Så här skapar du en ramdisk av tidigare oåtkomligt minne (>=4 GiB) i XP 32-bit

Permalänk

Så här skapar du en ramdisk av tidigare oåtkomligt minne (>=4 GiB) i XP 32-bit

Nämenkolla man kunde använda 6Gb ram i windows xp 32bit

Hårdvara:
Asus P5B-e Plus med 0636 bios och Intel P965 chipset
2x1gb och 2x2gb corsair ddr2-800 cl5 - 6144Mb totalt.
System memory remap /enabled så bios hittar allt minne.

Mjukvara:
Windows xp pro med sp3
Superspeed ramdisk9 plus http://www.superspeed.com/desktop/ramdisk.php

Ok man får inte mer än de vanliga ~3gb minne som windows kan komma åt men däremot kan man köra en eller flera ramdiskar på det minne som windows inte kan komma åt som kan användas för bl.a swap-minne och temp-mapp till bl.a firefox och winrar.

Tog en liten screenshot, 1083mb använt minne, 1988mb ledigt minne och ~2.8gb filer på ramdisken.
http://i40.tinypic.com/20kqfs4.jpg

Börja med att ladda hem programmet och installera det.
Man måste börja med att konfigurera det som kallas "unmanaged memory", dvs mängden minne som finns installerat i datorn.
Gå till meny "file" och klicka på "memory" så öppnas ett fönster som visar lite information om minnet och längst ned finns 3 knappar, klicka på "unmanaged"
När man gjort det får man lite information om minne och operativsystem samt en varning om att systemet kan krasha, klicka på knapp "configure"
"Enable use of unmanaged memory" skall bockas i.
Skulle programmet inte se rätt mängd minne så bockar man i "ignore system management bios value" och skriver in minnesmängden manuellt och klickar på ok och går ut till huvudfönstret.

Man kan ställa in vilket interface man vill ha när man konfigurerar ramdisk och det görs i meny "file" alternativ "options".
Nedanstående text gäller "use wizard" med "use advanced wizards" ibockad.
För att lägga till en ramdisk så går du till meny "action" och klickar på "add" och då startar "advanced add new ram disk wizard".

Andra fönstret i ramdisk wizard var "utgråat" så där kunde jag inte ändra någonting.
Tredje fönstret frågar hur stor ramdisken skall vara och där skrev jag in 3000Mb som gav en ramdisk enligt windows på 2.92Gb.
Man kan välja om utrymmet skall skrivas över med nollor om ramdisken tas bort eller innan en "image" läses in men inget jag har användning för.
Fjärde fönstret tar upp om ramdisken skall fungera som en hårddisk, en flyttbar media enhet eller som virtuell ramdisk.
Finns också ett fjärde alternativ för bakåtkompatibilitet med ramdisk 8.
Valde att ramdisken skall ses som en permanent hårddisk.
Femte fönstret kan man välja "create a partition table", kan inte användas ihop med virtuell ramdisk.
Use a guid partition table fungerar endast på 64bit platformar.
"Create a partition table entry", skapar en partition för hela ramdisken, bockades i.
Create partition table och create partition table entry bockades i.
Sjätte fönstret frågar vilken enhetsbokstav man vill använda för ramdisken.
Man Väljer även vilket filsystem man vill använda, ntfs kan inte användas med virtuell ramdisk.
Väljer man ntfs kan man också välja om filsystemet skall komprimeras och om en \temp mapp skall skapas på ramdisken.
Valde ntfs filsystem och att \temp mapp skall skapas.
Sjunde fönstret ställer man in om ramdisken skall sparas ned på hårddisken innan windows avslutas och laddas in när windows startar men inget jag kommer använda mig av.
I åttonde och sista fönstret får man en sammanställning av de val man gjort och man kan välja att gå tillbaka, avbryta eller att slutföra det hela.
Slutför man det så finns ramdisken redo att användas efter några sekunder.

I aktivitetshanteraren finns en process som heter SscRdCpa.exe som tillhör ramdisk och använder ~10Mb minne och ~5Mb virtuellt minne.
Har precis installerat det så kan inte säga så mycket om hur bra det fungerar än men enda märkbara nackdelen jag märkt hittills är att ramdisk bara har 15dagars testperiod och kostar 50$

Tar inte mer än ett par sekunder att kopiera en 700Mb fil som ligger i ramdisken till ramdisken.
Ligger en 1000mb swap-fil på ramdisken.

