Permalänk
Medlem

i7(2,66GHz) vs Quad(3,0GHz)

Hello friends,
- är i farten att köpa en dator främst för att kunna redigera musik snabbt (kräver rejält med Ram samt en så snabb och stabil processor som möjligt - vill inte behöva överklocka om jag inte måste), använder även ett extern ljudkort.

Har vaskat fram två förslag som i grund och botten bygger på frågan om den billigaste i7-processorn plus matchande komponeter blir bättre än den dyraste Quaden?

Billigaste i7 configen hittade jag på Dell.se (11790kr), samt den billigaste Quad varianten på den återuppstådda datorbutiken (10 310 utan mont och OS). Har ni bättre förslag så osa gärna! Lägger dock gärna nån hundralapp extra på att slippa köpa komponter från olika butiker.

1) Dell.com
(Studio XPS>anpassa)

PROCESSOR Intel® Core™ i7 920-processor (2,66GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/s)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Home Premium SP1 (64 BIT) - Swedish
SINNESRO 1 års XPS Premium-garantisupport - prioriterad support på plats och via telefon
HÅRDDISK 750 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min) redigera
MINNE 8 192 MB (4 x 1 024, 2 x 2 048), 1 067MHz DDR3-minne med tri kanaler
GRAFIKKORT 512 MB ATI® Radeon® 4850-grafikkort
OPTISK(A) ENHET(ER) 16x DVD+/-RW optisk enhet (läser och skriver till DVD och CD)
(TANGENTBORD Dell USB-multimedietangentbord, svart - svenskt/finskn)
(MUS Dell USB-lasermus (6 knappar och rullhjul), svart redigera)
(DISKETT-/MEDIAENHETER 19-i-1-mediekortläsare)
TRÅDLÖS ANSLUTNING Internal Enhanced Wireless 802.11n PCIe Card - Europe

> färdigmonterad, gratis leverans - 11 790 SEK (alternativ 1)

2) Datorbutiken.com
(byggdingendator>förenklad>intel stationär)

Intel Core 2 QUAD Q9650 3.0GHz 12MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Grundpaket "Intel P45/450" : Cooler Master Elite chassi, 450W nätaggregat, Gigabyte GA-EP45-DS3L moderkort med Intel P35 chipset och DVD-brännare
Minne : 8GB DDR2 PC2-8500 1066MHz A-DATA/Corsair DDR2-8GB1066
Hårddisk : 750GB 7200rpm 32MB cache SATA2 Samsung/Seagate/Western Digital
Grafikkort : GeForce 9600GT 512MB DDR3 TV-out DUAL DVI Gigabyte/Leadtek
D-Link DWL-G510 54Mbps 802.11g Wireless PCI-adapter

>gratis postförskott, montera själv + "gratis" vista - 10 310 SEK (alterantiv. 2.1)
>gratis postförskott, färdigmonterd inkl vista - 12 700 SEK (alternativ 2.2)

Permalänk
Avstängd

i7 alla dagar i veckan..

Permalänk
Medlem

i7 utan tvekan, dessutom bättre grafikkort och DDR3-minnen.

Permalänk
Medlem

Tack för den snabba feedbacken segate tex, är iof glad om ni kan motivera pyttelite mer;)

Permalänk
Medlem

Ja ska du lägga ner såna pengar så känns en vanlig QUAD som att slänga pengar i sjön då i7 slår dom på fingrarna ^^,

Det är inte något uttryck endast då du kan köpa en vanlig QUAD för typ 7k typ värsta QX9xxx... Men endå så klår i7an den med bakbundna armar typ.... Kolla testet på swecl. så fåru lite svar på tal

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Som vanligt har vissa gått lite för mycket på hypen.. I vanliga enkeltrådade program kommer Q9650 klå i7 920 i de flesta fall, medan i7 är bättre om det är många trådar.

Läs t.ex. http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-core-i7.html

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

i7 är iallafall generellt bättre... sen är grafiken mycket bättre på dell datorn... skulle satsa på dell datorn, eftersom inom processorn så är det det nyaste man kan få, medan quadsen har sett likadanna ut i 2 år, bara mer cache, fsb och tillverkningstekniker...

go i7!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Jo, det är nog bra att ta i7, men man ska inte inbilla sig att det kommer vara någon revolutionerande skillnad bara.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Jo, det är nog bra att ta i7, men man ska inte inbilla sig att det kommer vara någon revolutionerande skillnad bara.

