Jag _tror_ att BASIC 4 stödde kommandon som RENUM, AUTO, PSET/RESET, etc, vilket inte alla borde vara applicerbara på PET.

Det är Microsoft som gjort BASIC till PET (och nästan alla 8-bitare för övrigt). Det finns några påskägg: Ett är WAIT 6502,N där N är ett tal mellan 0 och 255. 6502 är ju som bekant processorn i den. WAIT är ett maskinkommando där WAIT A, B väntar tills port A har värde B. Datorn låser sig tills villkoret är uppfyllt vilket är i princip "aldrig" om man inte vet vad man gör. Just WAIT 6502, [någonting] är däremot lite kul (edit: Det har inget specifikt med BASIC 4.0 att göra utan fungerar under alla BASIC-versioner på PET/C64 och andra släktingar). Ett annat påskägg är speciella parametrar till printkommandot, något i stil med "PRINT, ", men jag minns inte riktigt.

Wikipedia hävdar _felaktigt_ att WAIT 6502,100 är påskägget och bara fungerar på PET 30XX under BASIC 2.0. Det är _fel_.

Edit: Manual för "Commodore BASIC 4": http://www.commodore.ca/manuals/pdfs/Commodore_Basic_4_Users_...

Äldre BASIC-varianter är nästan att föredra eftersom de intepreterar snabbare. Alla funktioner finns ju ändå, men kräver PEEKs och POKEs och annat indirekt maskinkodande.

Visa signatur

Permalänk

Känner igen det där med WAIT 6502 kommandot, har sett det någonstans på nätet. Men har inte testat på det sättet du sade, ska testa det.
Tack för manualen! Den var inte nåt speciellt, men den verkar lite intressant.

//Joel

Permalänk
Medlem
Citat:

Wikipedia hävdar _felaktigt_ att WAIT 6502,100 är påskägget och bara fungerar på PET 30XX under BASIC 2.0. Det är _fel_.

Men ändra då, det är ju därför det är en wiki

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Men ändra då, det är ju därför det är en wiki

Visst, det är en bra idé. Problemet är bara att jag inte vet vilka datorer det fungerar på, förutom 3032, 3016 och C64. Det kan finnas revisioner och versioner det inte fungerar på.

Visa signatur

Permalänk

Jag testade kommandot (WAIT 6502,100) på min PET, men det funkade inte. Den bara stanna.
Jag har BASIC 4.0, kan det vara orsaken???

Men jag har en annan kod som inte är ett påskägg, men man ser all text som ROM kretsarna innehåller. Den skriver ut en massa data över skärmen. Man kan se allt möjligt!

Kod:

10 FOR I = 0 TO 65535
20 PRINT CHR$(PEEK(I));
30 NEXT I

Testa det!

Jag såg en text i programBIOSet där det stod:
"### BASIC EDITOR EXPANDER 4.0 ###"

Vad kan detta vara för ett program? Hur kommer jag åt det?
På en av ROM-kretsarna i datorn står det "BEE 4.0".
Kan det vara förkortningen av programmet?

//Joel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag testade kommandot (WAIT 6502,100) på min PET, men det funkade inte. Den bara stanna.
Jag har BASIC 4.0, kan det vara orsaken???

Men jag har en annan kod som inte är ett påskägg, men man ser all text som ROM kretsarna innehåller. Den skriver ut en massa data över skärmen. Man kan se allt möjligt!

Kod:

10 FOR I = 0 TO 65535
20 PRINT CHR$(PEEK(I));
30 NEXT I

Testa det!

Jag såg en text i programBIOSet där det stod:
"### BASIC EDITOR EXPANDER 4.0 ###"

Vad kan detta vara för ett program? Hur kommer jag åt det?
På en av ROM-kretsarna i datorn står det "BEE 4.0".
Kan det vara förkortningen av programmet?

//Joel

Det är möjligt att det tillhör vanliga BASIC, men det _kan_ vara något mer avancerat. Säg mig, hur många ROM-socklar är bestyckade? Program i ROM nås genom en sys-instruktion. Man skriver SYS blaha, där blaha är adressen programmet börjar på. PET har - till skillnad från C64 - en inbyggd maskinkodsmonitor som kan nås via SYS. Adressen minns jag dock inte.

Att traversera i minnet med print chr$(i) är rätt svårt att följa. Det är bättra att använda poke mot skärmminnet, då ser du även oskrivbara tecken. Bildminnet huserar, har jag för mig, mellan adresserna 1024 och 2024.

BASIC 4 var inte den mest framgångsrika basic-varianten, den var rätt blotad, så det kan hända att de var tvungna att "optimera bort" påskägget! Det finns (fanns?) en bra sida på nätet med massor av teknisk dokumentation (inklusive elscheman) på alla PET-datorerna samt PROM-images. I princip, om man har en EPROM-brännare, kan man ladda ner en image och uppgradera/nedgrader PET efter behov. Det finns ju tomma ROM-socklar också och det fanns bl.a Pascal och APL till PET.