Vad för kul kan man göra för att testa hur bra och stabilt det fungerar?

Mvh Raven6666

Permalänk
Medlem

Går det inte köra nåt test på nåt vis för att se om det verkligen funkar?

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk

Tänkte sparka igång gta4 när jag käkat för att se om de flyter på bättre, spel är de tyngsta jag använder datorn till.

Redigerat:
Nero har ju ett "test all drive speeds" i inställningarna för "cache" och läshastigheten på ramdisken hamnade på 1.943.607 Kb/s, mångdubbelt högre än för hårddisken(wdc 640gb sata-II)

Redigerat2:
Pcmark05 HDD-test 1 runda.
HDD - XP Startup 1061,4 MB/s
HDD - Application Loading 884,7 MB/s
HDD - General Usage 711,7 MB/s
HDD - Virus Scan 1294,1 MB/s
HDD - File Write 1238,8 MB/s

Redigerat3:

Fan va läckert de hade varit om ramdisken fungerade på samma sätt som på amiga, låst i minnet och fanns kvar efter omstart.

Permalänk
Medlem

Ganska intressant ju

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk

Jo precis, "hårddiskintensiva" arbeten borde ju gå bra mycket fortare på en ramdisk än på en hårddisk.
Läste att de går lite snabbare att surfa med firefox om cache ligger på ramdisk.

Med lite fingerfärdighet kan man ladda in operativsystem från cd till ramdisk, även xp.

Kört lite gta4, hacka i vanlig ordning en del, när jag tabbade ur för att kolla minnesanvändningen så låg de på 700mb virtuellt minne och 700mb vanligt minne.

Hade lite strul först med att ramdisken försvann när jag bootade om datorn vilket strulade till swap-minnet för windows men efter lite ändringar, bl.a att den skall ladda en "image" till ram-disken varje gång datorn bootar så verkar det nu fungera bra.
Image-filen är 16mb så uppstart av windows tar inte längre tid än innan, swap-filen skapas på nytt varje gång.

Har en hel del arbete kvar med ramdisken innan jag kan säga om de är en bra fungerande grej men verkar lovande.

Men ska se vilka temp-filer som kan flyttas över till ramdisken, kanske rentav skapa 1 liten ramdisk för program som ofta startas och log-filer som sparas ned till hårddisken varje gång man stänger av datorn.

Kan tänka mig de kan gå lite snabbare om firefox, winamp och vlc ligger på ramdisk.

Permalänk
Hjälpsam

Mycket intressant tips.
Undrar hur dom bär sig åt för att addressera över 4GB.
Ramdisk Plus kostar iofs 50$, men det finns en trialversion som man kan prova, så det är bara att testa.
Har man ett gammalt OS och får man det att fungera kan det vara värt pengarna för att få tex. en supersnabb swap eller tempdisk.
Jag skall testa på min XP-intallation, men eftersom jag redan har Vista 64 på samma dator, tror jag att det blir bara ett test.

Edit Var det detta du var tvungen att ändra, för att få swappen att fungera?
Sjunde fönstret ställer man in om ramdisken skall sparas ned på hårddisken innan windows avslutas och laddas in när windows startar men inget jag kommer använda mig av.

Jag valde att låta ramdisken sparas ned till hårddisken.
Det verkar fungera, jag kör just nu med swapen delad på två diskar varav ramdisken är en av dom, detta fungerar även efter omstart, skulle jag behålla ramdisken fick hela swapen ligga där.
Men hur sjutton dom kan addressera över 4GiB fattar jag fortfarande inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Mycket intressant tips.
Undrar hur dom bär sig åt för att addressera över 4GB.

Om jag har förstått det hela rätt så kan xp 32bit adressera 64Gb genom PAE men de flesta program och drivrutiner klarar inte av att hantera de här så microsoft har begränsat minnesadresserna till 4Gb.
32bit = 4Gb
Pae = 36bit = 64Gb

The x86 processor hardware is augmented with additional address lines used to select the additional memory, so physical address size is increased from 32 bits to 36 bits
http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

Physical Address Extension (PAE) enables x86 processors to access up to 64 GB of physical memory and x64 processors to access up to 1024 GB of physical memory. PAE is supported by 32-bit Windows Server systems to enable access to up to 128 GB of physical memory. However, note that each process on 32-bit Windows is still limited to a 4 GB virtual address space.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366796(VS.85).aspx

FAQ: Windows och 4 GiB RAM-problemet
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Citat:

Edit Var det detta du var tvungen att ändra, för att få swappen att fungera?
Sjunde fönstret ställer man in om ramdisken skall sparas ned på hårddisken innan windows avslutas och laddas in när windows startar men inget jag kommer använda mig av.

Mycket möjligt men gjorde ett par andra ändringar också.

Ändrade "Reserved (MB):" från 1Mb till 25Mb, "Reserved - amount of ram reserved for bios, video, etc"
Försökte först använda enhetsbokstav Z: men ändrades varje gång datorn startades om till L: så kör med L: nu.

Permalänk
Medlem

vad händer när trialen har gått ut, försvinner ram-disken då eller behöver man bara använda programmet till att skapa disken och inte ha det under tiden som man kör ram-disken

Permalänk

Skulle gissa på att ramdisken slutar fungera när testperioden är över.

Det finns 2 andra ramdisk-program som också påstår sig komma runt 4gb spärren och det är qsoft ramdisk(popups ellr 10$) och senaste versionen av gavotte ramdisk(gratis).
Har provat de lite lätt men fick ingen av de att använda överflödigt minne.

Har ändrat om lite idag, ramdisken har ersatts av 2 ramdiskar.
Den första är på 1000mb och används till swap-filen och andra ramdisken används för firefox-cache.

Firefox 2.0.0.20 med 2 tabbar uppe använder ~100mb ram och ~190mb virtuellt minne.
Minnes-cache är avstängd och disk-cache kan använda upp till 128.000Kb utrymme.
Firefox verkar fungera bra och snabbt med detta och ingen känslig data finns kvar i cache när datorn stängs av/startas om.

Men skall ändra om bland ramdiskarna, första ramdisken skall göras lite större så firefox-cache kan läggas samt temp-filer från andra program och windows-funktioner.

Andra ramdisken kommer användas som tillfällig lagring för bl.a uppackade videofiler, videoredigering, testa småspel och liknande.

Permalänk
Hjälpsam

Jag valde att inte använda allt oanvänt mine till ramdisken, för säkerhets skull, det kanske ger samma resultat som att öka mängden reserverat minne.
Ja, det är antagligen något som påminner om PAE eller är ett PAE-hack, visare än jag får svara på riktigt hur det går till.
@abbe_93 Tyvär slutar nog programmet att fungera efter provperioden, det är i alla fall hyggligt av dom att låta oss testa innan vi köper.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ändrat om lite, kör en ramdisk(Z: ) på 1300mb(1.26Gb) med swap-fil, firefoxcache, windows\temp och C:\Documents and Settings\XXX\Lokala inställningar\Temp.
Har gömt enhetsbokstav Z: så ligger int i utforskaren och stör.

Kör en andra ramdisk(L: ) på 1.75Gb.
Har en mapp med 1 rar'ad fil på 556mb/35 filer, tar 14-15 sekunder för winrar att göra en felkontroll, 15-16sekunder att packa upp de till ramdisken.
Ser ingen orsak idag till att sluta köra med ramdiskarna.

Ratatosk, hur funkar de?

Permalänk
Hedersmedlem

raven6666, har du något emot att jag ändrar rubriken till något som mer exakt beskriver vad det är frågan om?
"Så här skapar du en ramdisk av tidigare oåtkomligt minne (>=4 GiB) i XP 32-bit"
Då man egentligen inte får 6 GiB (eller whatever >=4 GiB) i rent användbart arbetsminne för windows så är rubriken lite missvisande/säljarsnackig.

