DMI Pool Data: Keep DMI Data
Hej!
Jag tänkte uppdatera BIOS på mitt Gigabyte moderkort. Men när jag går in i Q-Flash så finns det ett alternativ som heter "Keep DMI Data" som är inställt på Enable som standard. Vad är detta? Jag har tagit mig igenom all information om BIOS flashing som finns på Gigabytes webbplats, plus andra webbplatser som har guider för Q-Flash (t.ex. den populära Tweaktown guiden). Men man förklarar ingenstans vad detta alternativ gör.
Efter lite efterforskning så kom jag fram till följande.
DMI står för Desktop Management Interface.
Citat:The Desktop Management Interface (DMI) generates a standard framework for managing and tracking components in a desktop, notebook or server computer. Essentially, to the user, it is a table provided by the personal computer BIOS which can be parsed and which gives information about the BIOS and the computer system in a standardized way. Previously, such complete information was not available from a standardized source in the PC.
DMI is a part of the System Management BIOS (SMBIOS) specification which is related with SMI (System Management Interrupt) and SMM (System Management Mode). SMBIOS has been created to lay out data structures (and access methods) in BIOS which allows a user or application to store and retrieve information specifically about the PC in question.
Källa: Wikipedia - DMI
Att behålla DMI Data när man uppdaterar BIOS på moderkortet kan medföra att olika profileringsprogram (system profiler) så som Sisoft SANDRA, Lavalys Everest, AIDA32, CPU-Z m.fl. inte kan avläsa viss hårdvaroinformation korrekt. Det kanske mest uppenbara är att vissa av dessa Windows program, beroende på dess konstruktion och sätt att erhålla informationen, inte kan avläsa den korrekta BIOS versionen.
Om man t.ex. har haft BIOS version F5 och har uppdaterat den till version F8 men har behållit DMI Data så kommer vissa program att fortfarande registrera det som F5 istället för F8. Vissa relativt gamla program så som AIDA32 kan i vissa fall registrera den korrekta, dvs. den nya versionen istället för den gamla versionen av BIOS medan nyare program så som SiSoft SANDRA och Lavalys Everest (AIDA32s efterträdare) registrerar BIOS versionen som F5. Det beror på att äldre program använder ofta en annan metod för att erhålla den här informationen, medan nya program använder en standardiserad metod och erhåller informationen via DMI ("DMI [...] gives information about the BIOS and the computer system in a standardized way").
Man kan då snabbt konstatera att rensning av DMI datapoolen ger fördelar. Det jag inte har greppat riktigt är varför "Keep DMI Data" är inställt på Enable som standardinställning. Vad talar emot det? Varför är det inte bra att rensa DMI Data?
Notera att rensning av DMI Data förutom via Q-Flash även är möjligt via Gigabyte verktyget @BIOS. Där heter motsvarande alternativ "Clear DMI Data Pool" och förutom denna kan man även välja "Clear PnP Data Pool" (Skärmbild).
Edit: Jag kan meddela att jag nu har uppdaterat BIOS på mitt moderkort (GA-X38-DQ6) ett flertal gånger, från F4 original, till F6, sedan F7, och nu till F8. Jag har även rensat CMOS två gånger. Vid uppdatering till F7 och F8 stängde jag av "Keep DMI Data". Efter att ha laddat in standardinställningar i BIOS och konfigurerat vissa så kunde jag se vid nästa omstart innan Windows skulle laddas att det stod något i stil med "Building DMI Pool.... Success!" och "Verifying DMI Pool data.... Updated!" så den återuppbyggdes och uppdaterades. Uppdateras gör den även när man behåller DMI Data vid BIOS uppdatering (kanske inte alla moderkort gör det dock) men skillnaden ligger främst (i alla fall för mitt kort) i att DMI Data Pool återuppbyggs på nytt om man väljer att rensa den vid uppdatering av BIOS.
Hur som helst, tack för hjälpen!.... not!
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111