Visa signatur

Permalänk

Om vi säger att sockel 1 ligger längst till vänster så är alla utom sockel 7

bestyckade.

Men det sitter små klisterlappar med text på ROM:arna

Så här ser dem ut:

Sockel 1 = VD 4.0 9

Sockel 2 = VD 4.0 8

Sockel 3 = 4.0 7

Sockel 4 = 4.0 6

Sockel 5 = 4.0 5

Sockel 6 = 4.0 BEE 4

Sockel 7 = tom sockel

Så jag har bara en sockel kvar.

Dem som hade datorn innan mig har nog uppdaterat datorn sätt så

mycket.

Det sitter bland annat lappar på undersidan av tangentbordet:

TB-rensn. V506
MULTIOIL - FREON
+ PAPPER 644
712

(Sitter även på baksidan av datorn)

Kontaktolja
med ISOPROPANOL
V841 PAPPER
V914 GRAFIT

Kan detta betyda något? Verkar som någon slags smörjning?

testa sys 5 typ, då kommer du till något program...
testa med ett lågt nummer bara...

//Joel

Permalänk
Avstängd

Oj, du har verkligen en bestyckning av datorn! Kan du inte ta ett foto? Normalt ska bara finnas en eller två ROM-kretsar, till vänster.

Visa signatur

Permalänk

Jag är rätt så ny här och jag har inte hittat hur man laddar upp bilder.

Hur gör jag?

Annars så kanske jag skicka bilderna till din E-mail?

Jag lyckades till slut ladda upp bilden på ImageShack.com.

http://img266.imageshack.us/my.php?image=pet3032vg8.png

Jag har mer bilder av datorn, men orkade inte ladda upp dem...

//Joel

Permalänk
Medlem

Man måste väl lägga upp bilderna på en webserver nånstanns och länka in dom. Alternativt skapa ett "galleri"

Fast jag har inte så bra koll

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Oj, du har verkligen ett pimpat system! För att nå alla trevligt ROM-program, vad det nu kan vara, behöver du som sagt skriva "SYS aaaaaa[, bbb]" om jag minns rätt. Detta startar maskinkodsexekvering på adress aaaaa och lägger bbb i något register (x?) som argument.

Vilka adresser det är frågan om är inte gott att veta, men man kan ju tänka sig att oavsett vad som finns i ROMet så börjar varje sockel vid en jämn adress. Fel adress och datorn låser sig sannolikt. Google är, förhoppningsvis, din vän.

Har du tur finns både Pascal och VisiCalc bland dessa kretsar. Pascal är ju ett trevligt språk och VisiCalc är alla kalkylprograms moder, ett slags ur-excel som var mycket populärt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/VisiCalc

Edit: Tråkigt är förstås att alla är märkta med "4.0". Kanske är de _alla_ delar av BASIC 4.0? Jag vet inte hur blotat det är...

Visa signatur

Permalänk

Jag har hittat någon slags maskinkods monitor som man kan komma åt på adress $B000-$DFFF?

Kan detta vara något?

Jag hade en länk men internet krasha så jag tappa bort den... =(

//Joel

Permalänk
Citat:

Jag har precis fått ihop delar till min 8088 dator från 1986.
Det blev genast problem med tangentbordet.
Jag tror den MÅSTE ha ett XT-tangentbord.
Jag har försökt med en connector som omvandlar ps/2 tangentbord till en DIN-5 som passar i äldre datorer.
Men den tar inte emot tangentbordet.
Jag trodde först att datorn var trasig, vilket isåfall skulle vara väldigt, väldigt tråkigt... För att det var en nostalgi dator.
Men när jag och pappa åkte på ETA, (auktion i Göteborg som Chalmers har hand om)
så auktionerades det ut en ERICSSON PC (vilket också är en 8088).
Så den köpte jag billigt för 10 kr.
Jag fick inte med tangentbord...
Den hade samma problem med tangentbordet, då förstod jag att det var tangentbordet, och inte datorn.
Jag vill kunna använda ett nyare tangentbord (inte XT) med datorn.

Men jag undrar...
Kan man inte på något sätt bygga om datorn/tangentbordet, så att de blir kompatibla med varann?
Hur?
Hade en gång ett tangentbord som kunde växla mellan XT/AT, men det gick sönder. (Jag använde det med en 80286).
XT-tangentborden på Ebay är så dyra, uppemot 200-300kr...

På bilden ser ni ERICSSON PC.

Lessen att väcka en gammal tråd. Men jag råkar ha tangentbordet till ericssondatorn om du fortfarande är intresserad av det