Är det någon som har testat detta med Vista 32-bit (för isf borde rubriken ändras lite till)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag valde att inte använda allt oanvänt mine till ramdisken, för säkerhets skull, det kanske ger samma resultat som att öka mängden reserverat minne.
Ja, det är antagligen något som påminner om PAE eller är ett PAE-hack, visare än jag får svara på riktigt hur det går till.
@abbe_93 Tyvär slutar nog programmet att fungera efter provperioden, det är i alla fall hyggligt av dom att låta oss testa innan vi köper.

PAE har varit igång i XP per default sedan SP2. Dock är det artificellt begränsat till endast använda vanliga 32-bitars adresser (istället för 36) i kärnan, det kan server 2003 göra. Av hänsyn till att de som skriver drivrutiner till konsumentprodukter inte tar sådant i beräkningarna så kan och skulle det kunna (generellt alltså, kanske inte för en enskild person) orsaka många många buggar som yttrar sig konstigt.

Hur de här ramdiskprogrammen fungerar vet jag inte, men jag hoppas de bara inte lyfter på den här spärren, det skulle ju kunna skapa väldiga problem för kunderna. Därför är jag lite tveksam till den här metoden innan det förklarats närmare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör inte XP så ofta men då fungerar det finfint.
Har numera hela swapen på ramdisken.
Jag har tänkt på vilken teknik dom använder lite mer, dom kan också utan problem använda en betydlig långsammere teknik än PAE, ramdisken kommer ändå vara ruskigt snabb jämfört med en vanlig hårddisk.
Konstigt att detta inte uppmärksammats mer här på forumet, vi behöver fler testare!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
raven6666, har du något emot att jag ändrar rubriken till något som mer exakt beskriver vad det är frågan om?

Varsågod

[QUOTE]Av hänsyn till att de som skriver drivrutiner till konsumentprodukter inte tar sådant i beräkningarna så kan och skulle det kunna (generellt alltså, kanske inte för en enskild person) orsaka många många buggar som yttrar sig konstigt.
Hur ser buggarna ut?

Citat:

men jag hoppas de bara inte lyfter på den här spärren, det skulle ju kunna skapa väldiga problem för kunderna. Därför är jag lite tveksam till den här metoden innan det förklarats närmare.

Kanske svarar på mail.
support@superspeed.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
[B]Konstigt att detta inte uppmärksammats mer här på forumet, vi behöver fler testare!

Nä hade förväntat mig lite mer aktivitet om jag ska va ärlig med tanke på hur billigt minne är och hur stor nytta en ramdisk gör i en del situationer.

Permalänk
Medlem

En övervägande majoritet av dem med 4GB+ sitter redan på 64-bitars OS och då fungerar vilken ramdisk som helst lika bra, och sitter man på 32-bitars OS så är det knappast många som köper mer minne + $49.95 programvara för att ha som ramdisk.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
En övervägande majoritet av dem med 4GB+ sitter redan på 64-bitars OS och då fungerar vilken ramdisk som helst lika bra, och sitter man på 32-bitars OS så är det knappast många som köper mer minne + $49.95 programvara för att ha som ramdisk.

Man kanske kör dualboot xp 32bitars och vista 64-bitar och kör med +4gb minne... :)(pga programkompatiblitetsproblem etc...)t.ex..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

<

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
+ $49.95 programvara för att ha som ramdisk.

Finns inget som säger att man måste betala 50$ för att kunna köra ramdisk på oanvänt minne.

Permalänk
Avstängd

Vad tror ni om Gavotte Ramdisk?
Nyaste versionen (Gavotte_RAMDisk_1.0.4096.5) här

Det verkar vara ett freeware.
http://www.mydigitallife.info/2007/05/27/free-ramdisk-for-win...

Citat:

The following freeware RRamdisk.sys, originally written by Gavotte based on Microsoft’s Ramdisk.sys, and later being added a GUI interface by lyh728 is not only free to use, it also stable, doesn’t have size limitation, supports popular FAT16,FAT32, NTFS filesystems, and supports Windows 2000 operating system and above including Vista.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

jag får ett felmedelande

unable to set memory propertys code 31
när jag ska andvända överblivit ram.
kör xp 32b sp3

någn som vet vad som e fel :/
vill köra swapen på ramdisk

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Går det att installera t.ex. spel i en ramdisk?

