Tack för den här tråden! Det svarade på många av mina frågor.
Efter ha läst det har jag dock en del nya frågor:
Om man inte har högtalarsystem
Om jag tittar på en DVD-film som har DTS-ljud t.ex. och ljudet kommer från ut min nya LCD TV (hur var det med tjock TV:n?), är det bara stereo-ljud som jag får ut? Oavsett källan (ljudet från DVD:n), hur är det generellt med ljudet på TV-apparater? Vad för nivå ligger dom på?
Samma fråga som ovan men denna gäller ljud från TV-film istället. Hur ser det ut med analog och digital TV-signal, vad för ljud får man då till sin TV-burk? Är det också bara stereo?
Om jag har en film med 5.1 ljud och ett högtalarsystem med 2,1 kanaler, märker jag någon skillnad i kvalité och djup? Eller hade det lika gärna kunnat vara stereoljud i det fallet?
7.1 kanaler - får man kalla dessa 7 kanaler för 7 högtalare och en subwoofer? Eller är det ett felaktigt begrepp?
7.1 är lika med 7 kanaler och en subwoofer, och rent praktiskt verkar det innebära 7 högtalare och en subwoofer. Kan inte en enda fysisk apparat erbjuda 7 kanaler så man slipper så många olika delar o.d.? Är den tekniken omöjlig? För svår?
Vad var anledningen till att man gick från 5 kanaler till 7 kanaler? Varför 7 kanaler och inte ha 8,9,10 kanaler?
Finns det någon anledning för varför man just är på/har stannat på 7 kanaler?Det här är kanske en dum fråga, men hur hör människan naturligt? För nu pratar man nämlingen om 3d-ljud.... och jag funderar på vad strävar man efter (det ultimata målet)? Inom bild så kan det inte bli lyxigare än 3d eftersom vi ser i 3d - och det verkar vara dit vi är på väg, är det samma sak med 3d-ljud?
Hur kommer 3d-ljud att revolutionera denna strävan efter mer och bättre ljud i form av priser (billigare/dyrare) och göra annat redundant (surroundljud och avancerade ljudanläggningar)?
Vad är kanaler egentligen?
Någon skrev här "Jag hör musiken på filmen, men rösterna är VÄLDIGT låga" och fick till svar "röstljud kommer nästan bara från centerhögtalaren".
Har dom generellt olika/specifika "uppdrag"/beteckningar? Dvs kanal 2 ska vara för röst, 3 för bakgrundsljud och kanal 4 ska vara för musik osv.
Har därmed också de olika högtalarna olika/specifika beteckningar? Som svaret här antydde att röstljud brukar komma från centerhögtalaren...
1,2. De flesta TV har bara stereo högtalare. Finns ev undantagsfall med virtuell soundbar surround? Men det lär du inte ha.
3. Om systemet måste mixa ner 5.1 till 2.1 så blir det om något sämre än bättre (än om det varit ett 2.1 spår).
4. Sure, gör du det. (7.1 högtalarsystem är 7 högtalare och en sw)
5. Kolla upp soundbar. Har du ett riktigt bra rum (litet, fyrkantigt, inget på väggarna) så kan det funka riktigt bra. Aldrig lika bra som riktigt system dock.
6. Kommer säkert... Men 7 ger väl bra känsla av surround antar jag.
7. Avstånd och riktning avgörs genom skillnaden på tid som ljudet når de olika öronen. Därför virtuell surround i hörlurar kan funka rätt bra.
8. Du menar ljud ovanifrån, och underifrån? Ingen aning du..
9. Njae, inget hugget i sten. Ja, röst kommer nästan alltid från centern; men klart den kan komma bakifrån om producenten vill ha den effekten. Oftast kommer det allra mesta ljudet från de tre främre, med bara effekter från de andra.
Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB