Permalänk

Utrustning till hemma nätverk

Hej Sweclockers jag är ny på detta forum men det verkar vara ett bra forum.

Jag klistrar en fråga angående utrustning för att optimera nättrafik i hemma miljö.
Känner mig lite bortkommen i Switchar, routrar, firewalls, modem och gateways och alla sammanbyggda kombinationer av ovanstående. Vet inte ens skillnaden mellan alla dessa.

Problem & utmaning
Jag sitter med en 24mbit adsl lina från telia och har idag bara en router med inbyggt modem och 4 lan portar och inbyggt trådlöst nät.

Nu sitter det familje medlemmar på 1-3 wifi datorer beroende på hur många ungar som är hemma. på Lan portarna är IP telefon, skrivare,dator och server kopplade.
I huset finns även trådlös xbox som streamas via servern. Har även en reepeter i huset

Skulle vilja optimera nätet utan att köpa utrustning för 20000kr
Jag funderar på att få ner trafiken i routern som är en Netgear DG834PN

1. skall man koppla på en switch typ hp procurve 1800 eller liknande för att få ner lite"fast trafik igenom routern ?
2. behövs det ytterligare Trådlös kraft går det ??
med fler trådlösa accespunkter?? eller hur gör man ??
3. ELLER hur konfiguerar man ett optimalt nätverk hemma om man är bered att köpa lite nya nätverks burkar.

finns det nån bra befintligt tråd så hänvisa mig gärna

Niclas

Permalänk
Medlem

1. Vad menar du med få ner lite fast trafik?

2. Köp en 802.11n-accesspunkt.

3. En switch, valfri Nat-box (gärna en cisco ASA5505) och en accesspunkt. mer behövs inte.

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaret
fast trafik...var meningen att jag skulle skriva intern dvs att man inte belastar routern mer än när man skall ut på nätet.

Tack för rek. av Ciscon. antar att du har nån erfarenhet av denna. vad är fördelarna mot en billigare ?

Dummie fråga kan man ha både routerns och acces 802.11 igång samtidigt?
och hur reagerar i så fall reepetern ?

Permalänk
Medlem

1. Routern belastas inte direkt av trafiken som endast switchas.

2. Du kan köra fler accesspunkter eller routrar som kör på olika kanaler.

3. Dlink dir 655 + 3com gbit switch tex, beroende på hur många portar du behöver. Ciscon är det nog ingen ide att du ger dig in på om du inte har nån erfarenhet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ciscon är bra. Dock kanske den inte är optimal för hemmabruk.
På plussidan: Bra brandvägg med god genomströmninsförmåga på wan 150Mbps
Påminussidan: Lite dyr, inte helt lätt att sätta upp trots bra ASDM gränssnitt, licenser per user- låst per mac adress/client, måste ha id med "viss" behörighet hos Cisco för att kunna uppgradera.

Hp Procurve 1800-G, är ett bra val som switch.