Eller iaf ladda in ett spel/program helt i ramdisken vid windowsstarten med hjälp av ett script?

kanske kan vara värt att köpa 4 GB minne till isf (har 4 GB nu och har precis installerat XP 32-bit för jag hade problem med vista 64-bits)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Går det att installera t.ex. spel i en ramdisk?

Eller iaf ladda in ett spel/program helt i ramdisken vid windowsstarten med hjälp av ett script?

Det går, bl.a kan ramdisk9 spara ned allt som finns i ramdisken innan datorn stängs av eller startas om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raven6666
Det går, bl.a kan ramdisk9 spara ned allt som finns i ramdisken innan datorn stängs av eller startas om.

Får testa lite då.

Kör du fortfarande med ramdisk?

Vad är dina erfarenheter nu lite senare och har du några råd?

Permalänk

Kör fortfarande ja, är väl mest att det är bekvämt att snabbt kunna packa upp filer utan att strula med hårddisken annars används den inte så mycket om man bortser från swap-filen.

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa lite och fungerar det bra så kan det vara värt att lägga 800:- för 4 GB minne till och ha det som ramdrive.

Testade att installera everst på den och det funkade.

Men den riktiga testen blir ju att installera ett spel.

Permalänk
Medlem

För automatisk kopiering till ramdisken kan du använda cross-platform applicationen Synkron. I programet läggs först upp vilka mappar som ska synkas, om osynliga ska ingå med Advanced, under Blacklist om n[gra mappar ska uteslutas. Sedan används scheduler för ev synk intervall eller antal ggr, manuell synk fungerar bra det med. Högerklick Show/Hide på sys-tray ikonen visar programet efter att det startats.

Edit: Har fungerat väldigt stabilt för mej, med ett Virtuellt Windows XP med Portable-VirtualBox i ramdisken, som jag kopierar in från en NAS-disk. I det har jag sedan kört olika program, utan minsta problem.

Permalänk

Tack för tipset verkar funka utmärkt med upp till 4000 mb/s och 0 i access tid enligt hd tune.
Hittade en tråd med lite mer tips om hur disken kan användas för att få bättre prestanda i spel. http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=80&threadi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån som kör någon av ramdiskarna i xp64 som funkar finemang utan några problem?
Vore riktigt najs med en ramdisk, men vill ju inte behöva installera om..

Visa signatur

|XP1700+@177x9,5 AGKGA Y|Vcore 2.1v|ALPHA 8045|Epox 8K3A|768 Apache 2700|Geforce3 Ti 200@ Cpu 251 Minne 551|Samsung SyncMaster 957p|Chieftec Dragon FullTower Black 340W|Live Player 5.1|

Permalänk
Medlem

Gavotte_RAMDisk_1.0.4096.5 32-bit/(64-bit)

Gavotte's Ramdisk är fri att använda, och den senaste versionen fungerar bra i det övre minnes området. Det ska vara i Kina eller Japan som man fixat möjligheten att köra den i det övre outnyttjade minnes området.

Nedladdnings sidor:
1. Badongo
2. MediaFire
3. Turbo Upload
4. FileFactory
se till att du inte klickar på fel länk.

1. Packa upp arkivet till en mapp:, består av 13 filer + x64 folder.

2. Installera Ramdisken: Som du gör via Start/Kontrollpanelen/Lägg till maskinvara/Ja, jag har redan anslutit maskinvaran/Lägg till en ny maskinvaruenhet/Installera den maskinvara som jag väljer manuellt i en lista (avancerat)/Visa alla enheter/Diskett finns.../Bläddra... till den mapp du sparade Gavotte filerna och välj "rramdisk.inf". Därefter så trycker du bara Nästa då du ser att Ramdisk Driver är vald.

3. Ändra i Registret för PAE-funktion: Reg-filen som är med fungerade inte för mej, men du kan själv göra ändringen i registret, under register-nyckeln, så den utnyttjar det annars oåtkomliga övre minnet. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\RRamdisk\Parameters skapar du ett nytt DWORD värde som du ger namnet "UsePAE", dess värde sätts till "1"

4. Starta om datorn (eller du kan testa med att inaktivera Ramdisken i Enhetshanteraren, för att därefter Aktivera den igen)

5. Ramdiskens enhetsbeteckning och storlek: Därefter så startar du själva programet ramdisk.exe. Du trycker på Install Ramdisk, om den inte redan är gråad. Sedan kan du fylla i Disk size, Driver Letter under Media Type väljer du Fixed Media. 2 Gb ger en disk på ca 2,9 Gb i outnyttjat minne, om du har 6,144Gb i datorn.

6. Omstart av datorn (kan behövas någon till omstart men det märker du, jag har växeln /pae i uppstarten, men dom skriver att den är automatiskt startad efter sp2)

7. Formatera till NTFS och ev. * komprimera ramdisken: Fungerar bäst med en genväg på skrivbordet att starta bat-filen med direkt efter att windows startat. Då kan du logga ut med all data kvar i ramdisken. Ett annat sätt är med en bat-fil i roten på C:\ tex ntfsformat.bat och lägga en genväg till den i Autostart, den stora nackdelen är då att allt i ramdisken försvinner vid en utloggning. Nedan är ett exempel på bat-fil.
rem /X avmontera, /V diskens namn, /Q snabb, /C komprimera /Y godkänn (diskens namn kan variera, men måste vara lika som i utforskaren)
FORMAT R: /X /FS:NTFS /V:RamDisk-PAE /A:4096 /Q /C /Y
rem Justera loggfilen till minimal storlek
CHKDSK R: /X /L:2048
rem Skapa nödvändiga temp-mappar för systemet och explorer
MKDIR R:\TEMP
MKDIR R:\ieTemp
rem Skapa pagefile r:\pagefile.sys med min=16M max=32M, med addswap.exe verktyget i Gavotte mappen. Datorn Fungerar lika bra utan denna swap.
C:\Install\Gavotte_2008\addswap.exe r:\pagefile.sys 16 32

* Komprimering av ramdisken sänker hastigheten men ger mer utrymme.

Behövs en genväg till en speciell folder kan den anges med ett shortcut.vbs script i bat-filen.

För att dina senare förändringar av "RAM drive" "fixed media" "removeable" and "disk size" ska verkställas, verkar det som du måste manuellt inaktivera och åter aktivera ramdisken i Enhetshanteraren, varje gång eller starta om datorn.

Namnet på 32-bit ramdisken kan variera som RamDisk, RamDisk-PAE och RamDisk+PAE: Det verkar sättas av rramdisk.sys, och måste anges rätt i i bat-filen. (namnet verkar även förändras ibland vid konfig av en befintlig ramdisk)

Edit: Windows Vista 32-bit - Du måste högerklicka och köra ramdisk.exe som Administratör annars fungerar det inte. (Om det är något liknande rättighets problem med 64-bit har jag inte hunnit kolla, men hoppas den som får det att fungera postar det) Formateringen av ramdisken till NTFS, mer hjälp av denna forum post.

Lite mer tips om installation 64-bit på Planet AMD64 av petz02, som verkar vara lite trixigare än på ett 32-bit system. ''Also if you want it to be there apon restart it looks like you need to use the command line tool rdutil.exe to save to registry your RamDisk image otherwise on reboot it won't start properly''

Mer info om Ramdisk installation och optimering mm mm av Chrisped on www.ocztechnologyforum.com

Permalänk
Hjälpsam

Gratis är gott, tack för tipset.
Hur är erfarenheten av Gavotte ramdisk än så länge?
Verkar inte finnas något skäl för dom som kör med 32 bitar och mer än 3GiB ram att inte använda detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit kört den så mycket än så länge, men en användare som kör både den och superspeed på flera datorer, med upp till 8gb's ramdiskar, anser att Gavotte's är den stabilare. Jag har inte märkt något problem med nån av dom ännu. Gavotte tar lite plats, ca 270 kb bara, vilket är bra.

Edit 8/6: Använder den varje dag utan minsta problem, saknar dock komprimerings funktion. Det ska vara möjligt spara/ladda en image fil med Gavotte.

Har provat installera i Windows Vista Business 32bit utan framgång idag, men man måste visst högerklicka och köra som Administratör enligt den följande sidans information Free Ramdisk for Windows Vista, XP, 2000 and 2003 Server]. Tyckte det borde räckt med rutan som poppade upp.