Prova i7 själv innan du uttalar dej.. och det är visst en grym jädrans skillnad i precis allt... c2d/quad gamla... är som slöa celerons enligt min mening imot i7...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Prova i7 själv innan du uttalar dej.. och det är visst en grym jädrans skillnad i precis allt... c2d/quad gamla... är som slöa celerons enligt min mening imot i7...

Du har ju redan i andra trådar visat att du är en fanboy som inte har koll på verkligheten, ge dig nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag reagera direkt på att du va ute för att köpa en dell(I7) ,vilket jag anser det smartaste alternativet. du klarar adig långt på en Q9650 för just dina behov.

Men om du nu verkligen vill ha en I7 dator ,Vad sitter du på ida?? kan du byta ut komponenter från den. oCH sen bara köpa till I7 processorn samt minnen och moderkort ja då ligger vi uppe i kanske max 6-8000:- i stora drag

men köp ALDRIG en färdig byggd dator från tillverkare såsom fujutsi siements ,compac eller hp samt dell du tappar direkt möjligheten att uppgradera i framtiden. Skälet: oftast har dom andra nätagregat o väl snålt tilltaget för din processor. samt att moderkortet åxå är snålt tilltagna o inte alls så uppgraderings vänliga

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du har ju redan i andra trådar visat att du är en fanboy som inte har koll på verkligheten, ge dig nu.

Fanboy där kom 14 års ordet....

jag sitter själv på ett i7 system och jag har då KOLL på verkligheten då jag själv har haft precis alla cpu's i från core 2 duo quad osv...

Blev förvånad över hur snabb i7 var i stock jämfört med core 2 duo ... och du lägg ner att snacka om fanboy.. din avundsjuka lyser allt värre igenom...

Har du inget i7 system själv så uttala dej inte för du har ingen aning om vilken speed och prestanda i7 har...

Så det är du som har noll koll på verkligheten.. har inget mer att tillägga...

Permalänk
Avstängd

Har ingen erfarenhet utav i7 så har inte så mycket att säga om det. Dock så tycker jag på alternativ 2 att det inte är ngt vidare grafikkort och moderkort. Intels p35 är ju inte speciellt dagsfärskt längre och stöder tex crossfire dåligt. i o för sig så skulle du redigera musik så det kanske inte har ngn betydelse för dig.

Om man nu köper nytt så väljer väl man i7 men har fått uppfattningen om att det inte är några ljusårs skillnader som vissa vill hävda. Har själv ett abit ix38 moderkort och en qaud 9450 och tycker det verkar menimngslöst att byta då, men som sagt om man nu köper nytt så skulle nog jag satsa på i7 eftersom det dessutom är en ny sockel och känns då mer "framtidssäker".

Däremot så skulle jag fundera igenom om det finns ngn i vänskapskretsen som är duktig på att bygga datorer då jag anser med många fler att färdiga märkes datorer suger fett dåligt i de flesta avseenden. I dessa fall så brukar det sitta extremt dåliga moderkort och chassin samt billiga nätagg. Det dem skryter om är mängden ram minne och hastigheten på processorn men det säger inte allt.

Lycka till

Permalänk
Citat:

Som vanligt har vissa gått lite för mycket på hypen.. I vanliga enkeltrådade program kommer Q9650 klå i7 920 i de flesta fall, medan i7 är bättre om det är många trådar.

Läs t.ex. http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-core-i7.html

Musikredigering innebär enormt många trådar, så det är inte någon fråga om att vara hypad...

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla inlägg. Sitter på en laptop + externt inspelningsljudkort och har ingen burk att plocka delar från. Lutar nu mer åt ett i7 alternativ men håller med om att det vore kul att skräddarsy bit för bit - även om faktiskt finns en viss trygghet i en färdigmonterad burk från dell.com. med helhets garanti och support.

1) Ringde Dell och det sitter mycket riktigt bara ett 370W agg men de hävdar att om man inte ska köra stora eller dubbla grafikkort så behövs det inte, inte heller om jag stoppar in en extra hårdisk i efterhand. I övrigt säger de att burken är standart konfigurerad men att man kan byta vad som helst utan problem. Dock bara 1033MHz DD3minnen, medan moderkortet (som han inte kunde namnet på) stödjer upp til 1333MHz. Plast/stålchassit har ingen vibrationsgummidämpning. Man kan inte köpa upphackade packet. Totalt 11040kr inkl OS och montering.

2) Byggde om ett nytt i7 system på datorbutiken.com istället med dämpat alu-chassi, snabbare minne och större nätagg. Slutnota 13 065 utan montering eller OS.

Lian Li PC-A05A Silver without PSU/utan nätagg 6901267
Cooler Master RS-520-ASAA-A1 Real Power 520W 120mm fan ATX 12V 2.2 & EPS12V 16dBA Modular
Gigabyte GA-EX58-UD4P iX58 6DDR3-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket1366 ATX
Intel Core i7 920 2.66GHz 8MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket 1366 5309915
2x OCZ Platinum EB XTC 2x2GB (tot. 4GB) DDR3 PC3-12800 1600MHz CL7-6-6-24
Western Digital Caviar Green WD7500AACS 750GB 16MB cache SATA2
Samsung SH-S223Q/RSMN Lightscribe DVD±RW Dual-Layer 22X WHITE/Vit (+ Svart utbytbar front) RETAIL m. programvara SATA
Leadtek GeForce 9500GT HeatPipe 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
Asus WL-138G WLAN 802.11g Wireless PCI-adapter 54Mbps

Är det värt att bygga själv för 2000kr dyrare, allt 3200 inkl OS?
/Andreas

Permalänk

Ska du verkligen inte spela alls så tycker jag det verkar prisvärt med det där Dell-systemet.

Dell får mycket skit på entusiastforum då de har en hel del speciallösningar, men är man inte intresserad av att klocka och uppgradera så ser jag ingen nackdel med deras maskiner. De är dessutom ofta väldigt tysta. Vi har säkert en femton Dellburkar på jobbet och de är i det närmaste knäpptysta, men det är å andra sidan inga i7-system utan vanliga Core2.

Jag hade varit sugen på just det systemet själv om det inte var för det klena nätagget.

Permalänk
Avstängd

A.safer

jag anser at det är värt att bygga skälv skälet är att du får den som du vill ha den. jag byggde på datorbutiken av samma komponenter som jag har. och jag ska bygga min av slutnotan hamna på 13300 exlusive frakt o montering, samt os, Och detta paket gör att du kan i framtiden uppgradera som du vill 750watt nätagg klarar du dig förbannat långt på,750gb hd åxå rätt bra pluss att du kan om du vill stoppa i minst 7hårdiskar till en sak till minnerna kollade jag inte upp eftersom i det paketet så va det bara 2*2gb inte 3*2gb osv men jag har köpt nu 2*1gb +2*1gb för ett eventuelt nygge av I7 ,till er som anser detta fel gör det men jag skiter i om det är parminnen ,så länge det är av samma fabrikat och samma stuk . (jag kan ta om det bliur en eventuel komplikation men då kör jag 4gb i dual istället

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Helt klart värt att bygga själv då du har mer uppgraderingsmöjligheter samt att du har stenkoll på exakt vad du har i datorn, och skulle något gå sönder så behöver du ju bara skicka in den komponenten istället för hela datorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fanboy där kom 14 års ordet....

jag sitter själv på ett i7 system och jag har då KOLL på verkligheten då jag själv har haft precis alla cpu's i från core 2 duo quad osv...

Blev förvånad över hur snabb i7 var i stock jämfört med core 2 duo ... och du lägg ner att snacka om fanboy.. din avundsjuka lyser allt värre igenom...

Har du inget i7 system själv så uttala dej inte för du har ingen aning om vilken speed och prestanda i7 har...

Så det är du som har noll koll på verkligheten.. har inget mer att tillägga...

Fanboy må vara 14is-ord, men du skriver då rakt precis som en (dej, blandar svenska och engelska, styckeindelning under all kritik, blandar inledande gemener och versaler). 95% på detta forum tankar skit från intertubes och "spelar spel" samt "kollar på film". Låt oss se vad skyfflande av 1010 till och från kisel (vilket är vad I7 är bra på) gör för dessa 95%!

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3512&p=8

Den artikeln där publicerades idag, vad känns mest motiverat? Ett I7-system för >10k eller 3000:- för att uppgradera till en Q9650? Det handlar inte om pengar, det handlar om man har "KOLL" på verkligheten eller inte. Med tanke på ditt språkbruk, tippar jag på att du inte renderar några massiva filmer direkt, då detta kräver finess och påhittighet.

Så, hur var det där med "KOLL" på verkligheten igen?

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.Safer

Är det värt att bygga själv för 2000kr dyrare, allt 3200 inkl OS?
/Andreas

Ja!

Permalänk
Avstängd

khanan

Lägg ner va? bror duktig fasoner är bara patetiskt...

Du sitter inte heller på ett i7 system ? nej trodde inte det heller

Kom tillbaka efter du har skaffat ett och fått uppleva (farten) Bättre?

Kom du då och uttala dej om saker innan dess tyst ok?

Ni kan kolla på hur många tester som helst på nätet det säger inte ett dugg om hur snabbt det är att sitta vid och uppleva det själv...

i7 är klart det mest snabba som finns idag alla jag snackat med som skaffat sej ett i7 system säger samma sak som jag... alla som kör sina 3d mark program drar nya rekord...

Dom som sitter med tunga program är helt mållösa av hur snabbt allting går jämfört med dom äldre cpuna och moderkortena....

i rest my case här...

Permalänk

Har du tagit faktorn som kallas formatering i hänsyn? Vad jag vet brukar det snabba upp datorn mer än processorbyte.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite fundersam på Dell systemet och minnena. Körs inte DDR3-minnen 3-kanaligt? Dvs. man behöver 3 + 3 av samma för att de ska fungera bäst? Dell kör 4 + 2...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Tack för din feedback.

Kan du ge lite konkreta exempel och kanske lite egna relevanta observationer?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

En Core2duo är i medeltal 16% långsammare än en i7 vid samma klocka, så en i7 vid 2,66GHz är ungefär lika snabb som en Quad vid 3,0GHz.

Du kan ju slänga ett öga på test av Toms hardware på

http://www.tomshardware.com/reviews/Intel-Core-i7-Nehalem,205...

i7 känns uppgraderings säkrare, med en viss risk för att 1336 blir kortlivad med "bara" några få processorer då ryktet säger att i5 kommer använda en annan sockel och chipset.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Instämmer med alla svar. Definitivt i7! Du har ju dessutom totalt 6 minnesplatser vilket ger möjlighet till 12GB ram med 2GB moduler.
Dessutom har i7 nyare SSE instruktioner, trippelminneskanal , nyare chipset.

Allt talar för i7! Förrutom priset möjligtvis

Ett tips är att börja med 3x2GB ram nu sedan efter jul så köper du 3x2GB ram till.

Glöm inte en 60GB vertex SSD som system disk!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd
Citat:

khanan

Lägg ner va? bror duktig fasoner är bara patetiskt...

Du sitter inte heller på ett i7 system ? nej trodde inte det heller

Kom tillbaka efter du har skaffat ett och fått uppleva (farten) Bättre?

Kom du då och uttala dej om saker innan dess tyst ok?

...

i rest my case här...

Jo, fick en 920 från jobbet med tillhörande kisel och mammakaka -- så inte nog är dina antaganden naturligtvis helt felaktiga, det gör dina pinsamma försök att smäda mig minst sagt... ska vi säga, dumma. Precis som du!

Men hade jag inte fått det gratis, hade jag _aldrig_ betalat för det. Datorn hemma är för att ha roligt (spel), så det känns som om min arbetsgivare kastat pengarna i sjön. Men det bryr jag mig rätt lite i, med tanke på att med alla avdrag så betalar de inte många tusenlappar ändå.

Du verkar mest gapa en massa skit och påstå saker utan några som helst befogenheter, bara för att rättfärdiga din egna trångsynthet att du... aaah.. har lite 'otur' när du impulshandlade (och i ditt fall, kan jag med säkerhet skriva, IGEN!). Du handlar väl inte datorprylar på avbetalning hoppas jag?

Innan du ber folk hålla igen käften, kanske du skulle ta och tvätta din egen. Språkbruk som en tolvåring och piniblare blir det -- SWÄNGELSKA! Skönt.

Vad ska man säga... Världsklass?

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Avstängd

Snälla sluta bråka nu ,det ger som inget

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

det finns ju andra aspekter med i7 som att det är en ny platform och borde ge bättre uppgraderingsmöjligheter, men prisvärt knappast för "den vanliga användaren"... varför inte köra på dellen (kolla MB och minnen eventuellt) och köp ett bättre agg om/när du uppgraderar (är ju ofta inte mer än en tusenlapp max)? ddr3 ska ju också bli billigare sägs det så då kan du kanske byta ut dem samt grafikkortet om ett par år eller något när det är dags att uppgradera? kanske missat något men det är vad jag kan svara efter att ha skummat tråden lite

edit: av vad du ska använda den till tror jag i7an med lätthet klår quaden... så det borde inte vara så mycket att orda om

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört på i7, då det i mitt huvud känns mer rätt, med tanke på uppgraderings möjligheter osv..

Visa signatur

Fractal Design R2 Titanium-gray | Corsair TX750W | ASRock Z77 EXTREME4 | i5-3570k@3,4GHz | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon HD4870 | Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema | Samsung SSD Basic 830-series 120GB, Corsair Force 60GB SSD, WDCaviar Black 4TB, WDCaviar GP 2.5TB | 2x BENQ FP241W | M-Audio BX8